R
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fattas ju en massa information här, för att kunna komma med förslag om åtgärder eller vad, som är giltigt eller ej. Likaså att avgöra vad den nya styrelsen har för befogenheter och för vad den i efterhand kan ställas till svars för.
Exempel på frågor ( finns säkert flera) :
1. Hur många kom till mötet?
2. Hur många medlemmar finns det totalt i föreningen?
3. Hur utföll omröstningen om " Ansvarsfrihet för den avgående styrelsen" ?
4. Deltog de jäviga gamla styrelsemedlemmarna i den omröstningen?
5. Vad sade revisorerna om den korta kallelsetiden?
1. Hade det varit för få närvarande hade jag självklart påpekat det.
2. Hur är det relevant?
3. Vad tror du?
4. Vad tror du?
5. Inte närvarande, hur nu det är relevant?
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
R d b skrev:
Om en BRF-stämma genomförs på ett uppenbarligen felaktigt sätt, tex genom att kallelsen gick ut två dagar innan stämman istället för i stadgarna stipulerade två veckor, och detta påpekas under stämman (dvs ingen som var på plats kan komma i efterhand och säga att de inte kände till den här bristen) - är en styrelse som väljs på en sådan stämma ändå en "giltig" styrelse?

För att förtydliga, alla i styrelsen vet om att omständigheterna kring deras inval var ogiltiga. Vet inte om "ond tro" är tillämpligt i det här sammanhanget men om det är det så är det ju ett typiskt fall av detta.
Om årsmötet trots allt godkände kallelsen så måste väl styrelsevalet vara ok. Mötet hade ju kunnat rösta för att inte godkänna att kallelsen var utsänd inom godkänd tid.
R d b skrev:
Om en BRF-stämma genomförs på ett uppenbarligen felaktigt sätt, tex genom att kallelsen gick ut två dagar innan stämman istället för i stadgarna stipulerade två veckor, och detta påpekas under stämman (dvs ingen som var på plats kan komma i efterhand och säga att de inte kände till den här bristen) - är en styrelse som väljs på en sådan stämma ändå en "giltig" styrelse?

För att förtydliga, alla i styrelsen vet om att omständigheterna kring deras inval var ogiltiga. Vet inte om "ond tro" är tillämpligt i det här sammanhanget men om det är det så är det ju ett typiskt fall av detta.
Om alla på pl
 
tommib
R d b skrev:
1. Hade det varit för få närvarande hade jag självklart påpekat det.
2. Hur är det relevant?
3. Vad tror du?
4. Vad tror du?
5. Inte närvarande, hur nu det är relevant?
1. Med tanke på hur mycket information du släpper ifrån dig så är det inte alls säkert. Ingen här kan veta vad du vet och inte vet om beslutsförhet mm

2. Se ovan. Beslutsförhet.

3+4 Extremt spydiga svar från din sida. Den här attityden minskar hjälpviljan extremt mycket. Det hade varit enklare för dig att skriva Ansvarsfrihet och Ja, vilket jag gissar var utfallet.

5. Tja, se igen punkten 1. Jag har aldrig varit på en årsstämma som inte innehållit en revisionsberättelse och jag kan inte se hur en stämma kan vara godkänd utan en sådan.

Om du sen funderar på vilka beslut som den nygamla styrelsen kan fatta så är det "alla de kommer undan med" utan att någon väcker talan. De kommer troligen inte stöta på några hinder om inte du eller någon annan driver en process mot dem. Om det har gått så felaktigt till som du beskriver så kan det säkert finnas några brott begångna som faller under allmänt åtal (trolöshet mot huvudman kommer upp spontant) men mycket får nog drivas civilrättsligt. Vad väntar du dig? Att du ska kunna ringa någon som fixar det här åt dig?
 
