Alfredo Alfredo skrev:
Allt, eller hur menar du egentligen? ;)
Jag försöker få ett hum om kostnaden för ett larm överstiger de värdefulla sakerna i vårt hem. Men det verkar som att det blir väsentligt billigare att låta en eventuell tjuv stjäla tv:n och tömma barskåpet än att ha ett larm som kostar pengar men ändå inte kan garantera inbrottsfritt :D

Ska sen ett gäng idioter på larmfirman sitta och glo på en så vete fan om jag inte skulle låta bli Verisure även om tjänsten var gratis.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Länk till bilderna, tack?
Gäller ju att vara källkritisk i dessa tider :giggle:
Jag har en på en gubbe 70+ år, intresse? Pm till signaturen "Nattvakt"
 
  • Haha
  • Gilla
lassab999 och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
ag har en på en gubbe 70+ år, intresse? Pm till signaturen "Nattvakt"
Fan, är det mig du har fångat på streamen :thinking:
Då ska jag ha provision på dina bilder :crysmile:
 
R RalleB skrev:
Nu är det tyvärr såhär att de förmodligen inte är de enda som är inne och kollar kamerorna.

ALLT som ligger exponerat mot nätet får man som privatperson räkna med att någon annan kan komma åt, oftast väldigt enkelt.

Bara att kolla vilka företag LAPU$ hackat på senaste tiden. Tror ni verkligen att eran/verisure säkerhet är bättre än t.ex nvidia, Microsoft etc. ? :crysmile::rofl:

Och kom inte med den där gamla skiten om att ”jag har inget att dölja, de får gärna kolla min kamera/dator” eller ”varför skulle de vilja hacka mig?”
Om ni inte fattar ev. konsekvenser av att ha t.ex. kameror inomhus som är uppkopplade mot nätet så hade nog darwin rätt.
Samma konsekvens som att ha kameror på datorer, mobiler, surfplattor. Skillnaden är att du inte får 110db i örat från ett larm som varnar dig om att du blir filmad eller fotad.

Jag har väldigt svårt att se varför larmaktiverad kamerautrustning skulle vara värre.

Jag har flertalet larmaktiverade kameror i mitt hus. En är i sovrummet. Därtill har jag ett gäng surfplattor, 6 mobiltelefoner och 5 datorer. Samtliga är utrustade med kamera, uppkopplade till nätet 24/7 (precis som era är).

Ett tips för er som känner er osäkra. Läs på om tekniken och hur logiken fungerar i larmet ni köper. En del info kan ni få från era larmfirmor. I annat fall går det att få tag på tekniska specar (Honeywell i Sectors fall). Därtill kan ni gräva ner er i exakt hur elektroniken fungerar (om ni orkar?).

Det finns alltid nån tjomme som går in och påstår att allt går att avlyssna i alla lägen, att allt är öppet, att det finns bakdörrar överallt. Varför har ni ens brandväggar om det ändå finns bakdörrar överallt?

I Verisure-fallet är det enda problemet att anställda gjorde något de varken får eller ska. Jag förstår inte riktigt vad det har med tekniken att göra i det här fallet.

Därtill har ni väl fönster på era hus? Vad hindrar någon från att stå på utsidan och filma in? Fixar era brandväggar det?

Länka i så fall. Jag köper en direkt.
 
  • Gilla
avdpos
  • Laddar…
P
H henlin431 skrev:
Samma konsekvens som att ha kameror på datorer, mobiler, surfplattor. Skillnaden är att du inte får 110db i örat från ett larm som varnar dig om att du blir filmad eller fotad.
En annan skillnad är att ha kameran ständigt tillgänglig för tjuvtittare mot att den bara skickar bilder när man själv vill.
Jag har flertalet larmaktiverade kameror i mitt hus. En är i sovrummet. Därtill har jag ett gäng surfplattor, 6 mobiltelefoner och 5 datorer. Samtliga är utrustade med kamera, uppkopplade till nätet 24/7 (precis som era är).
Jag brukar stänga av min dator när jag inte använder den.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag har inga larm & är inte intresserad, men har haft en kamera utomhus för att ha koll på vilka bilar som far ikring här på natten (landsbygden).
Den kameran kopplade jag till min egen NAS och sedan skickade den sms/mail till mig om nåt hände.

