Cheesen
ceson ceson skrev:
Hur lyckas du med det om du använder rätt bits?
Gick åt tre bits till lösullen... Bitshållarens magnet håller inte kvar bitset när man väl fått fast idiotskruven utan då sitter bitsen kvar i skruven. Sen då är det ju det att Robertsson kräver att man kommer väldigt rakt på annars vinglar den. Jag har aldrig träffat på en Robertssonskruv som går att styra eller som sitter fast på magnetbitsen... Och om den sitter kvar på bitset så tappar man bitset om man inte har en låsande bitshållare... Dom är ju dock utan magnet för det mesta.

För övrigt så råkar man ofta ut för vingliga torxskruvar också, den där flata bottnen i spåret gör att skruven vinglar lätt.
 
Om Philipsskruvar är konstruerade för att bitset ska klättra ur vid rätt moment, så har konstruktören gjort ett dåligt jobb, då man med kvalitetsbits och mejslar i rätt storlek kan dra av skruven.
Jag tror snarare att philips togs fram för att det var lätt att prägla nyckelgreppet i skruvarna
Jag föredrar insex, pozi och philps framför torx på maskinskruvar.
Torx går att uthärda på trallskruv.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jonas Persson
Phillips är inte bra för JIS-skruvar, du drar lätt sönder skallen då de sneda vinklarna på Phillipsmejseln hoppar än lättare ur en JIS-skruv! Hur många hat inte förstört de små skruvarna som sitter överallt på kameror och liknande. Med en JIS-mejsel slinter du aldrig.

Det omvända är dock att rekomendera, en JIS-mejsel på Phillipsskruvar fungerar bättre än en Phillipsmejsel.

Problemet är bara att hitta dessa mejslar då få säljer dem...
 
Cheesen Cheesen skrev:
Gick åt tre bits till lösullen... Bitshållarens magnet håller inte kvar bitset när man väl fått fast idiotskruven utan då sitter bitsen kvar i skruven. Sen då är det ju det att Robertsson kräver att man kommer väldigt rakt på annars vinglar den. Jag har aldrig träffat på en Robertssonskruv som går att styra eller som sitter fast på magnetbitsen... Och om den sitter kvar på bitset så tappar man bitset om man inte har en låsande bitshållare... Dom är ju dock utan magnet för det mesta.

För övrigt så råkar man ofta ut för vingliga torxskruvar också, den där flata bottnen i spåret gör att skruven vinglar lätt.
Nu har ju jag inte använt dessa så mycket men när jag gjort detta så har det varit under gynnsamma förhållanden då har jag upplevt dessa som riktigt trevliga och inte haft några problem med dem mer än utseendet på dem;)
 
hsd hsd skrev:
Det är miljökrav på att försvåra oljebytet ,på så vis undviks spill i naturen
Har något svagt minne av motor utan oljeplugg men minnet minns icke märket/modell
Någon audi hade väl ingen motorhuv som gick att öppna alls ?

bulleribock bulleribock skrev:
Hela oljetråget är av plast, men de verkar smidigt med klicklåsning är den är tillräckligt dragen
Aha. Fast en plugg i metall har ju funkat i sisådär typ över 100 år. Jag är skeptiskt till just plasten. Gammal plast brukar bli spröd och jävlig.

useless useless skrev:
Drar man sönder pluggen så använder man fel verktyg. Inte för att jag gillar Renault och udda lösningar, men jag har bytt olja säkert 20 gånger på min bil och pluggen funkar hur bra som helst fortfarande.
Jag har en sån här till spärrskaftet:

[länk]
Självklart men alla skruvar håller inte lika bra. Jag byter alltid för jag vill vara 100% säker på att det är problemfritt. Jag byter till och med skruvar till bromsok när jag byter klossar. Likaså när jag byter bromsok så försöker jag byta alla delar som går att lossa. Jag gillar fräsht när jag skruvar ihop =)

