115 148 läst · 2 331 svar
115k läst
2,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Men på riktigt… om du har kört med elbil ett tag måste du inse att även elbilar kräver service. Inlägg som ditt avslöjar att du inte har en aning om vad du skriver och späder bara på den negativa auran om elbilar. Marknaden är död så vi behöver lite mer realistiska tongångar. Såg en ID3 6000mil för 189’. Måste vara en galet dyr bil per mil. Men jag är inte förvånad för VW har misslyckats fatalt med det mesta på senare tid.L L Jan skrev:Märkligt att läsa vad som skrivs i tråden. Har skrivit tidigare också. Uppriktigt sagt är jag förvånad. Som en annan planet. Har många sådan otur verkligen? Eller är de trångsynta?
Har kört 25000 mil elbil sedan många år, och sedan cirka 2022 är finns det laddare så man lätt klarar sig överallt. Ingen service på bilen, med marginal 23-25 mil mellan laddningarna på smällkalla vintern 35 mil på sommaren ned marginal. Laddare hemma och på hotellen är perfekt.
Enda nackdelen som jag ser det är att husvagn går inte att kombinera med elbil, om man inte skall bara nästgårds.
Men lite märkligt är att det just Sthlm har typ sämst tillgång till snabbladdare? ändå är det de som ligger i bräschen för elbilar. Snabbladdare finns det gott om utanför Sthlm, tex InfraCity och Nacka. Men dåligt närmare Sthlm, lite bättre är det i Gbg men ändå halvdåligt där. I Malmö är det stor skillnad, det finns det gott om snabbladdare där. Ovan är min egen erfarenhet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 059 inlägg
Det är lättare att hitta en laddplats än en vanlig parkeringsplats i Stockholms innerstad. Att ladda långsamt över natt är alltså inget problem.L L Jan skrev:
Snabbladdare då? Att kunna ladda i 10 min tex. Det är mitt behov. Liknande för de som bor i Sthlm och gatuparkering, ladda 10-15 min på väg till jobbet.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 059 inlägg
Nej, dina behov är inte lika dem med boendeparkering som jag just beskrev. De kan ladda över natt.
Min elbil från 2021 har inga krav på service alls. Men vettigt att lämna in ändå med några års mellanrum ut i fall att något är fel, tex bromsarna.P PHPersson skrev:Men på riktigt… om du har kört med elbil ett tag måste du inse att även elbilar kräver service. Inlägg som ditt avslöjar att du inte har en aning om vad du skriver och späder bara på den negativa auran om elbilar. Marknaden är död så vi behöver lite mer realistiska tongångar. Såg en ID3 6000mil för 189’. Måste vara en galet dyr bil per mil. Men jag är inte förvånad för VW har misslyckats fatalt med det mesta på senare tid.
PS. Däck, torkarblad är inte service. Luftfilter byter man snabbt själv.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 059 inlägg
Njaäe, mer eller mindre ingen eldningsolja i Sverige (förmodligen Europa) är helt obearbetad.A Alexn72 skrev:
EO1 är mer eller mindre precis samma som vanlig diesel utan förnybara ingredienser.
EO5 och 6 är även de avsvavlade mm, men används extremt lite i Sverige såväl inom kraftvärme som sjöfart mm.
Mvh
Precis... eftersom jag är Teslaägare så vet jag att det finns rekommendationer på service. Krav för garanti är en helt annan sak men de som lever i illusionen om att man inte behöver byta bromsvätska, luftfilter etc. lever i någon form av förnekelse.C Cerb skrev:
Edit. Krav på service för garantin finns såvitt jag vet inte på någon även med tex. dieselmotor.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 252 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 252 inlägg
Det är Chargefinder och du kan filtrera både laddoperatörer och laddhastighet. Det står även priser med alla olika system.L L Jan skrev:
För övrigt så har det byggts rätt många nya snabbladdare i Stockholm senaste året.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 243 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 243 inlägg
Som sagt, om du laddar 10-15 minuter innan du kör in i stan så är det ju samma sak som att du har en snabbladdare i innerstan, kanske på fel ställe mot var du har ditt ärende.L L Jan skrev:
Kört 9000 mil snart med min Enyaq som jag plockade ut i september 2023. Måste hända något med räckvidden och laddtiden. Upplever att det drar mycket. Står 18.2 kw/100km men känns som betydligt mer. Motorväg är ingen höjdare för dem. Hade önskat möjlighet för förvärmning av batteri. Jag kommer inte plocka ut en elbil till. Kör med släp och kommer ha husvagn senare i år men får hyra en bensin/dieselbil i framtiden när dessa ska användas.Kentvirulent skrev: