Hittar inte riktigt orden. Trots att jag aldrig har träffat er eller sett ert hus så känner jag med er (även om man inte riktigt kan föreställa sig hur det måste kännas). För j-vligt!

Men samtidigt, precis som Mikael L och andra skriver ovan så lever ni ju allihop.

Har en känsla av att ditt, i sammanhanget, goda humör kommer att vara er till större hjälp när det gäller att orka bygga upp igen än vilken festoolsåg som helst hade varit.

//daniel

Jag håller med alla ovanstående talare Cheesus! Lider verkligen med dig och din familj!
// Kim

Vad tråkigt att höra! Snacka om att året börjar dåligt!
Tur i oturen att ingen kom till skada!

Usch vad hemskt att höra.
Det känns som att det är det värsta som kan hända om man bortser från allvarlig sjukdom och död bland nära och kära.

Som skrivet - ingen bra början på det nya året. Men som alla andra säger, i sådana här lägen får man glädja sig åt att allt gick bra med de inneboende. Tydligen fick ni med er en del bohag, också tur i oturen,.

Cheesus skrev:
Gå gärna in på vår hemsida och skriv lite snälla hälsningar till min fru som är mycket ledsen.
Har lagt min hälsning i Gästboken. ;)
Det finns plats för fler: http://www.viksbergsgard.se/sv/gastbok.shtml

ClasseClas
Usch vad tråkigt! Tur att det gick bra för er utan några personskador.

Tack och lov att ingen kom till skada! Men vilken olycka. Känner med er. Går inte att föreställa sig hur fruktansvärt det skulle vara!

Tror som skrevs ovan att du kommer ha stor nytta av ditt trots allt goda humör som man också känner igen sen tidigare.

Lycka till med allt!!!

En liten uppdatering vid svärfars dator.

Vad händer dagen efter en brand? Ingen aning hade jag i morse men dagen har varit ganska ok med ett första möte med försäkringsbolaget och dess representant samt elverk, räddningstjänst osv.

Simon och jag gillar inte shopping även om det är försäkringsbolagets pengar man handlar för så vi släppte iväg fru och dotter/ styvmor/halvsyster till Kupolens köpcentrum för att shoppa det nödvändigaste i klädväg.

Vi har inte en trasa kvar i princip. Det jag trodde blev räddat har försäkringsbolaget dömt ut som totalt rök och vattenskadat. Det gäller ju textiler och kläder och som den machoman jag är har ju inte jag några kunskaper om huruvida sånt går att ordna eller inte...:) Så marsch iväg och handla blev det...men inte för mig.

Ni som bråkar om huruvida en AEG skruvdragare är bra eller inte. Min har minsann överlevt en brand. Den är lite smält och smutsig och dränkt av skum och vatten. Men skruvar, det gör den. Långnäsa åt Gröna Bosch vars multimaster har gått in i den eviga verktygshimlen. Därmed var diskussionen om grön Bosch kontra AEG slutgiltigt avgjord. De låg bredvid varann och ställningen är nu 1-0 till AEG. Så var detta viktiga avhandlat. Någon som har en Fein????

Tja...vi ska ju bo i andra huset. Men det huset är taskigt utrustat för modernt vinterboende och vad jag förstått av forumet för byggnadsvård och Konichiwa så är det inte läge att göra för drastiska förändringar i kulturhus och bolaget förstår vår just nu lilla ovilja till att elda för värmen....Så vi kommer få luftvärmepump installerat istället för fula element.
Reversibelt Konichiva!!!

Det där med att inte vilja elda för värmen går nog över vid nästa elräkning så vedboden ska nog fyllas igen vad det lider. Kan ju alltid elda lite rivningsvirke som har vanan inne av att brinna....

Tja..vad ska man mer säga..vi kommer lägga ut brandbilder på webben så fort vi har koll på läget. Det ser lite svart ut här och var. Men mitt i allt det svarta så ser vi ändå en blå himmel. Genom taket som inte finns.

Om det är bra eller inte vet jag inte riktigt ..

Vi hörs!

Kul att hör att ni är vid mod. Skönt att allt prakiskt löser sig. Hör av dig om du behöver en Fein. Jag vet inte hur långt det är imellan oss.Men det löser sig.Hoppet är nog det sista som lämnar dig, verkar det som. Hälsning från en Träig snickare på Närke slätten.

