7 377 läst · 17 svar
7k läst
17 svar
Var hitta 12mm spännhylsa/ alt chuck till Stenbergs fräs (kombi) modell gammal.
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Hej, Jag står i begrepp att börja använda fräsdelen på min gamla stenbergs kombi fräs/såg/hyvel(500mm) modell 1950...vikt 500kg...
Jag köpte den för en 5år sedan och har aldrig använt fräsen.
Jag tänkte köpa en fris och profilfräs sats på CO. Bara det att axeln är 12mm. Den spänntångs chuck jag har på min fräs är 13mm.
Är det någon som möjligtvis vet vad det är för typ av infästning (kona) jag har på chucken.
Mina val antar jag är att köpa en ny spännhylsa anpassad för 12mm axel och om inte det finns så kan man väl köpa en ny komplett chuck med rätt kona. Det liknar ju ingen morse kona som i en borrmaskin.
Tacksam för hjälp av någon som vet mer än jag.
Hälsn Jonas
Jag köpte den för en 5år sedan och har aldrig använt fräsen.
Jag tänkte köpa en fris och profilfräs sats på CO. Bara det att axeln är 12mm. Den spänntångs chuck jag har på min fräs är 13mm.
Är det någon som möjligtvis vet vad det är för typ av infästning (kona) jag har på chucken.
Mina val antar jag är att köpa en ny spännhylsa anpassad för 12mm axel och om inte det finns så kan man väl köpa en ny komplett chuck med rätt kona. Det liknar ju ingen morse kona som i en borrmaskin.
Tacksam för hjälp av någon som vet mer än jag.
Hälsn Jonas
Spännhylsor brukade man tillverka själv inom industrin.
Tag en halvmillimetersplåt runt fräsaxeln. Krävs lite räknande med 3,14 för att få den rätt men inget problem. Rund blir den när du drar åt spännhylsan.
Med anaerobklister kan du också fästa den hemgjorda expansionshylsan på fräsaxeln.
Tag en halvmillimetersplåt runt fräsaxeln. Krävs lite räknande med 3,14 för att få den rätt men inget problem. Rund blir den när du drar åt spännhylsan.
Med anaerobklister kan du också fästa den hemgjorda expansionshylsan på fräsaxeln.
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
0.5mm plåt som lindas runt kan ju vara ett sätt.
I och för sig har jag lite känningar inom tillverkningsindustrin, så det är kanske en mer permanent lösning att be dem tillverka en då. Trodde iochförsig att det var någon form av standardhylsa. Hylsan verkar vara cylindrisk utanpå.Eller är där en ytterst liten koning? Den är klämd på plats i muttern, ör det där koningen är kanske? Klämmer den sedan åt genom att den bottnar när man drar åt muttern?
Då är det kanske samma lösning på problem när jag ska införskaffa en universalkutter modell rund. Hittade en i Jula för 900kr, vet ej om den är bra.Hålet för axeln verkar vara 30mm nuförtiden åtminståne de jag har hittat i kataloger.
Finns det någon som kan rekommendera en prisvärd kutter kanske?
Bifogar bild på fyrkantskuttern som jag inte vågar ta i bruk. Den axel jag har att tillgå att montera den ev nya kuttern på syns i bilden. Axeln är dia 25mm så enda lösningen är kanske att gära sig en adapter från dia 25 till 30 och sedan låsa fast kuttern med muttern och ev distans upptill.
Verkar detta vara en bra säker lösning?
Sen en fråga som kanske verkar dum, men är det bara gravitationen som håller konan på plats i fräsen? Man ska inte låsa den på annat sätt än att skjuta ner den?
I och för sig har jag lite känningar inom tillverkningsindustrin, så det är kanske en mer permanent lösning att be dem tillverka en då. Trodde iochförsig att det var någon form av standardhylsa. Hylsan verkar vara cylindrisk utanpå.Eller är där en ytterst liten koning? Den är klämd på plats i muttern, ör det där koningen är kanske? Klämmer den sedan åt genom att den bottnar när man drar åt muttern?
