För att kunna höja klingan ovan bordet var jag tvungen att först släppa ner motorn och lägga av remmen till hyveln, sen gick det att höja upp. Motorn och klingaxeln satt som nämnts i en vagga, så remmen till klingan var alltid spänd. Konstruktionen var så från fabrik. Däremot hade nån tidigare ägare konstruerat ett pedalställ så man kunde höja och sänka klingan med foten. En del gamla vedkapar har ju den konstruktionen, farlig om du frågar mig.pär h skrev:
Jag letade och letade efter nån märkning på fabrikat men hittade inget, jag tror att det var endera en Jonsered eller en SAJO. Troligen 30-40-tal.
jag har fått lite annat att göra nu,så har inte hälsat på maskinen på ett par dag.men jag återkommer så fort jag har provat senaste ideerna,beträffande fräsdelen har jag lämnat spindeln till en erfaren svarvare,för att han skulle lista ut nåt bra,men det har inte hänt nåt än.såg en vertikalfräs på blocket för 6000kr med en låda lösa stål o lite annat.fabrikat okänt och jag vill helst inte överge mitt projekt,man vet ju inte så mycket om sånna här grejor.men det skulle vara kul om man fick igång alltihop.
sitter o kollar blocket.det finns tillsalu en låda lösa frässtål snabbstål och ett antal andra fräsar det finns inget pris men min fråga är är det bra grejor?har läst här på forumet att man måste ha rätt grejor annars är det livsfarligt.det kan ju vara bra att ha lite verktyg om man får fart på fräsen !!
Det är ju inga säkerhetsstål med överhuvdtaget, så att mata manuellt kan ju vara riskabelt.
Dom där med fyra långa knivar skulle jag inte montera överhuvudtaget.
Det är lite olika håldiametrar på fräsarna, kolla upp vilka mått det är innan du köper nåt.
Fräs #13 borde du försöka köpa om axeldiametern är rätt, det är en ställbar fasfräs som är bra att ha eftersom du inte kan tilta axeln på din fräs.
Lådan med lösa stål har heller inga säkerhetsstål, obra om du frågar mig.
Dom ser inte ut att följa TB90-systemet, jag har ingen aning om hur det går att kompletteringsköpa fler frässtål till just den där kuttern då.
Dom där med fyra långa knivar skulle jag inte montera överhuvudtaget.
Det är lite olika håldiametrar på fräsarna, kolla upp vilka mått det är innan du köper nåt.
Fräs #13 borde du försöka köpa om axeldiametern är rätt, det är en ställbar fasfräs som är bra att ha eftersom du inte kan tilta axeln på din fräs.
Lådan med lösa stål har heller inga säkerhetsstål, obra om du frågar mig.
Dom ser inte ut att följa TB90-systemet, jag har ingen aning om hur det går att kompletteringsköpa fler frässtål till just den där kuttern då.
tack för synpunkterna.tyckte den där lådan var intressant ,det borde ju gå att göra snygga tak o golvlister i gammaldags snitt .håller på med ett gammalt hus o fixar lite.har inte reflekterat att det är olika håldiameter på dom andra.men en del av dom verkar ju lite farliga.har inte varit i kontakt med säljaren så vet inte vad grejorna kostar.
en annan kanske korkad fråga.alla fräsa måste ju bli slöa efter en tid,vad gör man då?speciellt sånna små skaftfräsar jag fattar att dom behöver skärpas.om jag visste allt behövde jag inte vara här o fråga en massa ,men jag tycker det är kul också att utbyta tankar.
en annan kanske korkad fråga.alla fräsa måste ju bli slöa efter en tid,vad gör man då?speciellt sånna små skaftfräsar jag fattar att dom behöver skärpas.om jag visste allt behövde jag inte vara här o fråga en massa ,men jag tycker det är kul också att utbyta tankar.
