Noel Dekkerhus Noel Dekkerhus skrev:
Hej roligt bygge!!! Vad har det kostar ca pris på bygget -släpet å ute plasten?? MVH
Hmm, skulle gissa på runt 70'. Hade ju tur och köpte nästan allt virke under 2020. Lite därför som jag byggde verandan med lastpallar och OSB-skivor. Dels för att enkelt kunna flytta vagnen om jag vill och dels pga priset.

Släpet hittade jag på annons för ett par tusen...
 
  • Gilla
Noel Dekkerhus
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jättefint bygge!
Hur många gånger har du slagit tårna på handbromsen? ;)
Inga alls faktiskt. Jag byggde en liten brun låda som ligger löst som har en solcellslampa som lyser uppåt. #nobelpris :D
 
  • Älska
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Fiffigt!!!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Fiffigt!!!
Nu ljög jag lite, den lyser ju självfallet åt sidorna eftersom solcellen ligger uppåt. Men du ser lådan på flera av bilderna ovan.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
En liten uppdatering kanske?

Den där mattan som jag la på OSB-skivorna… Den rev jag bort. Den behöll fukten istället för att det skulle rinna bort. Nå, OSB-skivorna ser för jävliga ut men antingen så slipar jag lite och kör med terpentin och linolja igen eller så byter jag ut dem först.

Sedan så blir det ju alltid några småsaker som aldrig blir klara. Men nu är alla lister och socklar på plats.

Har dessutom byggt bänken i relaxen. Målat med hårdvaxolja dessutom.

Nu är det bara räcket på utsidan kvar och lite smådutt med bättringsmålning, fixa med någon fog och så har jag två stödben som ska monteras under relaxbänken. Jag menar, ett par saftiga gubbarslen kan ge självsvängningar som måste avväpnas.

Ska också sota skorstenen nästa gång.

Hörnet av ett basturum med träpaneler, en vedeldad kamin, en nybyggd träbänk och uppsatt lövhängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träbänk behandlad med hårdvaxolja i ett rum med ljusa träväggar och mörkt golv, intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tack för uppdateringen!
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Ett fönster med hundratals myggor på fönsterkarmen och döda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags för en liten frågeställning…

I relaxdelen så har jag vid ett flertal tillfällen mötts av hundratals myggor. De flesta i fönstret men även en drös med döda på golvet.

Golvet i bastun håller 4 mm springa men med myggnät under. Alla ventiler mm har också nät.

Skorstenen skulle kunna vara en bov i dramat men i bastudelen finns inga mygg. Nu är detta inget jätteproblem, det är bara att städa så är det klart men ändå…

Mygg behöver fukt och jag kan tänka mig att det blir kondens på fönstrets insida dom håller dem vid liv ett tag.

Men, vart i h-e kommer de ifrån?

Det enda jag kan tänka mig är att jag har en 4-5 vedklampar som har legat i korgen under vintern men runt dessa finns inga mygg.

Någon som har något tips?
 
Bastun är klar invändigt!

Vi vet ju hur det är, det är alltid någon list eller kabel som inte är fäst eller vad det nu kan vara. År efter år passerar och de där dåliga samvetena pockar på ens uppmärksamhet.

Vad skönt det känns att säga att man faktiskt är klar invändigt.

Myggen som jag ondgjorde mig över i det förra inlägget var jag lite orolig över ifall jag skulle ha en mängd av dem som hade fastnat i den vaxade bänken. Jag hittade tre som kunde pillras bort varsamt.

Nu är det ett räcke på utsidan kvar samt sotning av skorstenen, sedan anser jag att allt är klart.

Invändigt avslutad bastu med träväggar, en bänk med lila dyna, ett fönster och en öppen dörr med utsikt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ursviken och 3 till
  • Laddar…
Bra jobbat
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Uppskattar alla kommentarer.

Tung, tja kanske det men den blir absolut flyttbar om det skulle behövas. Dock inte tyngre än andra byggen som jag har sett här på forumet. Hade ju kunnat köra 45x95-reglar, grövre takstolar, isolering, grovt golv, större ugn osv..

Nu tror jag dock inte att det blir syn eftersom det här ligger avsides och vi grannar är på god fot. Har inte varit något tjafs på 35 år.

Men ifall att så är plintarna lösa och inte fasta. Två domkrafter som lyfter upp så att man kan plocka bort terass-stöden. Ett par OSB-skivor får väl hjälpa till så det rullar lättare. I värsta fall får man plocka ur ugnen och stenarna. Jo, nog är den flyttbar allt.

