Få se nu...
Taket klart.
Alla socklar, smyglister, lister och foder på plats.
Tak, väggar och innerdörr har blivi målade med Osmo Hårdvaxolja.

Nästa steg är att dra elen permanent...

Nybyggt litet trähus med mörkt tak och målad yttre finish i skogsmiljö, redo för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett nyligen renoverat rum med träpanel på väggar och tak, och lösa elkablar längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt rum med träpanel på väggar och i tak, målat med hårdvaxolja, osynlig eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett nymålat rum med träväggar, vitmålat fönster och tak, och en synlig trädgård genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nyinstallerade träpaneler på tak och vägg med synliga lister och en elledning hängande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt trähus med målade ytor och dörr, omgivet av skog i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Hmm dra elen permanent i en mobil bastu
 
Ja, det sitter om jag ser rätt ett blått CEE-intag på första bilden i TS senaste inlägg, så det är väl inte konstigare än att man har el i en husvagn.

Med risk för att dra iväg tråden fullständigt OT: Får man lagligen koppla sådant själv?
 
Jag är gammal elektriker och vet hur man gör. Men nej, jag får egentligen inte göra det själv. :-D

Visst sitter det ett en-fas CEE-intag och i andra ändan ett 3-fas CEE-uttag.
 
  • Gilla
Stocktaub
  • Laddar…
En liten uppdatering kanske?

Tanken var ju från början att ha vita väggar och tak vilket skulle ha varit snyggt. Fast det är lika snyggt med trärent. Alltså körde jag väggar och tak med Osmo hårdvaxolja.

Det innebar ju att alla kablar mm skulle bli mer synliga men det struntar jag i. TC-klammer gör det mer robust. Sådetså! Sedan kommer alltid vän av ordning och har synpunkter men det skiter jag i.

Sedan har jag börjat med krokar mm.

Det kommer att bli en vinkelbänk inne i relaxen och även en veranda framför vagnen som är ’lätt’ att ta bort.

OSB-skivor och lastpallar är en arkitektonisk triumf!
Charmig liten stuga med träbehandlade väggar och tak, framför en skogsbakgrund och nära ett mindre skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähölje med vedeldad bastuugn och skyddande svart plåt på vägg, klädda i Osmo hårdvaxolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hyllsektion med två vita hyllplan och svarta stöd på en vägg med Osmo hårdvaxoljad träpanel, skylt som säger "RELAX".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör med träklädda väggar och tak behandlade med hårdvaxolja, synliga kablar och krokar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av relaxavdelning med träbeklädning på väggar och tak, krokar på väggen och synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnusalsjon och 5 till
  • Laddar…
Lite mer pyssel idag men inget bastubadande. Har ju inget vatten eftersom pumpen i brunnen fick för sig att ge upp i april. Efter att ha tjafsat i 1,5 månad med en röris jag fick kontakt med på rekommendation så gav jag upp och hittade en anläggare som också bor i området.

Där händer det grejer, gamla pumpen får ligga där och skämmas lite efter 34 års drift. Ny pump isatt men lite filter mm ska fixas till.

Hmm, bastun var det...

Hela relaxen har fått ett varv hårdvaxolja. Satte glidskydd för stegen på taket. En mängd med smådutt.

Monterade värmeskyddet på rökröret. Har en liten diskussion med en kompis. Hans åsikt är att värmeskyddet förkortar livslängden på rökröret. Det skulle man ju ha hört om eller läst kommentarer här på forumet.

Har ni någon kunskap i ämnet?


Ett brunnskyddat bastuhus med nyligen applicerat värmeskydd på skorstenen i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastu med nyinstallerat värmeskydd på rökröret, vedaggregat och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal brunnspump som ersatts, ligger på marken vid husvägg med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mer pyssel i värmen...

Tog bort stödhjulet till husvagnen men handbromsen och handtaget får sticka upp. Det kan ju ge utrymme för både muntrationer och diskussioner... :-D

Nu ska alla plintar få sätta sig innan jag lägger OSB och riktar in alla terrassfötter.

Trappan ska fästas och vägas in.

I bastun är det mesta klart förutom 1 m sockel och lite list runt hjulhuset.

Sedan ska det upp räcke runt men det blir i mån av tid och tillgång.

30 grader i skuggan idag och en jävla mängd med bromsar i olika storlekar. Då får man väl belöna sig med med en stiff GT? Ja det får man...
 
  • Interiör av bastu med träpaneler, golv och inbyggd trappa vid vedeldad bastuugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av trätrall med terrassfötter på plintar och inledande stomme, nära hus i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av trätrapp med oskyddade terrassfötter och oplacerade OSB-skivor nära rödmålad stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett glas med gin och tonic på ett glasbord utomhus, med grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
Efter golf igår blev det bastu. Det bet. Ett antal öl av olika styrka samt vattenkastande gjorde kropoen mör.

Väldigt skönt!

