L L Jan skrev:
Märkligt att läsa vad som skrivs i tråden. Har skrivit tidigare också. Uppriktigt sagt är jag förvånad. Som en annan planet. Har många sådan otur verkligen? Eller är de trångsynta?
Har kört 25000 mil elbil sedan många år, och sedan cirka 2022 är finns det laddare så man lätt klarar sig överallt. Ingen service på bilen, med marginal 23-25 mil mellan laddningarna på smällkalla vintern 35 mil på sommaren ned marginal. Laddare hemma och på hotellen är perfekt.

Enda nackdelen som jag ser det är att husvagn går inte att kombinera med elbil, om man inte skall bara nästgårds.

Men lite märkligt är att det just Sthlm har typ sämst tillgång till snabbladdare? ändå är det de som ligger i bräschen för elbilar. Snabbladdare finns det gott om utanför Sthlm, tex InfraCity och Nacka. Men dåligt närmare Sthlm, lite bättre är det i Gbg men ändå halvdåligt där. I Malmö är det stor skillnad, det finns det gott om snabbladdare där. Ovan är min egen erfarenhet.
Men på riktigt… om du har kört med elbil ett tag måste du inse att även elbilar kräver service. Inlägg som ditt avslöjar att du inte har en aning om vad du skriver och späder bara på den negativa auran om elbilar. Marknaden är död så vi behöver lite mer realistiska tongångar. Såg en ID3 6000mil för 189’. Måste vara en galet dyr bil per mil. Men jag är inte förvånad för VW har misslyckats fatalt med det mesta på senare tid.
 
L L Jan skrev:
Snabbladdare borde väl vara jätteviktigt för många i Sthlm för tex de som parkerar på gatan med boendeparkering, utan laddare vid trottoaren.
Det är lättare att hitta en laddplats än en vanlig parkeringsplats i Stockholms innerstad. Att ladda långsamt över natt är alltså inget problem.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är lättare att hitta en laddplats än en vanlig parkeringsplats i Stockholms innerstad. Att ladda långsamt över natt är alltså inget problem.
Snabbladdare då? Att kunna ladda i 10 min tex. Det är mitt behov. Liknande för de som bor i Sthlm och gatuparkering, ladda 10-15 min på väg till jobbet.
 
Nej, dina behov är inte lika dem med boendeparkering som jag just beskrev. De kan ladda över natt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Men på riktigt… om du har kört med elbil ett tag måste du inse att även elbilar kräver service. Inlägg som ditt avslöjar att du inte har en aning om vad du skriver och späder bara på den negativa auran om elbilar. Marknaden är död så vi behöver lite mer realistiska tongångar. Såg en ID3 6000mil för 189’. Måste vara en galet dyr bil per mil. Men jag är inte förvånad för VW har misslyckats fatalt med det mesta på senare tid.
Min elbil från 2021 har inga krav på service alls. Men vettigt att lämna in ändå med några års mellanrum ut i fall att något är fel, tex bromsarna.

PS. Däck, torkarblad är inte service. Luftfilter byter man snabbt själv.
 
RoTe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, dina behov är inte lika dem med boendeparkering som jag just beskrev. De kan ladda över natt.
Menar du att folk laddar på gatan i Stockholms innerstad? Sladd ut genom lägenhetsfönstret?
 
Nej, jag menar att de nyttjar några av alla de långsamladdare som finns längs gatorna. De är legio.

Karta över Stockholm med markörer för långsamladdare för elbilar, indikerade med orange och blå prickar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Min elbil från 2021 har inga krav på service alls. Men vettigt att lämna in ändå med några års mellanrum ut i fall att något är fel, tex bromsarna.

PS. Däck, torkarblad är inte service. Luftfilter byter man snabbt själv.
Jag tror inte på dig, vad har du för bil?
 
A Alexn72 skrev:
Glöm nu inte bort att om du eldar olja så är den "obearbetad" men om du ska köra den i en bil så måste du tillföra energi för att få den tillräckligt ren för att en bilmotor ska kunna köra på den.

Sen ska den transporteras till macken...
Njaäe, mer eller mindre ingen eldningsolja i Sverige (förmodligen Europa) är helt obearbetad.

EO1 är mer eller mindre precis samma som vanlig diesel utan förnybara ingredienser.

EO5 och 6 är även de avsvavlade mm, men används extremt lite i Sverige såväl inom kraftvärme som sjöfart mm.

Mvh
 
P PHPersson skrev:
Jag tror inte på dig, vad har du för bil?
Vad tror du inte på? Att inte servicekravet finns?

B.la. Tesla har inga krav på service.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Vad tror du inte på? Att inte servicekravet finns?

B.la. Tesla har inga krav på service.
Precis... eftersom jag är Teslaägare så vet jag att det finns rekommendationer på service. Krav för garanti är en helt annan sak men de som lever i illusionen om att man inte behöver byta bromsvätska, luftfilter etc. lever i någon form av förnekelse.

Edit. Krav på service för garantin finns såvitt jag vet inte på någon även med tex. dieselmotor.
 
S
L L Jan skrev:
Har nu två olika plus CircleK
Kan gott skaffa ett system till om det behövs. Men sedan får det räcka. Detta är relevant.
Tidigare, fram till år 2020 cirka hade jag 8- 10 st. och det blev för rörigt
Det är Chargefinder och du kan filtrera både laddoperatörer och laddhastighet. Det står även priser med alla olika system.

För övrigt så har det byggts rätt många nya snabbladdare i Stockholm senaste året.
 
Fairlane
L L Jan skrev:
Snabbladdare då? Att kunna ladda i 10 min tex. Det är mitt behov. Liknande för de som bor i Sthlm och gatuparkering, ladda 10-15 min på väg till jobbet.
Som sagt, om du laddar 10-15 minuter innan du kör in i stan så är det ju samma sak som att du har en snabbladdare i innerstan, kanske på fel ställe mot var du har ditt ärende.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Har två kollegor med Enyaq och de beskriver exakt detsamma som jag gör.

Det är när man kommer upp i 110-120 på MV som batteriet får dåndimpen
Kört 9000 mil snart med min Enyaq som jag plockade ut i september 2023. Måste hända något med räckvidden och laddtiden. Upplever att det drar mycket. Står 18.2 kw/100km men känns som betydligt mer. Motorväg är ingen höjdare för dem. Hade önskat möjlighet för förvärmning av batteri. Jag kommer inte plocka ut en elbil till. Kör med släp och kommer ha husvagn senare i år men får hyra en bensin/dieselbil i framtiden när dessa ska användas.
 
  • Älska
Kentvirulent
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Menar du att folk laddar på gatan i Stockholms innerstad? Sladd ut genom lägenhetsfönstret?
Finns laddstolpar på många ställen numera i innerstan.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.