119 915 läst · 2 411 svar
120k läst
2,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag far runt en del i stan när jag är där och det slukar batteri, speciellt om det är vinter och mkt trafik. Önskar därför kunna svänga förbi och snabbladda smidigt. Men det går knappt, förutom i Nacka, vilket blir omvägar. De jag hittat är på p-platser och ofta upptagna. Jag har inte hittat några i stan utan p-plats. Antagligen blir markhyran för dyr. Märkligt upplägg i Sthlm, första skall de ha stadsdel för bara el-bil. Sedan har de inga snabbladdare, utan p-plats.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 271 inlägg
Du kör väl Tesla? Ladda till 80% vid snabbladdare vid Kungens Kurva eller liknande så är det väl lugnt?L L Jan skrev:Jag far runt en del i stan när jag är där och det slukar batteri, speciellt om det är vinter och mkt trafik. Önskar därför kunna svänga förbi och snabbladda smidigt. Men det går knappt, förutom i Nacka, vilket blir omvägar. De jag hittat är på p-platser och ofta upptagna. Jag har inte hittat några i stan utan p-plats. Antagligen blir markhyran för dyr. Märkligt upplägg i Sthlm, första skall de ha stadsdel för bara el-bil. Sedan har de inga snabbladdare, utan p-plats.
Ja markytan blir dyr och du är nog inte en vanlig bilist om du måste in till innerstan och snabbladda.
Nacka är ju rätt långt ifrån innerstan, så att det blir en omväg är tydligt, om du inte kommer från Värmdö. Kungens Kurva om du kommer från E4/E20 söderifrån, Järva Krog eller liknande om du kommer norrifrån.
Området i innerstan som man vill reservera för elbilar är några kvarter. Det behövs ingen snabbladdare för att köra några km. Rent generellt vill man ha så lite trafik som möjligt in till stan. I en mindre ort som er så vill man kanske snarare ha in förbipasserande som stannar och äter eller handlar.
Ska du inte parkera bilen när du laddar menar du!?L L Jan skrev:Jag far runt en del i stan när jag är där och det slukar batteri, speciellt om det är vinter och mkt trafik. Önskar därför kunna svänga förbi och snabbladda smidigt. Men det går knappt, förutom i Nacka, vilket blir omvägar. De jag hittat är på p-platser och ofta upptagna. Jag har inte hittat några i stan utan p-plats. Antagligen blir markhyran för dyr. Märkligt upplägg i Sthlm, första skall de ha stadsdel för bara el-bil. Sedan har de inga snabbladdare, utan p-plats.
Nej ej lungt. Ej några km rör det sig inte om. Det ser det inte ut så i Sthlm som du beskriver. Du har inte kört i centrum under kontorstid så många gånger vintertid märker jag.Fairlane skrev:Du kör väl Tesla? Ladda till 80% vid snabbladdare vid Kungens Kurva eller liknande så är det väl lugnt?
Ja markytan blir dyr och du är nog inte en vanlig bilist om du måste in till innerstan och snabbladda.
Nacka är ju rätt långt ifrån innerstan, så att det blir en omväg är tydligt, om du inte kommer från Värmdö. Kungens Kurva om du kommer från E4/E20 söderifrån, Järva Krog eller liknande om du kommer norrifrån.
Området i innerstan som man vill reservera för elbilar är några kvarter. Det behövs ingen snabbladdare för att köra några km. Rent generellt vill man ha så lite trafik som möjligt in till stan. I en mindre ort som er så vill man kanske snarare ha in förbipasserande som stannar och äter eller handlar.
Sthlm består av öar med broar emellan, även tunnlar, samt långa omvägar för att nå målen. Det går därför åt betydande mängder el i Sthlm centrum vintertid, start-stopp i köerna med värmen på slukar bilen kopiösa mängder el. Även frånvaron av snöröjningen i Sthlm köar till det ännu mer. Märkligt att det knappt snöröjs i Sthlm, men det är en annan diskussion.
Start/stop med elbil? Vad pratar du om!?
Långsam city körning med köer är ju där elbilen främst briljerar? Sen är det klart, värmen måste ju hållas igång baserat på total tid utomhus, men är mer eller mindre oberoende av om bilen rullar eller inte.
