Minnie Mesola
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, jag tolkar det som svar nej .- att du inte står för vad du skriver, inte ens i något avseende.
Vid kan lämna det så, inga problem för mig.
Det kan bara vara under inflytande av någon negativ påverkan, som det är möjigt att "tolka" så fel.
Jag bad om ett exempel på ditt påstående, eftersom jag är ganska säker på att du pratar i nattmössan. Så jag upprepar frågan -kan du ge mig ett exempel på din anklagelse?
Kan du inte det, inga problem för mig.:D

Du får nog ge mig ett exempel för annars kan jag inte besvara din förvirrade fråga.
Minnie

Redigerat:
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det kan bara vara under inflytande av någon negativ påverkan, som det är möjigt att "tolka" så fel.
Jag bad om ett exempel på ditt påstående, eftersom jag är ganska säker på att du pratar i nattmössan. Så jag upprepar frågan -kan du ge mig ett exempel på din anklagelse?
Kan du inte det, inga problem för mig.:D

Minnie
Det har du redan fått. Jag skulle kunna lägga till de flesta av dina inlägg som antyder till att TS blint kan koppla in denna TM utan kontroller, men det får vara nog nu. Om du inte ens kan erkänna och inse vad du skrivit så är det tråkigt, du är inte ensam, men inte mitt problem. Jag kommer bara att höja rösten igen ifall du fortsätter att propagera för hur "enkelt det är att stoppa in tre trådar" utan vidare då det är en elsäkerhetsfråga, även om jag tror att folk har uppfattat det nu.

• Gilla
  • Älska
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
K kjelland skrev:
L står för "Load" fas med andra ord.
line

Minnie Mesola
Du har väldigt tydligt uppmanat till en blind inkoppling utan kontroller, flera gånger,
Från "väldigt tydligt uppmanat,...

de flesta av dina inlägg som antyder till att TS blint kan koppla in denna TM utan kontroller,
... till "inlägg som antyder":D.

Vad blir nästa steg i denna din oplanerade flykt. -"Jag drömde att du skrev så"?:sleep:
Så, Bo. Kan du inte komma med ett enda exempel på ditt påhitt. Ge dig. Bara ge dig.

Sålunda är jag fortfarande av den uppfattningen att TS med lite tips ifrån de kunniga i denna tråd, galant klarar av att på ett säkert sätt koppla in sin tvättmaskin.

Minnie

• Arg
Mrjayser
  • Laddar…
Från "väldigt tydligt uppmanat,...

... till "inlägg som antyder":D.

Vad blir nästa steg i denna din oplanerade flykt. -"Jag drömde att du skrev så"?:sleep:
Så, Bo. Kan du inte komma med ett enda exempel på ditt påhitt. Ge dig. Bara ge dig.

Sålunda är jag fortfarande av den uppfattningen att TS med lite tips ifrån de kunniga i denna tråd, galant klarar av att på ett säkert sätt koppla in sin tvättmaskin.

Minnie
Alla dina inlägg var inte lika tydliga... Vad du skrivit är dock historia som jag egentligen inte är intresserad av. Jag är nöjd med att du inte framhärdar din felaktiga ståndpunkt utan har svängt en aning. Du glömde dock kontrollen, igen... Den biten tror jag blir svårare att vägleda TS till. Men vill du försöka?

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Nu har du dragit ner TS till lekskolenivå.
TS. Om du är övertygad om att du kan det Birgit tvivlar på att du kan. Gör det!

Minnie
Är det ens möjligt att koppla fel i detta fall?

Minnie
Dessutom var ju redan kablarna dragna till dosan, av behörig elektriker, får man förmoda då det gjorts av föreningen. Då är de alltså redan kollade.
Om TS inte är tappad bakom en vagn, är denna inkoppling närmast idiotsäker. alla tåtar i hålen. Blå till blå. Gulgrön till Gulgrön. Svart till svart.

Minnie
Minnie, här är några av dina inlägg som klart och tydligt visar att Bo har rätt. Du berättar hur enkelt det är att koppla in en tvättmaskin, det går inte att göra fel, allting är redan kontrollerat och såklart ska ts spara de pengar en elektriker kostar. Att det inte är så "bara" och att det inte är lagligt att göra det själv skriver du inte det ord om.
Endera förstår du inte hur det du skriver uppfattas eller så har du glömt.

• Gilla
  • Älska
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
A Anders Jelmbark skrev:
Undvik särskrivning! Badrumsrenovering, fackmässigt, översvämning bör det vara.
Kände du dig lite bättre nu? Nu när du fick känna dig överlägsen på någon annans bekostnad? För det är den enda rimliga förklaringen till ditt barnsliga beteende.

Eller tror du på fullt allvar att en mästrande kommentar på ett husbyggarforum kan få någon att upphöra med särskrivning? Att en vuxen person som gått igenom hela livet men fortfarande har problem med stavningen helt magiskt ska bli en mästerstavare efter att ha blivit nedtryckt av en besserwisser?

