66 647 läst · 312 svar
67k läst
312 svar
Vilken är fas samt noll?
Renoverare
· Stockholm
· 18 324 inlägg
Här sällar sig en till. På bilden ser det ut som en dörr lite på glänt. Men att vi är flera som ser sig se detta, är på intet sätt en garanti för att det stämmer. Historien är full av exempel på det.BirgitS skrev:
Men då kommer man till den delikata frågan -är det alls möjligt att koppla in tvättmaskinen på ett sätt som även godkänns av forumets mest pompösa tyckare eller får TS dra ut den i hallen varje gång det skall vaskas?
Minnie
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 700 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 700 inlägg
Fast anslutning av tvättmaskinen är godkänd oavsett avstånd. Till skillnad från uttag.Minnie Mesola skrev:Här sällar sig en till. På bilden ser det ut som en dörr lite på glänt. Men att vi är flera som ser sig se detta, är på intet sätt en garanti för att det stämmer. Historien är full av exempel på det.
Men då kommer man till den delikata frågan -är det alls möjligt att koppla in tvättmaskinen på ett sätt som även godkänns av forumets mest pompösa tyckare eller får TS dra ut den i hallen varje gång det skall vaskas?
Minnie
Eftersom TS inte har återkommit så får man ju försöka ge så bra råd som går utifrån den information som finns. Naturligtvis utan garantier.
Men det var ju en fast anslutning som diskuterades redan efter ett par inlägg.BirgitS skrev:
Minnie
Jodå. Han sade att han skulle göra så redan i inlägg #22. Sen har tråden levt sitt eget liv.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 700 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 700 inlägg
Minnie Mesola skrev:
Det var i inlägg 20 som jag skrev att avståndet inte verkade vara 120 cm från duschmunstycket (och då pga. skjutdörren på bilden i inlägg 13). Sen varför någon tyckte det var vettigt att citera mitt inlägg många sidor senare vet jag inte.D datja skrev:
Nja,Minnie Mesola skrev:
Om någon senare skriver att det får sitta ett uttag istället för anslutningsdosan så är det bra att bemöta inlägget varför det är fel. För annars finns det risk att någon i liknande situation som TS senare söker fram inlägget å tror att det är lungt att montera uttaget så nära duschen.
Jag tycker du kan tagga ner.Minnie Mesola skrev:
Bosse har inte sagt något som helst felaktigt i något inlägg, och vill man inte läsa det illvilligt så är det också tydligt att är med tanke på en säker och korrekt installation allt är skrivet.
Du har däremot varit ganska nonchalant inför säkerhetsaspekterna.
Ska man vara riktigt noga är anslutningsdosa för 230VAC ej godkänd i område 0, men däremot i område 1.BirgitS skrev:
Men detta får väl ses som lite teoretiskt dock, då knappast någon skulle komma på detta i område 0.
Sen får väl inte tvättmaskinen egentligen stå i område 1, även om det i praktiken är rätt vanligt.
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum
Elinstallation badrum, bl.a. tvättmaskin,
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Badrum-1.pdf
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Badrum-1.pdf
Det jag försöker säga att det är nog så att kvittar om det står 220 eller 230 på grejorna.Demmpa skrev:Alltså utbyte av komponenter i den utrustning som genererar 220 VAC och det sker på FU/AU (förebyggande-/avhjälpande underhåll).
Att vi ligger kvar på 220 VAC är bl.a. p.g.a. gällande dokumentation, skyltar, mm, det kostar alldeles för mycket i både pengar och mantimmar att ändra allt från 220 VAC till 230 VAC.
Produkter som diskuteras i tråden