L Liljeros skrev:
Jämför jag med vad laddboxen förbrukat så stämmer det hyfsat, lägger jag till reseladdningarna till laddboxens siffror landar jag ganska precis på 2kWh, är ju en del förvärmning som inte visas i bilens siffror. Då har jag även räknat bort laddningsförluster.

Håller utsatt fart eller något över.
Sorry hjärnsläpp från mig, får skylla på att det är fredag. Model y är helt rimligt, vet inte varför jag tänkte att det var model x du hade. Skrev ju tom model y själv. Sorry
 
P PHPersson skrev:
Men då är det antingen fel på siffrorna som din bil visar eller så kör du verkligen så snålt du kan och optimerar resorna. För sätter du en slumpvis utvald person att köra en Model Y över ett år kommer den inte att snitta 1,84 det vågar jag lova.
Jag fick min Y i mars förra året, ligger totalt på 1,56kWh/mil nu efter ca 1264 mil. Det var på 1,51 innan vintern började så nu kryper det ju sakta uppåt men det kommer ju aldrig upp till 1,84 innan vintern är över och det börjar vända igen det kan jag med lova. Visst är det några procent kanske i förlust på laddning etc men det är inte så mycket som skiljer.
 
Angående siffror, har ni läst vad Toyota gjort med uppdaterade bZ4X.
De har sänkt batteri reserven, alltså hur mycket som finns kvar när det visar 0%
Och ändrat sättet att räkna till samma som andra tillverkare har, räkna vad bilen drar, inte hur mycket det går åt att ladda ink laddförluster.
Hux flux går den längre och drar mindre.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Angående siffror, har ni läst vad Toyota gjort med uppdaterade bZ4X.
De har sänkt batteri reserven, alltså hur mycket som finns kvar när det visar 0%
Och ändrat sättet att räkna till samma som andra tillverkare har, räkna vad bilen drar, inte hur mycket det går åt att ladda ink laddförluster.
Hux flux går den längre och drar mindre.
Laddar väl fortfarande långsammare än en 2017 e-golf?
 
P para skrev:
Åkte 50mil Göteborg-Hemsedal i lördags. Det var 15 minus vid start och 26 minus när vi kom fram och en lägsta temp på minus 29 runt Oslo.
Bilen (tesla m3 lr awd) drog i snitt 2.85kWh/mil.
Mer än när vi drar husvagn på sommaren.

Laddhastigheten i Sarpsborg efter20mil kan man inte klaga på. 259kW vid 26 minusgrader.
Tror den förkonditionerade nästan från start.
[bild]
Vilken hastighet och vad är det för årsmodell? Tänker om du har värmepump eller inte?
 
P PHPersson skrev:
Kan ju förtydliga att Tesla inte alltid har haft värmepump, kom from 2019 eller något sådan.
Värmepump kom i slutet av 2020 så alla teslor 2021 har Värmepump.

För övrigt riktigt imponerande konstruktion med "super manifold" istället för massa rör överallt
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Värmepump kom i slutet av 2020 så alla teslor 2021 har Värmepump.

För övrigt riktigt imponerande konstruktion med "super manifold" istället för massa rör överallt
Så var det ja, vet du om det var samtidigt för alla 4 modeller?
 
Redigerat:
P PHPersson skrev:
Briljant lösning, måste vara rätt

Så var det ja, vet du om det var samtidigt för alla 4 modeller?
Tror det va samtidigt för alla, exakt när får man väl dubbelkolla men det är ju lätt at se i bilarna.
Det ska vara samma modulära pumpenhet i alla förutom kylvätskebehållaren.
 
B b8q skrev:
För mig som aldrig haft möjlighet att köpa en bil dyrare än 100 000 (och därför varit förpassad till begagnatmarknaden) så undrar jag om det ens finns någon begagnad elbil för de pengarna och som man kan räkna med håller för tio års ytterligare körning utan att behöva punga ut med minst lika mycket pengar i batteribyte?
Renault Zoe. De i den prisklassen har batterihyra så du får nytt batteri om det pajar ;)
 
P PHPersson skrev:
Tror det är väldigt många som också ha en övertro / okunskap om elbilar. Någon skrev att realistisk medelförbrukning var 1,8-2kw och det tror jag ändå de flesta förstår att det inte är normal körning i Sverige sett över snittet av elbilar som kör runt.
Många tror tex att värma kupén drar massa ström vid körning men det förstår man om man har lite baskunskap att så inte är fallet utan det är batteriet som framförallt blir sämre i kyla. Står du still i stan eller kör galet långsamt så ör det klart att värmen drar den % men annars är det en mindre del.
Mini Cooper SE. Medelförbruking över 3år vid mest blandad körning (4mil landsväg och 1mil stad per dag ungefär) landade på 1,56kW/mil. Eller exakt samma som deklarerad förbrukning.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Mini Cooper SE. Medelförbruking över 3år vid mest blandad körning (4mil landsväg och 1mil stad per dag ungefär) landade på 1,56kW/mil. Eller exakt samma som deklarerad förbrukning.
Jo det finns vissa bilar men nu menar jag sett över spannet av bilar som kör runt.
 
