Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är du säker på att det är ett problem? De tillåter ju Blykalla att verka på området exempelvis.

Det kanske är som med Vattenfall för 15–20 år sen – de var ju för fina för kol i Sverige, men hade inget problem med att köpa kolkraft i Tyskland. Och när den inhemska opinionen blåste till storms emot dem, då sålde bara de utländska kraftverken.

Med det sagt tycker jag också att den tyska staten är en dålig ägare till svensk kärnkraft.
Jo och det förefaller finnas ett NIMBY-tänk hos de tyska ägarna. (not in my backyard)

En liten Blykalla-reaktor kan tidigast finnas 2026 och jag tror det även blir en utmaning att få tekniken licensierad samt godkänd av SSM. Enklare via USA som har helt andra resurser hos NRC (amerikanska strålskyddsmyndigheten)

https://www.energinyheter.se/20240409/31141/saker-faller-pa-plats-blykalla

L Leif i Skåne skrev:
O3 i Oskarshamn är verkligen inte 1985- års teknik! När man i omgångar uppdaterade från 1050 MW till nuvarande 1450 MW (Världens största kokar reaktor) så var det bara reatorkärlet betongskalet och traverserna i taket som man behöll i princip!
Mycket annat byttes ut som turbiner 3st, ny generator, kraftkablar, styr och kontrollutrustning.
Jo men det finns ju egentligen inget kvar numera och det är ett fåtal ställen på jordklotet som klarar stora smiden som en reaktortank. Stora turbiner bygger numera i princip bara EDF som tog över GE's turbindivision i Frankrike. Sen finns då större anläggningar i Sydkorea men de är ju upphandlade av KHNP.
Att bygga en kopia F3/O3 skulle sannolikt bli ett stort fiasko.

• Gilla
basseman
  • Laddar…
Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
O3 i Oskarshamn är verkligen inte 1985- års teknik! När man i omgångar uppdaterade från 1050 MW till nuvarande 1450 MW (Världens största kokar reaktor) så var det bara reatorkärlet betongskalet och traverserna i taket som man behöll i princip!
Mycket annat byttes ut som turbiner 3st, ny generator, kraftkablar, styr och kontrollutrustning.
Var det uteslutande Svensk teknik och Svenska företag som även gjorde uppgraderingarna?

Men nu har väl tråden börjat att dra iväg lite från frågan om vem som är orsaken till "problemen" högern eller vänstern 😂

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Men nu har väl tråden börjat att dra iväg lite från frågan om vem som är orsaken till "problemen" högern eller vänstern 😂
När trådens ämne nu är "Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli", så kan man identifiera ett stort problem att det inte varit någon egentlig kärnforskning eller teknikutveckling i Europa och USA under 40 års tid.
Hade detta levt i högönsklig välmåga så hade vi idag kanske haft klara SMR med gen IV-teknik, redan provade i fullskalemiljö och de första exemplaren på plats lite här och var.
Vi hade kanske haft reaktorer som fungerar bra som reglerkraft idag.

Ett av problemen idag är att vi har så många års forskning och teknikutveckling att ta igen.

• Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
Då kanske man får vända sig till dom som inte har haft samma "reglering" som vi har haft 🤔
OM det nu är det Svenska forskningsförbudet som är det stora problemet.

Redigerat:
Mikael_L
E elmont skrev:
Då kanske man får vända sig till dom som inte har haft samma "reglering" som vi har haft 🤔
Jag tror att det var mycket för att kärnkraften öht bromsade in ordentligt i slutet av 70-talet.
Varför den gjorde det i alla länder vet jag inte, jag tror inte Miljöpartiet var skyldiga överallt.
Men oavsett, det innebar ju att forskning och teknikutveckling bromsade in.

Jag tror att världens bästa kärnkraftskunnande idag hittas i Sydkorea, Indien, Kina och Ryssland.
OBS tror.

Jag tror att den internationella forskningen bromsades i pga avsaknad av intressenter som var beredd att betala för kalaset. OCH oavsett parti så skulle samma trend ha nått även Sverige.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nej, det är nog inte det stora problemet, även om det gjorde sitt för att avskräcka just svenska universitet och företag från att satsa på området.

Det var en internationell trend i ovetenskaplig dumhet som minskade intresset för kärnkraft, inte bara en svensk sak. Österrike hade exempelvis en folkomröstning redan 1978 för eller mot kärnkraft. Det blev 50,5–49,5 mot, så den reaktor man hade byggt startades aldrig, istället byggdes ett kolkraftverk intill.

För det är ju inte som om det fanns någon lösning på hur man internationellt skulle komma ifrån behovet av kol och olja för 40 år sen utan kärnkraft.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har det funnits ett sådant förbud?

