Kan vara flera faktorer. Om du märker att motorn tappar fart och inte att det slirar någonstans så orkar den helt enkelt inte du tar för mycket per pass. Om remmen slirar någon stans kan man använda sig av remvax det är som ett klister.
Sedan måste du ha bra glid på alla metallytor virket kommer i kontakt med så någon form av vax tex vaxelit. En banal fråga är stålen postade rätt.

Pär

hej igen.tror inte remmen slirar dels är den helt ny och dessutom har jag dushat på väldigt sparsamt med remspray.bordet har jag henat med en bryne sen vinkelslip med tygskiva och pasta sen har jag en spray med torr silikon köpt från firma som sysslar med sånna maskiner.stålen sitter rätt har använt en mätklocka för att få dom lika inom några hundradelar.det som jag inte vet är hur långt ut från kuttern dom skall vara.man tycker väl att ett par mm åt gången borde väl vara ok?minst.jag har bordet på sidan där man matar in några mm under kutterhöjden så att drivrullen får tag på andra sidan är bordet praktiskt taget i nivå med kuttern.kanske stålen skall sticka ut lite längre,kan inte just nu säga hur domsitter måste mäta i såfall. tack så länge.inge

Silikon låter lurigt på en träbearbetningsmaskin. Kan bli problem med ytbehandling. Kanske finns nån speciell silikon jag inte känner till, annars brukar det vara bannlyst på snickerier.

jaa nu var det ju så att det blev generalfel. rätt svar är torrteflon på spray.så du har alldeles rätt,men hyveln vill ju inte likt för.....t he he .men jag ger mej inte,smartast vore väl att köpa färdigt virke,men men helt plötsligt löser det sej. det har hänt förrut. Med vänlig hälsning inge

• Gilla
climber
  • Laddar…
Jag får inflika en varning här. Jag anväde för många år sedan teflonspray på hyvelbordet och all lack/färg som jag sedan använde på det som hyvlats flagade av inom ett år. Nu säger du att du köpt det hos någon som säljer det för detta ändamål men det kanske kan vara värt att dubbelkolla.

Tyvärr har jag inga förslag utöver det som redan sagts när det gäller ursprungsfrågan.

Vi har däremot på ett lite större snickeri använt teflonspray under många år utan några problem.

Hur långt ut stålen sitter från kuttern är inte så intressant i dit fall. Bara viktigt om man har separat planhyvel.

Stålen bör sitta ysepysse lite ovanför utmatningsbordet eller i samma nivå. Det finns ett väldigt enkelt sätt. Tänk en trä linjal på 20-30 cm 5-10 mm bred och 20-30 mm hög ställ den på ryggen på utmatningsbordet så ena kanten på linjalen är några cm in på inmatningsbordet. När du roterar på kuttern för hand så skall linjalen flyttas fram på inmatningsbordet med 1-4 mm eller så skall bladet precis ta i linjalen. Storleken på linjalen är inte så kritisk men den får inte vara för tung för då blir friktionen mot bordet för mycket då glider bara stålen på träbiten istället för att ta tag i den.

Skall man vara petig med hur mycket linjalen skall förflytta sig framåt så beror det på hur fort din maskin matar planken och hur fort din kutter snurrar och diametern på den. Det hela går säkerligen att räkna fram. Men för oss vanligt dödliga så får vi testa oss fram. Man vill inte att det man hyvlar blir smalare sista centimeterna för då sitter stålen för högt mot utmatningsbordet även kallat "snipe"
Själv har jag mina i nivå eller flyttar fram linjalen en halv mm eller så.
Finns säkerligen på you tube.

Pär

jag läste det tipset här förra gången jag försökte hyvla men tror att tipset då var att biten skulle flytta sej 10-12 mm eller så. jag har använt ett plastskydd till en fogsvans o det funkar men får väl höja bordet en aning då.. är det my det heter när det är väldigt liten tolerans..men inmatningssidan då?har det ganska lågt,hmm det kanske är där felet är.måste man ändra det beroende på hur mycket man vill hyvla bort?jag ställer in anhållet ovanför kuttern men det kanske inte räcker!det måste ju va lägre annars funkar väl inte inmatningsvalsen.har inte tänkt på you tube. ska kolla.tack så länge inge

Blir det ingen snipe med 10 mm så är väl det ok. Skillnaden mellan inmatningsdbordet och utmatningsbordet vid rikthyvling bestämmer hur mycket som du tar bort vid varje pass förbi kuttern. Är skillnaden mellan borden 2 mm så försvinner 2 mm om stålen är rätt postade. Men vid planhyvling på din maskin så har jag tyvärr ingen riktig koll förrns jag har tittat på maskinen i fråga.

Pär

Om inte motorn stannar så är det nåt som slirar eller inte driver, grejen är att hitta vart.
Matarvals slirar mot planka - kolla trycket på matarvalsen. Rengör spåren i valsen.
Rem slirar mot nåt hjul - kolla remspänningen och/eller smörj.
Kugghjul snurrar på axel - nån krysskil är trasig eller borta.

Har du tänkt på att spraya planbordet som du fäller ner?

hej. jag tror att allt snurrar som det ska.jag prövade igår med liten avverkning borde blivit ett par mm men på nåt vis tár det tvärstopp det går nästan inte att tvinga igenom plankan med handkraft o motorn stonkar betänkligt den går ner i varv så det känns inte alls bra.jag tycker det skulle märkas om remmen slirar,om det i såfall skulle vara kuttern som hörs gå ner i varv men inte motorn.det skulle möjligen förklara varför det inte går med handkraft heller.ju mer jag tänker på det ju mer tror jag att det kanske är så! får spänna remmen lite till.....

Är motorn hel?

På skansen där jag brukar jobba ibland så är det remdrift på planhyveln. Och först är det en elmotor på, tror det är 15 hk sedan en rem till en axel från den axeln en rem till en annan axel från den en rem till en till axel på den en rem till planhyveln så totalt 4 remmar. Det man får ut från planhyveln är nog inte ens en halv hk. Tänker mig att någon gång skall jag ta och kladda på remmvax på alla remmar för att se om det blir någon skillnad om planhyveln orkar mera.
Så det försvinner väldigt mycket effekt.

Pär

har inte kollat på motorn på ett tag men har för mej att den är på 6 hk 1400 r/m remskivan på den större delen har diameter 30 cm .den har yd start och den startar och går som den ska tror jag ,det blir ett hiskeligt varv så det verkar ju ok,har inte mätt på nått sätt.det är ju en gammal pjäs.ni kanske behöver en sån på skansen,ni kan få köpa den så kan jag skaffa en lite smidigare apparat. inge.

Kul att hitta den här tråden. Har samma maskin som ovan som jag håller på att renovera upp; bytt fett, satt nya nipplar överallt och min 7 hästarsmotor hämtar jag idag. Genom tråden har jag fått svar på några av mina frågor. Jag är dock intresserad av en ritning /sprängskiss över bl.a. Hyveln. Hur i sjutton får man loss renskrivande; kan den måntro vara gängad. Skulle vara bra att få loss den så man kan gå igenom denna. Har lagt flera dagar på rengöring mm och kanske få igång den till helgen med nya remmar från Wennerlunds i Mölndal. Med vänlig hälsning, Per i Jörlanda

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.