108 454 läst · 369 svar
108k läst
369 svar
Verktyg som aldrig borde ha tillverkats
Jag fick min 10 tons NIKE med dubbelkolv alldeles gratis när jag passerade järnvägsövergången i Märsta någon gång 1966-67. Den låg precis på ena rälsen, så jag plockade upp den, jag hann få bort den innan Uppsalatåget passerade. Den funkar ännu.Oskerien skrev:
Det där verktyget påminner starkt om Fichtel&Sachs verktyg för att justera Torpedo baknav för cyklar. Det var inte heller bra.Fario skrev:
V vedklyv skrev:
Jag vet inte om det är samma som jag har som du menar? Denna är faktiskt inte helt uträknad hos mig för den är ganska bra till redskapen till traktorn som består av en hel del halvt runddragna skruvförband av udda dimensioner. Däremot är den på tok för klumpig för att använda i ett modernt motorutrymme. Jag hade tidigare även en liten söt upp till 10mm om jag minns rätt men den har jag tyvärr förlagt.V vedklyv skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lägger till denna här. Ännu sämre. Ingen bildelssäljare i närheten säljer 4 kant 8 mm så jag chansade på att köpa ett verktyg från skruva.K Kallebo skrev:
Verktyget vred sig runt när jag försökte lossa oljepluggen så vekt det var.
Tog rörtång och det satt extremt lätt.
39 kr men jag fick verktyget och pengarna tillbaka =)
Jag bytte golv i sovrummet i våras och bytte samtidigt skruv i golvspånet. Köpte ett par lådor skruv för ändamålet på Beijer och tydligen tyckte någon idespruta att fyrkantsbits måste vara det bästa.
Det ingick givetvis två bits i lådan och dessa höll nästan hela vägen. Ny låda och två nya bits som inte ens höll hela lådan. Åkte iväg till Beijer och köper ett bits som då brukar hålla bättre kvalitet men inte mycke kan jag säga.
Vad hade det varit för fel på sexkant eller torx då?
Hoppas aldrig behöva se fyrkantsbits igen på någon skruv.
Det ingick givetvis två bits i lådan och dessa höll nästan hela vägen. Ny låda och två nya bits som inte ens höll hela lådan. Åkte iväg till Beijer och köper ett bits som då brukar hålla bättre kvalitet men inte mycke kan jag säga.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Robertson, kanadensarnas favoritskruv. Fattar inte hur de tänker...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives#Robertson
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives#Robertson
Hur ofta ska men byta skruv i golvspånet? Det kanske är dags snartStefflo skrev:Jag bytte golv i sovrummet i våras och bytte samtidigt skruv i golvspånet. Köpte ett par lådor skruv för ändamålet på Beijer och tydligen tyckte någon idespruta att fyrkantsbits måste vara det bästa.
Jag kan tro att du fått fel skruv och använt en skruv för trägolv och inte för golvspån.
Det kan vara därför bitsen gick som smör i solsken
Fullständigt obegripligt varför de har sån pluggar. Var är det för fel på insex eller vanlig utvändig sexkant?R Rkarlsson skrev:
De vill nog snitsa till det.K karlmb skrev:
Här har du vw nya pluggar. Nu har jag aldrig skruvat av en sådan men min direkta tanke är att en plugg i plast som fastnat och går sönder blir bara jobbig att byta, dessutom behöver du specialverktyg
Bonus. Hittade en Renaultplugg exakt som jag menade hur de ser ut om du inte sätter dit ny plugg.
Jag föredrar som du säger utvändig sexkant =)
Hela oljetråget är av plast, men de verkar smidigt med klicklåsning är den är tillräckligt dragenR Rkarlsson skrev:De vill nog snitsa till det.
Här har du vw nya pluggar. Nu har jag aldrig skruvat av en sådan men min direkta tanke är att en plugg i plast som fastnat och går sönder blir bara jobbig att byta, dessutom behöver du specialverktyg
[bild]
Bonus. Hittade en Renaultplugg exakt som jag menade hur de ser ut om du inte sätter dit ny plugg.
[bild]
Jag föredrar som du säger utvändig sexkant =)
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Fyrkantiga oljepluggar borde klassas som mansförstörelsevapen.