Om man vill sjunka till samma låga nivå som du så skulle man kunna påpeka det ironiska i att du själv inte har koll på hur man använder citationstecken och kommatering.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Minnie Mesola
Alla dina inlägg var inte lika tydliga... Vad du skrivit är dock historia som jag egentligen inte är intresserad av. Jag är nöjd med att du inte framhärdar din felaktiga ståndpunkt utan har svängt en aning. Du glömde dock kontrollen, igen... Den biten tror jag blir svårare att vägleda TS till. Men vill du försöka?
Bäste Bo. Dina två fel blir inte ett rätt. Så ...
Men, kulle du råka snubbla över något, vad som helst som styrker dina fantasier, är du välkommen att återkomma.

Minnie

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Minnie Mesola
K Kirre2 skrev:
Minnie, här är några av dina inlägg som klart och tydligt visar att Bo har rätt. Du berättar hur enkelt det är att koppla in en tvättmaskin, det går inte att göra fel, allting är redan kontrollerat och såklart ska ts spara de pengar en elektriker kostar. Att det inte är så "bara" och att det inte är lagligt att göra det själv skriver du inte det ord om.
Endera förstår du inte hur det du skriver uppfattas eller så har du glömt.
Du får sätta mina inlägg i sitt sammanhang med övriga inlägg. Jag behöver alltså inte upprepa att det är olagligt och de försiktighetåtgärder andra redan föreslagit. Det blir lite tjötigt då och för verkligen inte diskussionen framåt. Det jag opponerar mig emot är att de som ber om hjälp med elektriska spörsmål ofta blir behandlade som lätt svagsinta av några få med ett helt ohemult ego.

Minnie

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Här kan du få en lathund för framtiden.

Följande är de typiska färgkoderna för elkablar i lågspänningsinstallationer (t.ex. 230 V i ett hem).

Färg kabelbeskrivning

--- Blå ”Nolla” ska vara blå, alternativt nummermärkt med blå markering i båda ändarna. (Tändtråd får vara blå i utanpåliggande installationer mellan kopplingsdosa och omkopplare om det inte behövs någon nolla.)

-- Brun Primärt fas ett. Kan vara tändtråd i installationer utförda mellan 1970-2002.

-- Grå Fas tre eller tändtråd.

-- Grön Tändtråd. Får inte användas eftersom den kan förväxlas med grön/gul.

-- Grön/Gul Får bara användas till skyddsjord.

-- Grön/Gul med blå tejp PEN-Ledare (kombinerad nolla och jord).

-- Gul Tändtråd. Får inte användas då den kan förväxlas med grön/gul.

-- Orange Tändtråd. Orange används i skåp för extern spänning som inte bryts av huvudbrytaren. I skåp bör man undvika att använda orange som tändtråd, till exempel från timers.

-- Röd Gammal jordstandard, men kan även vara tändtråd i installationer utförda innan 1970-talet och bör undvikas.

-- Svart Primärt tändtråd eller fas två. Kan däremot vara nolla i installationer gjorda före 1970.

-- Violett Tändtråd

-- Vit Tändtråd, men även fas i installationer utförda innan 1970-talet. Kan vara nolla i äldre installationer.

J Jonte Karlsson skrev:
Kände du dig lite bättre nu? Nu när du fick känna dig överlägsen på någon annans bekostnad? För det är den enda rimliga förklaringen till ditt barnsliga beteende.

Eller tror du på fullt allvar att en mästrande kommentar på ett husbyggarforum kan få någon att upphöra med särskrivning? Att en vuxen person som gått igenom hela livet men fortfarande har problem med stavningen helt magiskt ska bli en mästerstavare efter att ha blivit nedtryckt av en besserwisser?

Om man vill sjunka till samma låga nivå som du så skulle man kunna påpeka det ironiska i att du själv inte har koll på hur man använder citationstecken och kommatering.
Då ber jag om ursäkt. Något problem med stavningen såg jag inte.

Du får sätta mina inlägg i sitt sammanhang med övriga inlägg. Jag behöver alltså inte upprepa att det är olagligt och de försiktighetåtgärder andra redan föreslagit. Det blir lite tjötigt då och för verkligen inte diskussionen framåt. Det jag opponerar mig emot är att de som ber om hjälp med elektriska spörsmål ofta blir behandlade som lätt svagsinta av några få med ett helt ohemult ego.

Minnie
Men du behöver inte heller uppmana till lagbrott genom att berätta hur enkelt det är att stoppa in tre kablar i varsitt håll och skruva fast. Du vet väl att det är lätt att bara se vad man vill.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
R roli skrev:
Skall i vara riktigt ordentliga så är det inte 220 V utan 230 V som vi har i vägguttaget.
Vedertaget begrepp är ju 220 volt.
Skriver jag 230 volt så kanske jag gör personen osäker.!

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Ö FRANKIES GARAGE skrev:
Det tyder väl snarare på osäkerhet att inte veta att vi har haft 230 V i Sverige de senaste 35 åren?

Ö FRANKIES GARAGE skrev:
Då skulle ju även 127 V kunna vara ”vedertaget” för det hade vi före 1953. Vi ändrade från 127 till 220 V för 70 år sedan och från 220 till 230 V för 35 år sedan (en EU anpassning).

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.