Nissens
M mrsnhp skrev:
Tuja (Thuja occidentalis) hör till barrväxterna inom familjen cypressväxter. Den har en stam med grenar och kan bli flera meter hög. Då kan den absolut betraktas som ett träd. Många kultivarer är förädlade för att bli mindre i höjd och omfång och kan då kanske betraktas som buskar. Det finns ingen formell gräns mellan "träd" och "buske", så jag tycker inte att det är fel att kalla arten i sin helhet för barrträd.
Ja, du får kalla det precis vad du vill, rådjuren revirmarkerar gärna i Thujor, har aldrig sett att de gjort det i granar eller tallar tex.
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Thuja tillhör släktet barrträd och de har fjällliknande barr
[länk]
Du får väl berätta det för rådjuren, för de verkar förväxla Thujorna med buskar. 😂😂
 
Nissens Nissens skrev:
Du får väl berätta det för rådjuren, för de verkar förväxla Thujorna med buskar. 😂😂
Jaha? Tar ändå inte bort det faktum att de allra flesta (=flertalet) klassas som träd medan några få klassas som buskar.
Har du läst länken?
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jaha? Tar ändå inte bort det faktum att de allra flesta (=flertalet) klassas som träd medan några få klassas som buskar.
Har du läst länken?
Alltså, jag bryr mig inte om vad någon kallar Thujorna. Rådjuren gillar att revirmarkera i diverse buskar och mindre växter. Vanligt är Thujor, Syrener(mindre buskar) och även Hortensior kan råka illa ut. Jag har aldrig sett de gör så i träd som tex gran eller tallar.
 
Har inte läst hela tråden, men hos oss är det hare som åstadkomer såna skador på unga tujor. Det enda som hjälper är att näta in dem på något vis.
 
Nissens Nissens skrev:
Alltså, jag bryr mig inte om vad någon kallar Thujorna. Rådjuren gillar att revirmarkera i diverse buskar och mindre växter. Vanligt är Thujor, Syrener(mindre buskar) och även Hortensior kan råka illa ut. Jag har aldrig sett de gör så i träd som tex gran eller tallar.
Tror du att råbocken börjar med att kolla upp om växten räknas som ett träd eller en buske? De kollar på tjockleken på den gren eller stam som finns inom räckhåll. En råbock rev tex sönder vårt ginko-träd. Trädet var inte särskilt stort än, Lite drygt tre cm i diameter och knappt två meter i höjd, men ginko är inte en "buske" för det. De ger sig även gärna på stammen på unga äppelträd, och jag har då aldrig hört talas om "äppelbuskar". En gång rev en bock sönder vår rabarber, snacka om dålig koll på vad som räknas som "buske" (rabarber är rent botaniskt en flerårig ört).

De har sina favoriter. Hos oss låter de tex bli hägg och fläder oavsett storlek (vi har både fullvuxna träd och sly) medan lågt hängande grenar på vår jättetuja flyger åt alla håll när råbocken sätter igång på våren. Jättetujan är definitivt ett träd med en stam på drygt 20 cm i diameter. Jag vet inte vad de tycker om unga gran- eller tallplantor, men tjocka stammar på fullvuxna träd ger de ju sig inte på oavsett art.

När det gäller TS problem så kommer rådjuren att bråka med tujorna tills stammen är för tjock för deras smak, om inte plantorna dör innan dess. Vid det laget lär alla grenar i "lagom" höjd vara bortskalade så att tujan är mer eller mindre uppstammad, och det är inte direkt vad man är ute efter i en häck. Det hände vår idegran, rådjuren lekte trädgårdsmästare tills stammen var 4-5 cm. Den hade väldigt lustig form vid det laget med grenar vid roten och i toppen. Det var när idegranen blev för tjock som det som de gav sig på ginkon istället.
 
Nissens
M mrsnhp skrev:
Tror du att råbocken börjar med att kolla upp om växten räknas som ett träd eller en buske? De kollar på tjockleken på den gren eller stam som finns inom räckhåll. En råbock rev tex sönder vårt ginko-träd. Trädet var inte särskilt stort än, Lite drygt tre cm i diameter och knappt två meter i höjd, men ginko är inte en "buske" för det. De ger sig även gärna på stammen på unga äppelträd, och jag har då aldrig hört talas om "äppelbuskar". En gång rev en bock sönder vår rabarber, snacka om dålig koll på vad som räknas som "buske" (rabarber är rent botaniskt en flerårig ört).

