Något som också kan fungera är nyklippt och otvättad fårull, som man sätter fast i buskarna, ser visserligen ut som halloween dekoration men för mina grannar som hade problem med rådjur fungerade det.
 
  • Gilla
FE ML
  • Laddar…
Det beror på hur vana rådjuren är vid får. Jag har en fårhage typ 200m bort, det var verkligen bortslängda pengar när jag köpte "anti-rådjur-medel" med fårdoft...
 
  • Gilla
Snow_Stone och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Snow_Stone skrev:
Något som också kan fungera är nyklippt och otvättad fårull, som man sätter fast i buskarna, ser visserligen ut som halloween dekoration men för mina grannar som hade problem med rådjur fungerade det.
Hur länge fungerade det? Tre dagar?

Jag har aldrig ens jört talas om att sådant fungerar, tvärtom har jag hört många som säger att det inte fungerar…
 
Nissens
F FE ML skrev:
😄 så var det. Men jag får fortsätta så länge med min radio och mina lampor och belysning samt rakvatten och fårull. Sen får jag planera att sätta stängsel, antigen hönsnät, fanns 180 cm x 50 m eller elstängsel från biltema som fick tipset tidigare.
Ok, jag har använt radio på vildsvin, och det kändes som att det funkade faktiskt. Svårt att veta helt säkert förstås. Det kom inga grisar när jag använde den, men vet ju inte om de hade kommit utan radion.

Jag satte på P1 som nästan bara har människoprat, precis det vildsvinen inte gillar. Den behöver inte ha hög volym, djuren har bra hörsel.

Jag har rätt kraftiga strålkastare med rörelsedeccar, rådjuren bryr sig inte. Enda fördelen är att jag ofta märker när de kommer och ljuset tänds…
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag har använt radio på vildsvin, och det kändes som att det funkade faktiskt. Svårt att veta helt säkert förstås. Det kom inga grisar när jag använde den, men vet ju inte om de hade kommit utan radion.

Jag satte på P1 som nästan bara har människoprat, precis det vildsvinen inte gillar. Den behöver inte ha hög volym, djuren har bra hörsel.

Jag har rätt kraftiga strålkastare med rörelsedeccar, rådjuren bryr sig inte. Enda fördelen är att jag ofta märker när de kommer och ljuset tänds…
Jag hade faktiskt samma kanal, tänkte på det och det kom ingeting men jag är osäker på om det var en tillfällighet eller radion. Jag får fortsätta använda den så mycket jag kan tills jag kommer på något mer långsiktigt.

Men pågår detta augusti ut eller fortsätter på vintern också?
 
Nissens
F FE ML skrev:
Jag hade faktiskt samma kanal, tänkte på det och det kom ingeting men jag är osäker på om det var en tillfällighet eller radion. Jag får fortsätta använda den så mycket jag kan tills jag kommer på något mer långsiktigt.
👍🏻
F FE ML skrev:
Men pågår detta augusti ut eller fortsätter på vintern också?
Det börjar avta från mitten av augusti. Så någon gång därefter borde risken försvinna. Efter augusti är det sannolikt riskfritt.

Har man riktig otur så hamnar man i gränsen mellan två revir, då kan det bli extra gränsmarkeringar där..
men då får man ha ordentlig otur.
 
Nissens Nissens skrev:
👍🏻

Det börjar avta från mitten av augusti. Så någon gång därefter borde risken försvinna. Efter augusti är det sannolikt riskfritt.

Har man riktig otur så hamnar man i gränsen mellan två revir, då kan det bli extra gränsmarkeringar där..
men då får man ha ordentlig otur.
Tack för info, bra att veta och hoppas verkligen att det inte blir fler plantor som råkar illa.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur länge fungerade det? Tre dagar?

Jag har aldrig ens jört talas om att sådant fungerar, tvärtom har jag hört många som säger att det inte fungerar…
Thujorna står kvar, ett år sen de använde sig av ullen. Grannarna är nöjda. En annan granne som inte använde sig av det har ingen häck längre. Mer kan jag inte säga om det. Tänkte mest att det var ett tips som i min vetskap har fungerat.
 
  • Gilla
Grönamarie och 1 till
  • Laddar…
Trico garden heter ett fårfettsdoftande medel man brukar ha på tex blommande växter för att skrämma bort rådjur.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S Snow_Stone skrev:
Thujorna står kvar, ett år sen de använde sig av ullen. Grannarna är nöjda. En annan granne som inte använde sig av det har ingen häck längre. Mer kan jag inte säga om det. Tänkte mest att det var ett tips som i min vetskap har fungerat.
Då beter väl sig rådjur olika på olika platser, för jag har bara hört motsatsen innan. Att det inte funkat långsiktigt alltså.

Men då är ju problemet löst. Enklare kan det ju inte bli. 😊
 
F FE ML skrev:
Jag hade faktiskt samma kanal, tänkte på det och det kom ingeting men jag är osäker på om det var en tillfällighet eller radion. Jag får fortsätta använda den så mycket jag kan tills jag kommer på något mer långsiktigt.
Du har fått de flesta av råden som man brukar få när man ber om hjälp mot de djur som vi lever nära inpå, eller tvärtom 😏

I den här situationen så är det viktigt att tänka långsiktigt för att ni skall slippa besvikelser framöver och bor man med naturen inpå knutarna så gäller det alla årstider.

Jag har i många år bott på en lantbruksfastighet mitt i naturen med skogen intill och byggt upp en stor skogsträdgård där.

Djuren vänjer sig vid ljud och lukter och allt annat som skall verka skrämmande, det hjälper endast ett tag. Dessutom orkar man inte själv hålla på att spruta eller sätta ut andra medel som skall verka avvisande, tänk dig själv att vecka efter vecka se till att något "som är bra" finns på plats runt tomten...

Vildsvin är numera också ett stort bekymmer och de kan snabbt böka upp en hel tomt.

Vi löste det med elstängsel, fyra trådar, runt hela området som vi använde som tomt. Annars fungerar Allox stängsel bra mot rådjur men inte mot vildsvin. Rådjur äter på tujahäckar om de inte hittar annat under vintern.

Lycka till!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Du har fått de flesta av råden som man brukar få när man ber om hjälp mot de djur som vi lever nära inpå, eller tvärtom 😏

I den här situationen så är det viktigt att tänka långsiktigt för att ni skall slippa besvikelser framöver och bor man med naturen inpå knutarna så gäller det alla årstider.

Jag har i många år bott på en lantbruksfastighet mitt i naturen med skogen intill och byggt upp en stor skogsträdgård där.

Djuren vänjer sig vid ljud och lukter och allt annat som skall verka skrämmande, det hjälper endast ett tag. Dessutom orkar man inte själv hålla på att spruta eller sätta ut andra medel som skall verka avvisande, tänk dig själv att vecka efter vecka se till att något "som är bra" finns på plats runt tomten...

Vildsvin är numera också ett stort bekymmer och de kan snabbt böka upp en hel tomt.

Vi löste det med elstängsel, fyra trådar, runt hela området som vi använde som tomt. Annars fungerar Allox stängsel bra mot rådjur men inte mot vildsvin. Rådjur äter på tujahäckar om de inte hittar annat under vintern.

Lycka till!
Tack för det.

Som nämnt tidigare så är jag väldigt tacksam för alla tips och råd jag har fått. Jag har tagit fram några improvisoriska metoder och medel (utifrån alla tips) men jag kommer fortsätta planera och komma fram till en långsiktig lösning.

Tusen tack allihopa
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Skaffa fårull o häng lite här o var ..
Funkar i regel 🤠
 
F FE ML skrev:
Hej,

Min nya 70 m tujahäck (smaragd) planterade i maj och allting såg fint ut fram till nu. Upptäckte igår två st. skalade tujor, se bild. Vem kan det vara? Rådjur, hare etc? Någon som har erfarenhet av det? Som ni ser så bor jag nära skogen och har sett rådjur i närheten.

Jag har behandlat plantorna med gyllebo pkantskydd men tar gärna emot fler tips.

Mvh
Fed
Vår granne satte stängsel framför hela sin häck på bägge sidor, du har den tagit sig och de har tagit bort staketet.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
TRJBerg
F FE ML skrev:
🤣, och jag tackar och ta emot.

Vi har sett flera gånger rådjur på vår tomt. Vi hade stora problem när jag sådde gräsmattan 2021, varje morgon såg ut som att någon hade dansat sönder hela tomten. Vi har en stor tomt och ville gärna odla allt möjligt men med tanke på rådjuren så tänkte vi bygga ett växthus ca 30 kvm. Vi har dock lagt väldigt mycket pengar på nybyggda huset och allt runt omkring, så ett växthus får bli i ett senare skedde.

Till stängslet:
Jag tittade på bl. annat biltema och det fanns möjlighet att bygga ett elstängsel,
t ex 150 cm högt. Kanske komma runt något billigare? Alternativt som du säger fårstängsel men det får bli lite mellanrum för att rensa ogräs och sånt. Men jag kan omöjligt att stänga mot den obebyggda granntomten samt på framsidan av huset. Hoppas att bocken är inte så smarta och kommer runt stängslet inne på tomten.
Varför är det omöjligt att stänga mot den obebyggda granntomten samt på framsidan av huset?
Nyfiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.