JanneJanne123
Clarken37 skrev:
människor med ett enormt klimatavtryck som helhet som börjar prata om att de väljer Tesla ”för miljöns skull” tror jag inte bryr sig ett skvatt om miljön som helhet nej. Men det är gött att plocka lite godhetspoäng.

Lite som att blanda lite biodrivmedel i privatjettens bensin för ”miljöns skull”
Du gillar att ta till extremer du när du argumenterar. De flesta jag känner som kör Tesla är helt vanliga Svenssons, men med hyfsade löner. De åker varken privatjet eller har två Teslor och ett gigantiskt hus. De tycker dock ofta det känns bra att köra elbil för att det inte släpper ut växthusgaser.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
Kan det inte också vara rätt gött att inte släppa ut massa skit där man är med bilen? Att kunna stå på ”tomgång” utan att spy ut avgaser eller att värma bilen på morgonen utan det. Att bidra till lite renare luft utanför skola, dagis, i stan osv. Klart man måste ta hänsyn till hela livet på bilen, men kanske inte alla gånger?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Kan det inte också vara rätt gött att inte släppa ut massa skit där man är med bilen? Att kunna stå på ”tomgång” utan att spy ut avgaser eller att värma bilen på morgonen utan det. Att bidra till lite renare luft utanför skola, dagis, i stan osv. Klart man måste ta hänsyn till hela livet på bilen, men kanske inte alla gånger?
Bilar på tomgång är något som irriterar mig nästan dagligen. En kallstartad bil med ett stinkmoln runt sig... ugh... Avgasrening fungerar ju inte heller förrän katalysatorn är varm.

"En stor studie som presenterades i USA för ett halvår sedan visar att framtida fordonsteknik måste fokusera på kallstarter. Där finns de stora vinsterna för att få ner mängden avgasutsläpp. Studien visar att nya bilar har fantastiskt effektiv avgasrening, jämfört med för bilar för två decennier sedan. Men 30 sekunders körning efter kallstart ger lika mycket avgasutsläpp som varma bilar som kördes 15–50 mil. Även för äldre bilar gäller samma förhållande, även om skillnaden var mindre."
https://www.mestmotor.se/automotors...v-motorn-se-temperaturen-oka-med-varmekamera/
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du gillar att ta till extremer du när du argumenterar. De flesta jag känner som kör Tesla är helt vanliga Svenssons, men med hyfsade löner. De åker varken privatjet eller har två Teslor och ett gigantiskt hus. De tycker dock ofta det känns bra att köra elbil för att det inte släpper ut växthusgaser.
Om de på riktigt brydde sig om miljön skulle de skippa resan till Thailand. EN flygstol itll Thailand ToR släpper ut lika mycket co2 som en bensinbil gör på ETT ÅR. 4 flygstolar åt familjen är detsamma som fyra bensinbilars årsförbrukning.

och Teslan har ju faktiskt ett substantiellt co2 värde även den.

Du slår huvudet på spiken. Det ”känns” bra. Men är lite som att pissa på en skogsbrand
 
Clarken37 skrev:
Om de på riktigt brydde sig om miljön skulle de skippa resan till Thailand. EN flygstol itll Thailand ToR släpper ut lika mycket co2 som en bensinbil gör på ETT ÅR. 4 flygstolar åt familjen är detsamma som fyra bensinbilars årsförbrukning.

och Teslan har ju faktiskt ett substantiellt co2 värde även den.

Du slår huvudet på spiken. Det ”känns” bra. Men är lite som att pissa på en skogsbrand
Hört talas om klimatkompensering?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Nu handlade det om förbrukningen för en Mitsubishi Oylander PHEV mellan +10 och +20 och vid dessa förhållande ligger Passat GTE ungefär lika.

På Passat GTE utnyttjas inte 13,3kWh utan 10,8kWh (har jag för mig) till ren eldrift. Räcker c:a 55km under dessa förhållanden. Under +5 sjunker räckvidden och vid 0gr är den runt 40km. Jag har under ideala förhållanden kommit över 60km.
Vid 110km/h och minusgrader så går bensinmotorn igång. -10 eller kallare så startar den på bensinmotor.
Okej så vid +15 grader i 110 så kommer du 55km?
 
P PHPersson skrev:
Okej så vid +15 grader i 110 så kommer du 55km?
Har en kollega med en sprillans gte från i somras.
Sommartid vallentuna -älta fungerar hela vägen ca 60km. Beroende på köer hem tar batteriet ibland slut innan denne är hemma.
Vintertid räcker det aldrig hela vägen.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det har den, men den prislappen är rätt långt utanför vad jag är villig att lägga på en bil 🙂
Beg kanske? Något år gammal är priset rätt så lockande tycker jag. Dessutom har iaf min 4åra garanti +8år på drivlinan utan milbegränsning vilket är trevligt.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]

Bagagevolym ska mätas i kubikmeter.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Beg kanske? Något år gammal är priset rätt så lockande tycker jag. Dessutom har iaf min 4åra garanti +8år på drivlinan utan milbegränsning vilket är trevligt.
Som förmånsbil är det tyvärr ingen direkt möjlighet.
Dessutom är förmånsvärdet på dessa väldigt dyrt.

Modell x ligger på 14 400 i förmånsvärde, dvs runt 7200 i månaden i skattade pengar jämfört med tex id7 på 5500 vilket resulterar i 2750:- i månaden.
 