Då är det kanske samma lösning på problem när jag ska införskaffa en universalkutter modell rund. Hittade en i Jula för 900kr, vet ej om den är bra.Hålet för axeln verkar vara 30mm nuförtiden åtminståne de jag har hittat i kataloger.
Finns det någon som kan rekommendera en prisvärd kutter kanske?
Bifogar bild på fyrkantskuttern som jag inte vågar ta i bruk. Den axel jag har att tillgå att montera den ev nya kuttern på syns i bilden. Axeln är dia 25mm så enda lösningen är kanske att gära sig en adapter från dia 25 till 30 och sedan låsa fast kuttern med muttern och ev distans upptill.
Verkar detta vara en bra säker lösning?
Sen en fråga som kanske verkar dum, men är det bara gravitationen som håller konan på plats i fräsen? Man ska inte låsa den på annat sätt än att skjuta ner den?
Du skriver att den nuvarande spännhylsan är 13 mm. Förmodligen är det avrundat från 12,7 mm, dvs 1/2". Om så är fallet kan du trycka dit en förlängare med 1/2" skaft, och sedan använda en spännhylsa som är lämpad för frässtålet du för tillfället använder.
Ett exempel på en sådan förlängare är denna: http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-Router-Collet-Extension-(1-2-Shank)-804844.htm. Det fiffiga med denna är att ER20-hylsorna fixar både 1/2" och 12 mm frässtål. Om du vill använda 8 mm stål så finns det även en hylsa för det.
Ett annat sätt att lösa problemet är att strunta i att köpa frässtålet på CO och köpa ett med 1/2" skaft istället
Ett exempel på en sådan förlängare är denna: http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-Router-Collet-Extension-(1-2-Shank)-804844.htm. Det fiffiga med denna är att ER20-hylsorna fixar både 1/2" och 12 mm frässtål. Om du vill använda 8 mm stål så finns det även en hylsa för det.
Ett annat sätt att lösa problemet är att strunta i att köpa frässtålet på CO och köpa ett med 1/2" skaft istället
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Tyvärr är det 13mm, Jag provade att montera en 12.7mm borr i chucken men den var bra glapp. Verkar vara väldigt lite spännvidd på hylsan. Syns också att det är 13mm på första bilden där stenbergs broshyr är i bakgrunden annars var det en jättebra ide. Det går kanske att belägga halvtums förlängaren med något material och sedan svarva den till 13mm. Jag gillar dock möjligheten att kunna köra olika storlekar av fräs axel i chucken. Jag är dock lite förvånad att det inte finns någon 12mmspännhylsa som passar direkt i chucken. Det är ju faktisk en stenbergs orginal, om än gammal då. De sajter jag har besökt hade inget som såg ut som den jag är på jakt efter.
vet du vad du har för varvtal på fräsen. För om du tänker köpa stål som passar till överhandsfräs (så tolkar jag det) så krävs det min 15000 rpm.
Om konan så tror jag att det bara är den som håller,ingen annan låsning
På dom flesta större pelarborrmaskiner så är det bara konan som låser.
Mvh Pär H
Om konan så tror jag att det bara är den som håller,ingen annan låsning
På dom flesta större pelarborrmaskiner så är det bara konan som låser.
Mvh Pär H
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Ah, en väldigt klok kommentar angående varvtalet. Det hade jag inte en tanke på.
Motorn är en gammal ASEA 380v på 2hk. Varvtal 2850rpm, remdriven med utväxling. Hjul med omkrets 16cm på motorn och 32 på fräsaxeln. Det gör väl då att varvtalet halveras till 1425rpm då. Och detta förstår jag nu är på tok för lite för överhandsfräs stål.
Är en en universalkutter med dia 92 avsedd för detta varvtal?
Motorn är en gammal ASEA 380v på 2hk. Varvtal 2850rpm, remdriven med utväxling. Hjul med omkrets 16cm på motorn och 32 på fräsaxeln. Det gör väl då att varvtalet halveras till 1425rpm då. Och detta förstår jag nu är på tok för lite för överhandsfräs stål.
Är en en universalkutter med dia 92 avsedd för detta varvtal?
Satt och kollade efter ett frässtål jag behöver och råkade snubbla över denna hylsa som reducerar från just 13 till 12 mm (kostar strax under hundralappen inkl moms).