Jo det verktyget har jag velat klicka hem, men jag anser att 300 kr är dyrt, jag har ett egentillverkat verktyg liggandes någonstans men vid sista så fick det bli tången =)
 
Dessa asen som följer med bilar...
Skrapar man inte upp knogarna så viker skitet sig, spräckte sidokjolen på min Golf GTI -11 efter att gängstaven böjde sig vilket gjorde att hela skitet rasade, då var man lagom nöjd..
Tur däcken satt på så inte bromsskivorna fick sig en smäll. Bild på en biljack, potentiellt böjd gängstång, på en sliten bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Jag föredrar insex, pozi och philps framför torx på maskinskruvar.
Jag har svårt att tro mina ögon
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
S Svedis skrev:
Dessa asen som följer med bilar...
Skrapar man inte upp knogarna så viker skitet sig, spräckte sidokjolen på min Golf GTI -11 efter att gängstaven böjde sig vilket gjorde att hela skitet rasade, då var man lagom nöjd..
Tur däcken satt på så inte bromsskivorna fick sig en smäll.[bild]
och du har uteslutit handhavande fel då? De flesta originaldomkrafter duger utmärkt till det de är avsedda för. Dvs åtgärda en eller några punkteringar under bilens livslängd. De är inte gjorda för mer användning än så.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MultiMan
Apropå ert skruvsnack, en av mina favoriter från Youtube med relativt nytt avsnitt:

 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag kör omkring med en biltema halldomkraft i bilen efter jag inte orkade lyfta bilen med saxdomkraften och fick ringa efter hjälp. Den har funkat riktigt bra i flera år nu. Byter däck med den också.

Jag är nu inte direkt jättesvag (inte jättestark heller) då jag är 85 kilos karl på 188cm men den där delen man skulle rotera för att höja domkraften tror jag inte hörde till den och var något annat tidigare ägare lagt dit, den var för liten för att man skulle orka dra runt.
 
R Rkarlsson skrev:
Någon audi hade väl ingen motorhuv som gick att öppna alls ?
Audi A2 hade inga gångjärn på huven men den gick att lossa helt och lyfta av. Serviceåtgärder av typ fylla vätskor gjordes genom att fälla ner "grillen" som dolde påfyllningsställena.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Svedis skrev:
Dessa asen som följer med bilar...
Skrapar man inte upp knogarna så viker skitet sig, spräckte sidokjolen på min Golf GTI -11 efter att gängstaven böjde sig vilket gjorde att hela skitet rasade, då var man lagom nöjd..
Tur däcken satt på så inte bromsskivorna fick sig en smäll.[bild]
Hur gick det till? Skruven är ju dragande.
 
S Svedis skrev:
Dessa asen som följer med bilar...
Skrapar man inte upp knogarna så viker skitet sig, spräckte sidokjolen på min Golf GTI -11 efter att gängstaven böjde sig vilket gjorde att hela skitet rasade, då var man lagom nöjd..
Tur däcken satt på så inte bromsskivorna fick sig en smäll.[bild]
De där är INTE byggda för att byta hjulen 2ggr. år.

De är endast byggda för att användas till reservhjulet = ett par ggr. under bilens liv
 
MultiMan
Beror ju på bilmärke och ålder, då mycket var stabilare förr. Jag använde medföljande vevdomkraft till en e34 (1991) BMW (vägde 1,7 ton) varje år under de 17 år jag hade den, höll utmärkt.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Beror ju på bilmärke och ålder, då mycket var stabilare förr. Jag använde medföljande vevdomkraft till en e34 (1991) BMW (vägde 1,7 ton) varje år under de 17 år jag hade den, höll utmärkt.
jo men det betyder inte att de är designade för det. Jag har använt en del original jag också och är man försiktig så är det klart att de håller för det är ju inte så att de är inställda på max antal ggr. Men man ska inte förvänta sig att de är ämnade för frekvent användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.