Långsam city körning med köer är ju där elbilen främst briljerar? Sen är det klart, värmen måste ju hållas igång baserat på total tid utomhus, men är mer eller mindre oberoende av om bilen rullar eller inte.
testa att köra elbil genom Sthlm centrum sommartid utan värmen påslagen en trafiktom söndagsnatt och testa att köra samma sträcka en köig vardag. Se på elförbrukningen om det blir någon skillnad.A ajn82 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 271 inlägg
Eller så har jag det, betydligt fler gånger än du.L L Jan skrev:
Öar, tunnlar och broar är inget nytt. Så har det sett ut i Stockholm väldigt länge.L L Jan skrev:Sthlm består av öar med broar emellan, även tunnlar, samt långa omvägar för att nå målen. Det går därför åt betydande mängder el i Sthlm centrum vintertid, start-stopp i köerna med värmen på slukar bilen kopiösa mängder el. Även frånvaron av snöröjningen i Sthlm köar till det ännu mer. Märkligt att det knappt snöröjs i Sthlm, men det är en annan diskussion.
Start och stopp, gynnar det elbilen eller bensin/fossilbilen? Jag kan utan problem åka in med en kvarts tank bensin i bilen och köra runt med släp väldigt länge utan problem. Du bör klara 20 mil utan problem med din bil och så långt kör du väl inte?
Om det skulle vara så problematiskt så skulle varenda taxi-bil få problem för det finns få ställen att tanka bensin/diesel.
Så här ser det ut med laddstolpar på 150 kW eller mer. Inringat är innestan. Nacka är utanför, nere till höger.
Ser inte varför man måste ut dit när det finns plats i laddstationer i stan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag menar inget.A ajn82 skrev:
Ej parkera, för det finns ändå så få platser. Utan bara stanna för att snabbladda kort, så som man brukar göra.
Denna diskussion är slut nu. Det är omöjligt att förstå hur jag jobbar och har behov av snabbladdare om man inte åkt med mig i bilen.
Kan du be din passagerare förklara för oss?L L Jan skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Du får nog kolla lite mer i Chargefinder så kommer du hitta. Jag filtrerade på 150 kW och uppåt.L L Jan skrev:Jag far runt en del i stan när jag är där och det slukar batteri, speciellt om det är vinter och mkt trafik. Önskar därför kunna svänga förbi och snabbladda smidigt. Men det går knappt, förutom i Nacka, vilket blir omvägar. De jag hittat är på p-platser och ofta upptagna. Jag har inte hittat några i stan utan p-plats. Antagligen blir markhyran för dyr. Märkligt upplägg i Sthlm, första skall de ha stadsdel för bara el-bil. Sedan har de inga snabbladdare, utan p-plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I Chargefinder kan du också se prissättningen med oliks operatörer på varje laddstation. Jättesmidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Start och stopp i stadsmiljö eller ännu bättre 30-50kmh är ju guld för elbilen.
Dessutom rullar väl alla nya elbilarna omkring med värmepump för värme.
Vilket ger att värmningen också går snålt. Så pass snålt att man vid småstopp kan ha värmen igång för att undvika eventuell direktverkande el att toppa
Dessutom rullar väl alla nya elbilarna omkring med värmepump för värme.
Vilket ger att värmningen också går snålt. Så pass snålt att man vid småstopp kan ha värmen igång för att undvika eventuell direktverkande el att toppa
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 271 inlägg
Så kan det vara. Det kan vara så att ditt behov är någorlunda unikt och då byggs nog inga snabbladdare för att täcka det behovet.L L Jan skrev:
Du nämnde innan hur sin kommun sett till att få snabbladdare för att locka in folk som handlar etc. De är nog inte heller så intresserade av att bygga en snabbladdare för folk som laddar 10-15 minuter utan att lämna bilen.
Fast start stopp är fortfarande sämre än attA Alexn72 skrev:Start och stopp i stadsmiljö eller ännu bättre 30-50kmh är ju guld för elbilen.
Dessutom rullar väl alla nya elbilarna omkring med värmepump för värme.
Vilket ger att värmningen också går snålt. Så pass snålt att man vid småstopp kan ha värmen igång för att undvika eventuell direktverkande el att toppa
Inte göra det och jag tror det var vad han menade.
Tror aldrig att han pratade om att stänga av motorn utan start stopp i form av att köerna är ryckiga och det drar betydligt mer energi att köra så, resan tar längre tid med mer värmeenergi etc.A ajn82 skrev: