D djac skrev:
Det går 13 på dussinet av experter med något avvikande uppfattningar som vill profilera sig, du minns kanske under pandemin, alla var experter på något men sällan var de epidemiologer.
Jan Blomgren är fd professor i tillämpad kärnfysik vid Uppsala Universitet och senare seniorexpert vid Vattenfall där han var föreståndare för Svenskt kärntekniskt centrum vid KTH.

Alltså så långt ifrån de "alternativexperter" om Covid som du tar upp.

Men den CV:n så förtjänar hans argument att bemötas på allvar och i sak, och inte med "whataboutism" och innuendo.

• Gilla
TommyC och 8 till
  • Laddar…
D
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag förstår vad du försöker säga rent generellt men det känns lite som whataboutism i det här sammanhanget eftersom jag specifikt frågade om just Jan Blomgren.
Det är meningslöst, han är akademiker och hans levebröd är att stå upp för sina rön, i ett rum med kvalificerade opponenter så brinner han förmodligen upp på en halvtimme, det är förmodligen därför han söker sig till okvalificerade sammanhang, då det han säger passar in i deras agenda.

Sen är det ju som Daniel säger, det räcker att titta ut i världen, inget land kommer någonsin att bygga som han påstår är den slutgiltiga lösningen men de kommer fortsätta ha el iaf, precis som de har redan idag, utan hans enda möjliga lösning.

• Wow
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jan Blomgren är fd professor i tillämpad kärnfysik vid Uppsala Universitet och senare seniorexpert vid Vattenfall där han var föreståndare för Svenskt kärntekniskt centrum vid KTH.

Men den CV:n så förtjänar hans argument att bemötas på allvar och i sak, och inte med "whataboutism" och innuendo.
Det säger ingen emot, att det inte är helt relevant för det han pratar om har ofta påpekats det med.

D djac skrev:
han är akademiker och hans levebröd är att stå upp för sina rön.
Jan Blomgren är företagare med inriktning på konsultation inom kärnkraftsbranschen på global nivå. Författandet är en bisyssla.

Har du läst några av hans böcker?

D
Jan Blomgren är företagare med inriktning på konsultation inom kärnkraftsbranschen på global nivå. Författandet är en bisyssla.

Har du läst några av hans böcker?
Hans främsta merit är väl inte ”företagare”. Nej, det har jag inte och även om jag hade gjort det så är min åsikt inte helt relevant eftersom jag inte är kvalificerad, förutom att jag möjligtvis kunde tyckt till om hur de är som just litteratur då.

D djac skrev:
Det säger ingen emot, att det inte är helt relevant för det han pratar om har ofta påpekats det med.
Fegt och undvikande. Svara för dig själv istället för att prata för andra.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hans främsta merit är väl inte ”företagare”.
Enligt dig eller? Att hävda att Jan Blomgren är en förtäckt uppviglare och inte skulle vara en expert inom sitt område är ju en något märklig inställning tycker jag. Har du läst någon av hans böcker?

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:

Kärnfysik är något helt annat än elsystem.
Du plockar inte in en biokemist om du ska ha en expert på bilar.

Enligt dig eller? Att hävda att Jan Blomgren är en förtäckt uppviglare och inte skulle vara en expert inom sitt område är ju en något märklig inställning tycker jag. Har du läst någon av hans böcker?
Hans expertområde är väl i så fall kärnfysik, inte elnät.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är meningslöst, han är akademiker och hans levebröd är att stå upp för sina rön, i ett rum med kvalificerade opponenter så brinner han förmodligen upp på en halvtimme,
Så vi akademiker är inte "kvalificerade" då? Vem tror du kärnkraft kommer ifrån?

Hur skulle det vara om du bemötte hans argument istället för att dansa som katten kring het gröt.

• Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Han är säkerligen en kvalificerad kärnfysiker. Men nu pratar vi elsystem, inte kärnfysik.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Jan Blomgren, är det nån man borde känna till?

• Älska
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo, de gör ju det :) de bryr sig uppenbarligen inte bara
Vad för belägg har du att han skulle vara "höger"-extrem?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jan Blomgren, är det nån man borde känna till?
Ja om man är intresserad av den politiska debatten om Sveriges energisystem. Bryr man sig inte om den så är han inte så relevant.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja om man är intresserad av den politiska debatten om Sveriges energisystem. Bryr man sig inte om den så är han inte så relevant.
Då bryr jag nog mig inte så mycket, har inte hört hans namn i dessa sammanhang innan...

D Daniel 109 skrev:
Hans expertområde är väl i så fall kärnfysik, inte elnät.
Jan Blomgrens expertis inkluderar självklart elsystem (”elnät” är som sagt något helt annat).

Ett tips är att du läser hans bok om Sveriges elförsörjning. Den finns som epub på Bokus för ca 60 kr eller så kan du låna den på ett bibliotek online. Man vet aldrig, du kanske till och med snappar upp något intressant som går utanför din gängse uppfattning. 😉

Som alternativ kan du läsa:
  • "Elsystemkrisen" av Svenolof Karlsson
  • "Energieffektivisering - Energikartläggning, energiledning och styrmedel" av Patrik Thollander, Magnus Wallén, Patrik Rohdin, Jakob Rosenqvist
  • "Mot framtidens energi: den osynliga revolutionen bakom eluttaget" av Brounéus Fredrik, Duwig Christopher
  • "Elsystemet - så funkar det" av Malin Jonsson Fredriksson

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.