184 249 läst · 3 400 svar
184k läst
3,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 386 inlägg
![JanneJanne123](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/50/50512.jpg?1544452530)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Du och jag har inte samma upplevelse av elbilsägandet och att förminska oss som har ett liv som passar elbil genom att likna oss vid strutsar som inte tycker som du känns väldigt orättvist. Elbil är inget för ditt spontana och oplanerade liv, men för oss som lever lite mer strukturerat och har laddare hemma är elbil kanon. Din upplevelse är säkert sann, men också upplevelsen hos oss där det funkar.Clarken37 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 386 inlägg
Det är inte vad uttrycket du använde betyder.Clarken37 skrev:
Det betyder att något är så dålig, skadligt och farligt att du inte ens skulle vilja att din värsta fiende utsattes för det.
Som sagt: barnsligt.
Vågar inte svara helt säkert men min känsla är att Model Y inte är mindre/lägre än Enyaqen. Snarare större, har du varit och tittat på den?Clarken37 skrev:
![JanneJanne123](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/50/50512.jpg?1544452530)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Det är absolut inte meningen att förminska någon. Men för mig har bilen en enda uppgift och det är att förenkla mitt liv maximalt. En elbil är mindre flexibel och rutar in livet mer. Har man redan ett väldigt inrutat liv kanske det är samma lika.JanneJanne123 skrev:
Du och jag har inte samma upplevelse av elbilsägandet och att förminska oss som har ett liv som passar elbil genom att likna oss vid strutsar som inte tycker som du känns väldigt orättvist. Elbil är inget för ditt spontana och oplanerade liv, men för oss som lever lite mer strukturerat och har laddare hemma är elbil kanon. Din upplevelse är säkert sann, men också upplevelsen hos oss där det funkar.
Många härinne verkar vara fascinerad sv bilen i sig och tycka det är fruktansvärt kul att räkna kwh per mil och experimentera. Mitt intresse av det är noll. Jag vill bara ha så mycket bil som möjligt till en så låg kostnad som möjligt. Vad som står i grillen är helt egalt för mig.
Så sent som igår kväll fick jag ”träff” på tredje laddstationen när jag behövde ladda lite. De första två vad trasiga. Att infrastrukturen samt kostnaden för att ladda externt var såhär usel hade jag aldrig kunnat föreställa mig. Inte heller kunde jag föreställa mig att modeller som ändå fått så höga betyg (som tex Enyaq) bara kan ”snabbladda” i snigelfart. Jag trodde teknologin var mycket längre fram (annars hade väl ingen velat ha en elbil tänkte jag nog omedvetet).
Att det för mig blev 4-5 gånger billigare med elbil än fossilt gjorde att jag sket i researchen. Såhär i efterhand är det fortfarande för mycket pengar för att jag skulle köra fossilt dock
Har leasat en e-niro 2.5 år nu och hoppas kunna köpa loss den till en rimlig peng. Priserna verkar just nu ligga på ca 250-300k för motsvarande. Så sjunker de lite till känns det ändå som en bra deal.
Bilen fungerade tillfredsställande även nu när det var -20.
Är väldigt nöjd med bilen som andra bil men hade funkat även som enda bil.
Bilen fungerade tillfredsställande även nu när det var -20.
Är väldigt nöjd med bilen som andra bil men hade funkat även som enda bil.
![JanneJanne123](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/50/50512.jpg?1544452530)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Men hur gör du när du letar laddare? Själv använder jag alltid ChargeFinder och där står det ju tydlig status på laddaren man har tänkt ladda vid, tex om den är upptagen eller ur funktion av någon anledning. Jag har hittills aldrig varit med om att en laddare som står som ledig och redo inte fungerar när jag väl är där. Eller jo, en gång i julas var det en stor snöhög framför den laddare som hade status ledig, så den gick inte att använda, men det var ju inte laddarens fel. Nu skriver jag alltså om snabbladdare, destinationsladdare brukar oftast inte rapportera status till ChargeFinder, där får man chansa. Då brukar jag försöka åka till laddare där det finns många på samma plats för att förbättra oddsen lite.Clarken37 skrev:
Jag tror man behöver ha klimataspekten i åtanke, för oavsett vad man själv har för inställning så har man som kollektiv i världen ändå uppfattningen att nånting behöver göras.Clarken37 skrev:Det är absolut inte meningen att förminska någon. Men för mig har bilen en enda uppgift och det är att förenkla mitt liv maximalt. En elbil är mindre flexibel och rutar in livet mer. Har man redan ett väldigt inrutat liv kanske det är samma lika.
Många härinne verkar vara fascinerad sv bilen i sig och tycka det är fruktansvärt kul att räkna kwh per mil och experimentera. Mitt intresse av det är noll. Jag vill bara ha så mycket bil som möjligt till en så låg kostnad som möjligt. Vad som står i grillen är helt egalt för mig.
Så sent som igår kväll fick jag ”träff” på tredje laddstationen när jag behövde ladda lite. De första två vad trasiga. Att infrastrukturen samt kostnaden för att ladda externt var såhär usel hade jag aldrig kunnat föreställa mig. Inte heller kunde jag föreställa mig att modeller som ändå fått så höga betyg (som tex Enyaq) bara kan ”snabbladda” i snigelfart. Jag trodde teknologin var mycket längre fram (annars hade väl ingen velat ha en elbil tänkte jag nog omedvetet).
Att det för mig blev 4-5 gånger billigare med elbil än fossilt gjorde att jag sket i researchen. Såhär i efterhand är det fortfarande för mycket pengar för att jag skulle köra fossilt dock
En betydande del av dessa utsläpp utgörs av den västerländska livsstilen med weekends till New York, köp av kläder och prylar för enstaka tillfällen, 2 bilar per hushåll, möjlighet att ta bil och släp 80mil enkel resa för att åka lite skoter över helgen osv.
Att vi skulle kunna tänka oss att tumma på detta är nog önsketänkande och då behöver man försöka hitta ett mer hållbart sätt där man ändå kan fortsätta med nuvarande livstil. Då är tex elbil ett helt ok alternativ och för min del en ganska liten uppoffring, det är inte på något sätt lösningen för den inkluderar inte individuellt ägande av bilar över huvud taget men ett steg åt rätt håll.
Elbilar har många kvaliteter men är totalt sätt kanske inte den bästa transportören av människor, mycket pga av att vi än så länge har samhällsinfrastruktur baserad på fossilbränslen. Man har dock i kollektivet bestämt elbilen är den bästa lösningen även om alternativ så som vätgas och liknande finns som alternativ.
Lite olika. Nu kollade jag i Circle K appen först. Stod att den funkade men gjorde inte det enl personalen när jag kom. Den andra i incharge appen. Funkade inte.JanneJanne123 skrev:
Men hur gör du när du letar laddare? Själv använder jag alltid ChargeFinder och där står det ju tydlig status på laddaren man har tänkt ladda vid, tex om den är upptagen eller ur funktion av någon anledning. Jag har hittills aldrig varit med om att en laddare som står som ledig och redo inte fungerar när jag väl är där. Eller jo, en gång i julas var det en stor snöhög framför den laddare som hade status ledig, så den gick inte att använda, men det var ju inte laddarens fel. Nu skriver jag alltså om snabbladdare, destinationsladdare brukar oftast inte rapportera status till ChargeFinder, där får man chansa. Då brukar jag försöka åka till laddare där det finns många på samma plats för att förbättra oddsen lite.
Väldigt stressigt när en familjemedlem som är på andra sidan stan ringer och behöver akut hjälp klockan 23 (när bilen ska stå hemma och få sin sjutimmarsladdning efter en lång dag)