Fairlane Fairlane skrev:
Som sagt, om du laddar 10-15 minuter innan du kör in i stan så är det ju samma sak som att du har en snabbladdare i innerstan, kanske på fel ställe mot var du har ditt ärende.
Jag far runt en del i stan när jag är där och det slukar batteri, speciellt om det är vinter och mkt trafik. Önskar därför kunna svänga förbi och snabbladda smidigt. Men det går knappt, förutom i Nacka, vilket blir omvägar. De jag hittat är på p-platser och ofta upptagna. Jag har inte hittat några i stan utan p-plats. Antagligen blir markhyran för dyr. Märkligt upplägg i Sthlm, första skall de ha stadsdel för bara el-bil. Sedan har de inga snabbladdare, utan p-plats.
 
Fairlane
L L Jan skrev:
Jag far runt en del i stan när jag är där och det slukar batteri, speciellt om det är vinter och mkt trafik. Önskar därför kunna svänga förbi och snabbladda smidigt. Men det går knappt, förutom i Nacka, vilket blir omvägar. De jag hittat är på p-platser och ofta upptagna. Jag har inte hittat några i stan utan p-plats. Antagligen blir markhyran för dyr. Märkligt upplägg i Sthlm, första skall de ha stadsdel för bara el-bil. Sedan har de inga snabbladdare, utan p-plats.
Du kör väl Tesla? Ladda till 80% vid snabbladdare vid Kungens Kurva eller liknande så är det väl lugnt?

Ja markytan blir dyr och du är nog inte en vanlig bilist om du måste in till innerstan och snabbladda.
Nacka är ju rätt långt ifrån innerstan, så att det blir en omväg är tydligt, om du inte kommer från Värmdö. Kungens Kurva om du kommer från E4/E20 söderifrån, Järva Krog eller liknande om du kommer norrifrån.

Området i innerstan som man vill reservera för elbilar är några kvarter. Det behövs ingen snabbladdare för att köra några km. Rent generellt vill man ha så lite trafik som möjligt in till stan. I en mindre ort som er så vill man kanske snarare ha in förbipasserande som stannar och äter eller handlar.
 
L L Jan skrev:
Jag far runt en del i stan när jag är där och det slukar batteri, speciellt om det är vinter och mkt trafik. Önskar därför kunna svänga förbi och snabbladda smidigt. Men det går knappt, förutom i Nacka, vilket blir omvägar. De jag hittat är på p-platser och ofta upptagna. Jag har inte hittat några i stan utan p-plats. Antagligen blir markhyran för dyr. Märkligt upplägg i Sthlm, första skall de ha stadsdel för bara el-bil. Sedan har de inga snabbladdare, utan p-plats.
Ska du inte parkera bilen när du laddar menar du!?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du kör väl Tesla? Ladda till 80% vid snabbladdare vid Kungens Kurva eller liknande så är det väl lugnt?

Ja markytan blir dyr och du är nog inte en vanlig bilist om du måste in till innerstan och snabbladda.
Nacka är ju rätt långt ifrån innerstan, så att det blir en omväg är tydligt, om du inte kommer från Värmdö. Kungens Kurva om du kommer från E4/E20 söderifrån, Järva Krog eller liknande om du kommer norrifrån.

Området i innerstan som man vill reservera för elbilar är några kvarter. Det behövs ingen snabbladdare för att köra några km. Rent generellt vill man ha så lite trafik som möjligt in till stan. I en mindre ort som er så vill man kanske snarare ha in förbipasserande som stannar och äter eller handlar.
Nej ej lungt. Ej några km rör det sig inte om. Det ser det inte ut så i Sthlm som du beskriver. Du har inte kört i centrum under kontorstid så många gånger vintertid märker jag.
Sthlm består av öar med broar emellan, även tunnlar, samt långa omvägar för att nå målen. Det går därför åt betydande mängder el i Sthlm centrum vintertid, start-stopp i köerna med värmen på slukar bilen kopiösa mängder el. Även frånvaron av snöröjningen i Sthlm köar till det ännu mer. Märkligt att det knappt snöröjs i Sthlm, men det är en annan diskussion.
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
Start/stop med elbil? Vad pratar du om!?

Långsam city körning med köer är ju där elbilen främst briljerar? Sen är det klart, värmen måste ju hållas igång baserat på total tid utomhus, men är mer eller mindre oberoende av om bilen rullar eller inte.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Start/stop med elbil? Vad pratar du om!?

Långsam city körning med köer är ju där elbilen främst briljerar? Sen är det klart, värmen måste ju hållas igång baserat på total tid utomhus, men är mer eller mindre oberoende av om bilen rullar eller inte.
testa att köra elbil genom Sthlm centrum sommartid utan värmen påslagen en trafiktom söndagsnatt och testa att köra samma sträcka en köig vardag. Se på elförbrukningen om det blir någon skillnad.
 