I ljuset av Pärs kloka inlägg har du iofs ingen nytta av den i detta fallet, men utifall behovet skulle uppstå i något annat sammanhang (eller om du trimmar maskinen ) så vet du i varje fall att det finns en enkel och förhållandevis billig lösning att tillgå.
I ljuset av Pärs kloka inlägg har du iofs ingen nytta av den i detta fallet, men utifall behovet skulle uppstå i något annat sammanhang (eller om du trimmar maskinen ) så vet du i varje fall att det finns en enkel och förhållandevis billig lösning att tillgå.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det ser ut som om det ska sitta en inslagskil längst ner i konan.
Det är nog det vanliga rådet som gäller. Skaffa en adapter till 30mm fräskuttrar av modernt säkert snitt.
Det är nog det vanliga rådet som gäller. Skaffa en adapter till 30mm fräskuttrar av modernt säkert snitt.
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Tack bygga bo för länk, kan kanske vara bra för framtiden om man ska montera något med skaft dia 12 eller om man rentav investerar i förlängaren som ger stor flexibilitet. Jag kan inte nu överblicka vad jag ska montera där. Frågan är vad som är avsett att rotera vid 1425 rpm.
Någon som vet vilket varvtal man ska köra en universalkutter av modern snitt typ dia 92 som tex Jula säljer? Jag kanske måste ändra kilremshjulen för att erhålla rätt varvtal?
Angående fastlåsningen ev med kil, jag bilade en bild som visar hur chuckinfästningen ser ut på fräsdelen på Stenbergaren. Verkar som det övre ovala används bla för att låsa chucken genom att sticka in ett "plattjärn" för rotation när man spänner muttern på ovansida chuch. Det nedre runda är det avsett att lossa konan från maskinen?
Kan det också vara så som Mr handyman skriver att det ska monteras en inslagskil i det ovala när fräsen används. Tyvärr följde ingen sådan med när jag köpte maskinen. Någon som vet var man kan kompletteringsköpa isåfall?
Någon som vet vilket varvtal man ska köra en universalkutter av modern snitt typ dia 92 som tex Jula säljer? Jag kanske måste ändra kilremshjulen för att erhålla rätt varvtal?
Angående fastlåsningen ev med kil, jag bilade en bild som visar hur chuckinfästningen ser ut på fräsdelen på Stenbergaren. Verkar som det övre ovala används bla för att låsa chucken genom att sticka in ett "plattjärn" för rotation när man spänner muttern på ovansida chuch. Det nedre runda är det avsett att lossa konan från maskinen?
Kan det också vara så som Mr handyman skriver att det ska monteras en inslagskil i det ovala när fräsen används. Tyvärr följde ingen sådan med när jag köpte maskinen. Någon som vet var man kan kompletteringsköpa isåfall?
Jag tycker inte att det ser ut som om spindelns remskiva har en omkrets på 32 cm. De skulle motsvara en diameter av ca 100 mm. Kanske är det en synvilla. Kan du mäta diametrarna igen? Du har inte förväxlat drivande axen och spindels axel så att varvtalet egentligen är knappt 6000 rpm? Det skulle vara ett normalt och lämpligt varvtal för en vertikalfräs med TB90-verktyg.
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Tack Mattiasp. Helt korrekt, Jag blandade ihop vilken dia som satt var när jag sprang mellan snickeboa och datorn..... Det ska vara omkrets 16cm på fräsens remskiva och 32cm på motorn. Vilket helt riktigt ger ca 5700 rpm.
TB90 verktyg kallas den typen av universalkutter jag ev tänkte köpa så?
TB90 verktyg kallas den typen av universalkutter jag ev tänkte köpa så?
Vad bra! Ett problem mindre. TB90-verktyg finns på toolbox´ hemsida: www.toolbox.se och liknande finns på swedendro.se
Om du lyckas få till någon vettig axel som passar med moderna fräskroppar så är det viktigt att du beställer en MAN-märkt kutter.
Om du lyckas få till någon vettig axel som passar med moderna fräskroppar så är det viktigt att du beställer en MAN-märkt kutter.