7 mm insex har inte med biltillverkaren att göra, utan bromsokstillverkaren ATE som har 7 mm till glidskruven.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Rkarlsson skrev:
Nåja. Lite för att försvara Renault så är de faktiskt rätt lättskruvade bästa med min är att det är extremt simpelt att byta bromskiva tex bak, en stor mutter så ramlar i princip skivan av med hjullager =)
Problemet med insex är att vissa tillverkare har valt att sätta sådana skruvar på de mest korkade platserna på bilen. Ta tex vw passat 3bg. Det sitter insex till bromsbygeln, det är ett mycket utsatt område då de tar emot salt, grus, vatten hela tiden. Insex på en 2001 års modell har inte fräsha skruvar de rostar verkligen sönder så de kvittar hur bra du är på att skruva om det rostat sönder.
Och för att göra det ännu jävligare så ska de fan ha en 7 mm insex på sina bilar. Det är inte standard i verktygssats så du får även köpa det bredvid :p
Jag är av inställningen att folk som köper tex Renault eller andra likvärdiga verkligen måste hata att köra bil... ;)

Jag har inte haft några större problem med insex, men på just Passat så vet jag att 3B hade hex-skalle där, men kan ju byta till 3BG. Värme eller ett slag med dorn först brukar underlätta, samt bra verktyg, vilket jag alltid haft tillgång till.

Det är ju inga problem med 7 mm, sats eller ej, finns dock från bla Bondhus; https://www.proffsproduktershop.se/...nsexnyckelsats-blx-15-med-kula-1-27-10mm.html

Tror den finns i min Gedore hylssats också :)
https://www.conrad.se/p/gedore-6156250-inner-sexkantig-hylsnyckel-bitsinsats-set-9-delar-12-1462088
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
7 mm insex har inte med biltillverkaren att göra, utan bromsokstillverkaren ATE som har 7 mm till glidskruven.
Den jag skrev om från början är inte glidskruv utan det satt på bromsokshållaren utan skydd runtom. Sen har de klart 7mm på glidskruvarna men de sitter oftast bakom en damask och är oftast inga problem om inte skyddet ramlat bort.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag är av inställningen att folk som köper tex Renault eller andra likvärdiga verkligen måste hata att köra bil... ;)

Jag har inte haft några större problem med insex, men på just Passat så vet jag att 3B hade hex-skalle där, men kan ju byta till 3BG. Värme eller ett slag med dorn först brukar underlätta, samt bra verktyg, vilket jag alltid haft tillgång till.

Det är ju inga problem med 7 mm, sats eller ej, finns dock från bla Bondhus; [länk]

Tror den finns i min Gedore hylssats också :)
[länk]
Det kvittar hur mycket värme du har om den är helt upprostad invändigt =) Det är kap som gäller om du vill ha loss den..

Höddedu, jag bara bryr mig om att köra billigt ;) Och jag har kört för många mil för att tycka att köra är kul. mellan 2009-2015 körde jag en bra bit över 70 tusen mil :O Ville bara slippa skruva nu när man bara pendlar till arbete.
 
Rkarlsson skrev:
Denna kanske någon hugger mig på.
Men fick låna hem en sådan här och testa. Det är just lövsugen som jag anser är så onödig. För när det väl är dags för stora höststädningen så suger den knappt upp något alls och det är blött hela vägen från oktober till vintern i januari så de klarar inte att att suga upp det. =)


[bild]
Jag har den lite dyrare varianten av deras sugblås. Den funkar fantastiskt både i teorin och på snustorra små söta björklöv som ligger prydligt uppradade ett och ett på slät asfalt.
 
  • Gilla
Lizzardo och 1 till
  • Laddar…
hsd
Nu är jag lite ot, igen, men jag har använt gräsklippare med uppsamlare och det funkar bra
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657 och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Denna kanske någon hugger mig på.
Men fick låna hem en sådan här och testa. Det är just lövsugen som jag anser är så onödig. För när det väl är dags för stora höststädningen så suger den knappt upp något alls och det är blött hela vägen från oktober till vintern i januari så de klarar inte att att suga upp det. =)


[bild]

Jag har en äldre version, suger har aldrig funkat men än värre att man måste svinga den i röret om vart annat för att det åker in och fastnar och maskinen slår i från.
 
A
Hep Hep skrev:
Jag har den lite dyrare varianten av deras sugblås. Den funkar fantastiskt både i teorin och på snustorra små söta björklöv som ligger prydligt uppradade ett och ett på slät asfalt.
Just det =) Sommaren 2018 var den nog superduperbra. Hade jag satt igång den i min trädgård i år så hade den vägrat starta så många löv jag har.

H Huzzbutt skrev:
Jag har en äldre version, suger har aldrig funkat men än värre att man måste svinga den i röret om vart annat för att det åker in och fastnar och maskinen slår i från.
Jag hann sätta igång den, sen sög den upp litegrann sen gav den upp och blev kinkig. Men blåsa som tusan kunde den, men de kunde ju låtit bli sugen.
 
Rkarlsson skrev:
Det kvittar hur mycket värme du har om den är helt upprostad invändigt =) Det är kap som gäller om du vill ha loss den..
Fast de skruvarna är ju rostfria. ...
 
A
K karlmb skrev:
Fast de skruvarna är ju rostfria. ...
Just ja, hur funkar det om de utsätts för x antal mil salt, väta och skit? Beläggningen håller ju inte i all evighet.
Och de jag har skruvat av var säkert uselt behandlade, precis som hela jävla bilen =)
 
De fun
Rkarlsson skrev:
Just ja, hur funkar det om de utsätts för x antal mil salt, väta och skit? Beläggningen håller ju inte i all evighet.
Och de jag har skruvat av var säkert uselt behandlade, precis som hela jävla bilen =)
Det är riktiga rostfria så det funkar i oändlighet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
richardtenggren
Rkarlsson skrev:
Just ja, hur funkar det om de utsätts för x antal mil salt, väta och skit? Beläggningen håller ju inte i all evighet.
Och de jag har skruvat av var säkert uselt behandlade, precis som hela jävla bilen =)
Rostfritt är ingen beläggning(även om det finns compound-/pulverstål som skulle kunna ses som någon slags ”yta”), det beror på legeringssammansättningen, men minst 10,5% krom.
 
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Rostfritt är ingen beläggning(även om det finns compound-/pulverstål som skulle kunna ses som någon slags ”yta”), det beror på legeringssammansättningen, men minst 10,5% krom.
Ja och då stämmer de inte alls att de satt rostfritt för fem öre på den bilen =)
 
A
K karlmb skrev:
De fun

Det är riktiga rostfria så det funkar i oändlighet.
Det sitter inte rostfritt på en passat 2001 till bromsokshållaren bak. Nu är den bilen pressad återvunnen och ny bil troligtvis så jag kan tyvärr inte visa dig.
 
Martin_B
K karlmb skrev:
De fun

Det är riktiga rostfria så det funkar i oändlighet.
Kanske inte i oändlighet, men väldigt, väldigt länge :)

T.o.m rostfritt rostar till slut, även om det tar väldigt lång tid, beroende på vad för typ av rostfritt stål vi pratar om.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Det sitter inte rostfritt på en passat 2001 till bromsokshållaren bak. Nu är den bilen pressad återvunnen och ny bil troligtvis så jag kan tyvärr inte visa dig.
OK.
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.