Jag kan bara dra mig till minnes förbud mot att projektera bygge av kärnreaktor. (Och det gäller inte om det handlar om ett bygge i Utlandet. ASEA Atom kunde arbeta med kärnkraftsbyggen i utlandet).

Är inte det med forskningsförbud en ren vandringssägen?
(Det med blykalla är också resultat av tidigare forskningsaktiviteter).
Jo, men kärnkraftens långa horisonter och historiken av kärnkraftsfientlig politik avskräcker extra. Men visst, jag skulle inte investera i friskolor heller – ett annat område där politiken känns minst sagt nyckfull.
Folk investerar ju i sådant som är riskfyllt. Utan riskfyllda investeringar får man inget gjort, och ingen tillväxt. Det blir som när staten skall sköta allt (som i Östtyskland med Trabanten).
Du underskattar kapitalisternas riskvilja.
Pratat om risk handlar nog mer om rena ursäkter för att inte investera.

Oviljan att investera (från de som kan räkna) skulle jag säga handlar om förväntad svag eller obefintlig lönsamhet. Och det vill man inte investera i.
Låtsas du som att din avsikt var något annat. Det är ju inte som om jag kan se in i din hjärna och motbevisa dig.
Nu antyder du ju att du förstår att du inte vet. Utan bara fantiserat ihop någon smörja.
Då borde du väl också inse det olämplig att tillskriva andra korkade saker du fantiserat ihop.

E elmont skrev:
Jag tror att den internationella forskningen bromsades i pga avsaknad av intressenter som var beredd att betala för kalaset. OCH oavsett parti så skulle samma trend ha nått även Sverige.
Intressenter har väl funnits. Det är i flera länder man pysslat med kärnkraft. Både stora reaktorer, och mindre för t ex ubåtar mm.

Däremot kan jag tänka mig att forskning dämpades iom att global efterfrågan dämpats. (Nog inte så mycket forskning på radiorör numera).

D daVinci skrev:
Folk investerar ju i sådant som är riskfyllt. Utan riskfyllda investeringar får man inget gjort, och ingen tillväxt.
Risk i sig är dåligt. Statlig oförutsägbarhet minskar därmed investeringsviljan.

D daVinci skrev:
Har det funnits ett sådant förbud?

Jag kan bara dra mig till minnes förbud mot att projektera bygge av kärnreaktor. (Och det gäller inte om det handlar om ett bygge i Utlandet. ASEA Atom kunde arbeta med kärnkraftsbyggen i utlandet).

Är inte det med forskningsförbud en ren vandringssägen?
(Det med blykalla är också resultat av tidigare forskningsaktiviteter).

Folk investerar ju i sådant som är riskfyllt. Utan riskfyllda investeringar får man inget gjort, och ingen tillväxt. Det blir som när staten skall sköta allt (som i Östtyskland med Trabanten).
Du underskattar kapitalisternas riskvilja.
Pratat om risk handlar nog mer om rena ursäkter för att inte investera.

Oviljan att investera (från de som kan räkna) skulle jag säga handlar om förväntad svag eller obefintlig lönsamhet. Och det vill man inte investera i.

Nu antyder du ju att du förstår att du inte vet. Utan bara fantiserat ihop någon smörja.
Då borde du väl också inse det olämplig att tillskriva andra korkade saker du fantiserat ihop.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tankeförbudet

E elmont skrev:
[länk]
Ja, det var ungefär som jag minns det.
Inget forskningsförbud på något sätt, utan ett projekteringsförbud. Och det var begränsat till uppförande av kärnkraft i det egna landet.

ASEA-Atom kunde projektera så mycket dom orkade så länge det handlade om uppförande i andra länder. Och det gjorde dom.

Och forska kunde man göra hur mycket man ville.

Bara en vandringssägen. Riktigt hur någon kunde hitta på den är obegripligt.

Bifogar texten så alla kan läsa:

Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor.
– 6 § Lag (1984:3) om kärnteknisk verksamhet

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och forska kunde man göra hur mycket man ville.

Bara en vandringssägen. Riktigt hur någon kunde hitta på den är obegripligt.
Uppenbarligen insåg även den socialdemokratiska regeringen att det var så lagen tolkades när den upphävdes.

”Eftersom den felaktiga uppfattningen om bestämmelsens innebörd är väl etablerad, behövs en tydlig signal om att kärnteknisk forskning och utveckling är såväl tillåten som efterfrågad. Att upphäva 6 § kärntekniklagen skulle vara en sådan signal som markerar den positiva inställningen till kärnteknisk forskning.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tion/karnsakerhet-och-stralskydd_gt0376/html/

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.