Jag börjar titta lite smått på hus. Jag tänker mig ett modernare hus så jag slipper tänka på de stora renoveringsjobben som tak, fönster, avlopp, dränering osv. Visst, ett äldre hus fungerar också såvida det mesta är fixat. Jag har alltid tyckt tegelhus är vackra, men de flesta sådana inbillar jag mig saknar vettig isolering i väggarna, eller?
Numera finns det rätt mycket olika hustyper som byggs, moderna "lådor" mm. Hur vet man "huskvaliten" på dessa? (byggtekniskt, energi mm) Jag vill tro att nyare hus är energisnåla (ftx-ventilation, energifönster ..)
Bergvärme vore inte dumt, men det är väl bara ett tillägg, och inte någon standard.
Har du några favorithus? ett bra hus. Då menar jag inte estetiskt. Eller är frågeställningen fel då de flesta hus är bra? Är det frågor som driftekonomi, ljusinsläpp, tomt, planlösning och läge som dominerar?
Numera finns det rätt mycket olika hustyper som byggs, moderna "lådor" mm. Hur vet man "huskvaliten" på dessa? (byggtekniskt, energi mm) Jag vill tro att nyare hus är energisnåla (ftx-ventilation, energifönster ..)
Bergvärme vore inte dumt, men det är väl bara ett tillägg, och inte någon standard.
Har du några favorithus? ett bra hus. Då menar jag inte estetiskt. Eller är frågeställningen fel då de flesta hus är bra? Är det frågor som driftekonomi, ljusinsläpp, tomt, planlösning och läge som dominerar?
Det ända du inte kan ändra på är läget.
Du kan lägga hur mycket pengar som helst på ett hus men det påverkar inte läget så absolut är det både nummer ett, två och tre på min lista
Du kan lägga hur mycket pengar som helst på ett hus men det påverkar inte läget så absolut är det både nummer ett, två och tre på min lista
Vi har insett att läge är A och O, men vi har också en del hus vi undviker. 60-70-tal på platta är ett exempel - vi har ingen lust att göra syllbyte igen. Enstegstätade putsfasader är ingen höjdare. Det finns vissa hus vi inte vill köpa, oavsett läge, helt enkelt.
Nyare hus kan såklart vara fantastskt fina, men just här där vi bor byggs dessa alldeles för ocentralt. Vi köpte nu senast en gammal sekelskifteskåk. Ja, det blir ofta en hel del överraskningar med gamla hus, så det är givetvis inte något för alla - men vi gillar äldre hus OCH detta hus har precis det läget vi är ute efter.
För någon annan är det en mardröm att bo centralt i ett äldre hus. Det ska vara ett nybyggd hus som ligger lite lantligt.
Hur vill ni ha det?
Nyare hus kan såklart vara fantastskt fina, men just här där vi bor byggs dessa alldeles för ocentralt. Vi köpte nu senast en gammal sekelskifteskåk. Ja, det blir ofta en hel del överraskningar med gamla hus, så det är givetvis inte något för alla - men vi gillar äldre hus OCH detta hus har precis det läget vi är ute efter.
För någon annan är det en mardröm att bo centralt i ett äldre hus. Det ska vara ett nybyggd hus som ligger lite lantligt.
Hur vill ni ha det?
När vi letade hus undvek jag två typer. Dels 70-talshus p.g.a. risken för ingjutna impregnerade syllar, dels moderna hus utan takfot, som jag tycker är idiotiskt givet svenskt väder. Hus med platt tak låg långt ned på listan av samma skäl.
Riktigt gamla hus är de bästa enligt mig (förutsatt att de har blivit underhållna såklart). De är rejält byggda, och det mesta är överdimensionerat och stabilt.
Hus som är +100 år gamla har bevisligen överlevt diverse extremväderfenomen, det som metrologerna brukar kalla för 100-års händelser. Alltså så ovanliga mängder nederbörd, vindstyrkor etc. att de statistiskt bara inträffar en gång på 100 år.
Nyare hus har dessa prövningar framför sig.
Hus som är +100 år gamla har bevisligen överlevt diverse extremväderfenomen, det som metrologerna brukar kalla för 100-års händelser. Alltså så ovanliga mängder nederbörd, vindstyrkor etc. att de statistiskt bara inträffar en gång på 100 år.
Nyare hus har dessa prövningar framför sig.
Jag fick tipset av en fastighetsägare (han äger ett 40-tal hyreshus) att har huset stått i 100 år så står det troligen i 100 år till. Men har det bara stått 20 år så finns det en stor risk att det bara står i 20 år till.
Så destu äldre huset är destu större är sannolikheten att det kommer stå kvar lika länge till.
Sen behöver det såklart inte stämma i alla fall men känns som en rimlig måttstock
Så destu äldre huset är destu större är sannolikheten att det kommer stå kvar lika länge till.
