den där fräsen är ju en kombimaskin ,så nu gäller det hyveln.har tagit en bild på kuttern o drivningen.ska det vara så?dom går ju åt samma håll o det är nog ok,men som kuttern sitter känns det som att man skall stoppa in virket från fel håll så att drivningen blir efter hyvlingen.
hur fort skall kuttrn gå? hjulet på motorn är knappt 300mm och på kuttern ca120mm motorn har varvtal 2800 eller så.har inte provat fullt med fullt ös ,det blir väldigt fort .stoppar man in en bräda blir det väl ett hål i väggen.
om nån vet nåt blir jag glad.. Med vänlig hälsning inge
hur fort skall kuttrn gå? hjulet på motorn är knappt 300mm och på kuttern ca120mm motorn har varvtal 2800 eller så.har inte provat fullt med fullt ös ,det blir väldigt fort .stoppar man in en bräda blir det väl ett hål i väggen.
om nån vet nåt blir jag glad.. Med vänlig hälsning inge
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker att du har klingan till höger i bild. Då skall du mata plankan därifrån precis som vid vanlig rikthyvling.
Matningshjulet skall vara innan kuttern. Svårt att se men det verkar som rillorna pekar mot kuttern och så skall det vara. Drivhjulet skall snurra så långsamt att den skall mata en planka ca 6-10 m per minut beroende på kutterns hastighet.
Den har väl varit i drift med det som sitter på, tänker på alla drivhjul? Om den har det så bör man utgå från att det funkar.
Vid all skärande manuell matning (planhyvel får ses som manuel matning) så skall alltid verktyget snurra MOT det håll man matar. Om man gör tvärt om kommer verktyget greppa tag i det man matar in och skicka i väg det med en sjuhelsikes fart och en olycka kommer som att email i datorn.
Pär
Matningshjulet skall vara innan kuttern. Svårt att se men det verkar som rillorna pekar mot kuttern och så skall det vara. Drivhjulet skall snurra så långsamt att den skall mata en planka ca 6-10 m per minut beroende på kutterns hastighet.
Den har väl varit i drift med det som sitter på, tänker på alla drivhjul? Om den har det så bör man utgå från att det funkar.
Vid all skärande manuell matning (planhyvel får ses som manuel matning) så skall alltid verktyget snurra MOT det håll man matar. Om man gör tvärt om kommer verktyget greppa tag i det man matar in och skicka i väg det med en sjuhelsikes fart och en olycka kommer som att email i datorn.
Pär
hej pär. klingan sitter till höger,men eftersom båda går åt samma håll måste man isåfall lägga en rem som en åtta.det är två flatremmar en väldigt smal till drivningen.men det är ju två storlekar på remskivorna på motorn .så om man kunde vända håll på remmen till kuttern kanske den passar på den mindre skivan och isåfall minska farten en del. det gäller ju att båda blir lagom långa.men det verkar ju långsökt att det skall vara så,
Med vänlig hälsning inge
Med vänlig hälsning inge
En sån maskin har jag haft ett litet tag.
Vid rikthyvling ska planbordet vara uppfällt, precis som på din senaste bild.
Inmatningsbordet ska lossas och skjutas in mot kuttern, det gör att matarvalsen sänks ner under inmatningsbordet.
Sen ställer du med en vev vilket avverkningsdjup du vill ha vid riktningen.
Vid planhyvling ska inmatningsbordet vevas upp så att det är i jämnhöjd med utmatningsbordet. Sedan ska inmatningsbordet lossas och dras åt höger, vilket gör att matarvalsen höjs till arbetsläge. Planbordet fälls ner och spänns fast och sedan justerar du med hjälp av en vev planhöjden. Vid planhyvling jobbar hyveln alltså "Upp-och-ner". Arbetsstycket matas in från höger. På min maskin kunde jag välja två matningshastigheter genom att lägga om en rem på ett hjul med två olika diametrar.
Vid rikthyvling ska planbordet vara uppfällt, precis som på din senaste bild.
Inmatningsbordet ska lossas och skjutas in mot kuttern, det gör att matarvalsen sänks ner under inmatningsbordet.
Sen ställer du med en vev vilket avverkningsdjup du vill ha vid riktningen.
Vid planhyvling ska inmatningsbordet vevas upp så att det är i jämnhöjd med utmatningsbordet. Sedan ska inmatningsbordet lossas och dras åt höger, vilket gör att matarvalsen höjs till arbetsläge. Planbordet fälls ner och spänns fast och sedan justerar du med hjälp av en vev planhöjden. Vid planhyvling jobbar hyveln alltså "Upp-och-ner". Arbetsstycket matas in från höger. På min maskin kunde jag välja två matningshastigheter genom att lägga om en rem på ett hjul med två olika diametrar.
Redigerat:
jag har ingen bild nu men kan fixa imorron.det är ju någa stycken drev som går åt olika håll på matarvalsen,det är ju två remmar som har en given längd så det går ju inte att göra hur som helst .men jag tackar för alla tips och skall testa i morron hur man kan göra o ta lite kort.
På min maskin spände man den breda remmen till kuttern genom att spänna upp elmotorn.
Sedan lade man den smala remmen från elmotorn på önskat smalt hjul på drevlådan till matarvalsen, därefter spände man remmen via ett stag från drevlådan till en spak som fäste mot en "taggskala" ( jag vetefan vad det heter) på maskinkroppen.
