Så vad väntar vi på!?

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
D daVinci skrev:
Finns någon text som visar vad dom faktiskt sa?
Inte vad någon fick för sig att dom sa. Utan vad dom faktiskt sa.
Hittills har vi bara fått förmedlat vad någon tror sig har hört.

Fast där lär det handla om gravt defekt hörförståelse. Och kanske andra defekter. På något sätt är det inte politikernas ansvar att en del inte förstår enkel kommunikation.

Det skulle dom faktiskt kunna göra. I stort sett iaf. Men då köra över mängder av existerande processer. Och råka på mångårig strid i domstol med de som ogillar förfarandet.
Dom skulle t ex ha kunnat peka och så upphandla ett bygga av Rosatom.

Men när man inte utreder saker och får fram relevant fakta, utan bara går på känsla, så blir det nästan alltid ett fiasko av allt.
Det är inget som nån "fått för sig att de sa"- eller "gravt defekt hörförståelse"! Om du följt med valdebatten i stället för att lita på "sanningarna" på BH så skulle du hört det själv.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev tidigare så kan man inte frånta någon över 18 år rösträtt i Sverige. Det kräver kraftiga förändringar i lagarna. Alla över 18 år, oavsett mentala handikapp, har rösträtt.
Lite off topic men när jag skriver som jag gjorde så implicerar det en förändring. Då kan du inte utgå från att gällande lagstiftning kan bestå.

mnils skrev:
Ja tyvärr så är det så, vänsterpartierna skulle förlora sina väljare om man bara lät vettiga insatta personer rösta!
"vettiga" är tyvärr vagt. Det kan betyda "sådana som bär på samma föreställningar som jag".

En del vänsterväljare kan ju acceptera konsekvenserna av vänsterpolitik och då är det inget förståndshandikapp. Man tappar inte rösträtt bara för preferenserna sina.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och SD också.
Vet inte hur du tänkte där, men SD ingår i begreppet vänsterpartierna. Dom står nära V i sin politik.

F frasen_36 skrev:
Det är inget som nån "fått för sig att de sa"- eller "gravt defekt hörförståelse"! Om du följt med valdebatten i stället för att lita på "sanningarna" på BH så skulle du hört det själv.
I verkligheten är det ganska vanligt att folk har urusel hörförståelse. Och läsförståelse.
Dom hör något ord och fantiserar sedan ihop ett budskap.

Erfarenheten i livet säger att det är en majoritet som inte korrekt kan återge en mening som dom hör. Den blir oftast distorderad med egna fantasier.

(Skickliga marknadsförare kan ofta "lura i" kunder och investerare ett helt annat budskap än vad de faktiskt skriver/säger).

Det var rätt mycket som lovades göras under de där berömda 100 dagarna....bla. ny kärnkraft...

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F
D daVinci skrev:
Lite off topic men när jag skriver som jag gjorde så implicerar det en förändring. Då kan du inte utgå från att gällande lagstiftning kan bestå.

"vettiga" är tyvärr vagt. Det kan betyda "sådana som bär på samma föreställningar som jag".

En del vänsterväljare kan ju acceptera konsekvenserna av vänsterpolitik och då är det inget förståndshandikapp. Man tappar inte rösträtt bara för preferenserna sina.

Vet inte hur du tänkte där, men SD ingår i begreppet vänsterpartierna. Dom står nära V i sin politik.

I verkligheten är det ganska vanligt att folk har urusel hörförståelse. Och läsförståelse.
Dom hör något ord och fantiserar sedan ihop ett budskap.

Erfarenheten i livet säger att det är en majoritet som inte korrekt kan återge en mening som dom hör. Den blir oftast distorderad med egna fantasier.

(Skickliga marknadsförare kan ofta "lura i" kunder och investerare ett helt annat budskap än vad de faktiskt skriver/säger).
Verkar snarare vara du själv som har lätt att "fantisera ihop diverse budskap"
Menar du på fullt allvar att du missade alla fanatiska löften under valdebatten som M mfl kräkte ur sig? Då lever du i din egen fantasivärld.

• Gilla
  • Wow
Dan1891 och 2 till
  • Laddar…
Det byggs för fullt i Oskarshamn.
Kanthal i Hallstahammar har levererat första satsen med dom speciella stålrör som tål hett bly i över 800°C till Blykalla

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det var rätt mycket som lovades göras under de där berömda 100 dagarna....bla. ny kärnkraft...
Jag välkomnar nedtecknade fraser om vad som faktiskt sades.
Vad någon upplevde är ointressant för min del.
F frasen_36 skrev:
Verkar snarare vara du själv som har lätt att "fantisera ihop diverse budskap"
Menar du på fullt allvar att du missade alla fanatiska löften under valdebatten som M mfl kräkte ur sig? Då lever du i din egen fantasivärld.
Jag efterfrågar fakta. Och efter att ha läst och begrundat det, så skriver då skribenten frasen_36 att jag "fantisera ihop diverse budskap".

