H heimlaga skrev:
Jag vet inte om det är generellt...... men jag köpte en Bahco Sandflex hålsåg i förrgår. Borrade tre hål och så var centrumet förstört eftersom hålsågen var så orund och dåligt balanserad att den gnagade sönder gängan på centrumet.
Samma Morse centrum som jag har använt för oräkneliga hål under 15 år.
Ännu en indikation på att man skall undvika det mesta som heter Bahco.
Det mesta har gått ass over tits med Bacho sen jänkarna tog över och dödade en konkurent, men just hålsågarna med tillhörande fästen tycker jag att ha varit bra på glasfiberarmerad polyester.

Stickan56
bulleribock bulleribock skrev:
Det mesta har gått ass over tits med Bacho sen jänkarna tog över och dödade en konkurent, men just hålsågarna med tillhörande fästen tycker jag att ha varit bra på glasfiberarmerad polyester.
Enligt uppgift så tillverkas hålsågarna i Vitryssland.:surprised:

Stickan

H heimlaga skrev:
Jag vet inte om det är generellt...... men jag köpte en Bahco Sandflex hålsåg i förrgår. Borrade tre hål och så var centrumet förstört eftersom hålsågen var så orund och dåligt balanserad att den gnagade sönder gängan på centrumet.
Samma Morse centrum som jag har använt för oräkneliga hål under 15 år.
Ännu en indikation på att man skall undvika det mesta som heter Bahco.
Äh,skylla på Bahco.
Köpte väl nå andrasortering på marknad och trodde det var fullt ut.

K Kallebo skrev:
Detta verktyg ska rå på alla fyrkantiga oljepluggshål.. Dock inte mina.. 40 kronor i sjön...
[bild]
Ser ut som ett gammaldags stridsvagnshinder :D:D

• Gilla
  • Haha
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
R
E Estradören Kakeblom skrev:
Ser ut som ett gammaldags stridsvagnshinder :D:D
Han kan använda den som smörtax.

• Haha
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Känns tyvärr som många får skylla sig själva lite i denna tråden, ni köper 299:- verktyg på Jula och tror dom ska fungera?
Jag har aldrig förstått denna typen av kommentarer. Tycker människor på riktigt att företag ska få sälja produkter som inte fungerar som de borde? Dvs att t ex en borr kan borra hål i en vägg.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
j.erkers
Jag har köpt verktyg som jag med nuvarande kunskap och insikt (och inte minst ekonomi!) aldrig skulle ha köpt. T ex köpte jag slagborrmaskin, sticksåg och elhyvel ur bosch gröna serie i slutet av 80talet. Alla brister till trots så har de "fungerat" fram tills nyligen då jag uppdaterat en stor del av verktygssamlingen. Borrmaskin och sticksåg är utbytta till bättre bosch blå och efter att ha använt dem en hel del i somras så förundras jag över att jag stått ut så länge med de gröna. Elhyveln är fortfarande kvar men används mindre än förr då jag köpt några muskeldrivna dito (och ska jag vara ärlig så har jag nog inte använt elhyveln mer än någon gång vart tredje år...)
Vad jag vill säga med detta är att om man köper det man kan ta sig råd med så fungerar det nog - i mitt fall i mer än 30 år - men när man får ekonomi att uppgradera så vill man inte tillbaks.
Som en fotnot kan jag berätta att min far köpte billigast möjliga verktyg, ofta på OK, kallade dem för "jävla fäboverktyg" (vilket jag tycker är orättvist mot alla verktyg på fäbodar) och gick.över till grannarna och lånade deras verktyg. I bästa fall lämnade han tillbaks verktygen. Eller hävdade att de var hans egna när grannarna ville ha verktygen tillbaka... Där och då - dvs i övre tonåren - bestämde jag mig för att jag själv ville äga mina egna verktyg av så bra kvalitet jag kunde ta mig råd till.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Fiskars brukar ju vara bra skit!
Jo, jag trodde det men det kan ha varit ett måndagsexemplar eller så är våra grenar segare eller jag starkare än vad de dimensionerat för.

Staffan_V Staffan_V skrev:
Jo, jag trodde det men det kan ha varit ett måndagsexemplar eller så är våra grenar segare eller jag starkare än vad de dimensionerat för.
Om du har en bild eller närmare beskrivning av saxen som fallerade blir det mer hjälpsamt för andra. Min grensax från Fiskars har fungerat klanderfritt i 15 år, enda jag gjort är att skärpa skären ett par gånger.

Edit: skulle precis lägga till en bild på min bra Fiskars-sax när jag insåg att den är Gardena :oops:

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Om du har en bild eller närmare beskrivning av saxen som fallerade blir det mer hjälpsamt för andra. Min grensax från Fiskars har fungerat klanderfritt i 15 år, enda jag gjort är att skärpa skären ett par gånger.

Edit: skulle precis lägga till en bild på min bra Fiskars-sax när jag insåg att den är Gardena :oops:
Min är en äkta Sandvik och den verkar oförstörbar.

LoweW LoweW skrev:
Detta kanske gäller alla Biltemas verktyg, men framför allt deras multiverktyg. Den använder en insexskruv för att hålla bladet på plats.

Självklart är skruven av så dålig kvalité att den strippar när man försöker skruva ut den.
Vill försvara Biltema till viss del. En hel del av deras verktyg är helt ok, kanske lite klumpigare än dyrare kvalitetsverktyg men för sällananvändare helt ok.

• Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Deras verktyg med 10 års garanti brukar vara helt OK. Men då är å andra sidan priset i paritet med Kamasa eller liknande (eller Bahco på rea). Så om man inte vill ha dom för färgens skull så vet jag inte varför man ska köpa dom...

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Fast även billiga verktyg har ju generellt blivit bättre än vad de var tidigare. Nu när asien importerna är så mycket större och kvantiteterna ökar så är det ju lättare att få bra verktyg till samma pris som förut. Tidigare var det nog mer så att skulle inköparen ha billiga verktyg så fick man ta de allra enklaste och billigaste som lev hade tillgängliga. Idag finns det ju trettielva olika märken på handverktyg och kanske 3-4 riktigt stora tillverkare som gör åt alla.

S Stefan1972 skrev:
Idag finns det ju trettielva olika märken på handverktyg och kanske 3-4 riktigt stora tillverkare som gör åt alla.
Det där är intressant. I vår iver att jämföra märken och min-är-bättre-än-din glömmer vi bort hur många produkter av olika märken som faktiskt helt eller delvis tillverkats av samma underleverantör. Förmodligen är bra mycket mer under skalet mer likt konkurrenterna än man tror.
I TV-branschen var detta ett känt fenomen redan för tre decennier sen — exakt samma apparat kunde säljas under flera rivaliserande märken. ”Badge engineering” är ju också en gammal tradition i bilbranschen, men där är man åtminstone öppen med det.

S Stefan1972 skrev:
Fast även billiga verktyg har ju generellt blivit bättre än vad de var tidigare. Nu när asien importerna är så mycket större och kvantiteterna ökar så är det ju lättare att få bra verktyg till samma pris som förut. Tidigare var det nog mer så att skulle inköparen ha billiga verktyg så fick man ta de allra enklaste och billigaste som lev hade tillgängliga. Idag finns det ju trettielva olika märken på handverktyg och kanske 3-4 riktigt stora tillverkare som gör åt alla.
Ja och det stora problemet kommer när man behöver någonting bättre än de kinatillverkade dussinvarorna. Plötsligt finns nästan ingenting. Ibland blir man tvungen att tillverka dem själv.

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.