De har sina favoriter. Hos oss låter de tex bli hägg och fläder oavsett storlek (vi har både fullvuxna träd och sly) medan lågt hängande grenar på vår jättetuja flyger åt alla håll när råbocken sätter igång på våren. Jättetujan är definitivt ett träd med en stam på drygt 20 cm i diameter. Jag vet inte vad de tycker om unga gran- eller tallplantor, men tjocka stammar på fullvuxna träd ger de ju sig inte på oavsett art.

När det gäller TS problem så kommer rådjuren att bråka med tujorna tills stammen är för tjock för deras smak, om inte plantorna dör innan dess. Vid det laget lär alla grenar i "lagom" höjd vara bortskalade så att tujan är mer eller mindre uppstammad, och det är inte direkt vad man är ute efter i en häck. Det hände vår idegran, rådjuren lekte trädgårdsmästare tills stammen var 4-5 cm. Den hade väldigt lustig form vid det laget med grenar vid roten och i toppen. Det var när idegranen blev för tjock som det som de gav sig på ginkon istället.
Du läste tydligen inte vad jag skrev, så jag får citera mig själv och fixa lite fetstil:
”Rådjuren gillar att revirmarkera i diverse buskar och mindre växter.”

Det du råkat ut för med idegranen har jag inte sett, men då kan ju det hända också.
Små fruktträd vet jag att de kan gilla att äta barken på, men har även sett ”skrapad” bark på lite större träd, troligen revirmarkering.
I skogen är det vanligt att rådjuren gör brunstgropar istället.
 
Nissens Nissens skrev:
Du läste tydligen inte vad jag skrev, så jag får citera mig själv och fixa lite fetstil:
”Rådjuren gillar att revirmarkera i diverse buskar och mindre växter.”
Så du kallar inte unga träd för träd? Ok.
 
Nissens
M mrsnhp skrev:
Så du kallar inte unga träd för träd? Ok.
Hur kom du fram till det? Såg du inte det fetstilta trots allt?
 
Nissens Nissens skrev:
Hur kom du fram till det? Såg du inte det fetstilta trots allt?
Jag tyckte att du skrev att rådjur inte revirmarkerar på träd 🤷‍♀️

Nä, nu lämnar jag den här delen av diskussionen. Du hängde upp dig på att någon kallade tujor för barrträd men sedan sa du emot dig själv och menade att du struntar i vad man kallar dem. Och sen är små träd inte träd utan ”mindre växter”, men samtidigt är ”mindre växter” träd 😵‍💫 Eller nåt sånt. Jag orkar inte.
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Senn
F FE ML skrev:
Tack för svaret, mkt bra info, det här var helt nytt för mig, har aldrig hört talats om. Jag har planterat 160 plantor men snart inser jag att det var det dummaste jag har gjort 😄. Jag har en öppen tomt och på ena sidan går en promenadstig in i skogen, så anledningen till att det blev tuja var för att vi ville ha insynsskydd samt att det är en levande häck och har en fin färg året runt. Gillar inte trästaket.

Kan bocken komma runt stängslet, dvs komma in på tomten från gatan? Det är omöjligt för mig att sätta stängsel på framsidan samt att jag har en obebyggd tomt på ena sidan, se bild 1 och 2. Jag är helt säker på att de kan komma in på min tomt genom granntomten i allafall, men frågan är om de gör och attackerar tujorna inifrån? Jag är bara lite rädd på att de fortfarande ställer till trots en dyr häck och massa jobb att ordna.

