160 225 läst · 3 171 svar
160k läst
3,2k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
En intressant fundering är hur mycket man sparar på regenereringen. Samtliga hybrider jag kört drar mer än motsvarande icke hybrid så jag misstänker att den extra vikten kostar mer än besparingen.A ajn82 skrev:
Kan inte du prova köra en diesel 10000 mil utan service eller oljebyten på verkstad och sen försöka lyfta garantin när motorn skär ihop.P PHPersson skrev:Precis... eftersom jag är Teslaägare så vet jag att det finns rekommendationer på service. Krav för garanti är en helt annan sak men de som lever i illusionen om att man inte behöver byta bromsvätska, luftfilter etc. lever i någon form av förnekelse.
Edit. Krav på service för garantin finns såvitt jag vet inte på någon även med tex. dieselmotor.
Har aldrig sett en fossilbil som inte har kravet att den ska servas enligt schema för att garantierna skall gälla. Poängen är också att det ska göras med ganska täta intervall och det behöver göras på en verkstad så man får stämpel.
Med exempelvis en Tesla kan du göra den service som rekommenderas själv alternativt lämna in. Jag behöver inte betala en verkstadstekniker 1000kr timmen för att kontrollera att bälten klickar i eller någon annan av dom ganska larviga punkterna på deras lista.
Man tjänar riktigt mycket på det i stadskörning och köer, men vid motorväg lär batteriet väga mer än du får tillbaka eftersom du aldrig bromsar. Vid korta sträckor går elbilen från typ 23 kWh/100 km innan sista rödljuset till 17 kWh/100 km nu i vinter. Det är en ganska stor del av energin i korta resor som går åt till att accelerera, men med regenerering får du tillbaka en hel del.P PHPersson skrev:
Nu har skitbilen Skoda Enyaq fått nog och verkar vilja checka ut för gott.
Under gårdagen fick jag 14 felmeddelanden. I princip INGET i bilen fungerar utöver själva körningen. Står bara UPPSÖK VERKSTAD. Bilen går ej att stänga ned utan står med alla lampor på dygnet runt. Går bara att låsa manuellt. Den står hemma och drar enorma mängder batteri parkerad med alla lampor på.
Vilken JÄVLA skrothög detta elbilshelvete är. 30 dagars väntetid för felsökning. Bara att plocka ut en hyrbil FOSSIL! Enligt killarna på verkstaden är det inte alls ovanligt att Enyaqen får dåndimpen när det är kallt ute ”de här bilarna är inte byggda för svenskt klimat” var kommentaren. No shit.
Det enda positiva i den här soppan är att jag nu får köra fossilbil i 30 dagar.
Jag har haft 14-15 bilar i mitt liv och aldrig upplevt något liknande.
Under gårdagen fick jag 14 felmeddelanden. I princip INGET i bilen fungerar utöver själva körningen. Står bara UPPSÖK VERKSTAD. Bilen går ej att stänga ned utan står med alla lampor på dygnet runt. Går bara att låsa manuellt. Den står hemma och drar enorma mängder batteri parkerad med alla lampor på.
Vilken JÄVLA skrothög detta elbilshelvete är. 30 dagars väntetid för felsökning. Bara att plocka ut en hyrbil FOSSIL! Enligt killarna på verkstaden är det inte alls ovanligt att Enyaqen får dåndimpen när det är kallt ute ”de här bilarna är inte byggda för svenskt klimat” var kommentaren. No shit.
Det enda positiva i den här soppan är att jag nu får köra fossilbil i 30 dagar.
Jag har haft 14-15 bilar i mitt liv och aldrig upplevt något liknande.
Kan vi enas om att roten till dina problem verkar vara bilmodellen Skoda Enyaq snarare än att det är en elbil som är problemet? Sen verkar du fått ett måndagsex eller trolla allmänt för du och dina kollegor verkar ha en helt annan upplevelse av bilen än övriga i denna tråden med samma bil/plattform.Kentvirulent skrev:Nu har skitbilen Skoda Enyaq fått nog och verkar vilja checka ut för gott.
Under gårdagen fick jag 14 felmeddelanden. I princip INGET i bilen fungerar utöver själva körningen. Står bara UPPSÖK VERKSTAD. Bilen går ej att stänga ned utan står med alla lampor på dygnet runt. Går bara att låsa manuellt. Den står hemma och drar enorma mängder batteri parkerad med alla lampor på.
