A
L Liljeros skrev:
Jag tror man behöver ha klimataspekten i åtanke, för oavsett vad man själv har för inställning så har man som kollektiv i världen ändå uppfattningen att nånting behöver göras.

En betydande del av dessa utsläpp utgörs av den västerländska livsstilen med weekends till New York, köp av kläder och prylar för enstaka tillfällen, 2 bilar per hushåll, möjlighet att ta bil och släp 80mil enkel resa för att åka lite skoter över helgen osv.

Att vi skulle kunna tänka oss att tumma på detta är nog önsketänkande och då behöver man försöka hitta ett mer hållbart sätt där man ändå kan fortsätta med nuvarande livstil. Då är tex elbil ett helt ok alternativ och för min del en ganska liten uppoffring, det är inte på något sätt lösningen för den inkluderar inte individuellt ägande av bilar över huvud taget men ett steg åt rätt håll.

Elbilar har många kvaliteter men är totalt sätt kanske inte den bästa transportören av människor, mycket pga av att vi än så länge har samhällsinfrastruktur baserad på fossilbränslen. Man har dock i kollektivet bestämt elbilen är den bästa lösningen även alternativ så som vätgas och liknande finns som alternativ.
Miljöaspekten köper jag. Skrivit det tidigare i tråden. Dock så kan man ju diskutera var elen kommer ifrån samt hur alla mineraler som bryts till elbilarna skadar miljö och människor.

Bara det faktum att det land som tillverkar mycket av allt förnybart drivs av enorma mängder kolkraft är talande. Jag är inte alls säker på att miljönettot för elbilar som helhet är så fantastiskt.

Sen köper jag inte för en sekund att alla Teslaförare jag har runt mig i Sthlm är några miljökämpar. Det är resor till Seychellerna och dylikt flera gånger per år. Sen hade deras miljönetto såklart varit mycket bättre om de åkt kollektivt. Jag kräks lite i munnen när dessa människor ska måla upp sig själva som miljöförbättrare. Deras klimatnetto i jättevillan är garanterat sämre än 90% av Sveriges övriga befolkning som helhet.

För alla jag kommer i kontakt med är Teslan enbart en statussymbol.
 
Redigerat av moderator:
JanneJanne123
Clarken37 skrev:
Lite olika. Nu kollade jag i Circle K appen först. Stod att den funkade men gjorde inte det enl personalen när jag kom. Den andra i incharge appen. Funkade inte.

Väldigt stressigt när en familjemedlem som är på andra sidan stan ringer och behöver akut hjälp klockan 23 (när bilen ska stå hemma och få sin sjutimmarsladdning efter en lång dag)
Med risk för att vara tjatig, men ChargeFinder är din bästa vän, de andra apparna behövs bara för att dra igång själva laddningen och på många laddare kan man roama till samma pris som med den egna appen. Detta ska man dock kolla upp innan och det står tydligt i ChargeFinder vilka priser som gäller.

Det låter helt klart stressigt att behöva flänga iväg och snabbladda det första man gör vid 23, men fördelen är väl att just kvällstid brukar det vara väldig låg beläggning på laddarna om man ska se det positivt 🙂
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
för mig har bilen en enda uppgift och det är att förenkla mitt liv maximalt.
Fullt rimlig inställning, andra har dock andra preferenser. Att av olika skäl inte elda olja är en sådan, men låt oss stanna vid dig först.
Clarken37 skrev:
Jag vill bara ha så mycket bil som möjligt till en så låg kostnad som möjligt.
För uppenbarligen väger du pris mot prestanda också, och valde medvetet något billigt:
Clarken37 skrev:
Att det för mig blev 4-5 gånger billigare med elbil än fossilt gjorde att jag sket i researchen.
***

Att bilen inte passar dig pga. många körda mil per dag, en flegmatisk inställning till att komma ihåg att ladda, dålig infrastruktur osv. tycker jag är rimliga invändningar som ör bra att de kommer fram.

Jag delar iofs. inte upplevelsen, men vi är alla olika och det är bra att olika vinklar kommer fram. För egen del kör jag ytterst sällan mer än fem mil under en dag i Stockholm, men kör ofta långa sträckor till andra städer och tycker då att infrastrukturen är helt ok.

Båda sakerna kan uopenbarligen subjektivt hända samtidigt, även om vi har väldigt lika bilar.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Miljöaspekten köper jag. Skrivit det tidigare i tråden. Dock så kan man ju diskutera var elen kommer ifrån samt hur alla mineraler som bryts till elbilarna skadar miljö och människor.

