Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
När ska svenska industriföretag och svenskt näringsliv komma upp på banan.
Ska ni bara sitta där och gnälla och vänta på att någon annan matar er med det ni vill ha? Kan ni inte uppbåda lite kraft och mannamod och själva fixa det ni behöver? Det går ju i Finland ...
Det är ju det där att staten och kapitalet sitter i samma båt. Så sitter du i ledningen för stora industriföretag så är du väldigt fokuserad på att få intäkter från skattekollektivet och flytta kostnader och risk till skattebetalarna. Det blir så här när man inte lämnar företagen ifred så att de förstår att de måste sköta sig själva för att överleva och ge vinst.
 
tommib tommib skrev:
Han verkar vara en person som läst Ayn Rands samlade verk och bestämt sig för att objektivism är toppen och att man inte behöver några andra synvinklar.
“There are two novels that can change a bookish fourteen-year old’s life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world.

The other, of course, involves orcs."

[Kung Fu Monkey -- Ephemera, blog post, March 19, 2009]”
― John Rogers

;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
En konkret fundering är om man nu kommer igång med byggnation av ny kärnkraft i sverige och man väljer en plats åt gången. På vilken plats är det mest troligt att den byggs först utan önsketänkande?
Och finns det specifika anledningar till att välja just denna plats som gör den markant bättre än ev alternativ?
Min gissning på mest troliga (om man inte räknar eventuella forskningsreaktorer för Blykalla etc):
1. Ringhals med bred marginal
2. Studsvik
3. Oskarshamn/Simpevarp

Anledningar som enligt mig gör vissa platser mer troliga än andra:
1. Existerande tillstånd att bedriva kärnteknisk verksamhet
2. Bra elnät med tillräcklig kapacitet över
3. Vem äger marken/bedriver verksamhet där idag
4. Vem skulle vilja bygga där

Ringhals träffar alla fyra. Studsvik är svagare på punkt 2 och på punkt 4 har de mindre ekonomiska muskler, eller det är åtminstone mer oklart. Oskarshamn faller på 3/4 och jag tror inte det tillkommer någon ny produktionsreaktor om inte Uniper säljer sin andel av OKG.

Man kan notera att Forsmark/Östhammar inte är på min lista, eftersom det fallerar stenhårt på kapacitetsdelen i punkt 2.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
En konkret fundering är om man nu kommer igång med byggnation av ny kärnkraft i sverige och man väljer en plats åt gången. På vilken plats är det mest troligt att den byggs först utan önsketänkande?
Och finns det specifika anledningar till att välja just denna plats som gör den markant bättre än ev alternativ?
Ett förslag som Jan Blomgren kom upp med i en intervju i veckan var.
Eftersom bästa platsen är Barsebäck men det är helt omöjligt då tyska staten äger både marken och verket, "Tyska staten hatar kärnkraftverk."

Det är lika dant i Oskarshamn, Tyska staten är majoritetsägare.

Ringhals är det svårt att bygga på, då tomten är för liten.

Men man kan skapa ett nytt konsortium som bygger i Oskarshamn några km från nuvarande KKV, mark och djuphamn är det tillgång till och då är inte Uniper= Tyska staten inblandad och det blir bara några km nya kraftledningar och ett nytt ställverk.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ringhals är det svårt att bygga på, då tomten är för liten.
Vattenfall verkar redan ha jobbat med det en del, och tagit upp det igen.
L Leif i Skåne skrev:
Men man kan skapa ett nytt konsortium som bygger i Oskarshamn några km från nuvarande KKV, mark och djuphamn är det tillgång till och då är inte Uniper= Tyska staten inblandad och det blir bara några km nya kraftledningar och ett nytt ställverk.
Det finns väl redan nya planer på gång för Gotlandskablarna där, så det borde finnas en chans att samplanera.
 
Jag tror att grannrelationen med Danmark är ett större hinder för att bygga kärnkraft i Barsebäck än vad ägandet av fastigheten är. Uniper lär nog sälja om det finns seriösa intressenter och placeringen är så bra.

Samma sak med OKG. Redan nu testar ju Blykalla där. Uniper lär sälja om de inte kan hålla för näsan.