Sedan lade man den smala remmen från elmotorn på önskat smalt hjul på drevlådan till matarvalsen, därefter spände man remmen via ett stag från drevlådan till en spak som fäste mot en "taggskala" ( jag vetefan vad det heter) på maskinkroppen.
min maskin funkar exakt så oxo,med en spak på andra sidan där inte motorn sitter.men remmarna är ju som dom är och vänder man den smala måste ju den breda bli för lång.om du hade en likadan apparat hade du breda remmen på stora remskivan på motorn?det blir ett fasansfullt varv på kuttern vill helst inte vara i närheten ,ha ha,jag har kollat igen idag kuttern o drivningen går åt samma håll.har tagit några bilder idag och en bonusbild ut genom fönstret.
Med vänlig hälsning inge
Med vänlig hälsning inge
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag ser nu att våra maskiner inte är riktigt lika varandra.
Min motor satt monterad i en vagga på maskinkroppen, på motstående sida av maskinen än din motor.
Vaggan höll även sågklingan, så den var alltid i drift, men nersänkt vid hyvling.
Kuttern ska ju hålla en 4000-6000rpm så din drevning är nog riktig, jag minns att den lät som ett mindre flygplan när jag körde den. Den kan bli farlig om den går för sakta, det är lättare att det hugger fast då.
Min motor satt monterad i en vagga på maskinkroppen, på motstående sida av maskinen än din motor.
Vaggan höll även sågklingan, så den var alltid i drift, men nersänkt vid hyvling.
Kuttern ska ju hålla en 4000-6000rpm så din drevning är nog riktig, jag minns att den lät som ett mindre flygplan när jag körde den. Den kan bli farlig om den går för sakta, det är lättare att det hugger fast då.
Jag har aldrig jobbat med en planhyvel tillsats på en kombimaskin. Så jag har inte sten koll på just den typen av lösning. Men däremot så jobbar jag då och då med snickerimaskiner från sekelskiftet.
Men det kan bara inte vara möjligt att matarvalsen och kuttern skall snurra medsols det går bara inte. Utan matarvalsen MÅSTE snurra motsols och kuttern medsols. Sett från långsidan på maskinen med klingan till höger. Under förutsättning att just matarvalsen har den funktionen att just mata virket automatiskt igenom planhyvel tillsatsen.
Matarvalsens räfflor skall peka mot kuttern gör dom det.
Angående hastigheten så ser det bra ut med det stora hjulet på motorn och det lilla hjulet på kuttern. ser ut ungefär som där jag brukar jobba. Fast jag vet inte hur fort den motorn snurrar.
Vackert och rogivande med en fors utanför.
Pär
Men det kan bara inte vara möjligt att matarvalsen och kuttern skall snurra medsols det går bara inte. Utan matarvalsen MÅSTE snurra motsols och kuttern medsols. Sett från långsidan på maskinen med klingan till höger. Under förutsättning att just matarvalsen har den funktionen att just mata virket automatiskt igenom planhyvel tillsatsen.
Matarvalsens räfflor skall peka mot kuttern gör dom det.
Angående hastigheten så ser det bra ut med det stora hjulet på motorn och det lilla hjulet på kuttern. ser ut ungefär som där jag brukar jobba. Fast jag vet inte hur fort den motorn snurrar.
Vackert och rogivande med en fors utanför.
Pär
Håller med pär h.
Matarvalsen är för att mata "som vanligt" vid planhyvling, så dom måste snurra enligt pärs beskrivning.
Konstigt bara att man ska behöva vända en drivrem för att få till det, när där ändå är en hel drevlåda.
Nån översiktsbild bakifrån kanske?
Matarvalsen är för att mata "som vanligt" vid planhyvling, så dom måste snurra enligt pärs beskrivning.
Konstigt bara att man ska behöva vända en drivrem för att få till det, när där ändå är en hel drevlåda.
Nån översiktsbild bakifrån kanske?
hej jag uppskattar att ni visar intresse för mina problem,och jag blir lite klokare för varje dag som jag får synpunkter o ideer.jag får väl försöka plocka isär dom där dreven för att kunna lista ut hur det funkar.o samtidigt kolla fettet i lagren på spindeln.det är ju inga normala smörjkoppar nån stans på maskinen så vet inte vad man skall använda att smörja med.motorn går nog på 2800rpm,så det verkar ju som det är ok så långt,det var ju skönt att veta.man har byggt om lite så sågen har en egen motor med kilremmar,o det är nog bra att man inte behöver ha den igång när man hyvlar.däremot behövs det lite mer flatremmar när man skall köra fräsen.jag tar med kameran imorron också när jag går dit och mixtrar. inge
Det var brukligt att man vred en rem 180gr för att något skulle snurra åt andra hålet så det är inget konstigt. Tycker att du borde prova innan du skruvar isär något. Häng på remmarna och dra i dom eller snurra på motorns drivhjul så ser du om det funkar. Om det rör sig bra prova att starta motorn. Angående remmar så var det även brukligt att man bytte mellan tex hyveln och sågen så det var inte så att båda snurrade samtidigt.
Bax om klingan snurrade samtidigt som hyveln hur gjorde du då när du sågade snurrade även då hyveln. Var det så från början på din maskin eller tror du att det var en efterkonstruktion av någon tidigare ägare.
Pär
Bax om klingan snurrade samtidigt som hyveln hur gjorde du då när du sågade snurrade även då hyveln. Var det så från början på din maskin eller tror du att det var en efterkonstruktion av någon tidigare ägare.
Pär