A
pacman42 pacman42 skrev:
Min Mitsubishi Outlander PHEV ligger ju under 2kWh/mil om temperaturen är +10, vid +20 ligger den på ca 1,8kWh/mil. Hur en Enyaq kan dra så mycket förstår jag inte. Outlandern är STOR och tung och släpar dessutom på en bensinmotor.
Enyaqen väger mer än Phev.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min Mitsubishi Outlander PHEV ligger ju under 2kWh/mil om temperaturen är +10, vid +20 ligger den på ca 1,8kWh/mil. Hur en Enyaq kan dra så mycket förstår jag inte. Outlandern är STOR och tung och släpar dessutom på en bensinmotor.
Vi som följt tråden vet att vissa tar ut svängarna duktigt åt det håll som passar för ögonblicket...
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min Mitsubishi Outlander PHEV ligger ju under 2kWh/mil om temperaturen är +10, vid +20 ligger den på ca 1,8kWh/mil. Hur en Enyaq kan dra så mycket förstår jag inte. Outlandern är STOR och tung och släpar dessutom på en bensinmotor.
Rätta mig om jag har fel men din bil kan inte värma bilen från batteriet? Dvs är det kallt ute så är det kallt i bilen eller så måste motorn starta? 2kW vid +10 är alltså med 10grader i bilen vilket inte jag hade uppskattat.
 
P PHPersson skrev:
Rätta mig om jag har fel men din bil kan inte värma bilen från batteriet? Dvs är det kallt ute så är det kallt i bilen eller så måste motorn starta? 2kW vid +10 är alltså med 10grader i bilen vilket inte jag hade uppskattat.
Min Passat GTE ligger på samma förbrukning med värme från batteriet.
 
E Edlunn skrev:
Vi som följt tråden vet att vissa tar ut svängarna duktigt åt det håll som passar för ögonblicket...
Tror det är väldigt många som också ha en övertro / okunskap om elbilar. Någon skrev att realistisk medelförbrukning var 1,8-2kw och det tror jag ändå de flesta förstår att det inte är normal körning i Sverige sett över snittet av elbilar som kör runt.
Många tror tex att värma kupén drar massa ström vid körning men det förstår man om man har lite baskunskap att så inte är fallet utan det är batteriet som framförallt blir sämre i kyla. Står du still i stan eller kör galet långsamt så ör det klart att värmen drar den % men annars är det en mindre del.
 
P PHPersson skrev:
Rätta mig om jag har fel men din bil kan inte värma bilen från batteriet? Dvs är det kallt ute så är det kallt i bilen eller så måste motorn starta? 2kW vid +10 är alltså med 10grader i bilen vilket inte jag hade uppskattat.
Jo, den kan värma utan batteri, men effekten med elvärme är inte jättehög. Tyvärr så är värmen från kylvattnet inte så hög heller då ett filter sätter igen, vilket gör att det inte blir så stor skillnad...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, den kan värma utan batteri, men effekten med elvärme är inte jättehög. Tyvärr så är värmen från kylvattnet inte så hög heller då ett filter sätter igen, vilket gör att det inte blir så stor skillnad...
Ah, men det måste gå att byta/rensa?
 
E Edlunn skrev:
Min Passat GTE ligger på samma förbrukning med värme från batteriet.
Hur stort är batteriet?
 
E Edlunn skrev:
Min Passat GTE ligger på samma förbrukning med värme från batteriet.
Kollade för skoj skull och senaste versionen drar 2,36 enligt WLTP. Batteriet är på 13,3kw. Så jag utmanar dig, jag kommer till dig och så kör vi i 110 vid minusgrader. För att vara snäll räknar vi på den högre förbrukningen 2kW. Då kan du med andra ord köra 6,65mil. Klara du inte det så bjuder du mig på middag? Klarar du det så bjuder jag dig med familj på en trerätters?
 
