27 065 läst · 90 svar
27k läst
90 svar
Verisures anställda spred nakenbilder på kunder
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Finns det dörrlås om är uppkopplade mot Internet? Vilka galningar köper och låter installera sådana?C cpalm skrev:
Att fotografera nakna personer via övervakningskameror i hemmet torde räknas som kränkande fotografering, såvida det inte finns något i larmavtalet där den kameraövervakade ger tillstånd till det.
Brukar det finnas en sådan klausul?
Ovanstående är lite förenklat. Om fotograferingen sker pga ett larm så har knappast operatören begått brottet kränkande fotografering uppsåtligt och klarar sig antagligen från åtal.
Ovanstående är lite förenklat. Om fotograferingen sker pga ett larm så har knappast operatören begått brottet kränkande fotografering uppsåtligt och klarar sig antagligen från åtal.
Har de frågat sina försäkringsbolag vad de tycker? Försäkringsbolag brukar ju vara lite ovilliga att ge ersättning om det saknas bevis för ett inbrott …C cpalm skrev:
Det är inte fotograferingen som är problemet här, utan spridningen av informationen....P pmd skrev:Att fotografera nakna personer via övervakningskameror i hemmet torde räknas som kränkande fotografering, såvida det inte finns något i larmavtalet där den kameraövervakade ger tillstånd till det.
Båda, tror jag. Om det inte finns något tillstånd från den som hyr larmet om att larmoperatören får fotografera i hemmet så begår larmoperatören brottet kränkande fotografering. Förhoppningsvis finns ett sådan tillstånd inbyggt i larmavtalet, men det återstår att se. Någon som har t.ex. ett Verisurelarm kanske kan svara på den frågan?
Spridningen skulle kunna vara olaga integritetsintrång, men det borde nog prövas i en domstol för att vi ska vara säkra på det. För att dömas för olaga integritetsintrång måste den åtalade ha spridit uppgifterna i uppsåt att skada.
Spridningen skulle kunna vara olaga integritetsintrång, men det borde nog prövas i en domstol för att vi ska vara säkra på det. För att dömas för olaga integritetsintrång måste den åtalade ha spridit uppgifterna i uppsåt att skada.
Alldeles oavsett hur själva avtalstexten ser ut kan man väl anse att den som beställt ett larm där kameror ingår som en del av den tekniska lösningen i alla fall indirekt måste ha insett att dessa kameror skulle kunna komma att användas som en del i tjänsten och att användningen av kamerorna i vissa situationer därmed får ses som en del av avtalet?P pmd skrev:
Hur och när de får användas är naturligtvis inte självklart.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 974 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 974 inlägg
Det kan man naturligtvis anse, och många gör nog det också. Frågan är om ett implicit tillstånd räcker. Man måste kanske ha juridisk svartbälte i integtritetsfrågor för att avgöra den saken.Alfredo skrev:Alldeles oavsett hur själva avtalstexten ser ut kan man väl anse att den som beställt ett larm där kameror ingår som en del av den tekniska lösningen i alla fall indirekt måste ha insett att dessa kameror skulle kunna komma att användas som en del i tjänsten och att användningen av kamerorna i vissa situationer därmed får ses som en del av avtalet?
Jag är fortfarande nyfiken på hur en typisk avtalstext för hemmalarm ser ut. Jag hittade Securitas allmänna villkor, men utan att hitta något i det som ger explicit tillstånd för fotografering i hemmet.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 365 inlägg
Måste va skönt, då slipper man sitta i fönstret och räkna antalet bilar som åker förbi, bara att ta mailloggen för att se hur många som åkt förbi.L lat skrev:Jag har inga larm & är inte intresserad, men har haft en kamera utomhus för att ha koll på vilka bilar som far ikring här på natten (landsbygden).
Den kameran kopplade jag till min egen NAS och sedan skickade den sms/mail till mig om nåt hände.
Är inte en del av problemet att allt ska ligga i molnet?
Jag använde mig inte av den nättjänst (DLink) som ingick, just för det där med att "vem som helst" inte skulle ha tillgång till kameran.
denna lösning borde ju ges till alla pensionärer som sitter i fönstret och räknar!