Vilken JÄVLA skrothög detta elbilshelvete är. 30 dagars väntetid för felsökning. Bara att plocka ut en hyrbil FOSSIL! Enligt killarna på verkstaden är det inte alls ovanligt att Enyaqen får dåndimpen när det är kallt ute ”de här bilarna är inte byggda för svenskt klimat” var kommentaren. No shit.
Det enda positiva i den här soppan är att jag nu får köra fossilbil i 30 dagar.
Jag har haft 14-15 bilar i mitt liv och aldrig upplevt något liknande.
Elbilar har inga större problem i bister kyla, hade närmare -30 förra vintern i fjällen och det gick utmärkt. Ett par procent av batteriet försvann men dom kom till viss del tillbaks när man körde och batteriet blev varmare. Sen kan vissa bilmodeller ha mer problem än andra men det är inte relaterat till att det är en elbil. Infällda handtag verkar vara en sak många stör sig på tex men det är ju inte en specifik elbilsfeature
Att knuffa igång en diesel i dom temperaturerna är nog inget folk ser som ett söndagsnöje då det gäller att man har ett välladdat friskt 12v batteri för att inte tala om behovet av att köra motorvärmare innan.
Om man bor i innerstan vill man kunna ladda länge precis där man bor för att elbil ska vara attraktivt. Man vill inte sitta och vänta vid en laddare som ett jävla fån.Fairlane skrev:Så kan det vara. Det kan vara så att ditt behov är någorlunda unikt och då byggs nog inga snabbladdare för att täcka det behovet.
Du nämnde innan hur sin kommun sett till att få snabbladdare för att locka in folk som handlar etc. De är nog inte heller så intresserade av att bygga en snabbladdare för folk som laddar 10-15 minuter utan att lämna bilen.
Du får max parkera 3 timmar på en elbilsladdningsplats vilket innebär att du åker hem, letar runt efter en elbilsladdningsplats. När du äntligen hittar en sådan så måste du gå dit igen och flytta den efter 3 timmar (om du inte ska iväg med bilen 07.00 nästa morgon och du hittade den på eftermiddagen). Att gå ut sent på kvällen i Sthlms innerstad och hitta parkering på gatan vet alla hur kul det är. Tar kanske 60 min.
Det finns inte ens 10% garageplatser i innerstan för att täcka upp för antalet bilar så det hjälper inte. De få föreningar som har garage har ofta flera års väntetid.
Samma problem för kollegorna som kör ID4.L Liljeros skrev:Kan vi enas om att roten till dina problem verkar vara bilmodellen Skoda Enyaq snarare än att det är en elbil som är problemet? Sen verkar du fått ett måndagsex eller trolla allmänt för du och dina kollegor verkar ha en helt annan upplevelse av bilen än övriga i denna tråden med samma bil/plattform.
Elbilar har inga större problem i bister kyla, hade närmare -30 förra vintern i fjällen och det gick utmärkt. Ett par procent av batteriet försvann men dom kom till viss del tillbaks när man körde och batteriet blev varmare. Sen kan vissa bilmodeller ha mer problem än andra men det är inte relaterat till att det är en elbil. Infällda handtag verkar vara en sak många stör sig på tex men det är ju inte en specifik elbilsfeature
Att knuffa igång en diesel i dom temperaturerna är nog inget folk ser som ett söndagsnöje då det gäller att man har ett välladdat friskt 12v batteri för att inte tala om behovet av att köra motorvärmare innan.
Konstigt att serviceteknikerna jag pratat med SJÄLVA sågar elbilarnas problem med kylan och säger att de får massor av konstigheter från elbilarna så fort det blir minus 5-10 grader. Även leasingbolaget säger sig bli nedringda med problem med alla sina elbilar av alla märken när det blir kallt
Kollegorna som valde alternativen vi hade från Merca eller BMW lämnar bara bilarna hemma och tar sina privata bilar så fort de ska åka 10 mil eller mer.
Jäkla slump att av mina 15 bilar jag haft så kommer måndagsexet på den första elbilen. Det är 6,7% sannolikhet
Verkar som att bilen är lika less på dig som du är på den 😂Kentvirulent skrev:Nu har skitbilen Skoda Enyaq fått nog och verkar vilja checka ut för gott.
Under gårdagen fick jag 14 felmeddelanden. I princip INGET i bilen fungerar utöver själva körningen. Står bara UPPSÖK VERKSTAD. Bilen går ej att stänga ned utan står med alla lampor på dygnet runt. Går bara att låsa manuellt. Den står hemma och drar enorma mängder batteri parkerad med alla lampor på.
