2 193 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Vilka kornstorlekar
Håller med geschwint, skulle också ta med 80:an slippapper.
Här är för övringt lite intressant läsning angående slippapper och kornstorlek; mest för hansslipning då, men kanske kan vara kul att läsa
Jag rekomenderar denna sida varmt, särskillt videopodcastarna
The woodwhisperer; sanding too much
Här är för övringt lite intressant läsning angående slippapper och kornstorlek; mest för hansslipning då, men kanske kan vara kul att läsa
Jag rekomenderar denna sida varmt, särskillt videopodcastarna
The woodwhisperer; sanding too much
Visserligen inte vad du frågar efter men - om du någon gång kommer i kontakt med färg eller lack så skulle jag köra Festool Brilliant. Om du bara kör helt obehandlat trä är det Rubin som gäller.andreasge skrev:
Vad det gäller kornstorlekar så beror det väl på hur ytan såg ut från början och vad du vill åstadkomma - eller?
Jag slipar egentligen det mesta så visst stöter jag på lack och färg ibland men i 99% av fallen är det trä.
Jag ska helt enkelt få två kartonger slippapper som "tack för hjälpen" av en vän och jag har nyligen köpt min Rotex så ja har endast några få papper till den. Eftersom den har fin- och grovslipning som alternativ och jag inte har någon längre erfarenhet av just denna maskinen tänkte jag att någon/några av er kunde tipsa om två kornstorlekar som jag skulle klara mig hyffsat långt på. 80 och 180 kanske det blir då? Brilliant och eller Rubin? Vad är egentligen skillnaden?
Jag ska helt enkelt få två kartonger slippapper som "tack för hjälpen" av en vän och jag har nyligen köpt min Rotex så ja har endast några få papper till den. Eftersom den har fin- och grovslipning som alternativ och jag inte har någon längre erfarenhet av just denna maskinen tänkte jag att någon/några av er kunde tipsa om två kornstorlekar som jag skulle klara mig hyffsat långt på. 80 och 180 kanske det blir då? Brilliant och eller Rubin? Vad är egentligen skillnaden?
Jag kopierar mitt svar från en annan tråd:
Mina rekommendationer: Cristal för grovt arbete, säg upp till korn 80 eller så. Rubin upp till 150 eller kanske 180. Brilliant/brilliant 2 därifrån. Platin om du behöver extremt fint. Rubin 24 kan ett 5 pack vara roligt att ha. I rotex-mode försvinner mycket trä
Saphir ska vara riktigt heavy-duty, inget jag har behövt hitills. Rubin har fungerat bra. Brilliant är betydligt tunnare och ömtåligare.
Samt en länk http://www.bobmarinosbesttools.com/docs/Getting_the_most_from_Festool_sanders.pdf Observera dock att herren som skrivit, Jerry Works skrivit artikeln åt festool. Icke desto mindre verkar han veta vad han talar om.
Mina rekommendationer: Cristal för grovt arbete, säg upp till korn 80 eller så. Rubin upp till 150 eller kanske 180. Brilliant/brilliant 2 därifrån. Platin om du behöver extremt fint. Rubin 24 kan ett 5 pack vara roligt att ha. I rotex-mode försvinner mycket trä
Saphir ska vara riktigt heavy-duty, inget jag har behövt hitills. Rubin har fungerat bra. Brilliant är betydligt tunnare och ömtåligare.
Samt en länk http://www.bobmarinosbesttools.com/docs/Getting_the_most_from_Festool_sanders.pdf Observera dock att herren som skrivit, Jerry Works skrivit artikeln åt festool. Icke desto mindre verkar han veta vad han talar om.
Rubin avverkar otroligt fint på rent trä men om det blir färg/lack åsså så klibbar det igen fort.andreasge skrev:Jag slipar egentligen det mesta så visst stöter jag på lack och färg ibland men i 99% av fallen är det trä.
Brilliant avverkar "nästan" lika bra som Rubin men överlever ett möte med färg/lack bättre.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rostfri diskbänk, vilka leverantörer är bra?
Kök -
Koppla in ny blandare - vilka kopplingar?
Vatten & Avlopp -
Värt att skaffa nya elelement, i så fall vilka?
Olja & El -
Vilka fåglar vill man ha vid en stuga i skogen?
Fritidshus -
Vilken fästmassa och vilka skruvar till gips på lättbetong(siporex)?
Byggmaterial & Byggteknik
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Fel hjul
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Var hittar jag Ryobi sprängskisser och reservdelar
Verktyg, Maskiner & Fordon