40 860 läst · 99 svar
41k läst
99 svar
Verktyg du inte visste fanns, men som du behöver
Knipex tångnyckel. Tror aldrig jag använt en skiftnyckel sen jag skaffade en sån.
Började med den lilla modellen när jag körde roadracing. Alla små eloxerade aluminiumuttrar på fjädring m.m. blev snabbt fördärvade av fasta nycklar. Kompletterades snabbt med den mellanstora modellen.
Började med den lilla modellen när jag körde roadracing. Alla små eloxerade aluminiumuttrar på fjädring m.m. blev snabbt fördärvade av fasta nycklar. Kompletterades snabbt med den mellanstora modellen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är skillnaden mellan Knipex tångnyckel och deras skruvtång?J JeLö skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Skruvtång-Raptor-Knipex-250-mm/40-9657
Tångnyckeln har släta "käftar" som rör sig parallellt till varandra, precis som en skiftnyckel. Skruvtången verkar ha tandade käftar och rör sig likt en polygriptång. Inte sett skruvtången innan, men den kändes också genast som ett verktyg man måste ha!A Andreas12345 skrev:
Nää, skruvtången har ju inte tandade käftar.J JeLö skrev:
Såg så ut på bilden, men där hade jag visst fel. Dock är den ledad precis så som en polygrip.A Andreas12345 skrev:
Fördelen med tångnyckel är att du inte skadar ytan på muttern/bultskallen när käftarna klämms ihop parallellt. Perfekt till kromade eller aluminiummuttrar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
En liten varning på denna helt fantastiskt fina pryl är att om man sätter den "åt fel håll" kommer man aldrig få loss denT Troberg skrev:Tänkte starta en tråd där folk kan presentera udda verktyg som de flesta inte känner till, men som är extremt användbara när man har dem.
Mitt första bidrag:
Den här lilla grejen: [länk]
Att byta skiva på vinkelslip kräver verktyg, man slinter, i bästa fall slår man fingrarna, i sämsta fall klämmer man dem mellan verktygen. Saker slits, så det blir bara värre och värre.
Well, med den där lilla plutten så gör man det på 10 sekunder, helt utan verktyg. Extremt prisvärd, nu finns det inte längre någon ursäkt för att slipa med kapskivan bara för att "orkar inte byta...", och man behöver inte flera maskiner om man ofta använder olika skivor/flapdisks.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 181 inlägg
Låter som någon talar av erfarenhet
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Lyckligtvis va det inte jag som klantade mej med den va en på jobbet men det tog en stund att ta väck den
79,95 i Ullared för AEG vinkelslipmuttern.T Troberg skrev:Tänkte starta en tråd där folk kan presentera udda verktyg som de flesta inte känner till, men som är extremt användbara när man har dem.
Mitt första bidrag:
Den här lilla grejen: [länk]
Att byta skiva på vinkelslip kräver verktyg, man slinter, i bästa fall slår man fingrarna, i sämsta fall klämmer man dem mellan verktygen. Saker slits, så det blir bara värre och värre.
Well, med den där lilla plutten så gör man det på 10 sekunder, helt utan verktyg. Extremt prisvärd, nu finns det inte längre någon ursäkt för att slipa med kapskivan bara för att "orkar inte byta...", och man behöver inte flera maskiner om man ofta använder olika skivor/flapdisks.