Vilken JÄVLA skrothög detta elbilshelvete är. 30 dagars väntetid för felsökning. Bara att plocka ut en hyrbil FOSSIL! Enligt killarna på verkstaden är det inte alls ovanligt att Enyaqen får dåndimpen när det är kallt ute ”de här bilarna är inte byggda för svenskt klimat” var kommentaren. No shit.
Det enda positiva i den här soppan är att jag nu får köra fossilbil i 30 dagar.
Jag har haft 14-15 bilar i mitt liv och aldrig upplevt något liknande.
Skämt å sido, när jag lämnade in vår bil för 2 års service nu precis innan jul fick jag en tid inom fyra dagar på Skoda Bromma, de fixade även min laddlucka på garantin då motorn till låset på den börjat ge upp. Direct Connection Bilservice här i Järfälla hade innan jul tid med endast en veckas väntetid, kanske värt att kolla runt lite om du inte redan gjort det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 197 inlägg
Inte sant. Du får stå där max tre timmar mellan 07 och 19. Så det räcker att ta bilen före 10. Och det är som sagt lättare att hitta en laddplats än en vanlig plats.Kentvirulent skrev:Du får max parkera 3 timmar på en elbilsladdningsplats vilket innebär att du åker hem, letar runt efter en elbilsladdningsplats. När du äntligen hittar en sådan så måste du gå dit igen och flytta den efter 3 timmar (om du inte ska iväg med bilen 07.00 nästa morgon och du hittade den på eftermiddagen).
Du som uppenbarligen har så många riktiga problem, varför känner du behov av att också överdriva allt annat som skulle kunna vara negativt med elbilar men inte är det. Du säger ju att du sitter i en ledningsgrupp, så jag antar att det inte är pga. oförmåga att förstå.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 337 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 337 inlägg
Givetvis kontrollerar man förutsättningarna innan man skaffar en elbil, eller någon bil alls för den delen. Man måste ju vara bra korkad om man inte kollar upp innan om bilen man tänkt skaffat sig du gerar för det ändamål man har och i den miljö man är.Kentvirulent skrev:Om man bor i innerstan vill man kunna ladda länge precis där man bor för att elbil ska vara attraktivt. Man vill inte sitta och vänta vid en laddare som ett jävla fån.
Du får max parkera 3 timmar på en elbilsladdningsplats vilket innebär att du åker hem, letar runt efter en elbilsladdningsplats. När du äntligen hittar en sådan så måste du gå dit igen och flytta den efter 3 timmar (om du inte ska iväg med bilen 07.00 nästa morgon och du hittade den på eftermiddagen). Att gå ut sent på kvällen i Sthlms innerstad och hitta parkering på gatan vet alla hur kul det är. Tar kanske 60 min.
Det finns inte ens 10% garageplatser i innerstan för att täcka upp för antalet bilar så det hjälper inte. De få föreningar som har garage har ofta flera års väntetid.
Jag hörde om ett företag där företagsledningen fattade ett beslut om att alla förmånsbilar skulle vara elbilar. Sen visade det sig att brukarna inte kunde hantera sådana och de valde dessutom modeller som fungerade sämre. En företagsledning som inte kollade förutsättningarna innan. Antingen består den ledningen av bara idioter eller så består den av folk som inte vågar ifrågasätta om de kollar förutsättningarna och upptäcker att det inte fungerar. Jag gissar på att de var så korkade så de inte kollade förutsättningarna. Hade de behövs dragkrok på bilarna så hade de säkert lika gärna kunnat beställa en bil som inte får ha dragkrok för att sen sitta och klaga på skitbilen...
Beror ju på när du kommer. Kommer du hem 17 så måste du flytta bilen igen 08.00. Kommer du hem 16.00 måste du flytta den innan 07.00Nötegårdsgubben skrev:Inte sant. Du får stå där max tre timmar mellan 07 och 19. Så det räcker att ta bilen före 10. Och det är som sagt lättare att hitta en laddplats än en vanlig plats.
Du som uppenbarligen har så många riktiga problem, varför känner du behov av att också överdriva allt annat som skulle kunna vara negativt med elbilar men inte är det. Du säger ju att du sitter i en ledningsgrupp, så jag antar att det inte är pga. oförmåga att förstå.
Det räknas väl från när man ställt p-skivan? Dvs du har 3 timmar från dess att du parkerat bilen inom spannet 07-19?C Cerb skrev:
Står p-skivan på 17.00 har du till 08.00?
Om inte så är det helt unika regler för just denna typ av parkering.