Att en stat skulle lägga sig i sådana saker utomlands långt ifrån sin egen gräns tror jag helt enkelt inte på. De vet ju att det alltid går att bygga någon annanstans i så fall.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att grannrelationen med Danmark är ett större hinder för att bygga kärnkraft i Barsebäck än vad ägandet av fastigheten är. Uniper lär nog sälja om det finns seriösa intressenter och placeringen är så bra.
Tänker på denna varje gång någon nämner Danmark och kärnkraft

 
  • Älska
  • Haha
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
M
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är en kraftig förenkling. Så förenklat att det blir fel. Se exv: Vittnesseminarium JA-37 Pilot och System, tekniska museet 2007.
Så du anser alltså att SAAB ör ett statligt företag eller vad är det du jiddrar om?

Sluta med dina halmgubbar eller du åker in på ignore listan tillsammans med alla andra som inte är värda att läsa på den är kökkenmöddingen till forum...
 
Det var ett utvecklingsprojekt som SAAB genomförde på bok och räkning åt staten. Inte något som företaget utvecklade på risk. Så det kan nog ses som ett statligt utvecklingsprojekt.
 
M
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Va? AXE lade grunden för Ericssons fortsatta mycket stora framgångar på exportmarknaden som bla fortsatte inom mobiltelefonin. När vi talar GSM så talar vi om t ex om Östen Mäkitalo som jobbade för televerket när det begav sig.

Så, har du helt missat Ericsson?? Ett av våra största multinationella bolag vars moderna framgångar nästan helt vilar på den grund som lades ihop med televerket?

P.S. Och Sverige var ett av världens största vapenexportörer under kalla kriget. Särskilt om man tar vår ringa storlek i beaktande.
Det var när Ericsson slutade att vara en underavdelning till Televerket som framgångarna kom, innan det var det inte mycket att yvas över. Sedan tappade man terminalerna beroende på självgodhet och snålhet, man anställde bara billiga nyexade civing från LTH, som hade helkass utbildning i programutveckling. Datalogiinstitutionen var utan professor under första halvan av 90-talet och det satte sina spår. Då man betalade uselt fick man bara medelmåttorna och latmaskarna och dessa hade aldrig någonsin skrivit ett större program och var helt rudis på C. Gick själv på LTH 90-96 så jag har god inblick i Ericsson Mobile och vilka som hamnade där, tragiskt att svenska storföretag aldrig fattar att grunden för framgång är bra ingenjörer, och att de bästa kostar flis, att ha en stjärna som gör allt rätt är värt mer än 10 medelmåttor som mest gör fel...
Ericsson har inte precis varit någon framgångssaga de senaste 20 åren, kan till till en del bero på att man envisats med att köpa upp en hel massa skräp för dyra pengar som man sedan fått skriva av, senaste exemplet är Vonage. Måste bero på väldigt lågt förtroende för den egna organisationen...
 
M mnils skrev:
Så du anser alltså att SAAB ör ett statligt företag eller vad är det du jiddrar om?
Det är ju inte ens i närheten av vad jag sagt.
M mnils skrev:
Sluta med dina halmgubbar eller du åker in på ignore listan tillsammans med alla andra som inte är värda att läsa på den är kökkenmöddingen till forum...
Låt inte mig stoppa dig.
 
M mnils skrev:
Det var när Ericsson slutade att vara en underavdelning till Televerket som framgångarna kom, innan det var det inte mycket att yvas över.
Nej. De kom tidigare. Redan på AXE-tiden. Och ännu vid senare tid, dvs GSM så var televerket i högsta grad en kraft att räkna med. Östen Mäkitalo är redan nämnd, och ändå undviker du honom.
M mnils skrev:
Sedan tappade man terminalerna beroende på självgodhet och snålhet, man anställde bara billiga nyexade civing från LTH, som hade helkass utbildning i programutveckling.
Nej. Det fanns viss teknisk skuld, det är sant, men den kom mycket tidigare.
M mnils skrev:
Datalogiinstitutionen var utan professor under första halvan av 90-talet och det satte sina spår.
I Lund så lades som bekant institutionen för datalog ner. Det hade många orsaker (elaka tungor hävdar att det var en varning till kemiinstitutionen) men avsaknad av en enstaka professor (det var flera) spelade ingen avgörande roll.
M mnils skrev:
Då man betalade uselt fick man bara medelmåttorna och latmaskarna och dessa hade aldrig någonsin skrivit ett större program och var helt rudis på C. Gick själv på LTH 90-96 så jag har god inblick i Ericsson Mobile och vilka som hamnade där
Surt sa räven. ;)