Fairlane
L L Jan skrev:
Nej ej lungt. Ej några km rör det sig inte om. Det ser det inte ut så i Sthlm som du beskriver. Du har inte kört i centrum under kontorstid så många gånger vintertid märker jag.
Eller så har jag det, betydligt fler gånger än du.
L L Jan skrev:
Sthlm består av öar med broar emellan, även tunnlar, samt långa omvägar för att nå målen. Det går därför åt betydande mängder el i Sthlm centrum vintertid, start-stopp i köerna med värmen på slukar bilen kopiösa mängder el. Även frånvaron av snöröjningen i Sthlm köar till det ännu mer. Märkligt att det knappt snöröjs i Sthlm, men det är en annan diskussion.
Öar, tunnlar och broar är inget nytt. Så har det sett ut i Stockholm väldigt länge.
Start och stopp, gynnar det elbilen eller bensin/fossilbilen? Jag kan utan problem åka in med en kvarts tank bensin i bilen och köra runt med släp väldigt länge utan problem. Du bör klara 20 mil utan problem med din bil och så långt kör du väl inte?

Om det skulle vara så problematiskt så skulle varenda taxi-bil få problem för det finns få ställen att tanka bensin/diesel.

Så här ser det ut med laddstolpar på 150 kW eller mer. Inringat är innestan. Nacka är utanför, nere till höger.
Ser inte varför man måste ut dit när det finns plats i laddstationer i stan.

Karta över Stockholm med laddstationer markerade i lila och ett rött markerat område runt innerstan, samt Nacka utanför det markerade området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ska du inte parkera bilen när du laddar menar du!?
Jag menar inget.
Ej parkera, för det finns ändå så få platser. Utan bara stanna för att snabbladda kort, så som man brukar göra.

Denna diskussion är slut nu. Det är omöjligt att förstå hur jag jobbar och har behov av snabbladdare om man inte åkt med mig i bilen.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Jag menar inget.
Ej parkera, för det finns ändå så få platser. Utan bara stanna för att snabbladda kort, så som man brukar göra.

Denna diskussion är slut nu. Det är omöjligt att förstå hur jag jobbar och har behov av snabbladdare om man inte åkt med mig i bilen.
Kan du be din passagerare förklara för oss?
 
  • Haha
  • Gilla
Kretikos och 4 till
  • Laddar…
S
L L Jan skrev:
Jag far runt en del i stan när jag är där och det slukar batteri, speciellt om det är vinter och mkt trafik. Önskar därför kunna svänga förbi och snabbladda smidigt. Men det går knappt, förutom i Nacka, vilket blir omvägar. De jag hittat är på p-platser och ofta upptagna. Jag har inte hittat några i stan utan p-plats. Antagligen blir markhyran för dyr. Märkligt upplägg i Sthlm, första skall de ha stadsdel för bara el-bil. Sedan har de inga snabbladdare, utan p-plats.
Du får nog kolla lite mer i Chargefinder så kommer du hitta. Jag filtrerade på 150 kW och uppåt.

Karta över Stockholm i Chargefinder-appen med laddstationer markerade, filtrerat på 150 kW och uppåt, med violetta och röda markörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I Chargefinder kan du också se prissättningen med oliks operatörer på varje laddstation. Jättesmidigt.
Chargefinder-app som visar laddningsstation Kristinehovsgatan med 300 kW CCS och 62.5 kW CHAdeMO, med olika betalningsalternativ och priser per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prislista för olika laddningsoperatörer vid Vita Bergen, med kostnader från 4.50 till 5.38 SEK per kWh. Alternativ som Nima App och E.On Drive visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Start och stopp i stadsmiljö eller ännu bättre 30-50kmh är ju guld för elbilen.
Dessutom rullar väl alla nya elbilarna omkring med värmepump för värme.
Vilket ger att värmningen också går snålt. Så pass snålt att man vid småstopp kan ha värmen igång för att undvika eventuell direktverkande el att toppa
 
Fairlane
L L Jan skrev:
Denna diskussion är slut nu. Det är omöjligt att förstå hur jag jobbar och har behov av snabbladdare om man inte åkt med mig i bilen.
Så kan det vara. Det kan vara så att ditt behov är någorlunda unikt och då byggs nog inga snabbladdare för att täcka det behovet.

Du nämnde innan hur sin kommun sett till att få snabbladdare för att locka in folk som handlar etc. De är nog inte heller så intresserade av att bygga en snabbladdare för folk som laddar 10-15 minuter utan att lämna bilen.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Start och stopp i stadsmiljö eller ännu bättre 30-50kmh är ju guld för elbilen.
Dessutom rullar väl alla nya elbilarna omkring med värmepump för värme.
Vilket ger att värmningen också går snålt. Så pass snålt att man vid småstopp kan ha värmen igång för att undvika eventuell direktverkande el att toppa
Fast start stopp är fortfarande sämre än att
Inte göra det och jag tror det var vad han menade.
 
P PHPersson skrev:
Fast start stopp är fortfarande sämre än att
Inte göra det och jag tror det var vad han menade.
Att "stänga av" elmotorn kostar väl inget?
Men såklart är en konstant jämn hastighet idealt för att minska förluster, även om man återvinner en del av energin vid inbromsning
 
A ajn82 skrev:
Att "stänga av" elmotorn kostar väl inget?
Men såklart är en konstant jämn hastighet idealt för att minska förluster, även om man återvinner en del av energin vid inbromsning
Tror aldrig att han pratade om att stänga av motorn utan start stopp i form av att köerna är ryckiga och det drar betydligt mer energi att köra så, resan tar längre tid med mer värmeenergi etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.