Hörnet innanför dörren är oundvikligt med tanke på att vägg mellan kök/badrum är en timmervägg som inte är sådär jättelätt att flytta på...där kommer ett hörnskafferi att stå. Murstocken försvinner totalt. Egentligen helgerån att kasta ut vedspis osv men den får inte plats och vi har ju andra huset med sådan så det känns inte nödvändigt.

Vardagsrummet är inte mycket att göra åt i nivå. Det är byggt så efter marklinjen utanför. Men det är mysigt med den nivåskillanden. Den finns nu på övervåningen med men där försvinner den. Då ges utrymme för att höja innertaket i vardagsrummet med motsvarande så höjden blir uppåt 3 meter där. Trevligt....

Badrummet korrekt beskrivet. Vi vill inte höja huset mer för det blir inte snyggt.

Nu längtar jag verkligen till att få börja bygga uppåt och inte neråt som nu.

För övrigt ska vi till Västerås nu och hämta Carinas bil. Hon kunde inte låsa upp den med fjärrkontrollen igår. Så hopn tog tåget hem istället.

Jag har ju sagt det förr...kvinnor och bilar...

Så Mattiasp får ett besök idag för avlämnande av kvarglömd tröja. Vägbeskrivning given till min fru men hon hittade inte.

Har inte sagt det förr...men kvinnor, karta OCH bil.....suck.
 
Cheesus - det där håller inte i vår famlij. Här är det kvinnan som har koll på bilen. Och kartan.
Hos oss kunde den situationen gällt min man.
 
Cheesus plockar pluspoäng....:p
 
Hm, nu har jag studerat ritning nr 2 riktigt ingående! Det enda som stör mig är att det på bild (sidan) 2 ser ut som om taket har halkat ner över huset, alternativt är kraftigt överdimensionerat. Nu är jag verkligen ingen expert på ritningar, det ska antagligen vara så och kommer att se strålande ut i verkligheten... Eller?

Vad jag däremot är bra på är kartor, gärna lästa i hög hastighet. Var i min ungdom kartläsare åt min mor som körde rally. Tyvärr föranleder detta till lite problem idag, om jag ska ge någon en vägbeskrivning hem till oss så kan det slinka med lite rallytermer, vilket innebär att den som ska hit kör åt pepparn!

Cheesus, var inne en sväng i din favoritbutik igår (Lidl) för att se om det eventuellt fanns lite verktyg... Det gjorde det inte, men däremot kostar gurkan (i denna lågprisbutik) nu 58,60kr/kg! Himla tur man inte har kaniner ;-)
 
Var lugn Fru Fridell!

Det kommer bli bra på "riktiga" ritningarna. Det är just därför vi inte valde mansard...som jag kanske skrev förut, huset skulle se ut som en nerknarkad flugsvamp. Hur nu en sån ser ut?

Kaninerna...ja. Vad ska man säga om de där idioterna. Nu har de grävt sig in i mellanväggen i ladugården, omkring 10 meter in har de totalförstört hela väggens isolering. Bara småsmulor kvar.

Så fort man går in i rummet så drar de som en avlöning i januari rakt in i väggen och sitter och trycker. Detta gör ju alla reparationsförsök helt omöjliga.

Någon som har en hagelbössa över? Inte nog för att de kräver gurka för 58.60 kg, De förstör en hel vägg dessutom.

Inte nog med det. Det har fallit 20 cm snö i natt.

Nu du Fridellskan...nu ska jag ut och premiärköra hyveln. Den finns INTE på Lidl. Jag gissar att du skulle ge din högra arm samt sänksågen för att få en likadan?
 
Gör en fallucka över hålet som du löser ut med snöre innan du oppnar dörren!
 
Cheesus, har kaninerna tillgång till internet? Jag tror de sett receptet på kaninsteken! :D :D :D
 
Jepp. Skulle tro att de där kaninerna börjar bli lite oroliga inför sommarens grillsäsong.

Åter till verkligheten.