Sen behöver det såklart inte stämma i alla fall men känns som en rimlig måttstock
De flesta tidsepoker har sina brister, har man koll på dessa och de har åtgärdats, så kan väl i stort sett alla hus vara "det bästa".
Ett renoverat 70-talshus där man löpande bytt stammar, tak, tillägsisolerat, dränerat, installerat ftx och bergvärme samt fönster etc. är kanske ett tryggare köp en ett helt nytt. Ett hus som stått på stället i 50år har troligen sett alla extremväder, fått alla grannhus etablerade etc. Ett nytt kan bjuda på mer överaskningar.
Finns inte riktigt några genvägar utan det gäller att läsa på både om tidsepoken och det tilltänka objektet. Det gäller även nya hus, där garanti, besiktning och planbestämmelser för nytt område är annat att tänka på.
Ett renoverat 70-talshus där man löpande bytt stammar, tak, tillägsisolerat, dränerat, installerat ftx och bergvärme samt fönster etc. är kanske ett tryggare köp en ett helt nytt. Ett hus som stått på stället i 50år har troligen sett alla extremväder, fått alla grannhus etablerade etc. Ett nytt kan bjuda på mer överaskningar.
Finns inte riktigt några genvägar utan det gäller att läsa på både om tidsepoken och det tilltänka objektet. Det gäller även nya hus, där garanti, besiktning och planbestämmelser för nytt område är annat att tänka på.
Vårat Enbuske hus byggt 1981.
Köpte 1995
Halvtimmer
Schingeltak
Modernt då
Krypgrund
Målat utvändigt 2 ggr, var laserat från början.
Direktel
Djupborrad brunn
Treglasfönster
Ordentlig vind med glesgolv.
- Slängde ut gamla Metsovent återvinningssystemet, som bl a blåste frånluften ned i grunden, med fukt och matos. En separat fläkt sög upp luften från grunden och blåste ut genom stos på taket.
Nu Acetec luftåtervinning och Acetec avfuktare i grunden sen 2014.
2007 fick vi nog av skenande elräkningar. Satte in en större täljstensugn centralt, som värmer hela bodelen kalla årstiden.
Öppen planlösning, bara dörrar till de två sovrummen.
Helt tak kök, hall och vardagsrum.
Ja, så har väl tvätt- och köksmaskiner bytts några gånger.
Stora frysarna i förrådet en gång sen vi flyttade in.
Bastun i huset funkar som prylförråd. Byggt vedeldad bastu ute.
La själv på nytt Planja Regent på taket enligt en snickarens/kompisens anvisningar för 4 år sedan. Välbetalt eget jobb, sparade 200 000 kr skattade pengar under en sommar. Köpte bara material.
Täta Schingeltaket fick ligga kvar som underlagspapp.
Fixat platonmatta och ny kallasfalt på de sidor ev vatten ligger på.
Norrländsk fura, halvtimmer som kraftig fasad. Själva stugan/resvirket med isolering och allt är byggt inuti, fristående.
Bor 10 km utanför jäktiga centralorten Torsby.
Här ligger huset högt i dalgången över 45:an i väst.
Lugnt och fint.... Ingen förfäras över att man går ut en kväll och slår en drill i skogsbrynet.
Hör och ser nu tranor och Cannadagäss nere vid vattnet.
Tar en tur dit med drönaren och filmar... Typ nära naturen.
Köpte 1995
Halvtimmer
Schingeltak
Modernt då
Krypgrund
Målat utvändigt 2 ggr, var laserat från början.
Direktel
Djupborrad brunn
Treglasfönster
Ordentlig vind med glesgolv.
- Slängde ut gamla Metsovent återvinningssystemet, som bl a blåste frånluften ned i grunden, med fukt och matos. En separat fläkt sög upp luften från grunden och blåste ut genom stos på taket.
Nu Acetec luftåtervinning och Acetec avfuktare i grunden sen 2014.
2007 fick vi nog av skenande elräkningar. Satte in en större täljstensugn centralt, som värmer hela bodelen kalla årstiden.
Öppen planlösning, bara dörrar till de två sovrummen.
Helt tak kök, hall och vardagsrum.
Ja, så har väl tvätt- och köksmaskiner bytts några gånger.
Stora frysarna i förrådet en gång sen vi flyttade in.
Bastun i huset funkar som prylförråd. Byggt vedeldad bastu ute.
La själv på nytt Planja Regent på taket enligt en snickarens/kompisens anvisningar för 4 år sedan. Välbetalt eget jobb, sparade 200 000 kr skattade pengar under en sommar. Köpte bara material.
Täta Schingeltaket fick ligga kvar som underlagspapp.