  • Gilla
Broc och 12 till
  • Laddar…
R d b skrev:
1. Hade det varit för få närvarande hade jag självklart påpekat det.
2. Hur är det relevant?
3. Vad tror du?
4. Vad tror du?
5. Inte närvarande, hur nu det är relevant?
Med den uttrycksformen kan du inte förvänta dig fler svar från mig!
Kanske dumt, eftersom jag både suttit i styrelsen för BRF( c:a 120 lgh) och Samfällighet ( 68 medlemmar) och f.n. är ordförande i en annan Samfällighet ( 4 medlemmar), så jag har en viss ( minst 25 års ) erfarenhet. Tack för mig och hoppas att du lärt dig något om hur man beter sig för att få relevant hjälp! Mitt råd blir: Hosta upp pengarna och anlita en relevant jurist.
 
  • Gilla
Broc och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja!
 
I årsstämmoprotokollet bör det finnas med en paragraf som handlar om huruvida stämman blivit behörligen sammankallad och då är det votering som gäller bland de medlemmar som är på plats.

Jag har själv suttit som aktiv styrelsemedlem av en BRF i 6 år som sekreterare.

Här är ett utdrag från vår årsstämma

"
§ 7 Fråga om kallelse behörigen skett

Samtliga närvarande erinrar om att medlemmarna kallas till stämman 2016-05-09 genom skriftlig kallelse, vilken tillställts samtliga medlemmar 2016-04-25.

"
 
F
H hempularen skrev:
Jag tror att vi får acceptera att TS inte vill berätta alltför tydligt om vad det handlar om i grunden.

Rent kunskapsmässigt är jag ute på hal is. Men om man ser på det lite logiskt. Så måste rimligen den "felvalda" styrelsen ha ha samma befogneheter som om den vore vald på ett giltigt möte, så länge det inte finns ett domslut som säger något annat.

Men det finns troligen inget solklart svar oberoende av situation.

Man skulle ju ex. kunna tänka sig att en grupp som inte har med styrelsen att göra, eller en "utbrytargrupp" av styrelsemedlemmar, kallar till stämma på eget bevåg. Alltså en stämma som inte utlysts av styrelsen. Och att de då kuppar in sitt folk i styrelsen. Då kommer man ha två konkurrerande styrelser. En sådan styrelse borde ju logiskt sett överhuvudtaget inte ha några befogenheter. Men var man drar skiljelinjen för ogiltiga stämmobslut mellan å ena sidan en styreles som låter sig väljas kvar på en ogiltig stämma, mot en grupp som "stjäl" föreningen mha en ogiltig stämma. Inte uppenbart.

Detta får mig osökt att tänka på en "incident" för 20 - 30 år sedan. Ett stort börsnoterat bolag (kan ha varit ABB) kallade till bolagsstämma, på ett hotell. Strax innan stämman skickade de ut en ändring, nytt datum, ny plats.

En journalist tyckte att ändringen hade gått ut lite för lättvindigt. Han infann sig på hotellet enligt första kallelsen, och tog sig in i lokalen och höll bolagsstämma med sig själv. Han sparkade hela styrelsen i bolaget och tillsatte sig själv.

Det hade kunnat bli rätt mycket strul för bolaget, fast han hjälpte till att ogiltigförklara sin egen stämma senare, hans mål var ju inte att ta över bolaget, bara att skriva en bra artikel.
Ägde journalisten aktier i bolaget? Och i sådana fall, ägde han så det räckte till för att hålla stämma? Den historien tror jag inte på faktiskt.....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Oj, svårt att ge ett fullständigt svar men vill ändå försöka ge min syn.
Den styrelse som valdes kan fatta vilka beslut som helst. Det enda som begränsar besluten är vad som står i stadgarna.
Men styrelsen agerar med den risken att den inte får ansvarsfrihet vid nästa ordinarie stämma. Om dom inte beviljas ansvarsfrihet kan medlemmarna kräva skadestånd för de ekonomiska förluster som drabbat dom själva och BRF.I det här fallet som TS tar upp är risken större för att styrelsen inte får ansvarsfrihet, då valen gjordes på ett icke stadgerätt sätt.
Så personligen skulle jag inte vilja ta risken att ingå i en styrelse som inte tillsatts enligt stadgarna.
 
