108 459 läst · 369 svar
108k läst
369 svar
Verktyg som aldrig borde ha tillverkats
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
nja nog finns det bra verktyg men problemet är att allt är 10 ggr dyrare. Finns liksom inget mellanting.Fast oftast lurar man sig själv. Själv vurmar jag för Facom och bara älskar deras spärrskaft. Köper jag nåt sånt? Näe nu har jag avverkat typ tre fyra stycken biltema och ampro och svär lika mycket varje gång de börjar falla isär eller slutar spärra. Varför köpte jag inte ett Facom direkt för? Hade blivit samma pengar typ men oftast behöver man det NU när det andra gått sönder och då blir det enklaste lösningen.
har ett Facom långt ledat spärrskaft från säkert 70-80talet.. Det går aldrig sönder. Har dragit massor med konstigt och man tänker alltid att nu går sprinten i leden av men näedå. Det bara tuffar på. Tyvärr börjar det smyga sig in kinesdelar där också men det är väl snart oundvikligt.
har ett Facom långt ledat spärrskaft från säkert 70-80talet.. Det går aldrig sönder. Har dragit massor med konstigt och man tänker alltid att nu går sprinten i leden av men näedå. Det bara tuffar på. Tyvärr börjar det smyga sig in kinesdelar där också men det är väl snart oundvikligt.
Var finns handlare som säljer sådant?
Många gånger så är 10 gånger dyrare ändå billigt om det innebär skillnaden mellan fungerande och icke fungerande verktyg.
Det börjar blir svårt att ens hitta affärer som är villiga att beställa hem verktyg åt mig när jag vet vad jag vill ha.
Många gånger så är 10 gånger dyrare ändå billigt om det innebär skillnaden mellan fungerande och icke fungerande verktyg.
Det börjar blir svårt att ens hitta affärer som är villiga att beställa hem verktyg åt mig när jag vet vad jag vill ha.
Funderar på hur många liksom jag tittar inte bara på märke utan utförande, materialval, finnish m.m. Tycker att man ofta kan bedöma om ett verktyg är av bra kvalitet eller ej, både handverktyg och elverktyg. Som enkelt exempel är förkromade handverktyg ofta en varningssignal (inte alltid). Vad säger ni andra?
Att det finns företag som säljer skräp är tyvärr något som är svårt att göra något åt så länge det finns kunder som i första hand tittar på pris.
Att det finns företag som säljer skräp är tyvärr något som är svårt att göra något åt så länge det finns kunder som i första hand tittar på pris.
Biltemas "kvalitetsverktyg" med 10 års garanti är riktigt bra för priset. Jag vet i och för sig inte hur de är idag, men för 15-20 år sedan var de nästan i klass med proffsverktyg vad gäller hållbarhet.LoweW skrev:
Ett bra exempel är deras stora blåa 150-bitars hylsnyckelsats. Den har jag plågat ordentligt i sådär 20 år och den håller än. Ja, är väl i princip som nytt än idag, eller nära därpå (har skött den väl).
Samma kan jag säga om övriga verktyg från deras 10-årsgaranti-serie...
Jag drog sönder en förminskare en gång (inte så konstigt kanske), men fick ut en ny på garanti många år efter köpet.
Sedan har de sina vanliga icke-10-år-garantiverktyg, och de är ju så klart inte lika hållbara.
Jo, så gör jag också. Särskilt som jag föredrar att köpa begagnat.S Simsgrodan skrev:Funderar på hur många liksom jag tittar inte bara på märke utan utförande, materialval, finnish m.m. Tycker att man ofta kan bedöma om ett verktyg är av bra kvalitet eller ej, både handverktyg och elverktyg. Som enkelt exempel är förkromade handverktyg ofta en varningssignal (inte alltid). Vad säger ni andra?
Så gör jag också. Försöker bedöma kvaliteten så gott det går. Fast det är svårt att bedöma stålkvalitet och härdning och sådant i affären.S Simsgrodan skrev:Funderar på hur många liksom jag tittar inte bara på märke utan utförande, materialval, finnish m.m. Tycker att man ofta kan bedöma om ett verktyg är av bra kvalitet eller ej, både handverktyg och elverktyg. Som enkelt exempel är förkromade handverktyg ofta en varningssignal (inte alltid). Vad säger ni andra?
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Spett som går av, se ca 15 min in i filmen. Se upp för röda spett
https://www.dplay.se/videos/vagens-hjaltar/vagens-hjaltar-608
Förklaringen kom senare varför det satt så hårt. Det var vänstergäng på muttern.
Stickan
https://www.dplay.se/videos/vagens-hjaltar/vagens-hjaltar-608
Förklaringen kom senare varför det satt så hårt. Det var vänstergäng på muttern.
Stickan