hej nu är jag här igen,har inte provat hyveln än det har varit mycket annat. nu ringde mannen som skulle fixaen spindel till fräsen han har löst problemet med konan och är beredd att tillverka en eller flera spindlar .han undrar hur lång axeln skall vara ovan för konan det måste ju bli en fläns som man spänner fräsarna mot med en mutter.han tänker att det oxo måste vara ett kilspår på axeln,och isåfall hur brett och djupt det skall vara.jag har inteköpt några fräsar än visste inte om det skulle bli nåt,men nu är det på g. nån som vet? Med vänlig hälsning inge
Delen på axeln där man spänner fast kuttern skall inte ha något kilspår. Utan kuttern låses av friktionen mellan distansringarna och låsmuttern på toppen av spindeln. Du behöver alltså ett antal distansringar i olika storlekar. Från 1st 5,1st10, 2st 20, och 3-4st 30, och någon på 50mm eller valfria mått. Det är bra om du kan fylla upp en axeln utan kutter med distansringar i olika mått
Du behöver iallafall ca 20 cm axel för kuttern. Måtten är tagna ur huvudet och det är inte så kritiskt.
Kolla hur mycket åk rörelse du har på delen som spindeln skall sitta i så vet du hur mycket axel som du får plats med. Och vart axeln skall böja och sluta. Axeln är delen du fäster kuttern på.
Pär
Du behöver iallafall ca 20 cm axel för kuttern. Måtten är tagna ur huvudet och det är inte så kritiskt.
Kolla hur mycket åk rörelse du har på delen som spindeln skall sitta i så vet du hur mycket axel som du får plats med. Och vart axeln skall böja och sluta. Axeln är delen du fäster kuttern på.
Pär
Redigerat:
Jag hade valt mycket kortare axel, skulle inte haft den längre än att det går att spänna fast ca 120mm på axeln. Vill gärna att verktyget ska sättas så lågt som möjligt på axeln och med en lång axel innebär det att den kommer att sitta ivägen för kåpan till utsuget (pga att den sticker upp högt).
hej tack för svaren.min tanke var väl att kunna montera en kutter som är 100mm.jag har sett sånna på nån sida med utbytbara skär och även lägre fräshuvuden så klart. man kanske inte behöver eller kan fräsa bredare profil i en körning,vill man ha bredare får man väl köra fler gånger.så jag tänkte ca 100 mm axel plus gängor för muttern men det kanske är i kortaste laget.,och lite distanser när man använder andra fräshuvuden 40 eller 50 mm.misstänkte att det inte skulle vara når kilspår men nu är det bekräftat.svarvaren tänker göra muttern o axeln ganska fingängad det sitter bättre då säger han.och vanlig högergäng.
det var kul att höra från specialisterna så vi får väl se när den är klar troligen efter helgerna.
Med vänlig hälsning inge
det var kul att höra från specialisterna så vi får väl se när den är klar troligen efter helgerna.
Med vänlig hälsning inge
Kan vara så att den översta brickan har en tapp i sig så den brickan inte kan vrida sig. Eller för att muttern skall få det svårare att gänga sig loss.
På min fräs så har jag en bult ner i axeln och det är ett "kilspår" tvärs över toppen på axeln. Och den översta brickan har då fasta tappar som då går i spåret så att brickan inte snurrar.
Pär
På min fräs så har jag en bult ner i axeln och det är ett "kilspår" tvärs över toppen på axeln. Och den översta brickan har då fasta tappar som då går i spåret så att brickan inte snurrar.
Pär
Fräsaxeln på min kombimaskin har samma utförande som Pär beskriver. Fördelen är just att brickan under muttern inte snurrar när man spänner muttern.pär h skrev:Kan vara så att den översta brickan har en tapp i sig så den brickan inte kan vrida sig. Eller för att muttern skall få det svårare att gänga sig loss.
På min fräs så har jag en bult ner i axeln och det är ett "kilspår" tvärs över toppen på axeln. Och den översta brickan har då fasta tappar som då går i spåret så att brickan inte snurrar.
hej igen det har flytit mycket vatten under broarna sen sist! kämpar fortfarande med samma gamla hyvel dock inte varje dag.nu har jag nya plattremmar en ligger i kors och det verkar funka,nu är det ju bara det att plankorna vill inte bli hyvlade.har nya stål har provat olika höjder på borden men det går tungt.frågan är hur mycket kan man hyvla vid varje drag?även om man tar ett djupare skär bör ju plankan passera om än saktare,men det blir stopp efter ett par decimeter.måste vara nåt med inställningen.tips? Med vänlig hälsning inge