Bara det faktum att det land som tillverkar mycket av allt förnybart drivs av enorma mängder kolkraft är talande. Jag är inte alls säker på att miljönettot för elbilar som helhet är så fantastiskt.

Sen köper jag inte för en sekund att alla Teslaförare jag har runt mig i Sthlm är några miljökämpar. Det är resor till Seychellerna och dylikt flera gånger per år. Sen hade deras miljönetto såklart varit mycket bättre om de åkt kollektivt. Jag kräks lite i munnen när dessa människor ska måla upp sig själva som miljöförbättrare. Deras klimatnetto i jättevillan är garanterat sämre än 90% av Sveriges övriga befolkning som helhet.

För alla jag kommer i kontakt med är Teslan enbart en statussymbol.
Det finns mycket olika rapporter gällande utsläpp och många kritiska är finansierade av lobbyorganisationer inom förbränningsindustrin, kollar man ändå betrodda källor så är miljövinsten ändå ganska stor även om ”smutsig” el används.

Jag tror inte på långa vägar att alla elbilsförare är miljöhjältar, majoriteten av elbilarna är nog en tjänstebil. Man har då från statens håll valt att straffa ut så att ekonomin för en fossilbil som tjänstebil inte är särskilt attraktiv. När jag själv bytte var totalkalkylen för företaget för en Kia Ceed och en Model Y densamma, var inte ett jättesvårt val för min del.

Men tjänstebilarna agerar nån form av motor för begagnatmarknaden och om man från statens håll trycker ut elbilar där så kommer man effektivt förändra flottan mot el för man har gjort ett antal åtaganden i internationella överenskommelser som innebär att ICE bilarna måste bort. Då tas väldigt lite hänsyn till den enskilde skoteråkaren i Sverige som inte kan åka land och rike runt med släp i -20.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
L Liljeros skrev:
Det finns mycket olika rapporter gällande utsläpp och många kritiska är finansierade av lobbyorganisationer inom förbränningsindustrin, kollar man ändå betrodda källor så är miljövinsten ändå ganska stor även om ”smutsig” el används.

Jag tror inte på långa vägar att alla elbilsförare är miljöhjältar, majoriteten av elbilarna är nog en tjänstebil. Man har då från statens håll valt att straffa ut så att ekonomin för en fossilbil som tjänstebil inte är särskilt attraktiv. När jag själv bytte var totalkalkylen för företaget för en Kia Ceed och en Model Y densamma, var inte ett jättesvårt val för min del.

Men tjänstebilarna agerar nån form av motor för begagnatmarknaden och om man från statens håll trycker ut elbilar där så kommer man effektivt förändra flottan mot el för man har gjort ett antal åtaganden i internationella överenskommelser som innebär att ICE bilarna måste bort. Då tas väldigt lite hänsyn till den enskilde skoteråkaren i Sverige som inte kan åka land och rike runt med släp i -20.
Exakt denna anledning som gör att jag kör elbil. Statens subventioner på el kontra alla straff på fossilt gör det omöjligt att välja fossilt. Gemene man är nog som jag, hade aldrig satt mig i enbil om nettopriser var detsamma på fossilt.

Vill man göra miljön en tjänst så skiter man i bil oavsett drivmedel.
 
Redigerat av moderator:
Clarken37 skrev:
Miljöaspekten köper jag. Skrivit det tidigare i tråden. Dock så kan man ju diskutera var elen kommer ifrån samt hur alla mineraler som bryts till elbilarna skadar miljö och människor.

Bara det faktum att det land som tillverkar mycket av allt förnybart drivs av enorma mängder kolkraft är talande. Jag är inte alls säker på att miljönettot för elbilar som helhet är så fantastiskt.

Sen köper jag inte för en sekund att alla Teslaförare jag har runt mig i Sthlm är några miljökämpar. Det är resor till Seychellerna och dylikt flera gånger per år. Sen hade deras miljönetto såklart varit mycket bättre om de åkt kollektivt. Jag kräks lite i munnen när dessa människor ska måla upp sig själva som miljöförbättrare. Deras klimatnetto i jättevillan är garanterat sämre än 90% av Sveriges övriga befolkning som helhet.

För alla jag kommer i kontakt med är Teslan enbart en statussymbol.
Tror det gäller minst 90% av alla som köper ny elbil, dvs att det inte är miljön som är drivande utan snarare att man motiverar köpet för sig själv.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fullt rimlig inställning, andra har dock andra preferenser. Att av olika skäl inte elda olja är en sådan, men låt oss stanna vid dig först.

