Vi bygger ett komplementhus på vår fritidsfastighet i Blekinge som skall få sin el via en 47 m lång jordkabel, 3 faser, som går direkt från mätarskåpet till en elcentral i komplementhuset. Denna avsäkrar vi med 13 A. Eventuellt sätter vi en 16A på en av faserna eftersom vi planerar att ha en två-plattors induktionshäll. Vi skall ha elvärme, installerad effekt 2400W. Kaffekokare och en 30 L varmvattenberedare, max 2000W. Vi planerar också att installera en eller två mindre luft/luft värmepumpar. Byggytan är 33 m2 med ett sovloft på 25 m2.
Jag har pratat med 3 olika elektriker. En sa att det räcker med 2,5 kvadrat. En annan sa att det är tveksamt om det räcker med 2,5 kvadrat. En tredje sa att han inte sätter in något annat än 6 kvadrat. Denne sa också att man måste beakta kortslutningsströmmen.
Vi har 800 m till transformatorn. Jag tror att det finns 8 fastigheter (6 fritidsfastigheter och 2 permanentboende) på samma ledning från transformatorn. Vi och 3 andra fastigheter ligger längs ut på ledningen. Huvudsäkringarna är på 16 A och mätarskåp/serviceledning är godkänd för 25A. Spänningen på de tre faserna var nyss 239, 240 respektive 241V. Jag har räknat ut att vid 13 A så är spänningsfallet 4,4 V över en fasledning med 2,5 m2 kopparledning.
Vilken dimension behöver jag ha på jordkabeln?
Jag har pratat med 3 olika elektriker. En sa att det räcker med 2,5 kvadrat. En annan sa att det är tveksamt om det räcker med 2,5 kvadrat. En tredje sa att han inte sätter in något annat än 6 kvadrat. Denne sa också att man måste beakta kortslutningsströmmen.
Vi har 800 m till transformatorn. Jag tror att det finns 8 fastigheter (6 fritidsfastigheter och 2 permanentboende) på samma ledning från transformatorn. Vi och 3 andra fastigheter ligger längs ut på ledningen. Huvudsäkringarna är på 16 A och mätarskåp/serviceledning är godkänd för 25A. Spänningen på de tre faserna var nyss 239, 240 respektive 241V. Jag har räknat ut att vid 13 A så är spänningsfallet 4,4 V över en fasledning med 2,5 m2 kopparledning.
Vilken dimension behöver jag ha på jordkabeln?
Elnätbolaget är Eon. Jag har varet i kontakt med dem och personen jag som privatperson fick tala med kunde inte något tekniskt. Jag fick bara reda på avståndet till transformatorn och högsta godkända säkring för mitt mätarskåp,J Josth skrev:
Är N1XV 5g6 samma som RV-K 5g2,5? Elektriker 3 sa också att om jag lägger 2,5 kvadrat så måste man avsäkra till 13A i mätarskåpet. Det förstår jag inte riktigt. Då kommer det ju att vara 13A säkringar efter mätarskåpets huvudsäkringar på 16A. Är det så?E elmont skrev:
RV-K är en Aceflex och inte N1XV, jag personligen föredrar Aceflex. Två olika kablar bara. 5G är 5 ledare varav en jord, 1,5/2,5/4/6/10 är kvmm på kabeln.A Antropocen skrev:
Säkringen skyddar kabeln och därför om du ska dra 2,5kvmm i den längden så är det nog riktigt att den ska avsäkras med 13A men det måste mätas och räknas för att vara helt hundra på det.
Detta är landsbygd. Varför skulle jag uppgradera huvudsäkringarna? Att uppgradera huvudsäkringarna till 20A tar Eon drygt 6000kr mer per år. Det vill jag undvika. Vi har 10 A automatsäkringar i huvudhuset och det har fungerat utmärkt i 20 år. De utlöser bara om jag dabbar mig med något handverktyg.J Josth skrev:
Redigerat:
Menar du att säkringarna inte löser ut om jag kortsluter fas och nolla i komplementhuset? Den totala resistansen i fasledning + neutralledaren eller jordledaren är 0,68 ohm. Då måste ju säkringen lösa ut. För övrigt känner jag inte till de tekniska förutsättningarna för "utlösningsvillkoret".useless skrev:
Redigerat: