Nissens Nissens skrev:
Problemet med den gubben var att han sköt på olovlig tid och rådjuret stod på grannens tomt… så han blev av med sina vapen.

Vissa tror att problemet var att han sköt inifrån huset - vilket är helt ok att göra i sig.
Samt det viktigaste: avlossade skott i detaljplanerat område vilket i princip bara kommunjägare får göra.
 
F FE ML skrev:
Bra avskräckningsmedel?
Röd Gyttorp, är mycket avskräckande!
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Röd Gyttorp, är mycket avskräckande!
Tack för det och jag håller med men det är ett alternativ som jag inte kan bruka 😊.
Annars var det mycket info ovan och jag är väldigt tacksam för det. Vad snabba, duktiga och hjälpsamma folk här inne är.

För min del så har jag öppet krig mot rådjur. Först rådjur på min nysådda gräsmatta, växter mm, kändes som att de ville jävlas med mig, och nu bockar på mina plantor. Får se var jag landar
 
F FE ML skrev:
Tack för det och jag håller med men det är ett alternativ som jag inte kan bruka 😊.
Annars var det mycket info ovan och jag är väldigt tacksam för det. Vad snabba, duktiga och hjälpsamma folk här inne är.

För min del så har jag öppet krig mot rådjur. Först rådjur på min nysådda gräsmatta, växter mm, kändes som att de ville jävlas med mig, och nu bockar på mina plantor. Får se var jag landar
Testa att pinka i en hink och vattna ut detta lite utspätt i tomtgränsen, det funkar mot vildsvin och kan kanske funka mot rådjur också.
Det första tipset var ett litet skämt..
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Vi hade rådjur på tomten tills vi skaffade vår halvgalna katt. Han är Main coon/norsk skogskatt och sätter efter alla rådjur som närmar sig.

Visserligen kommer han hem ibland och har fått stryk, men han vaktar tomten på ett ypperligt vis.

Inte det bästa tipset kanske men det fungerar för oss 🤣
Mkt bra alternativ, hund kan jag tänka mig är ett bra alternativ med? Men jag har svårt för husdjur så det blir varken katt eller hund
 
Jag fick allt möjligt nerbetat av rådjur innan men när jag ändå var tvungen att sätta nät för hunden så satte jag ett 150 cm högt alloxnät. Det har faktiskt räckt, det är ett dike precis framför så verklig hopphöjd blir högre. Klart de KAN ta sig in om de verkligen vill men de senaste åren har de hållt sig på utsidan.
Alloxnätet är tätmaskat men svart så man ser det inte mot det gröna.
Både hund och rådjur skulle egentligen kunna gå rakt igenom men de låter bli, det verkar räcka att det är något i vägen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Testa att pinka i en hink och vattna ut detta lite utspätt i tomtgränsen, det funkar mot vildsvin och kan kanske funka mot rådjur också.
Det första tipset var ett litet skämt..
🤣🤣 jag vet att det var ironi, därför skrev jag att det var svårt för mig
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nissens
MickeTyr MickeTyr skrev:
Samt det viktigaste: avlossade skott i detaljplanerat område vilket i princip bara kommunjägare får göra.
Nej, det var inte detaljplanerat område…

Citat från länken nedan:

”Sköt rådjur på grannens tomt
Det är nu sex år sedan Runar Søgaard sköt ett rådjur från sovrumsfönstret i villan utanför Uppsala.

Han gjorde två fel:

Han sköt rådjuret under olovlig jakttid.

Rådjuret stod på grannens tomt.

Däremot rådde inte "skjutförbud" i området där Runars och Carolas dåvarande villa ligger.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A23ab5/inget-mer-skjutande-for-runar
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Visserligen kommer han hem ibland och har fått stryk, men han vaktar tomten på ett ypperligt vis.
❤️
 
Nissens
F FE ML skrev:
Mkt bra alternativ, hund kan jag tänka mig är ett bra alternativ med? Men jag har svårt för husdjur så det blir varken katt eller hund
Katt är ett dåligt alternativ eftersom de orsakar mycket elände i naturen…
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag fick allt möjligt nerbetat av rådjur innan men när jag ändå var tvungen att sätta nät för hunden så satte jag ett 150 cm högt alloxnät. Det har faktiskt räckt, det är ett dike precis framför så verklig hopphöjd blir högre. Klart de KAN ta sig in om de verkligen vill men de senaste åren har de hållt sig på utsidan.
Alloxnätet är tätmaskat men svart så man ser det inte mot det gröna.
Både hund och rådjur skulle egentligen kunna gå rakt igenom men de låter bli, det verkar räcka att det är något i vägen.
Det är ett bra alternativ tycker jag, vi var inne på det i början men jag kör nog till Biltema och satsar på ett elstängsel med ett par trådar. Det var P-son83 som tipsade om det och såg inte så himla komplicerat och dyrt ut
Nissens Nissens skrev:
Katt är ett dåligt alternativ eftersom de orsakar mycket elände i naturen…
ok 😄
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nissens
Någon sade att det är lagligt att hänga fiskenät på tork i trädgården. Man kan ju inte hjälpa att något råkar fastna i det. 😂😂
 
Nissens Nissens skrev:
Någon sade att det är lagligt att hänga fiskenät på tork i trädgården. Man kan ju inte hjälpa att något råkar fastna i det. 😂😂
🤣🤣, kontaktade förresten en jägare, hade glömt att jag jobbar med honom, och han rekommenderade starkt rakvatten eller billigaste parfym samt fårull. Fårull och rådjur går inte ihop enligt honom. Elstängsel får avvakta enligt honom, låter för enkelt i mina öron men vad vet jag 😊
 
Nissens
F FE ML skrev:
🤣🤣, kontaktade förresten en jägare, hade glömt att jag jobbar med honom, och han rekommenderade starkt rakvatten eller billigaste parfym samt fårull. Fårull och rådjur går inte ihop enligt honom. Elstängsel får avvakta enligt honom, låter för enkelt i mina öron men vad vet jag 😊
Jadu, jag har aldrig hört talas om någon som är nöjd långsiktigt med de enkla lösningarna. Kortsiktigt kan det säkert vara så att något funkar. Lite förvånande att en jägare rådde till det faktiskt. 😊
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jadu, jag har aldrig hört talas om någon som är nöjd långsiktigt med de enkla lösningarna. Kortsiktigt kan det säkert vara så att något funkar. Lite förvånande att en jägare rådde till det faktiskt. 😊
😄 så var det. Men jag får fortsätta så länge med min radio och mina lampor och belysning samt rakvatten och fårull. Sen får jag planera att sätta stängsel, antigen hönsnät, fanns 180 cm x 50 m eller elstängsel från biltema som fick tipset tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.