Det fanns många mycket kompetenta medarbetare vid Ericsson i Lund. De följde med till Sony.
M mnils skrev:
tragiskt att svenska storföretag aldrig fattar att grunden för framgång är bra ingenjörer, och att de bästa kostar flis, att ha en stjärna som gör allt rätt är värt mer än 10 medelmåttor som mest gör fel...
Det är en större fråga. Ingenjörer har tyvärr aldrig kostat särskilt mycket i Sverige, och de är billigare idag.
M mnils skrev:
Ericsson har inte precis varit någon framgångssaga de senaste 20 åren, kan till till en del bero på att man envisats med att köpa upp en hel massa skräp för dyra pengar som man sedan fått skriva av, senaste exemplet är Vonage. Måste bero på väldigt lågt förtroende för den egna organisationen...
Det jag har pratat om ligger långt före det i tiden.

Men problemet ligger inte främst hos Ericsson, utan i omvärlden. Iom att dessa produkter kommodifierats så har omvärlden hunnit i kapp och deras billigare omkostnader kunnat få genomslag. Det är svårt att göra något åt på hemmaplan. (Även om Ericssons strategier pekar tydligt i den riktningen.)

P.S. Och håll dig borta från Ayn Rand du med... ;)
 
Verkar som Ringhals eller Oskarshamn blir första plats att bygga på baserat på de skäl som givits i tråden. Att Vattenfall lämnat in handlingar för att bygga på Ringhals ökar sannolikheten för att så är fallet. Har det lämnats in liknande handlingar för andra platser, t.ex Oskarshamn?

Hittade en utbyggnadskarta för Ringhals:
https://varberg.se/images/18.6f44a18018e2343e084a4da4/1710258657577/Skällåkra 6_4 Ringhals 1200x800_karta.jpg
"Byggnadsnämnden beslutade den 14 dec 2023 § 233 att ge planavdelningen i uppdrag att ta fram en detaljplan."
sverigesradio.se: Förslaget: Här ska Ringhals byggas ut - finns bostäder på platsen (2024-05-16)
"Inom området finns idag både bostäder och jordbruksfastigheter."

När det gäller ny typ kärnkraft så kan förstås "Copenhagen Atomics" nämnas.
modernpowersystems.com: Copenhagen Atomics: the story so far (2024-05-31)
"Current build of a non-fission prototype for the 1 MWt demo reactor will validate the reactor design using a non-nuclear fuel salt, and this is expected to be an operational demo reactor ready by 2025."
tn.se: Avancerad testreaktor till Marviken - drift planerad 2025 (2023-12-06]
"Kärnkraftsbolaget Copenhagen Atomics har skrivit under en avsiktsförklaring om att etablera en testreaktor i Marviken,"

Vill minnas att de knäckte problemet med korrosion genom att saltet och andra vätskor är ultrarena.

MaxHugo MaxHugo skrev:
Tänker på denna varje gång någon nämner Danmark och kärnkraft
Tja den TV-serien lär inte glömmas bort i första taget ;)

Monologen..
"Kalla den änglamarken, eller himlajorden om du vill.
Tack, ni svenska vakttorn.
Med plutonium, tvingar vi dansken på knä.
Här, Danmark, utskitet av kalk och vatten.
Och där, Sverige.
Hugget i granit.
Dansk.. jävlar.
Danskjävlar!"
 
Mikael_L
Blykallas "fullskaleexperiment" med de nya materialens motståndskraft mot flytande bly uppförs vid Oskarshamn. Det betyder dock inte att det är någon reaktor på gång där, men det visar dock att lokaliseringen inte är död för blivande kärnteknisk verksamhet.
Så det är ett litet wildcard, men annars håller jag Ringhals som den troligaste platsen för den första reaktorn sedan -80-talet, om det alls blir någon.

Själv anser jag fortfarande som sagt att Barsebäck är mest lämpad, särskilt som elpriset är högst i SE4, och därmed störst chans att reaktorn kan gå ihop ekonomiskt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv anser jag fortfarande som sagt att Barsebäck är mest lämpad, särskilt som elpriset är högst i SE4, och därmed störst chans att reaktorn kan gå ihop ekonomiskt.
Jag borde kanske tillagt något, typ
"mest lämpad, men politiskt mest omöjlig".
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.