177 924 läst · 4 548 svar
178k läst
4,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jo och ABB-Atom fick ju "tankeförbud" av S när de lanserade nya produkter som Secure (kärnvärme).B basseman skrev:
Finska Steady Energy har snart kärnvärmereaktorer som produkt, mycket lovande projekt och mycket uppmärksammat därute.
https://www.energinyheter.se/202408...ma-karnreaktorer-att-avkarbonisera-fjarrvarme
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Tankeförbudet har sossarna helt glömt, märkligt. Vilket är tragiskt för svenska ingenjörer är de bästa i världen.P paralun skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Jo jag förstod det, försökte vara rolig.Nötegårdsgubben skrev:Nej, vi pratar fossilfria system. En del sopförbränning och nuvarande vattenkraft, men inget fossilt.
Jag brukar förvisso prata om att svensk vattenkraft är speciell, i många andra länder har man inte den balanskraften att tillgå, även om moderna kärnkraftverk iofs. går att reglera en del de med. Å andra sidan kan andra ha andra gynnsamma omständigheter, som sol dagtid de delar på året när de konsumerar som mest.
Så genom vattenkraften kan Sverige ha mer intermittent kraft än många andra, men i inget system är svaret noll eller bara med fossil backup.
Jag delar som sagt uppfattningen att vi behöver mer kärnkraft, i synnerhet om elsystemet ska växa. Och det kommer kosta. Men det finns inget sätt att lösa det på som inte gör elen dyrare än den är i norra Sverige idag.
Men visst, kommunism ska ju tydligen också fungera i teorin.
Jag tror ett system med för lite baskraft kommer få ordentliga problem i praktiken. (Ie man får bränna fossilt som ju också är baskraft)
Edit: bränna sopor och vattenkraft är båda baskraft.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 006 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Jo helt unikt för ett demokratiskt land i världen att införa ett tankeförbud!AndersMalmgren skrev:
Men betongsossen GP menade ju att det var ett missförstånd..... 😇
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tankeförbudet
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Skogsägare
· 19 006 inlägg
Sopförbränningen kan väl närmast fullt ut betraktas som reglerkraft. En stor del av vattenkraften likaså. Liksom en del av kärnkraften, i synnerhet på kommande reaktorer.AndersMalmgren skrev:
Skulle man bara se dem som baskraft tar man bort en viktig del av deras förmåga, händelsevis den som gör att vi också kan ha en rätt stor andel intermittent kraft i systemet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Okej visst men jag klumpade ihop planerbar reglerkraft och baskraft här.Nötegårdsgubben skrev:Sopförbränningen kan väl närmast fullt ut betraktas som reglerkraft. En stor del av vattenkraften likaså. Liksom en del av kärnkraften, i synnerhet på kommande reaktorer.
Skulle man bara se dem som baskraft tar man bort en viktig del av deras förmåga, händelsevis den som gör att vi också kan ha en rätt stor andel intermittent kraft i systemet.
Skogsägare
· 19 006 inlägg
För att?
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Jo och det blev en jättepudel från de maktfullkomna.😉AndersMalmgren skrev:
"I proposition 2005/2006:76 angav Regeringen Persson skälen till avskaffandet av lagen då den konstaterade att det aldrig rått något tankeförbud men att den "felaktiga uppfattningen om bestämmelsens innebörd är väl etablerad", att lagen hade hämmat forskning för förbättrad kärnsäkerhet i Sverige och att lagen dessutom uppfattades som tveksam ur ett demokratiskt perspektiv.[5]"
Hursomhelst så såldes ABB-Atom till amerikanska Westinghouse så var den sagan slut.