40 862 läst · 99 svar
41k läst
99 svar
Verktyg du inte visste fanns, men som du behöver
Ingen aning, om jag ska vara ärlig. Det enda jag vet är att det gjordes, och att första försöket misslyckades då man använde alkohol istället för vatten för att det inte skulle frysa, och den blev uppdrucken.nanowire skrev:
Ni är
Men min erfarenhet är att slangvattenpasset inte var ett uns bättre än lasern. Och det bästa verktyget är ju ändå de man använder (lasern i detta fallet).
Gillade den här men finns det ingen som man kan köpa i sverige?
Ni är för roliga! Bra fiskehistoriaT Troberg skrev:
Men min erfarenhet är att slangvattenpasset inte var ett uns bättre än lasern. Och det bästa verktyget är ju ändå de man använder (lasern i detta fallet).
Gillade den här men finns det ingen som man kan köpa i sverige?
L lundo27 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Trodde alla redan hade en Festool SM-KSL lundo27 skrev:
http://marsonequipment.com/product/festool-200127-494370-miterfast-angle-saw-transfer-device/
Jag vet inte om det är sant att de vägde av med slang....... har aldrig hört det förr.
Hur som helst så torde vinden och lufttrycket vara de avgörande faktorerna om man vill använda havsytan som nollnivå.
Eftersom det är knappt 8 mil från fastland till fastland och 3 mil från skärgård till skärgård på smalaste stället kan man välja dagar med stabilt väder för att mäta. Då är lufttrycket ungefär det samma och med många mätningar kan man arbeta bort den osäkerheten.
Problemet är vinden. Vattnet förs med vinden. Blåser det västan får vi högre vattenstånd här än de har i Ångermanland och Västerbotten. Blåser det sunnan eller sydvästan länge stiger vattenståndet i hela Bottenhavet och ännu mer i Bottenviken. Blåser det nordan länge blir det lågvatten i Bottenhavet och Bottenviken.
Sällan har vi någon så lång stiltjeperiod att vattenståndet verkligen är det samma överallt.
Tidvattnets inverkan är på sin höjd någon millimeter och strömmarna är mycket svaga.
Förresten finns det ett intressant fenomen som vinden kan förorsaka. Om det först blåser sunnan och sydvästan länge och sedan vänder och blir nordanstorm då är det mycket vatten som skall ut ur Bottenviken genom Kvarken som är både smal och grund. Vid österbottniska kusten från Replotlandet och norrut ända mot Oravais blir det då extremt högvatten under några timmar. Vattenståndet kan stiga upp till två meter över det normala. Det här har hänt tre gånger i levande människors minne. En gång i slutet på 40-talet. En gång på 70-talet. En gång 2001 (om jag minns året rätt).
Det här fenomenet är helt okänt i officiell statistik eftersom området är mellan två mätstationer men vi som bor här vet ju om det.
Hur som helst så torde vinden och lufttrycket vara de avgörande faktorerna om man vill använda havsytan som nollnivå.
Eftersom det är knappt 8 mil från fastland till fastland och 3 mil från skärgård till skärgård på smalaste stället kan man välja dagar med stabilt väder för att mäta. Då är lufttrycket ungefär det samma och med många mätningar kan man arbeta bort den osäkerheten.
Problemet är vinden. Vattnet förs med vinden. Blåser det västan får vi högre vattenstånd här än de har i Ångermanland och Västerbotten. Blåser det sunnan eller sydvästan länge stiger vattenståndet i hela Bottenhavet och ännu mer i Bottenviken. Blåser det nordan länge blir det lågvatten i Bottenhavet och Bottenviken.
Sällan har vi någon så lång stiltjeperiod att vattenståndet verkligen är det samma överallt.
Tidvattnets inverkan är på sin höjd någon millimeter och strömmarna är mycket svaga.
Förresten finns det ett intressant fenomen som vinden kan förorsaka. Om det först blåser sunnan och sydvästan länge och sedan vänder och blir nordanstorm då är det mycket vatten som skall ut ur Bottenviken genom Kvarken som är både smal och grund. Vid österbottniska kusten från Replotlandet och norrut ända mot Oravais blir det då extremt högvatten under några timmar. Vattenståndet kan stiga upp till två meter över det normala. Det här har hänt tre gånger i levande människors minne. En gång i slutet på 40-talet. En gång på 70-talet. En gång 2001 (om jag minns året rätt).
Det här fenomenet är helt okänt i officiell statistik eftersom området är mellan två mätstationer men vi som bor här vet ju om det.
Det låter som en skröna att man dragit slang över Östersjön för att mäta höjd. Medelvattenstånd har man räknat ut i flera hundra år med mm-precision. Gissar att den referensen är nog så bra som en slang dragen över havet.
Mjo, Östersjön låter lite väl långt, men jag vet att danskarna använde slang när man byggde över Stora Bält (jag var där på studiebesök under bygget). Jag tror att det kanske användes även vid Öresundsbron, men är lite osäker på det.V vectrex skrev:
Led-lampa till dragsågen
https://www.rutlands.co.uk/sp+hand-...-work-light-for-japanese-saws-rutlands+jp1444
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.rutlands.co.uk/sp+hand-...-work-light-for-japanese-saws-rutlands+jp1444
Jag vet inte detaljerna, men jag har fått det berättat för mig av en trovärdig person som dessutom är lantmätare, så jag tror på det. Detta ska ha skett innan GPS och lasrar och sånt. Det kan ha varit såpass länge sedan att man kan ha gjort det över isen, dvs inga stora isbrytare, men det är jag osäker på.V vectrex skrev:
Jag ser det som självklart att det gjordes över isen. Det var väl först på 70-80-talen som isbrytarna började hålla Kvarken öppen och det var först på 90-talet som vi fick dåliga isvintrar nästan varje år. Innan dess var det kvärkvintrar ganska ofta. En kvärkvinter är när isen bär att färdas på över Kvarken.T Troberg skrev:Jag vet inte detaljerna, men jag har fått det berättat för mig av en trovärdig person som dessutom är lantmätare, så jag tror på det. Detta ska ha skett innan GPS och lasrar och sånt. Det kan ha varit såpass länge sedan att man kan ha gjort det över isen, dvs inga stora isbrytare, men det är jag osäker på.
Vårvintern 1966 och vårvintern 1940 var isen så tjock att man hade plogat landsväg för biltrafik direkt över isen mellan Vasa och Umeå.
Såvitt jag vet härstammat höjdmätningarna i Finland från åren kring 1960.