För uppenbarligen väger du pris mot prestanda också, och valde medvetet något billigt:


***

Att bilen inte passar dig pga. många körda mil per dag, en flegmatisk inställning till att komma ihåg att ladda, dålig infrastruktur osv. tycker jag är rimliga invändningar som ör bra att de kommer fram.

Jag delar iofs. inte upplevelsen, men vi är alla olika och det är bra att olika vinklar kommer fram. För egen del kör jag ytterst sällan mer än fem mil under en dag i Stockholm, men kör ofta långa sträckor till andra städer och tycker då att infrastrukturen är helt ok.

Båda sakerna kan uopenbarligen subjektivt hända samtidigt, även om vi har väldigt lika bilar.
Jag valde den bil som var i särklass bäst av alla jag kunde välja pga policy. Inte den som var billigast.

Tidigare körde jag Xc60 till ett högre pris än jag kunde gjort i tex Kia Sportage så enbart snål är jag inte. Trodde dock aldrig jag skulle sakna min XC60 så mycket som jag nu gör.
 
A
P PHPersson skrev:
Tror det gäller minst 90% av alla som köper ny elbil, dvs att det inte är miljön som är drivande utan snarare att man motiverar köpet för sig själv.
De som verkligen bryr sig om miljön äger ingen bil utan reser kollektivt. Inte så att en Tesla inte har ett enormt klimatavtryck
 
Clarken37 skrev:
De som verkligen bryr sig om miljön äger ingen bil utan reser kollektivt. Inte så att en Tesla inte har ett enormt klimatavtryck
Exakt eller möjligen en begagnad liten bil om de av någon anledning måste ha bil. Men man köper inte en Tesla för miljöns skull.
 
JanneJanne123
P PHPersson skrev:
Men man köper inte en Tesla för miljöns skull.
Saknas ett ”bara” i den meningen tycker jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Saknas ett ”bara” i den meningen tycker jag.
Du menar att Teslaägaren är bättre för miljön än den utan bil som åker kollektivt?
 
JanneJanne123
Clarken37 skrev:
Du menar att Teslaägaren är bättre för miljön än den utan bil som åker kollektivt?
Nej, det har du hittat på själv att jag menar. Jag menar att ”Men man köper inte en Tesla bara för miljöns skull.”. Bästa är såklart att inte ha en bil alls, men det är klart att en övervägande majoritet av elbilsägarna kör el för att det är ”bättre för miljön”.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej, det har du hittat på själv att jag menar. Jag menar att ”Men man köper inte en Tesla bara för miljöns skull.”. Bästa är såklart att inte ha en bil alls, men det är klart att en övervägande majoritet av elbilsägarna kör el för att det är ”bättre för miljön”.
Jag är mest förvånad över alla i tråden som säger att de i princip aldrig åker mer än någon mil om dagen. Körde jag så kort hade jag aldrig haft bil utan cyklat och åkt kollektivt. Helt omotiverat att ha bil under de förutsättningarna som jag ser det.

Att köpa en bil under de förutsättningarna och prata miljö samtidigt blir ju märkligt
 
När det gäller laddning så är en Model Y Long range kapabel till 250kW medans Enyaq när det kom va de väl 125kW, dvs halva laddhastigheten. Sen får man hålla koll på att detcär max och i praktiken snittar man kanske hälften. Speciellt när bilarna inte har förvärmning så är dom lite långsammare på att få upp laddeffekten.

Diagram visar laddningskurvor och snittladdning för olika elfordon beroende på batteriladdningsnivå (SoC).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
JanneJanne123
Clarken37 skrev:
Jag är mest förvånad över alla i tråden som säger att de i princip aldrig åker mer än någon mil om dagen. Körde jag så kort hade jag aldrig haft bil utan cyklat och åkt kollektivt. Helt omotiverat att ha bil under de förutsättningarna som jag ser det.

Att köpa en bil under de förutsättningarna och prata miljö samtidigt blir ju märkligt
Vill man skuldbelägga andra kan man ju alltid göra det. Man kan ju i så fall argumentera att du borde flytta närmare ditt jobb så att du slapp köra dit?

Nu har folk bilar och köra kort med en ICE eller kort med el så väljer många hellre el av miljöskäl, mest miljövänligt är det såklart att inte ha en bil alls.
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.