Är inte en del av problemet att allt ska ligga i molnet?
Jag använde mig inte av den nättjänst (DLink) som ingick, just för det där med att "vem som helst" inte skulle ha tillgång till kameran.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
En fråga jag ställer mig, är om en spridning (även tilltaget att stå ett gäng i samma rum och glo vid ett larm) av denna mycket privata information inte faller under GDPR?
Dvs de utnyttjar min personliga information på ett sätt som är utanför avtalet och är direkt skadligt för mig personligen.

Jag skulle "stämt dem direkt" enligt GDPR, kanske går det t.o.m. att driva som en grupptalan om det nu finns flera drabbade.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sånt här bör ju vara brottsligt och bör hanteras på sådant sätt av verisure. Allt annat borde betyda konkurs för verisure.
Att operatörerna kan se nakna personer är kanske ofrånkomligt, men att spara ner det och sen sprida det till andra bör beivras.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Fan, är det mig du har fångat på streamen :thinking:
Då ska jag ha provision på dina bilder :crysmile:
Provision? Med den kroppen? Det är jag som skall ha betalt
 
  • Gilla
EMEL
  • Laddar…
Att ett gäng finniga larmtekniker står och tittar på bilder som finns i deras larmsystem strider nog inte mot något avtal alls. Om de däremot lyft bilderna utanför systemet är det kört direkt.

Men det ska ju bevisas också. Om det går att bevisa har givetvis Verisure ingen framtid att tala om.

Samma resa har gjorts inom polisen och sjukvården. Skillnaden är att det är svårt att lägga ner polisen och sjukvården. Men där har man byggt systemprocesser som gör materialgranskare personligt ansvariga om det dyker upp situationer där de använt kundrelaterad data till ett syfte som inte ingår i arbetet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Samma konsekvens som att ha kameror på datorer,
Den enda dator jag har med kamera har ett fysiskt lock framför kameran. Plattor och lurar är det svårare att skydda sig mot när de används men när de inte används brukar i alla fall mina ha kameran fysiskt blockerad av en bordsskiva eller någon form av fodral.

H henlin431 skrev:
Därtill har ni väl fönster på era hus? Vad hindrar någon från att stå på utsidan och filma in?
Bristen på tillräckligt långa stegar.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag brukar stänga av min dator när jag inte använder den.
Mina "bruksdatorer" är på 24/7/365. De används alltid av något på något sätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Någon som vet, på ett ungefär, hur mycket man totalt sparar under en femårsperiod på att inte ha en larmanläggning från Verisure?
Det beror på om du får inbrott eller inte.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Det är lite lustigt att alla "hö hö hö verisure och larmbolag är för töntar"-tuffingar i andra trådar om detta stoltserar med att de minsann har en egen kameralösning. Lösningar som allt som oftast tydligen involverar arlo/dlink/netgear/tp-link och liknande som trycker upp allt till en kinesisk molnlösning på andra sidan jorden eller någon NAS som trejdepart har full kontroll över, vidare in i någon halvsuspekt kinatillverkad app.
Du får nog allt komma med en länk här till någon som påstår att en molnlösning skulle vara säkrare.

Argumentet är (väl?) aldrig att man "har koll" med ett eget system utan att det är vansinne att betala 500-600 i månaden för i princip samma funktionalitet som du kan få till din egen telefon för 6-8 tusen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Bristen på tillräckligt långa stegar.
Nog finns det lösningar på det...
Vit drönare med kamera och landningsställ mot en neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.