  • Gilla
radioshack
  • Laddar…
Efter att ha läst igenom denna ganska roliga tråd har jag några allmänna (och kanske uppenbara) iaktagelser.
- TS är arg. Väldigt arg. Sådär arg så att han inte vill lyssna på någon. Hela världen är ond och konspirerar mot honom i något som han anser lika självklart som att jorden är rund.
- TS kommer inte acceptera något svar som går emot hans övertygelse som denna fullkomliga komplott.
- TS kommer troligtvis inte kunna upphäva detta juridiska formalia-övertramp av bibliska proportioner som föreligger.

Hoppas att TS inte skjuter ut sig allt för snabbt från denna tråd :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Broc och 14 till
  • Laddar…
Staffans2000
D Daaaaaniel skrev:
- TS kommer inte acceptera något svar som går emot hans övertygelse som denna fullkomliga komplott.
Jag anar att den Sionistiska världskonspirationen har fokuserat sina Argusögon på TS.
Så TS. Om du lägger mer energi på att besvara våra frågor, än att förhäva dig själv, kanske vi kan komma framåt. Men då får du åtminstone försöka lite själv också.

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
R d b skrev:
Justeringsmän sitter som vanligt och sover. Protokollet är fel på de mest basala sätt, typ numreringen av punkterna följer inte dagordningen, och det är flera problem med beskrivningen av vad som skedde eller beslutades. Folk är ju helt apatiska.
Ett korrekt protokoll ska dokumentera mötet och de beslut som tagits och den information som getts på mötet. Om en punkt på dagordningen ger upphov till två beslut ska de ha var sin paragraf i protokollet. Protokollet ska därför inte slaviskt följa dagordningen utan vara en korrekt återgivning av mötet.

Om dagordningen av någon anledning kastas om på mötet ska protokollet avspegla det, inte den ursprungliga turordningen, för att kunna se vilka som deltog i beslutet om någon inte kan vara med hela tiden.

Det kan naturligtvis finnas andra saker som gjorts fel på mötet, men då är det viktigt att vara så konkret som möjligt vad det är om du vill få hjälp med vad du kan göra för att få rätt
 
Om föreningen har banklån hade jag kontaktat banken. Banken har både tillgång till expertis samt muskler för att reda ut detta. Banken kommer att sätta press på styrelsen att visa att dom verkligen är behörig firmatecknare. Framförallt vet banken att även om man kan ställa en felaktig styrelse inför personligt ansvar så brukar beloppen det rör sig om vara så höga att dom aldrig kommer att få ut pengarna från någon privatperson även om dom driver hela styrelsen i personlig konkurs.

Banken har inga som helst skyldigheter att blanda sig i detta men kommer ändå att göra det då dom är livrädda efter det som hänt i Malmö...
 
  • Gilla
radioshack
  • Laddar…
Kontakta revisorn och förklara att stämman måste tas om. Se även till att du har ordentligt med grannar med dig så att ni kan få in andra i styrelsen.

ingen mening att ha extra stämma och sen finns det inga nya kandidater.
 
Har ni någon valberedning? Har du lämnat förslag på nya medlemmar till dem?
 
P Parkeringsvakten skrev:
Det var problem med attityden innan den frågan kom. Kommer man till ett forum med attityden, nu jävlar ska ni svara på detta annars håll käften.
Innan frågan kom hade TS skrivit ett inlägg i tråden, det första, och jag ser inga attitydproblem i det inlägget.

Antingen refererar du till TS inlägg i andra trådar som jag inte kan kommentera eller så förstår jag inte alls vilka attitydproblem du ser i TS första inlägg i denna tråd.

Att attityden därefter från flera håll i denna tråd är tveksam kan jag dock helt hålla med om.
 
  • Gilla
radioshack och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.