4 639 läst · 92 svar
5k läst
92 svar
Vilken dimension på elektrisk huvudkabel?
Ja jag är oerhört mycket bättre på diverse elteknik än vad du behöver för din frågeställning. Men du har helt tappat det när du inte ens tar till dig av diverse inlägg utan bara maler vidare. Du kan läsa diverse gamla trådar här för utlösningsvillkor och lilla forumprogrammet Eldim osv så hittar du allt du behöver och på ett ganska mångfacetterat sätt också.A Antropocen skrev:
Men det kanske är lite för gott torrt krut att offra på död fågel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 224 inlägg
Då förstår jag siffrorna i tråden lite bättre, du pratade alltså om 2.5 mm². Det förkastade jag ganska snabbt. Det blir för dåligt att utgå ifrån i din elcentral. Gör den enkla beräkningen på max ledningslängd ut från elcentralen så ser du att du att t.ex C16/2.5 mm² till spisen kan du glömma även utan säkerhetsmarginal. Då får du använda B-dvärgar men får istället ett spänningsfall som ligger sådär 2 % över. Det går kanske att räkna hem, men det normala är att välja 6 mm² för ditt fall.A Antropocen skrev:
Vad vet du om vilka inlägg jag tar mej till. Håll dej till eltekniken och ge dej inte in på ordspråk som gränsar till oförskämdheter. Ordspråk som du dessutom missuppfattar. Sutor, ne ultra crepidam.GK100 skrev:
Ja jag är oerhört mycket bättre på diverse elteknik än vad du behöver för din frågeställning. Men du har helt tappat det när du inte ens tar till dig av diverse inlägg utan bara maler vidare. Du kan läsa diverse gamla trådar här för utlösningsvillkor och lilla forumprogrammet Eldim osv så hittar du allt du behöver och på ett ganska mångfacetterat sätt också.
Men det kanske är lite för gott torrt krut att offra på död fågel?
Bra sätt att få gratis hjälp av någon som kan. Grattis. Rekommenderar dig att fortsätta med ordspråken och att inte ge dig in på eltekniken.A Antropocen skrev:
Dra 6 mm² kabel, ingen snack om saken.A Antropocen skrev:Vi bygger ett komplementhus på vår fritidsfastighet i Blekinge som skall få sin el via en 47 m lång jordkabel, 3 faser, som går direkt från mätarskåpet till en elcentral i komplementhuset. Denna avsäkrar vi med 13 A. Eventuellt sätter vi en 16A på en av faserna eftersom vi planerar att ha en två-plattors induktionshäll. Vi skall ha elvärme, installerad effekt 2400W. Kaffekokare och en 30 L varmvattenberedare, max 2000W. Vi planerar också att installera en eller två mindre luft/luft värmepumpar. Byggytan är 33 m2 med ett sovloft på 25 m2.
Jag har pratat med 3 olika elektriker. En sa att det räcker med 2,5 kvadrat. En annan sa att det är tveksamt om det räcker med 2,5 kvadrat. En tredje sa att han inte sätter in något annat än 6 kvadrat. Denne sa också att man måste beakta kortslutningsströmmen.
Vi har 800 m till transformatorn. Jag tror att det finns 8 fastigheter (6 fritidsfastigheter och 2 permanentboende) på samma ledning från transformatorn. Vi och 3 andra fastigheter ligger längs ut på ledningen. Huvudsäkringarna är på 16 A och mätarskåp/serviceledning är godkänd för 25A. Spänningen på de tre faserna var nyss 239, 240 respektive 241V. Jag har räknat ut att vid 13 A så är spänningsfallet 4,4 V över en fasledning med 2,5 m2 kopparledning.
Vilken dimension behöver jag ha på jordkabeln?
Det är väl det som detta forum är till för, att få gratis hjälp. Nej jag ger mej inte in på eltekniken mer än vad som är lagligt. Tråden har glidet över till att handla om hälsa, dvs utlösningstid för säkringar. Vilket innebär att din rekommendation är mycket olämplig.B Boxer63 skrev:
Jag tycker det är kul att antropocen är så intresserad av detta och vill göra rätt och så tycker jag hen faktiskt visar stor förståelse med att tillämpa ohms lag och formeln med resistivitet för att beräkna resistansen i en koppartråd.
Det ska antropocen ha stor heder för.
Det ska antropocen ha stor heder för.
Dubbelkolla med ditt elnätsbolag vilken förimpedans du har till ditt mätarskåp. Det gjorde jag och fick till svar (Ellevio)
Förimpedans (Zför): 2.381 Ohm
Trefasig kortslutningsström max (Ik3): 0.301 kA.
(Sämst i Sverige?)
600 meter till transformatorstationen. Ca 2 km till vattenkraftverket. Det är ingen idé att ta något för givet.
Jag skulle inte tveka att säkra av 3x16 A för ett sånt stort hus. Helt plötsligt så tuffar VVB, 2 LLVP, hällen och kylskåpet samtidigt och så ska någon givetvis dra igång en hårtork ovanpå det, gärna kryddat med laddning av elbil/laddhybrid dessutom. Med tiden händer saker med en yngre generation som inte var självklara att förutse i förstone.
Förimpedans (Zför): 2.381 Ohm
Trefasig kortslutningsström max (Ik3): 0.301 kA.
(Sämst i Sverige?)
600 meter till transformatorstationen. Ca 2 km till vattenkraftverket. Det är ingen idé att ta något för givet.
Jag skulle inte tveka att säkra av 3x16 A för ett sånt stort hus. Helt plötsligt så tuffar VVB, 2 LLVP, hällen och kylskåpet samtidigt och så ska någon givetvis dra igång en hårtork ovanpå det, gärna kryddat med laddning av elbil/laddhybrid dessutom. Med tiden händer saker med en yngre generation som inte var självklara att förutse i förstone.
För att vara någon som läxar upp andra kring ordspråk så använder du det skrivna ordet rätt mediokert. Det är klart att man ska ställa frågor här, men med det följer också att visa någon form av hövlighet mot de personer som lägger tid på att hjälpa dig. Sen att du inte får de svar du önskar är en annan sakA Antropocen skrev:
Ja det kan delvis vara så och givetvis bra att göra några ansatser. Men att inte ta till sig av inlägg och bara köra rundgång i eget spår är knappast något att applådera. Det som är sämst i TS fall är att inte sätta sig vidare in i hur dennes troligen nyvunna kunskaper/insikter konventionellt används i sammanhanget dvs vad som tillkommer vid en korrekt dimensionering.A avh67f skrev:
Därför jag rekommenderade att söka de äldre trådar som tar upp allt man behöver för att börja fundera kring detta. Det finns en handfull och väl värda att ögna igenom för bättre förståelse av de olika delar som kommer in här. Där finns ganska mycket bra krut som får spillas både på kråkor och annan fågel död eller levande.