P PHPersson skrev:
Tror det är väldigt många som också ha en övertro / okunskap om elbilar. Någon skrev att realistisk medelförbrukning var 1,8-2kw och det tror jag ändå de flesta förstår att det inte är normal körning i Sverige sett över snittet av elbilar som kör runt.
Många tror tex att värma kupén drar massa ström vid körning men det förstår man om man har lite baskunskap att så inte är fallet utan det är batteriet som framförallt blir sämre i kyla. Står du still i stan eller kör galet långsamt så ör det klart att värmen drar den % men annars är det en mindre del.
Beror på vad du tycker är normalt.
Antingen kör jag lokalt i Stockholm mellan 3 och 20 km i mellan 30 och 70 km/h med många stopp. Där drar elbilen lite och inget stort batteri behövs då jag kan ladda hemma varje natt.

Min andra typresa är mellan 250 till 650 km i hastighet mellan 100 och 140. Där fungerar elbilen men kommer att dra mer (3 kWh/mil enlig en post nyligen med test i 140) och behöva laddas längs vägen vid 10% upp till 80% på snabbladdare och även en andra gång på längsta resan.
 
P PHPersson skrev:
Tror det är väldigt många som också ha en övertro / okunskap om elbilar. Någon skrev att realistisk medelförbrukning var 1,8-2kw och det tror jag ändå de flesta förstår att det inte är normal körning i Sverige sett över snittet av elbilar som kör runt.
Många tror tex att värma kupén drar massa ström vid körning men det förstår man om man har lite baskunskap att så inte är fallet utan det är batteriet som framförallt blir sämre i kyla. Står du still i stan eller kör galet långsamt så ör det klart att värmen drar den % men annars är det en mindre del.
Alla elbilar fixar inte det men det är fullt möjligt att ligga däromkring vid blandad körning. Med Teslor samt Kia och Hyundai. ID7 verkar ligga däromkring den med.

Mitt batteri tappade 2% när bilen stod oanvänd i -20. Vid körning tappar det ingen laddning.Fick 1% åter när jag körde bilen och den blev varm

Den ökade förbrukning vintertid består i ökad förbrukning av el till värme samt ökat luftmotstånd på grund av kallare väder. Ökat motstånd gäller även förbränningsmotorer (ja dom drar också mer när det blir kallt) värme lider dom dock ingen brist på då 60-70% av energiinnehållet i bränslet blir värmeförluster.
 
P PHPersson skrev:
Ah, men det måste gå att byta/rensa?
Ja, de flesta tar bort det. Jag fick det rensat, men måste nog ta bort det nu.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, de flesta tar bort det. Jag fick det rensat, men måste nog ta bort det nu.
Ja det är skönt med värme :)
 
P Pin skrev:
Beror på vad du tycker är normalt.
Antingen kör jag lokalt i Stockholm mellan 3 och 20 km i mellan 30 och 70 km/h med många stopp. Där drar elbilen lite och inget stort batteri behövs då jag kan ladda hemma varje natt.

Min andra typresa är mellan 250 till 650 km i hastighet mellan 100 och 140. Där fungerar elbilen men kommer att dra mer (3 kWh/mil enlig en post nyligen med test i 140) och behöva laddas längs vägen vid 10% upp till 80% på snabbladdare och även en andra gång på längsta resan.
Ja men det är väl normalt och min erfarenhet efter 9år med elbil är ungefär den. Långresor vid hög hastighet 3kW +~ vinter, bilmodell mm. Stadskörning/kortare resor extremt effektivt med ca 1,8 +~
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Alla elbilar fixar inte det men det är fullt möjligt att ligga däromkring vid blandad körning. Med Teslor samt Kia och Hyundai. ID7 verkar ligga däromkring den med.

Mitt batteri tappade 2% när bilen stod oanvänd i -20. Vid körning tappar det ingen laddning.Fick 1% åter när jag körde bilen och den blev varm

Den ökade förbrukning vintertid består i ökad förbrukning av el till värme samt ökat luftmotstånd på grund av kallare väder. Ökat motstånd gäller även förbränningsmotorer (ja dom drar också mer när det blir kallt) värme lider dom dock ingen brist på då 60-70% av energiinnehållet i bränslet blir värmeförluster.
Teslor generellt ligger inte där, model 3 absolut men det är en av de bästa bilarna av alla som existerar.
Det är som att säga fossilbilr drar i snitt 0,4.
Det gör de inte även om de absolut snålaste kan göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.