Fixat platonmatta och ny kallasfalt på de sidor ev vatten ligger på.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Norrländsk fura, halvtimmer som kraftig fasad. Själva stugan/resvirket med isolering och allt är byggt inuti, fristående.
Bor 10 km utanför jäktiga centralorten Torsby.
Här ligger huset högt i dalgången över 45:an i väst.
Lugnt och fint.... Ingen förfäras över att man går ut en kväll och slår en drill i skogsbrynet.
Hör och ser nu tranor och Cannadagäss nere vid vattnet.
Tar en tur dit med drönaren och filmar... Typ nära naturen.
Redigerat:
Läge är som sagt nr 1. I mitt fall ville jag bo centralt vilket gjorde att jag som nyast kunde köpa 60-tals hus. Nyare hus är ju byggda senare och därav längre från centrum. Sen skulle jag vilja påstå att fram till 1940 så har husbyggandet ändrats väldigt långsamt, men där efter har man börjat experimentera med nya metoder för att kapa kostnader och tid med blandat resultat. Alla årtionden har sina brister.
Själv valde jag sedan bort träfasad. Ett evigt målande som jag inte är intresserad av och bedömer dyrt att leja bort.
Så puts och tegel återstod. Det blev tegel som jag trodde var underhållsfritt, men det visade sig att det var dags för omfogning. Vilket görs var 50-100år. Aja, jag kommer bara behöva göra det en gång.
Sedan bör man nog fundera på vad man gillar; öppen planlösning eller ej, spröjsade fönster m.m. Dumt att köpa ett gammalt hus om man inte uppskattar stil och planlösning även om det går att ändra till vis del.
Själv gillar jag det gamla och tycker källaren är en enorm tillgång, medan andra bara ser problem.
Själv valde jag sedan bort träfasad. Ett evigt målande som jag inte är intresserad av och bedömer dyrt att leja bort.
Så puts och tegel återstod. Det blev tegel som jag trodde var underhållsfritt, men det visade sig att det var dags för omfogning. Vilket görs var 50-100år. Aja, jag kommer bara behöva göra det en gång.
Sedan bör man nog fundera på vad man gillar; öppen planlösning eller ej, spröjsade fönster m.m. Dumt att köpa ett gammalt hus om man inte uppskattar stil och planlösning även om det går att ändra till vis del.
Själv gillar jag det gamla och tycker källaren är en enorm tillgång, medan andra bara ser problem.
Jag skulle undvika hus med källare, bör vara nytt nog för att ha isolerad platta på mark. Sedan är det ju sjukt bra om grannarna är trevliga men på ett lagom långt avstånd. Skulle inte vilja ha ett hus med tomt i ”radhusstorlek”. Har man barn är det ju guld värt om skolan är inom avstånd så de kan gå/cykla själva i alla fall senast innan de går ut lågstadiet. Hur bökigt är det att ta sig till jobbet? Man har inte så många timmar fritid varje dag så ska man spendera en extra timme varje dag är det ju en rätt stor utgift från tidskontot.
Från mitt perspektiv påverkar dessa saker ens vardag mycket mer än huruvida huset är ”fint”.
Insidan piffar man enkelt till hur det än ser ut från början, utsidan är jobbigare men då är de främst ingrepp som dränering o nytt tak som stökar till det ordentligt.
Från mitt perspektiv påverkar dessa saker ens vardag mycket mer än huruvida huset är ”fint”.
Insidan piffar man enkelt till hur det än ser ut från början, utsidan är jobbigare men då är de främst ingrepp som dränering o nytt tak som stökar till det ordentligt.
Jag tänker så att ett 70-talshus m platta på mark mm är en känd och beprövad konstruktion där man vet vad som kan vara problem. På 50 år har båda vanliga och ovanliga problem hunnit visa sig… mindre risk för överraskningar liksom.
Nya hus med innovativa konstruktioner kan absolut vara superbra, men jag är gammal nog att minnas de enstegstätade fasaderna i Lund där husen var helt nya och osäljbara….
Skulle jag själv bygga nytt idag skulle jag bygga i sten eller tegel alla gånger. Absolut ingen källare eller suterräng, ingen torpargrund om det inte byggdes högst upp på en sandås.
Och helst inne i eller med ett jätteväxthus i anslutning. Typ som huset i ett växthus på Husdrömmar.
Nya hus med innovativa konstruktioner kan absolut vara superbra, men jag är gammal nog att minnas de enstegstätade fasaderna i Lund där husen var helt nya och osäljbara….
Skulle jag själv bygga nytt idag skulle jag bygga i sten eller tegel alla gånger. Absolut ingen källare eller suterräng, ingen torpargrund om det inte byggdes högst upp på en sandås.
Och helst inne i eller med ett jätteväxthus i anslutning. Typ som huset i ett växthus på Husdrömmar.