hej
har köpt en gammal kombi snickerimaskin kanske Stenbergs kan inte hitta nån id på den.
det gäller fräsen.det finns ett hål på 25mm som är koniskt.en bit ner är det ett genomgående spår som på en pelarborr,men sånna hylsor passar inte.det finns några bilder på forumet från användare gördetsjälvaren,som ser ut att kunna passa .nån som har förslag var man kan hitta sånna grejor?
Med vänlig hälsning inge

hej det är därifrån jag har sett bilderna men han hade ju lite andra frågor han använder väl dom grejorna själv.
tack ändå,

C
Låter som morsekona #3 / MK3 (se t.ex. http://runeberg.org/karlebo/1936/0236.html). Lite mer mått/foto skulle underlätta.
Det genomgående spåret används för att lossa verktyget genom att slå in en kil genom detta.

• Gilla
ingiza
  • Laddar…
hej skall försöka mäta lite noggrant ,det kanske går att fastställa vilken som passar med hjälp av tabellen i länken jag fick,det finns ju ingen låsning i hålet så en morsekona med tunga är nog inte rätt.kan man konstatera exakta mått kanske man kan få en axel tillverkad.känner en duktig svarvare ska ta en bild imorron,tack så länge

C
Hej, tungan har ingen sådan låsande funktion, utan är så vitt jag vet till för att det inte skall bli skador på konan när du slår ur den. Verktyget hålls fast helt med friktion så toleranserna är mycket små för att det skall fungera, det är alltså inte så lätt att svarva en egen.

• Gilla
ingiza
  • Laddar…
klart bäst vore ju om man kunde få tag i original skulle vilja ha både med klämring och med mutter. kanske nån ser detta o råkar ha några liggande i nåt hörn till ingen nytta. skall försöka mäta lite imorron ,men det är ju inte lätt att mäta i ett djupt hål med skjutmått,?

C
En fräschuck eller spännhylsa med kona är en standardgrej som inte är svårt att hitta.
Det finns också fräsar med kona som monteras utan chuck.
Original är kanske lite svårt om du inte ens vet vem som tillverkat maskinen.
Du behöver inte mäta så noga, det är med största sannolikhet en standardkona och det finns inte alltför många varianter.

• Gilla
ingiza
  • Laddar…
nu har jag tagit ett par kort .ett på spindeln som jag demonterat ,skall smörja o byta fett i lagren om det går,den andra bilden visar själva ja man ser vad det är... har mätt hålet på spindeln upptill 26mm i botten ca 19 mm djup ca 175mm. IMG_6330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Oj, 175 mm är ju mycket längre än någon standardkona med den diametern :confused:
Det verkar onekligen vara någon specialgrej, och nu när jag tittar närmare på Stenbergs-tråden verkar ju dessa konor mycket riktigt också ha snarlika udda proportioner.
En idé kan väl vara hitta en lämplig ersättningsspindel och svarva till den.

P.s. fin maskin förresten! Undrar vad det skulle kosta att tillverka en av motsvarande kvalitet idag :p

jo jag tycker den är häftig det är ju ett rejält pådrag ykoppling startas i två steg den grejen står på bordet till vänster.
djupet på hålet är precis förbi avlånga hålet så en axel måste ju vara kanske 20 mm kortare för att kunna slås ur.

För framtida bruk så undrar jag om det inte är enklare och billigare att fixa en ny axel 30mm. så passar alla moderna fräsar.

Pär

du har helt rätt ,frågan är om det är möjligt att tillverka en kona som fungerar.därför är det ju viktigt att veta exakt hur den ser ut.resten är nog tänkt att bli 30mm en duktig svarvare kan nog fixa det,min tanke var att hitta en gammal som passar i spindeln o ha den som mall. inge

Jag var lite otydlig. Jag menar att du skippar konan och gör en helt ny axel ända ner till där platt remmen sitter så kan du även byta den till en bättre rem av modernare snitt.

Och den kombi maskinen är inte modern :) gissar runt 30 talet.

Pär

• Gilla
ingiza
  • Laddar…
hej det var ju en mycket bättre ide! att jag inte tänkt på det själv.sen är det ju bara att lista ut hur en sånn infästning ser ut. om ålder jag är inte modern heller platsen där maskinen står är en kvarn som stängde på 50talet ser man ut genom fönstret ser man en plats där man bedrev järnförädling från mitten av 1600-talet,dock inget kvar av detta nu.
går inte att ha nån datastyrd grej där!! Med vänlig hälsning inge

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.