Några fler tips:
1. Som någon redan skrev funkar fårull. Äger en del skog och vi brukar lägga ut fårull vid nyplantering för att hålla älg och rådjur borta från plantorna. Det funkar väldigt bra.

2. Vargurin skrämmer bort rådjuret. Det går att köpa på flera ställen, spruta på några platser och upprepa med jämna mellanrum.

3. Blodmjöl, vatten och ammoniak som placeras ut i burkar ut sägs också skrämma bort rådjuren.
 
F FE ML skrev:
Tack för det.

Som nämnt tidigare så är jag väldigt tacksam för alla tips och råd jag har fått. Jag har tagit fram några improvisoriska metoder och medel (utifrån alla tips) men jag kommer fortsätta planera och komma fram till en långsiktig lösning.

Tusen tack allihopa
Många svar fick du. Gemensamt för djuren är att de ratar starka dofter och jobbigt underlag att gå på. Därför klarar sig vissa växter. Tips: Elstängsel, Urin, löst hönsnät på mark eller stam.
 
F FE ML skrev:
Hej,

Min nya 70 m tujahäck (smaragd) planterade i maj och allting såg fint ut fram till nu. Upptäckte igår två st. skalade tujor, se bild. Vem kan det vara? Rådjur, hare etc? Någon som har erfarenhet av det? Som ni ser så bor jag nära skogen och har sett rådjur i närheten.

Jag har behandlat plantorna med gyllebo pkantskydd men tar gärna emot fler tips.

Mvh
Fed
Köp rådjursspray, kaliber 12.
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Lägg ut blodmjöl.
 
Coronettan Coronettan skrev:
Många svar fick du. Gemensamt för djuren är att de ratar starka dofter och jobbigt underlag att gå på. Därför klarar sig vissa växter. Tips: Elstängsel, Urin, löst hönsnät på mark eller stam.
Det beror på vilken sorts ”starka dofter”. Rådjuren är väldigt glada i att feja på eller riva i barrträd och buskar med stark doft. Råbocken verkar betrakta vår jättetuja som sin nemesis och river i lågt hängande grenar varje vår. Häromdagen klippte jag i vår sävenbom (som växer i en brant där rådjuren inte kommer åt) och lämnade grenarna i en hög på marken. Samma kväll/natt hade råbocken varit framme och rivit runt i högen och krafsat på marken 😄 Andra grenar i högen bredvid fick ligga kvar. Svarta vinbär och rosenrips fejade de sönder men lät bli andra buskar intill.

Djurlukter som tex får är dom mer skeptiska till.
 
F FE ML skrev:
Hej,

Min nya 70 m tujahäck (smaragd) planterade i maj och allting såg fint ut fram till nu. Upptäckte igår två st. skalade tujor, se bild. Vem kan det vara? Rådjur, hare etc? Någon som har erfarenhet av det? Som ni ser så bor jag nära skogen och har sett rådjur i närheten.

Jag har behandlat plantorna med gyllebo pkantskydd men tar gärna emot fler tips.

Mvh
Fed
Mina buskar och rosor har fått vara ifred sedan jag för många år sedan började spruta med Trico Garden på det som intresserat framförallt rådjur. Bor med mycket vilt runt knuten. Tyvärr hjälper det inte mot vildsvin.
 
A Abies koreana skrev:
Jag har inte sett något som ens kommer i närheten av detta men bilden lämnar en del svar faktiskt.

Sjukdom, torka, frostskador och insekter kan nog uteslutas, de lämnar inte en sådan jämn och perfekt skada efter sig. Då återstår ett djur eller flera i lämplig storlek som systematiskt har tuggat sig igenom hela sidan på häcken.

Det finns inte så många att misstänka så jag säger ett rådjur eller flera, kanske med kid som inte hittat föda på annat håll. Tuja är inte ett förstahandsval på vintern men om kylan är hård, snödjupet ställer till problem så kan en tujahäck vara skillnaden mellan liv och död.

Ni borde ju ha sett förövarna för kalaset har sannolikt pågått över flera nätter eller....?
Det är en sommarstuga. Vad som sker på vintern är det ingen som vet. Men det var mer snö än vanligt i vintras, så det kan ju vara en orsak. Tack för svar
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
F FE ML skrev:
Varför just nyplanterade tujor? Vad gör man i detta fallet? Har lagt otroligt mycket tid på plantorna och vet inte på hur jag ska rädda dom. Funderar på att ha en radio på och lampor, kanske klipparen igång men är lite rädd om nattaktiva djur.
De äter barken på yngre träd
 
Nissens Nissens skrev:
Det beror på att det inte har med fejning av horn att göra som vissa fått för sig. Råbocken markerar revir från våren till slutet av augusti. Det är revirmarkeringar de gör. Det är samma bock som går runt sitt revir dagligen och ser till att bockens markeringar är på plats. De lämnar doftmarkeringar i buskarna de markerar i.
 
Nissens
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
De äter barken på yngre träd
Thujor är inga träd, och buskar i mindre storlek gillar de att göra revirmarkeringar i.
 
  • Haha
Abies koreana
  • Laddar…
F FE ML skrev:
Tack för det och jag håller med men det är ett alternativ som jag inte kan bruka 😊.
Annars var det mycket info ovan och jag är väldigt tacksam för det. Vad snabba, duktiga och hjälpsamma folk här inne är.

För min del så har jag öppet krig mot rådjur. Först rådjur på min nysådda gräsmatta, växter mm, kändes som att de ville jävlas med mig, och nu bockar på mina plantor. Får se var jag landar
kolla med Granngården eller annan lantbrukorienterad butik, de har alla grejorna du behöver till staket, elstängsel el. dyl.
 
  • Gilla
FE ML
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Thujor är inga träd, och buskar i mindre storlek gillar de att göra revirmarkeringar i.
Jodå, tujor är barrträd 😏
 
Nissens
A Abies koreana skrev:
Jodå, tujor är barrträd 😏
Ok, du kan kalla det vad du vill, strukturen är som buskar, och det är i första hand revirmarkeringar rådjuren gör från våren till slutet av augusti. Möjligen skulle de knapra på en Thuja vintertid om det är väldigt ont om mat.

Du menar att du har barr på dina Thujor? Det kan inte vara så att du förväxlat dom med granar?
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, du kan kalla det vad du vill, strukturen är som buskar, och det är i första hand revirmarkeringar rådjuren gör från våren till slutet av augusti. Möjligen skulle de knapra på en Thuja vintertid om det är väldigt ont om mat.

Du menar att du har barr på dina Thujor? Det kan inte vara så att du förväxlat dom med granar?
Tuja (Thuja occidentalis) hör till barrväxterna inom familjen cypressväxter. Den har en stam med grenar och kan bli flera meter hög. Då kan den absolut betraktas som ett träd. Många kultivarer är förädlade för att bli mindre i höjd och omfång och kan då kanske betraktas som buskar. Det finns ingen formell gräns mellan "träd" och "buske", så jag tycker inte att det är fel att kalla arten i sin helhet för barrträd.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, du kan kalla det vad du vill, strukturen är som buskar, och det är i första hand revirmarkeringar rådjuren gör från våren till slutet av augusti. Möjligen skulle de knapra på en Thuja vintertid om det är väldigt ont om mat.

Du menar att du har barr på dina Thujor? Det kan inte vara så att du förväxlat dom med granar?
Thuja tillhör släktet barrträd och de har fjällliknande barr
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tuja
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.