Nu är jag fundersam igen på hur jag ska göra. Under ytterpanel och tilläggsisolering har jag återfunnit det första lagret av ytterpanel som finns kvar därunder. Om det är den första panelningen låter jag vara osagt då kåken troligtvis är flyttad 1872. Timret under är rödmålat så från början fanns väl ingen panel alls...

Men så långt i byggnadsvården är omöjligt att gå i dagsläget att vi tar fram timret. Lite småfult kan jag tycka det blir med en timmervåning och en regelvåning..:)

Men den första fasaden är en mycket fin dubbelfasspåntpanel. Ett nytt ord för grabbarna i svenska akademin men det vet väl inte sådana "män" någon om vad det är....

En fyrtumspanel. Alltså ganska smal men oj vad fin den är. Så nu är jag lite smått undrande över hur jag ska göra. Ska jag smacka på en "modern" fasad eller återgå. För min del lutar det åt en återgång.

Huset blir ju ganska smalt men med lite höjd på så det kanske inte är helt fel med den panelen. Dessutom får man fram den gamla fina anslutningen mot grunden om man tar bort tilläggsisoleringen. Jag har svårt för det där när tilläggen gör att huset ser ut som om det har för stor överrock på sig.

Jag måste nog ringa Ernst och fråga hur man gör. Vi ska ju isolera med ekofiber och är det något fel med att isolera enbart inåt? Jag vet att vissa talar om förflyttning av daggpunkter men gäller det vid eko-isolering med? Ingen plast används ju så för min del förstår jag inte faran då. Allt andas ju.

För övrigt en strålande fantastisk vinterdag här . Träden är tvärfulla med snö..inte en molntapp så långt ögat når ( fast jag är närsynt ). Så solen skiner som den bara kan göra en februaridag med minus 10 grader ute.

Vore alla vinterdagar som denna skulle jag aldrig vilja ha en varm sommardag. I jämförelse slår denna dag nästan allt. Så nu går jag ut och återkommer inte förrän solen går ner. Jag tycker du som läser ska göra detsamma. Stämpla ut från kneget och ta vara på solen istället.
 
Nu har jag fått en ny idé...

Det blir den gamla typen av panel. Vi kommer att lägga panelen upp till fönstrens början, sen en vattbräda och fortsätter sen stående upp till övervåningens börja där vi åter lägger ner panelen. Det kommer bli skitsnyggt!!!

Vad tror ni?
 
Det blir säkert snyggt. Jag förutsätter att du gör så, även på den fönsterlösa gaveln?
 
Jajamen. Det blir på samma sätt där på gaveln..

Fönstersnickarn har varit här precis nu och det är väldigt bra att ha folk som tittar med andra ögon på saker och ting.

Den utbyggda delens fönster passar ju inte i nivå med gamla delens fönster. Så det kommer att byggas "överljusfönster" över fönstren. 3 rutor till som kommer liva i harmoni med gamla delens fönster i överkant.

Dock är jag lite orolig....min arkitekt suckar och påstår att det här blir dyrt...:)

En sak till, vi lägger till en fejk-skorsten på taket så vi får harmoni i det hela.

Det är så man börjar fundera på vad man ramlat in i för tokerier...men fint blir det.
Egentligen lite synd att jag är tvungen att måla med rödfärg..tänk vilka fina oljefärger i andra nyanser det finns som skulle passa ypperligt med huset men i total disharmoni med övriga gården.
 
Måste du verkligen det? Det har i och för sig varit det, men är det verkligen tvång? Många äldre gårdar har haft ett hus i linoljefärg och ett slammat rött. Tidsmässigt stämmer det ju med att gammelstugan är röd och huvudhuset en annan kulör.
 
Nä...nu slutar jag skriva på nätet.....jag blir ju bara mer och mer förvirrad.

Tack för den här tiden...;)
 
Cheesus skrev:
Nä...nu slutar jag skriva på nätet.....jag blir ju bara mer och mer förvirrad.

Tack för den här tiden...;)

*skrattar högt* Oh vad vi tror på dig...
 
:rolleyes: Hans fru har kanske bundit hans händer på ryggen,
för att han inte ska få fler idéer. :eek: :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.