Idag fixade jag lite mer med ’verandan’. Är det snett? Javisst.

Lastpallar är olika höga, det skiljer någon cm eller mer ibland. Men en ram runt blev det för att fästa räcken.

Stolarna är bara där för syns skull tv. Sedan är det en liten konstig hög i mitten. Det är handbromsen och kulkopplingen som sticker upp. Får bli någon gummidamask över som skyddar.

Funkar bastun? Är jag nöjd? Jajemän!

Härnäst blir det trappa, räcke och OSB-skiva. Kanske Astroturf som är behagligt att gå på.

Golfbaneskylt med hålnummer 7, längd 586 meter, par 6, handicap 1, står på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastuinteriör med tänd bastuugn, bastustenar och vedkorg vid träväggar och -golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av en hemmabyggd bastu med stolar och bastutillbehör, och en röd hink på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av bastu med träpaneler, hyllor, skylten "RELAX", och räddningsutrustning på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en ölburk med texten "Kukko" framför en bastu med träveranda byggd av ojämna lastpallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ölburk i förgrunden med bastu som lyser varmt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastustuga med tänd belysning och en veranda byggd av olika höga lastpallar i ett skogsområde vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastu med träfärgad panel i skogsmiljö på ojämnt underlag av lastpallar, omgiven av träd och en liten bod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnusalsjon och 5 till
  • Laddar…
Inte så mycket kvar nu. Lite smådetaljer i bastun, lite mer pimpning och så en riktig trappa och räcke...

Träbastu med brun panel och betongstenar som stöd för det gråmönstrade altangolvet med en fällstol och en Kukko verktygslåda framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt bastu- och förrådsbyggnad med pågående altanbygge omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En Kukko är aldrig fel..

Hand håller en Kukko-ölburk framför en tänd vedeldad bastuugn av märket Harvia inne i en bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
dyknicke och 6 till
  • Laddar…
Dags för en uppdatering igen tror jag.

Det har inte hänt så mycket egentligen mer än en del sköna bastuseanser.

Fixade till trappan och ett temporärt räcke i alla fall.

Till våren så ska jag bygga vinkelbänken i relaxen, en rejäl pall att kliva på i bastun och så räcket runt om.
Bastubyggnad med nybyggda trätrappor och temporärt räcke, omgiven av ett skogsparti och krukor på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med belyst bastu och trappa på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av bastu med trädörr, räkor, bastuhatthängare och ölreklam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av basturum med träväggar, plaststolar och en träbänk med snacks och bastutillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VolvoBm218 och 6 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Dags för en uppdatering igen tror jag.

Det har inte hänt så mycket egentligen mer än en del sköna bastuseanser.

Fixade till trappan och ett temporärt räcke i alla fall.

Till våren så ska jag bygga vinkelbänken i relaxen, en rejäl pall att kliva på i bastun och så räcket runt om.
[bild] [bild] [video] [bild] [bild]
Härliga bilder
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Efter golf igår blev det bastu. Det bet. Ett antal öl av olika styrka samt vattenkastande gjorde kropoen mör.

Väldigt skönt!

Idag fixade jag lite mer med ’verandan’. Är det snett? Javisst.

Lastpallar är olika höga, det skiljer någon cm eller mer ibland. Men en ram runt blev det för att fästa räcken.

Stolarna är bara där för syns skull tv. Sedan är det en liten konstig hög i mitten. Det är handbromsen och kulkopplingen som sticker upp. Får bli någon gummidamask över som skyddar.

Funkar bastun? Är jag nöjd? Jajemän!

Härnäst blir det trappa, räcke och OSB-skiva. Kanske Astroturf som är behagligt att gå på.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Par 6, vilken bana är det?

Snyggt bygge, hur gjorde du med isolering och invändig folie i bastun?
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Dags för en uppdatering igen tror jag.

Det har inte hänt så mycket egentligen mer än en del sköna bastuseanser.

Fixade till trappan och ett temporärt räcke i alla fall.

Till våren så ska jag bygga vinkelbänken i relaxen, en rejäl pall att kliva på i bastun och så räcket runt om.
[bild] [bild] [video] [bild] [bild]
Hej roligt bygge!!! Vad har det kostar ca pris på bygget -släpet å ute plasten?? MVH
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättefint bygge!
Hur många gånger har du slagit tårna på handbromsen? ;)
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
F Fredrik Asplund skrev:
Par 6, vilken bana är det?

Snyggt bygge, hur gjorde du med isolering och invändig folie i bastun?
Banan är Lövsättra GK.

Ingen isolering eller folie. Vill inte ha någon fukt som stannar kvar eller något som möglar.
Den enda isoleringen är drev runt fönster och dörrar.

Har byggt väggarna (inifrån och ut) bastupanel, luftspalt 45 mm, vindpapp och råspont.
Taket är bastupanel, luftspalt 45 mm, råspont och takpapp.

Inget problem med fukt och blir varmt som attan...
 
  • Gilla
Fredrik Asplund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.