I värsta fall får man väl låna en kraftigare bil med lite pulver under huven... ;-)
S Saelen skrev:
En liten uppdatering kanske?

Fönstren är på plats. Alla väggar är klara, bara några småbitar som ska smygas in vid tillfälle.

Sedan har det blivit en välbehövlig första målning också. Nästa blir nog på lördag.

Därefter allt pyssel med gavelfoder, vindskivor, vattbrädor osv

Det går framåt...
Som jag förstått det har du använt råspont som väggar. Jag håller på med liknande projekt och undrar hur det har fungerat för dig ? Fukt ? Kvalitetsmässigt.
 
Utifrån och in;
råspont, vindpapp, luftspalt 7 cm, bastupanel.

Funkar alldeles utmärkt. Inga problem att värma upp och inga problem med fukt.

Tanken var att inte ha någon isolering utan låta eftervärmen värma ut fukten.
 
  • Gilla
Goshark och 1 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Utifrån och in;
råspont, vindpapp, luftspalt 7 cm, bastupanel.

Funkar alldeles utmärkt. Inga problem att värma upp och inga problem med fukt.

Tanken var att inte ha någon isolering utan låta eftervärmen värma ut fukten.
Kanonbygge!
Så här i efterhand. Om du skulle börja från början, vad skulle du ändra/göra om? Större bastu mindre relax eller kanske tvärt om?
Sedan funderar jag på frånvaron av isolering. Jag förstår tankarna kring att slippa fukt i väggen, att den får vandra in och ut bäst den vill. Men samtidigt hade 45 mm glasull i väggar och 70 mm i taket minskat uppvärmningstiden rätt avsevärt.
Kostnaden för isolering och fuktspärr hade varit marginell i sammanhanget. Jag menar i relation för kostnaden för golvet i lärkträ;)
Jag har ett liknande bygge i pipeline på förstärkt chassi (för att kunna dra ut och in bastun på piren). Jag har tänkt glasull och och ångspärr. Eller helt enkelt skita i det.

I en bastu skapas ett ångtryck som strävar utåt genom väggar och tak. Någonstans uppstår rimligen en punkt där fukt kondenserar. Tycker någon att jag tänker fel så skriv.
En variant är skivor av cellulosa. Dyrt som fn dock.
Samtidigt. Om mitt projekt blir av efter alla andra bör och måsten är jag nöjd om bygget har en teknisk livslängd på isch 45 år. Då är alla mina vuxna barn pensionärer med råge. Barnbarnen och sladdungen har blivit medelålders. Då äger jag inte problemet längre.:surprised:
 
Hmm, egentligen ingenting.
Med det sagt då skulle jag ha satt in ett större fönster baktill i bastudelen för utsiktens skull samt reglat lite annorlunda. Framförallt är det en regel som, hmm, har lite otur med sin rakhetskoefficient… :)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Hmm, egentligen ingenting.
Med det sagt då skulle jag ha satt in ett större fönster baktill i bastudelen för utsiktens skull samt reglat lite annorlunda. Framförallt är det en regel som, hmm, har lite otur med sin rakhetskoefficient… :)
Tack! Jag har en v
vild ide om att glasa långsidan på "framsidan". Det kräver dock att jag A. hittar lämpligt begagnat eller B vinner på Bingolotto. Det retar mig så f-bannat att jag för några år sidan dumpade rejäla rutor på återvinningen. Men man kan inte spara allt.
Har du några mått på bygget?
Hur många kan vara i bastun samtidigt och ha det hyfsat bekvämt ändå?
 
N Nils Fermentation skrev:
Tack! Jag har en v
vild ide om att glasa långsidan på "framsidan". Det kräver dock att jag A. hittar lämpligt begagnat eller B vinner på Bingolotto. Det retar mig så f-bannat att jag för några år sidan dumpade rejäla rutor på återvinningen. Men man kan inte spara allt.
Har du några mått på bygget?
Hur många kan vara i bastun samtidigt och ha det hyfsat bekvämt ändå?
Byggnaden är cirka 4x2 meter, hälften bastu och hälften relax. Takhöjd 235 - 210 cm.
Lavarna i bastun är 196 cm långa om jag minns rätt och det är inga problem att sitta 3 personer samtidigt. Däremot blir det ju trängre i relaxen om alla ska sitta där samtidigt men 3 pers är inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.