160 225 läst · 3 171 svar
160k läst
3,2k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Vad har jag skrivit som är felaktigt? En villaägare med en (eller gud förbjude 2 ) bil är horribel för miljön även om denne har bergvärme och elbilar. Gör större co2 avtryck än 3-4 personer som bor i föerfamiljshus utan bilA Avemo skrev:
Du beskrev två hypotetiska personer med de enda två egenskaperna vad de gör med sina sopor och om de har bil. Min övertygelse är att det finns fler parametrar än så som avgör ens miljöpåverkan. Om du inte tror det så är det ok för mig.Kentvirulent skrev:
Sedan är det lite löjligt när du som uppenbart inte bryr dig om miljön ens per din egen definition skall tala om för andra vad som är bäst för miljön.
Självklart är det så. Men allt annat lika så är en bilägare (oavsett drivmedel) en otroligt mycket större miljöbov än en person som åker kommunalt, går eller cyklar.A Avemo skrev:Du beskrev två hypotetiska personer med de enda två egenskaperna vad de gör med sina sopor och om de har bil. Min övertygelse är att det finns fler parametrar än så som avgör ens miljöpåverkan. Om du inte tror det så är det ok för mig.
Sedan är det lite löjligt när du som uppenbart inte bryr dig om miljön ens per din egen definition skall tala om för andra vad som är bäst för miljön.
På samma sätt är en villaägare en enorm miljöbov kontra någon som bor i flerfamiljshus.
Att då som villaägare eller bilägare påstå att man bryr sig om miljön blir i mina ögon tramsigt. Ungefär som någon som ”bara flyger till Maldiverna 4 gånger per år istället för 5 för miljöns skull”
Har du lagt märke till att ingen här är så besatt av att skriva om miljön som du är. Det är som att du inte förstår att det finns folk som uppskattar egenskaperna med elbilar oavsett miljö eller förmånsvärde.Kentvirulent skrev:Självklart är det så. Men allt annat lika så är en bilägare (oavsett drivmedel) en otroligt mycket större miljöbov än en person som åker kommunalt, går eller cyklar.
På samma sätt är en villaägare en enorm miljöbov kontra någon som bor i flerfamiljshus.
Att då som villaägare eller bilägare påstå att man bryr sig om miljön blir i mina ögon tramsigt. Ungefär som någon som ”bara flyger till Maldiverna 4 gånger per år istället för 5 för miljöns skull”
Det är rätt många som säger att de kör elbil för miljöns skull snarare. Det var ett sådant inlägg jag svarade påA Avemo skrev:
Det verkar vara de som kör bensinbil eller diesel som är mest oroliga för miljön.A Avemo skrev:
Många verkar ha riktig svår klimatågest.
Tror miljöpartiet kommer få ett stort uppsving i nästa val då alla miljömedvetna bensin, diesel vänner kommer rösta på dom.
Vikten miljö pratar du om? Lokalmiljön bredvid en villaägare som kör elbil är betydligt trevligare än bredvid ett flerfamiljshus där man kastar ut sina sopor genom fönstret. Men du kanske tänker på klimatpåverkan snarare än miljöpåverkan?
Det är ingen som påstått att elbilar är bra för miljön, men dom är mindre dåliga. Det rimligaste vore såklart att straffbeskatta bilåkande i betydligt högre grad än vad som sker idag, det vore dock politiskt självmord därav elbilarna. Det är nån sorts kompromiss.Kentvirulent skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 337 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 337 inlägg
Man kanske känner att man vill ha en bil, men vill att den ska vara så bra för miljön/klimatet som möjligt, eller om man så vill, skada miljön/+klimatet så lite som möjligt.Kentvirulent skrev:
Nu är det ju rätt tydligt i var och varannan tråd du skriver att i din värld är allt svartvitt, så då blir det väl lätt att man tar den synen som du har.
Jag gillar inte slaveri eller att folk utnyttjas. Således undviker jag att köpa vissa varor etc så mycket som det går. Jag kommer garanterat inte lyckas fullt ut, det är jag väl medveten om, men jag ser mig inte som en hycklare som lika gärna kunde ha ett antal egna slavar för den sakens skull.
ingen behöver bil, villa eller flygresor annat än i extrema fall. Det är ren lyx och bekvämlighet. Diffen mellan elbil och hybrid är obefintlig i det stora hela.Fairlane skrev:Man kanske känner att man vill ha en bil, men vill att den ska vara så bra för miljön/klimatet som möjligt, eller om man så vill, skada miljön/+klimatet så lite som möjligt.
Nu är det ju rätt tydligt i var och varannan tråd du skriver att i din värld är allt svartvitt, så då blir det väl lätt att man tar den synen som du har.
Jag gillar inte slaveri eller att folk utnyttjas. Således undviker jag att köpa vissa varor etc så mycket som det går. Jag kommer garanterat inte lyckas fullt ut, det är jag väl medveten om, men jag ser mig inte som en hycklare som lika gärna kunde ha ett antal egna slavar för den sakens skull.
Lite som att äga en lustjakt eller ett privatjet men källsortera på dessa fordon ”för klimatets skull”.
Men som sagt, hjälper det folk att sova på natten så visst.