Hur nära häcken ska stängslet vara? Ska det vara mellanrum, t ex 1 meter för att kunna rensa ogräs eller precis intill häcken? Se bild nr 3

Det är väldigt knäppigt läge 🙈.
Tyvärr, så tycker rådjur om å _äta_ dom om vintern... Jag har en tuja häck som är 4-5 meter hög, och alt under 1,2 meter er uppäten varje vår. Du borda byta ut med Syrén häck, bara på grund av att dom gror snabbare. Blir rett så fin om du snyggar till dom varje år oxo 👌

Lycka till, mycket jobb - men blir bra till slut 🙏
 
  • Gilla
FE ML
  • Laddar…
Nissens
M mrsnhp skrev:
Jag tyckte att du skrev att rådjur inte revirmarkerar på träd 🤷‍♀️

Nä, nu lämnar jag den här delen av diskussionen. Du hängde upp dig på att någon kallade tujor för barrträd men sedan sa du emot dig själv och menade att du struntar i vad man kallar dem. Och sen är små träd inte träd utan ”mindre växter”, men samtidigt är ”mindre växter” träd 😵‍💫 Eller nåt sånt. Jag orkar inte.
Vill man inte förstå så vill man inte. Tror att både rådjur och de flesta människor ser thujor som buskar (ungefär som enebuskar men utan barr) och att små träd kan vara ”mindre växter” är inget konstigt.

Jag sade att jag personligen inte sett att rådjur revirmarkerar i tex gran och tall, men du säger att de gjort det i din idegran. Och då sade jag att då kan det tydligen hända.

Hoppas dina Thujaträd klarar sig. 😊
 
Senn
yonna yonna skrev:
En liten tröst: Rådjur ser egentligen inte thuja som godis pga dess doft utan den används företrädesvis för fejning. Nu är jag tillbaka till fårstängslet: om det sätts fårstängsel på var sida thujahäcken ca 20/25? cm ifrån stammen, ca 110 (?) cm högt, stagar stängslet snyggt med smala järnstänger (har själv gjort för att hindra jyckar) så att smaragden växer igenom (tar kanske 4-5 år innan det inte syns). Då borde bockarna välja annat!

Sedan planteras över huvud taget inga godsaker i trädgården. All nyplantering får ske med omsorg och ev träd måste stamskyddas högt upp till de vuxit till sig. Dessutom får du räkna med att rådjuren håller koll och inspekterar dina domänet regelbundet. Men det kan också vara trevligt!

Varför jag blir så engagerad över din trädgård 😀 är för att jag med stort intresse följt en växtfreak-kompis i Sorunda som drömde om ett växtparadis. Hon satte högt plank med överliggare runt 2000 kvm trädgård - bygglov etc. Kostade skjortan. Men hon fick sin djungel!
"Rådjur ser egentligen inte thuja som godis pga dess doft utan den används företrädesvis för fejning. "

Tyvärr så har du blivit lurad till å tro det, jag har tuja som är 4-5 meter höga och varje vinter/vår har dom ätit alt från bakken och upp till 1,2 meter över bakken 😭
 
Nissens Nissens skrev:
Vill man inte förstå så vill man inte. Tror att både rådjur och de flesta människor ser thujor som buskar (ungefär som enebuskar men utan barr) och att små träd kan vara ”mindre växter” är inget konstigt.

Jag sade att jag personligen inte sett att rådjur revirmarkerar i tex gran och tall, men du säger att de gjort det i din idegran. Och då sade jag att då kan det tydligen hända.

Hoppas dina Thujaträd klarar sig. 😊
Idegran (taxus) är inte gran. Den är en barrväxt med buskigt växtsätt, tacksam som häckväxt (om man inte har rådjur) eftersom den tål hård beskärning och går att formklippa. I vår förra trädgård hade förra ägaren planterat den som solitär, men det var som sagt inte särskilt lyckat pga rådjuren.
 
Senn Senn skrev:
Tyvärr, så tycker rådjur om å _äta_ dom om vintern... Jag har en tuja häck som är 4-5 meter hög, och alt under 1,2 meter er uppäten varje vår. Du borda byta ut med Syrén häck, bara på grund av att dom gror snabbare. Blir rett så fin om du snyggar till dom varje år oxo 👌

Lycka till, mycket jobb - men blir bra till slut 🙏
Tack för det. Har redan gjort mycket jobb, tycker jag och tror att jag behåller min tujahäck. Än så länge ingen mer tuja sen sist. Men ska bara fortsätta kämpa för min häck och inte låta bli besegrad av djur 😄. Ska visa för djuren att dom inte kan komma på min tomt och beter sig som att dom äger stället. Får se vem går vinnande ur det här kriget 🤣
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.