nja nog finns det bra verktyg men problemet är att allt är 10 ggr dyrare. Finns liksom inget mellanting.Fast oftast lurar man sig själv. Själv vurmar jag för Facom och bara älskar deras spärrskaft. Köper jag nåt sånt? Näe nu har jag avverkat typ tre fyra stycken biltema och ampro och svär lika mycket varje gång de börjar falla isär eller slutar spärra. Varför köpte jag inte ett Facom direkt för? Hade blivit samma pengar typ men oftast behöver man det NU när det andra gått sönder och då blir det enklaste lösningen.
har ett Facom långt ledat spärrskaft från säkert 70-80talet.. Det går aldrig sönder. Har dragit massor med konstigt och man tänker alltid att nu går sprinten i leden av men näedå. Det bara tuffar på. Tyvärr börjar det smyga sig in kinesdelar där också men det är väl snart oundvikligt.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Var finns handlare som säljer sådant?
Många gånger så är 10 gånger dyrare ändå billigt om det innebär skillnaden mellan fungerande och icke fungerande verktyg.

Det börjar blir svårt att ens hitta affärer som är villiga att beställa hem verktyg åt mig när jag vet vad jag vill ha.

Funderar på hur många liksom jag tittar inte bara på märke utan utförande, materialval, finnish m.m. Tycker att man ofta kan bedöma om ett verktyg är av bra kvalitet eller ej, både handverktyg och elverktyg. Som enkelt exempel är förkromade handverktyg ofta en varningssignal (inte alltid). Vad säger ni andra?
Att det finns företag som säljer skräp är tyvärr något som är svårt att göra något åt så länge det finns kunder som i första hand tittar på pris.

PNO PNO skrev:
Kabelskotänger av denna typ:
[bild]
[bild]Undrar hur många glappkontakter dessa orsakat?
Har klämt många kabelskor med en billig sådan tång. Ingen glappkontakt hittills. Tur?

Martin_B
LoweW LoweW skrev:
Detta kanske gäller alla Biltemas verktyg, men framför allt deras multiverktyg. Den använder en insexskruv för att hålla bladet på plats.

Självklart är skruven av så dålig kvalité att den strippar när man försöker skruva ut den.
Biltemas "kvalitetsverktyg" med 10 års garanti är riktigt bra för priset. Jag vet i och för sig inte hur de är idag, men för 15-20 år sedan var de nästan i klass med proffsverktyg vad gäller hållbarhet.

Ett bra exempel är deras stora blåa 150-bitars hylsnyckelsats. Den har jag plågat ordentligt i sådär 20 år och den håller än. Ja, är väl i princip som nytt än idag, eller nära därpå (har skött den väl).
Samma kan jag säga om övriga verktyg från deras 10-årsgaranti-serie...

Jag drog sönder en förminskare en gång (inte så konstigt kanske), men fick ut en ny på garanti många år efter köpet.

Sedan har de sina vanliga icke-10-år-garantiverktyg, och de är ju så klart inte lika hållbara.

• Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Funderar på hur många liksom jag tittar inte bara på märke utan utförande, materialval, finnish m.m. Tycker att man ofta kan bedöma om ett verktyg är av bra kvalitet eller ej, både handverktyg och elverktyg. Som enkelt exempel är förkromade handverktyg ofta en varningssignal (inte alltid). Vad säger ni andra?
Att det finns företag som säljer skräp är tyvärr något som är svårt att göra något åt så länge det finns kunder som i första hand tittar på pris.
Jo, så gör jag också. Särskilt som jag föredrar att köpa begagnat.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Så gör jag också. Försöker bedöma kvaliteten så gott det går. Fast det är svårt att bedöma stålkvalitet och härdning och sådant i affären.

H heimlaga skrev:
Så gör jag också. Försöker bedöma kvaliteten så gott det går. Fast det är svårt att bedöma stålkvalitet och härdning och sådant i affären.
Nu blev jag besviken, tog förgivet att du alltid har en fil i fickan och testar härdningen ;)

• Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Filar brukar finnas i butiken.

useless useless skrev:
Filar brukar finnas i butiken.
problemet är att bedöma kvaliteten på filen...

• Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
problemet är att bedöma kvaliteten på filen...
Det är bara att skruva av korken och lukta...

• Gilla
  • Haha
beqen och 5 till
  • Laddar…
R
ricebridge ricebridge skrev:
Det är bara att skruva av korken och lukta...
Frågan är nog filosofisk för en lung filbunke som Heimlaga.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Har klämt många kabelskor med en billig sådan tång. Ingen glappkontakt hittills. Tur?
Ja. Ren skit. Särskilt när det används till lågvoltsgrejor som högtalarkablar i bilar med lite temperaturväxlingar o fukt.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Stickan56
Eller "koben" som blir raka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.