K Kanelbullen123 skrev:
Men kostar en halv miljon extra jämfört med enyaq eller id7. Man får mycket laddning för dom pengarna
Ja en del men man får också en extremt trevlig bil, finns ingen som köper en Enyaq eller id7 bara för ekonomins skull så man får väl snarare väga hur mycket man vill/kan betala för en bil och försöka hitta den bästa. Att köpa bil idag är extremt svårt. Speciellt eftersom VW gruppens bilar inte håller måttet på många sätt men folk köper skiten ändå eftersom det är ett känt märke. Hur man kan köpa en ID bil, q4, Enyaq och vara nöjd med att betalat massor med pengar är för mig en gåta. Tom med ix3 är bättre och då är den ändå dåligt.
Tesla har egentligen ingen riktig bra konkurrent än tyvärr, hoppas det snart kommer något lockande.
 
Clarken37 skrev:
Om de på riktigt brydde sig om miljön skulle de skippa resan till Thailand. EN flygstol itll Thailand ToR släpper ut lika mycket co2 som en bensinbil gör på ETT ÅR. 4 flygstolar åt familjen är detsamma som fyra bensinbilars årsförbrukning.

och Teslan har ju faktiskt ett substantiellt co2 värde även den.

Du slår huvudet på spiken. Det ”känns” bra. Men är lite som att pissa på en skogsbrand
Ta det med en nypa salt

Enligt Thai air släpper en resa Stockholm-Bangkok ut 350-600kg co2 per passagerare beroendepåväg (direkt eller byte). Tur och retur då ca 700-1200kg beroende på resväg.
Medelbilen drar någonstans runt 140g co2 per km medans långdistansflyget är 43g per km och passagerare.
Ensam:
8290km×43×2= 712.940g
712.940/140=5.092km

För familjen om 4:
712940×4=2.851.760g
2.851.760g/140=20.369km

Slutsats, åk ensam till Thailand och fullt i bilen 😉
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Ja en del men man får också en extremt trevlig bil, finns ingen som köper en Enyaq eller id7 bara för ekonomins skull så man får väl snarare väga hur mycket man vill/kan betala för en bil och försöka hitta den bästa. Att köpa bil idag är extremt svårt. Speciellt eftersom VW gruppens bilar inte håller måttet på många sätt men folk köper skiten ändå eftersom det är ett känt märke. Hur man kan köpa en ID bil, q4, Enyaq och vara nöjd med att betalat massor med pengar är för mig en gåta. Tom med ix3 är bättre och då är den ändå dåligt.
Tesla har egentligen ingen riktig bra konkurrent än tyvärr, hoppas det snart kommer något lockande.
som ren förmånsbil är dessa inte alls dyra, utan prismässigt precis likadana som teslan. Dvs priset är inte en faktor.

Att jag kollar på annat än tesla modell y, som är den enda med rätt storlek och förmånsvärde i rimlig nivå beror på:
-komfort för passagerare
-spak för vindrutetorkare
-bättre filhållningsassistent som inte slår av vid filbyte
 
A
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ta det med en nypa salt

Enligt Thai air släpper en resa Stockholm-Bangkok ut 350-600kg co2 per passagerare beroendepåväg (direkt eller byte). Tur och retur då ca 700-1200kg beroende på resväg.
Medelbilen drar någonstans runt 140g co2 per km medans långdistansflyget är 43g per km och passagerare.
Ensam:
8290km×43×2= 712.940g
712.940/140=5.092km

För familjen om 4:
712940×4=2.851.760g
2.851.760g/140=20.369km

Slutsats, åk ensam till Thailand och fullt i bilen 😉
Flygbolagen ”glömmer” oftast höghöjdseffekten.

https://svenska.yle.fi/a/7-10013119

Ingen ”mijökämpe” som flyger till Thailand eller dylikt går att ta på något som helst allvar
 
Clarken37 skrev:
Jag är mest förvånad över alla i tråden som säger att de i princip aldrig åker mer än någon mil om dagen. Körde jag så kort hade jag aldrig haft bil utan cyklat och åkt kollektivt. Helt omotiverat att ha bil under de förutsättningarna som jag ser det.

Att köpa en bil under de förutsättningarna och prata miljö samtidigt blir ju märkligt
Du ljuger.

Eftersom du kräver fullständig flexibilitet och inget krav på planering skulle du inte alls ha ersatt bilen med kollektivt och cykel. Även om det bara handlar om några mil om dagen. I snitt på årsbasis åker vi 2-3 mil om dagen.

De flesta dagar åker jag noll mil eftersom jag jobbar hemifrån och går till affären. Men att cykla till jobbet när jag väl ska dit är +två mil och tar en dryg timme enkel resa. Ungefär lika långt tar det att att åka kollektivt så jag är för bekväm för att göra något av detta. Och jag vill inte åka buss till Hornbach, eller hämta vid pendeltåget på cykel på vintern.

....så speciellt förvånad kan du ju inte vara för du har ju exakt samma krav på tillvaron själv.

Miljödiskussionen är bara att somna om på. Det är positivt att vara en del av omställningen även om den inte är miljövänlig till en början. Det kommer bli miljövänligt att åka elbil och att köpa en begagnad elbil.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.