Och med det så har skribenten frasen_36 visat giltigheten i mitt påstående. Och det rejält.

Som jag uppmärksammat tidigare så har Nuscale en i USA godkänd SMR.

Och deras planerade Idaho-projekt med 6 sådana a 77 MW har lagts ned, då köparen backat ur.

Därmed så borde det finnas kapacitet hos Nuscale att leverera en kopia av Idaho bygget till Sverige.

Vad kommer det sig nu att alla ni som vill se mer kärnkraft i Sverige inte har startat ett bolag, som ni kapitaliserat från era plånböcker, och sedan dealat med Nuscale om att köpa deras SMR och bygga i Sverige?

När ni kastar in en ansökan i Sverige så kanske Kristersson och Ebba rullar ut röda matta åt er. Och förklarat att dom har väntat ända sedan valkvällen på er. Kan bli grönt ljus hela vägen för er.

Men jag ser ju inte att ni gjort detta. Varför har ni inte det?

• Gilla
basseman
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Och deras planerade Idaho-projekt med 6 sådana a 77 MW har lagts ned, då köparen backat ur.

Därmed så borde det finnas kapacitet hos Nuscale att leverera en kopia av Idaho bygget till Sverige.

Vad kommer det sig nu att alla ni som vill se mer kärnkraft i Sverige inte har startat ett bolag, som ni kapitaliserat från era plånböcker, och sedan dealat med Nuscale om att köpa deras SMR och bygga i Sverige?

När ni kastar in en ansökan i Sverige så kanske Kristersson och Ebba rullar ut röda matta åt er. Och förklarat att dom har väntat ända sedan valkvällen på er. Kan bli grönt ljus hela vägen för er.

Jo mycket enkelt så räknade Nuscale bort sig och det blev för dyrt. Det är ju sedan en större utmaning att få ihop fabriker/avtal i världen som kan producera komponenter. Mycket av tung industri är ju nedlagt i väst och österns länder med Kina i spetsen är väl inte särskilt intresserade.

Hitachi/GE, BWR-300 kan få ihop det eftersom Hitachi har tung industri redan för större komponenter.

Mikael_L
D daVinci skrev:

Jag hade gärna varit med och crowfundat att köpa R1 innan den lades ner, tillsammans med typ 100.000 andra, som lagt typ 100.000SEK var. 10 miljarder borde väl kunnat varit ett rätt schysst restvärde.
Som staten gjorde nu fick de noll miljarder.

• Gilla
Emanuel01 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade gärna varit med och crowfundat att köpa R1 innan den lades ner, tillsammans med typ 100.000 andra, som lagt typ 100.000SEK var. 10 miljarder borde väl kunnat varit ett rätt schysst restvärde.
Som staten gjorde nu fick de noll miljarder.
Varför köpa en gammal reaktor som inte hade många år kvar?
Sen att lägga ner dito i förtid är ju mer än korkat!

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
F
D daVinci skrev:
Jag välkomnar nedtecknade fraser om vad som faktiskt sades.
Vad någon upplevde är ointressant för min del.

Jag efterfrågar fakta. Och efter att ha läst och begrundat det, så skriver då skribenten frasen_36 att jag "fantisera ihop diverse budskap".

Och med det så har skribenten frasen_36 visat giltigheten i mitt påstående. Och det rejält.
De löften som spyddes ut från M (med anhang) i valdebatten var muntliga - som valdebatter normalt brukar vara). Löftena var inte svåra att förstå för de med normalhörsel och normalintelligens. Om nu sign. @daVinci inte hörde eller förstod utan måste ha det i skrift förslår jag att hen kontaktar Svt och hör om de har valdebatten i transcript.

F frasen_36 skrev:
Löftena var inte svåra att förstå för de med normalhörsel och normalintelligens.
Och ändå finns inga andra citat än en illa formulerad tweet av Svantesson. Tänka sig.

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Jag kan åtminstone glädja dig med att jag investerat i GE Vernova (som alltså står bakom BWRX-300). Tyvärr har det inte varit en lysande investering, eftersom de även levererar vindkraftverk och en av deras nya designer misstänks ha problem med bladen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och ändå finns inga andra citat än en illa formulerad tweet av Svantesson. Tänka sig.
Jo men Svantesson är en lite mygga i det stora hela. Sen är det svårt för svenska politiker att formulera att vi faktiskt har ett avtal med EU. "Vi kan själv".... vilket vi inte kan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.