Jag har full förståelse för att folk har larm och kameror för skydd och övervakning av sina hem. Har själv funderingar på att ha det.

Det jag inte begriper är varför man väljer att ha kameror inomhus, det verkar onödigt. Särskilt när andra personer har möjlighet att glo på en.
 
Folk går hårt in här för att försvara sitt beslut att betala verisure en månadsavgift.
Alltid roligt när det är så tydligt :crysmile:
 
  • Gilla
snowjim och 7 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det jag inte begriper är varför man väljer att ha kameror inomhus, det verkar onödigt.
Det är ett sätt för att ganska enkelt kunna verifiera att någon verkligen är inne i bostaden, samt att visuellt förhoppningsvis kunna verifiera att det brinner.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Unikt namn
Keiller Keiller skrev:
Jag har full förståelse för att folk har larm och kameror för skydd och övervakning av sina hem. Har själv funderingar på att ha det.

Det jag inte begriper är varför man väljer att ha kameror inomhus, det verkar onödigt. Särskilt när andra personer har möjlighet att glo på en.
Kameran verkar ändå bara spela in när larmet går (något som de även informerar om). Det hade varit ännu värre om kameran kunde aktiveras när som helst av operatören.

Sen att 9/10 larm orsakas av husägaren själv, som får panik och (naken)springer mot larmcentralen för kvittera larmet, kräver ju att operatörerna visar på högre integritet än vad som avslöjas här.

Jag hoppas alla verisurekunder kontaktar sin säljare och lämnar över sina synpunkter om denna osunda chargång som verkar råda.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ett sätt för att ganska enkelt kunna verifiera att någon verkligen är inne i bostaden, samt att visuellt förhoppningsvis kunna verifiera att det brinner.
Hur många kameror behöver man ha för att dels verifiera att någon obehörig är inomhus, dels täcka alla ställen där brand kan uppstå för att visuellt verifiera att det brinner? Borde väl räcka med "blinda" rök- och rörelsedetektorer för att verifiera?
 
  • Gilla
Anders_70
  • Laddar…
Hur många kameror det behövs beror bl.a. på planlösning och storlek på bostaden.
De kameror som ofta följer med larmpaketen från larmbolagen med ”fria utryckningar” är de som är integrerade i PIRen.

Vill man ha närmare 100% täckning så blir det många kameror.
Väljer man så att kamerorna täcker strategiska områden så kan en/två per våning räcka.

För branddetektering så kan det vara lämpligt att rikta kameran åt det håll där rökdetektorn sitter samt åt det håll där det är mest troligt att brand uppstår (tex köket).


När jag har kollat på olika larmpaket från de olika larmbolagen så har det alltid varit en eller två rökdetektor som följer med.
Det är alldeles för lite om det är en bostad på två plan på 100+100kvm.

Vi har i dagsläget tio rökdetektorer till vårt larm (inkopplade på var sin larmingång). Att vi har så många är att det behövs för att täcka in större delen av hela bostaden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Vad som hänt är alltså:
- man betalar för att någon ska titta på bilderna när rörelse detekteras och larmet är på
- man drar av sig kläderna och springer fram till en kamera samtidigt som larmet är på
- någon tittar på bilderna precis så som man betalat för att någon ska göra

Wow, vilket scoop!

Lösning:
- Larma av innan du dansar naken framför kameran
- Om man vill ha larm på när man är hemma, tex under natten, använd funktioner för hemmalarm vs bortalarm och aktivera inte kameror i utrymmen där du rör dig naken på nätterna
- Använd inte kameror alls i utrymmen där du rör dig naken, det finns andra typer av rörelsedeckare
För någon som säger sig inte alls vilja försvara Verisures beteende - du tycker inte att du missade själva pudelns kärna här?
 
  • Gilla
Bllomqvist och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag har full förståelse för att folk har larm och kameror för skydd och övervakning av sina hem. Har själv funderingar på att ha det.

Det jag inte begriper är varför man väljer att ha kameror inomhus, det verkar onödigt. Särskilt när andra personer har möjlighet att glo på en.
Jag har egna kameror samt Nest-brandvarnare. Skulle en brandvarnare börja tjuta får jag meddelande även om jag inte är hemma och kan direkt kolla video-feeden för att se om det verkligen brinner.

Känns väldigt skönt att ha den möjligheten.
 
  • Gilla
h-i-h
  • Laddar…
Jag var för 5-10 år sedan på en utbildning för det företag jag jobbade på då ,& några av deltagarna jag umgicks med under utbildningen hade jobbat på något bevakningsföretag när kameraövervakningen i hem var nytt .
De berättade att ett kvällsnöje var att just titta på nakna människor i deras hem.
Altså även när larm ej hade gått.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
C
Redaktionen Redaktionen skrev:
Verisures anställda spred nakenbilder på kunder
Länk till bilderna, tack?
Gäller ju att vara källkritisk i dessa tider :giggle:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Skymag och 6 till
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kameran verkar ändå bara spela in när larmet går (något som de även informerar om). Det hade varit ännu värre om kameran kunde aktiveras när som helst av operatören.
Enligt Aftonbladetartikeln som refereras i inlägg #31 kan tekniker fjärraktivera kamerorna, men det framgår inte om larmoperatörererna kan göra det också.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Någon som vet, på ett ungefär, hur mycket man totalt sparar under en femårsperiod på att inte ha en larmanläggning från Verisure?
 
Keiller Keiller skrev:
Någon som vet, på ett ungefär, hur mycket man totalt sparar under en femårsperiod på att inte ha en larmanläggning från Verisure?
Gå in på deras hemsida och få förslag. Jag skulle få betala 9000 kr i startkostnad och sedan 499 kr/mån => 39000 kr för 5 år.
 
Keiller Keiller skrev:
Någon som vet, på ett ungefär, hur mycket man totalt sparar under en femårsperiod på att inte ha en larmanläggning från Verisure?
Allt, eller hur menar du egentligen? ;)
 
Dyrt och dåligt- skojarföretag. Hade Veriasure i Frankrike. Mängder med falsklarm.Värdelös utrustning
Dom hade inga som helst problem att installera larmet på några timmar. Däremot var det tydligen oerhört svårt att koppla ur för då behövde de hela 3 månaders uppsägning. Detta retade mig så jag ägnade en vecka av mitt händelsefattiga liv att ge dom så bad rating som möjligt på så många ställen som möjligt.
Liten hämnd är också hämnd.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.