Fyfan, vilken mardröm.

Härligt att höra att du har humöret kvar - det skulle fungera bra som blogginlägg det där ;-).

Elda bör ni göra, även om jag kan förstå att det blir lite panik just nu vid tanken... - det är ju så himla mysig värme - själv skall jag lubba ut i vinternatten och hämta en liten nattakorg så att det är varmt hela natten...

Hmm... Kolla upp det där med textilierna, vill minnas att jag läste om nån som till och med fått en rökskadad soffa fixad - ozon i en container gör underverk. Det är klart, om den dessutom är blöt och dräller med skum...

Kläder som inte brunnit borde väl bara vara att tvätta ?!? Jag menar, jag kan stå och elda en brasa en hel dag, stinka av rök, men inte tusan får sambon en ny Angelven på försäkringen utan hon stoppar bara in mig i duschen...

Du har inte funderat på att investera i en motordriven brandpump ? Tanken har slagit mig iaf - att kunde jag bara ha en sån stående i pumphuset så kanske man kan hålla ställningarna de 20 minuter brandkåren behöver hit... Mälarvatten har jag ju gott om, och på sommaren med ett sandfilter kan ungarna få duscha ;-)

P
Beklagar men som sagt.. Det kunde vara värre....
Jag tycker du dock har en otroligt skön inställning. Blå himmel och AEG bättre en bosch.. Man kan bara le åt dom kommentarerna.....
Jobbigt dock att favorit kallingarna försvann..:D

Beklagar verkligen, det är för hemskt när ens hus brinner ned.
Skönt att ni alla klarade er!

Många förstår inte hur det är, först är man glad att man klarat sig, sen allt praktiskt, sen kan tankarna på vad som kunde ha hänt komma.

Kraft och Kram till dig, barnen och Frun!

Godmorgon!

Denna tråd vete sjutton var den hamnar till sist, antagligen slänger väl moderaten den i cyberspejs för att den blir min privata lilla terapi och skrivklådetråd.

Är moderaten socialdemokrat kanske han låter det bli en folkomröstning typ som kärnkraftsomröstningen var 1980 om huruvida det finnes ett folkligt intresse av att denna tråd finns kvar..

Det alternativet kanske passar henne/honom som handen i handsken om han/hon är en liberal folkpartist som aldrig tar egna beslut.

Är han/hon Kommunist så hittar ni aldrig tråden igen, fria ordet har väl aldrig varit jättepopulärt i gamla kära öst och väst. Kuba alltså på västsidan.

Att moderaten skulle vara en Centerpartist ser jag som uteslutet. Det finns väl ingen sådan under 85 år och skulle det vara så att det finns någon trots allt så sitter han väl i sin traktor och skördar bananer.

Allt om man får tro moderaten utifall han är miljöpartist och talar om konsekvenserna av den globala uppvärmningen. Till vilken jag nu dragit mitt lilla strå till stacken...

Fast jag har nog missuppfattat detta med partitillhörighet på HSB ( Han Som Bestämmer ).

Moderator heter det ju faktiskt. Men var deleteknappen finns vet jag inte.

Nåväl. Vi behöver tips,idéer förslag och glada tillrop under resans gång. Vilket hus ska vi ha?
Ska vi bygga nytt längre bort på tomten?
Ska vi bygga modernt?
Vilka fönster?
Vilken uppvärming? ( här får någon skojfrisk dra ett surt skämt om han vill )
Tak?
Modern standard eller historieförfalskning?
osv osv osv osv.

Ni får säga till vad ni tycker! Ska jag be bredbandsbolaget och Telia om en ledning till gamla huset eller tycker ni att det är skönt om ledningarna dröjer så ni slipper gamle Cheesus med familj ett halvår eller så?

Hotellet har bredband! Men här kan vi ju inte bo jämnt för då ryker (!) era försäkringspengar fortare än kvickt. 3 lax om natten för två dubbelrum. Fru och dotter i ena och sonen och jag i andra. Tur jag inte är sömngångare och inte vet vad jag gör på nätterna för då börjar väl sonen undra varför pappa kramas sådär....:)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.