Jag har en 2012 Golf - 12v batteri under motorhuven. Tankar diesel. Hybrid alltså ;) Kommer aldrig nöja mig med saker som enbart går på batteri - förutom pannlampa och skruvdragare.
 
Bästa lösningen för att få ett hum om den bil man ska köpas räckvidd vid kritiska situationer är ju att kolla förbrukingstester vid fasta hastigheter och sen dela det med den batteristorlek man tänkt. Finns oftast att hitta för olika hastigheter och modeller. Ofta har man ju ett par kritiska sträckor man kör varje år, då kan man få fram eventuellt laddningsbehov och om det är lämpliga platser. Vid körning med elbil kommer detta vara kritiskt.

För egen del valde jag ett mindre batteri baserat på körmönstret att jag normalt undviker dom klassiska resdagarna vid sportlov och dylikt samt ändå stannar ett par ggr på vägen på grund av barn.

Detta går ju inte att tillämpa på tex Volvo som kan ha 18 månaders leveranstid så man får köpa bilen innan det finns verkliga tester av skarpa bilar. Då förstår jag att man är utlämnad till säljarens löften men jag skulle nog i ärlighetens namn inte kunna tänka mig att köpa en bil innan den lanserats skarpt.

Inom elbilar är ”lyckade” modeller än mer viktigt att välja så dom tillverkare som lanserat dåliga produkter straffas, det är bara så man kan tvinga fram bättre produktlanseringar. Man får kanske lägga märkesprestige lite åt sidan i högre grad än vid köp av en ICE. För uppenbarligen så har en del tillverkare släppt modeller med samma lanseringsår och förbrukningssiffror uppåt 50% högre än konkurrenter med likvärdigt pris och storlek, det är ju knappast acceptabelt men dom säljer ju bilar ändå så varför skulle det finnas skäl till bättring…
 
A
P PHPersson skrev:
Tyvärr tror jag att det är så, titta på VW som generellt gjort väldigt dåliga elbilar enligt de flesta. Buggig mjukvara, problem med rattknappar, hög förbrukning mm. Men de säljer ju bra ändå.

Min gissning är att minst 80% av de som köper elbil som förstaköpare får en chock över hur mycket kortare räckvidd det är på vintern för att säljare inte har upplyst om det. Den enkla förklaringen är väl att många av dem kanske inte hade gått över eller valt ett annat märke om det visste hur verkligheten var.

Jag tror tex vår vän med Enyaqen som inte är nöjd hade varit väldigt mycket mindre missnöjd med en Tesla Model Y av många anledningar, men man får känslan att man hatar eller älskar Tesla rent generellt.
Tja så hade det nog varit men jag gillar inte låga bilar. Jag vill inte krypa ned i bilen utan sitta högt. Och ha ett högt lastutrymme.

Tesla var inget alternativ för mig. Men jag måste som sagt ha en hög bil med bra plats för två barnstolar och lastutrymme. Enyaqen är i minsta laget som den är.
 
A
L Liljeros skrev:
Jag förstår inte hur man lyckas sälja dessa elbilar, det finns ju hur mycket tester som helst på nätet med förbrukningssiffror. Det finns flertalet modeller som drar väsentligt mycket mindre, varför väljer man aktivt att köpa bilar med så hög förbrukning när det finns snålare alternativ i alla storleksklasser? Är märke så viktigt att man helt struntar i förbrukning? Det gör ju bara att tillverkarna inte behöver prioritera att få till bättre modeller
Nej jag förstår det inte heller. Hade inte rekommenderat någon av de elbilar jag kört till min värste fiende. Om de inte av någon anledning skulle spara massor av pengar jämfört med en fossilbil.

Tittar man i den här tråden är det mest glada entusiaster som tycker det är kul med nu teknik.

Minns hur jag var hemma hos en kille som köpt en plasma för 150k år 2001. Bilden var skit rent ut sagt men han var galen i ny teknik och var helt överlycklig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.