S Saxdaling skrev:
Säljaren betalar. Men lagen är tydlig. Mäklaren får inte uppträda enbart i säljarens intresse. Det är bl a därför som mäklaren är skyldig att informera samtliga budgivare om allt som mäklaren känner till eller får veta under budgivningen. Det har jag erfarenhet av från flera affärer. Mäklaren har ringt runt och berättat sådant som han fått reda på och som inte står i prospekt och i ett ev besiktningsprotokoll.
Jag har aldrig varit med om att mäklaren ringt runt till alla intressenter av andra anledningar än att fråga om nästa bud.
Beroende på hur många som lämnar sitt tel nr på en visning behöver det inte vara något större jobb.
besiktning? Det finns väl ingen frisk människa som besiktigar innan visningen är över.

Vill du tro på mäklaren som den människan som är opartisk så får du göra det.
För min del så är jag intresserad av vem som betalar lönen. För det är omöjligt att vara opartisk när man sitter på två stolar. Sen är det mycket papperstigrar i ditt inlägg

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du har varit med på tre besiktningar och sitter nu med facit? 🤔

Så detta att om nya fel hittas så är det o vanligt att säljaren för söker för handla ner priset mot svarande. Då hen har ett bra läge för just detta.
Det stämmer inte?

Så klart kostar besiktningen en del ju. Men ju.
Vad som händer efter en besiktning är nog väldigt olika. rent strikt så handlar det om att kliva av eller stanna. Däremot börjar en del försöka få ner priset. Om det är vanligt eller det låter jag vara osagt.

om det är vanligt att säljaren vill följa med vid en besiktning? Jag kan bara gissa. Men troligtvis vill de flesta säljare följa med. Den kan ha sina fördelar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Då är det självklart bara ni som ska gå med. Varför skulle säljarna kunna ”snylta” på den informationen?
gäller för övrigt även protokollet - det är ert och inget ni behöver dela med någon.
Snylta?
Underlig inställning.
För övrigt ligger det på köparen att undersöka det han köper, en besiktning utförrd av säljaren är av intet juridiskt värde om det senare skulle bli en tvist, eftersom det är säljaren som har avtal med denne. Kan dock tjäna som upplysning.
Den besiktningsman som köparen anlitat har ofta en ansvarsförsäkring också om han skulle missa något uppenbart.
Förstörande provning för att hitta dolda fel ingår dock inte, men man kan t.ex upptäcka fukt med en fuktindikator och det brukar besiktningsmannen ha med sig. Kan rendera vidare undersökningar enl ök mellan säljare-köpare
"Besiktat"marknadsfors dock av mäklare som "Besiktat".
Jag rekomenderar köparen att besikta själv med egenhändigt anlitad besiktningsman skulle och det är inte fel att säljaren och mäklaren är med, då är ni ju öppna med alltng
Besikningsmannen

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E El oso skrev:
Snylta?
Underlig inställning.
För övrigt ligger det på köparen att undersöka det han köper, en besiktning utförrd av säljaren är av intet juridiskt värde om det senare skulle bli en tvist, eftersom det är säljaren som har avtal med denne. Kan dock tjäna som upplysning.
Den besiktningsman som köparen anlitat har ofta en ansvarsförsäkring också om han skulle missa något uppenbart.
Förstörande provning för att hitta dolda fel ingår dock inte, men man kan t.ex upptäcka fukt med en fuktindikator och det brukar besiktningsmannen ha med sig. Kan rendera vidare undersökningar enl ök mellan säljare-köpare
"Besiktat"marknadsfors dock av mäklare som "Besiktat".
Jag rekomenderar köparen att besikta själv med egenhändigt anlitad besiktningsman skulle och det är inte fel att säljaren och mäklaren är med, då är ni ju öppna med alltng
Besikningsmannen
Ur juridisk synvinkel spelar det ingen roll om man gör en besiktning själv eller snyltar på säljarens besiktning.
Du kan ha dansat runt och beundrat konsten.
Är ett fel dolt så hade du inte hittat det ändå.
Sen är besiktningen viktig att göra. För att slippa dyra fel Eller överraskningsmoment.

Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ur juridisk synvinkel spelar det ingen roll om man gör en besiktning själv eller snyltar på säljarens besiktning.
Du kan ha dansat runt och beundrat konsten.
Är ett fel dolt så hade du inte hittat det ändå.
Sen är besiktningen viktig att göra. För att slippa dyra fel Eller överraskningsmoment.
När det gäller dolda fle håller jag med dig, men om besiktningsmannen missar ett tydligt och fel som går att upptäcka så är det en fördel för köparen om det är denne som anlitat besiktningsmannen.

Fairlane Fairlane skrev:
När det gäller dolda fle håller jag med dig, men om besiktningsmannen missar ett tydligt och fel som går att upptäcka så är det en fördel för köparen om det är denne som anlitat besiktningsmannen.
Så är det naturligtvis. Tänkte inte på det bara. Det gäller dock att inte besiktningsmannen har friskrivit sig. Det verkar vara en favoritgren...
För min del är det inget argument.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E El oso skrev:
Snylta?
Underlig inställning.
Inte alls. Vi tittade på ett hus, obesiktigat. Vi la ett bud. Vi var enda spekulanten. Vi köpte en dyr besiktning (före kontraktsskrivning). Allvarliga fel upptäcktes så vi drog oss ur. Säljaren ville veta varför. Vi erbjöd dem att köpa in sig i besiktningen. Det ville de inte.

Hade de gått med vid besiktningen så hade de ”snyltat” på det jobb vi betalade för.

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vad vann du på det?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Att den snåle snyltaren förhoppningsvis lärde sig att det inte finns några gratislunscher.

Fairlane
krillek krillek skrev:
Inte alls. Vi tittade på ett hus, obesiktigat. Vi la ett bud. Vi var enda spekulanten. Vi köpte en dyr besiktning (före kontraktsskrivning). Allvarliga fel upptäcktes så vi drog oss ur. Säljaren ville veta varför. Vi erbjöd dem att köpa in sig i besiktningen. Det ville de inte.

Hade de gått med vid besiktningen så hade de ”snyltat” på det jobb vi betalade för.
Jag kan inte tolka det som något annat än att viljan att straffa säljaren om allvarliga fel upptäcks är viktigare än få en så bra besiktning som möjlig för egen del.

Säljarna kan väl inte köpa in sig på protokollet utan besiktningsmannens godkännande, åtminstone har de att komma med mot besiktningsmannen om denne missat något.

Själv hade jag sagt vad felet var så hade det kunnat åtgärdas av säljaren inför en ny försäljning så inte nästa person går på en nit, men så är jag inte så snål heller. Å andra sidan hade säljaren redan hört vad besiktningsmannen sagt när vi besiktigade eftersom jag föredrar en så bra och korrekt besiktning som möjligt.

• Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
krillek krillek skrev:
Att den snåle snyltaren förhoppningsvis lärde sig att det inte finns några gratislunscher.
Om ni hade köpt huset och sen blivit fundersamma om hur något i huset fungerade, hade du då ringt säljaren och frågat? Om ja och säljaren förklarat för dig så hade du känt dig som en snål snyltare som fick en gratislunch? Om säljaren hade sagt att du kunde få köpa informationen av honom så hade du tyckt det var rimligt?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår mig inte på sådant folk. Men det är väl samma människor som slår sönder saker hellre än att ge bort dem. Jag har tvärtom svårt att slänga saker, att ge bort sådant jag inte behöver är mycket lättare.
Är det någon typ av egoism som slagit över?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om ni hade köpt huset och sen blivit fundersamma om hur något i huset fungerade, hade du då ringt säljaren och frågat? Om ja och säljaren förklarat för dig så hade du känt dig som en snål snyltare som fick en gratislunch? Om säljaren hade sagt att du kunde få köpa informationen av honom så hade du tyckt det var rimligt?
Om jag köpt huset hade vederbörande fått ett antal miljoner för besväret. Det är knappast en gratislunch.

D Daniel 109 skrev:
Jag förstår mig inte på sådant folk. Men det är väl samma människor som slår sönder saker hellre än att ge bort dem. Jag har tvärtom svårt att slänga saker, att ge bort sådant jag inte behöver är mycket lättare.
Är det någon typ av egoism som slagit över?
Viss skillnad på att ge bort något till någon som har behov eller inte medel än till en säljare som förväntar sig tio mille för en fastighet men samtidigt är för snål för att besiktiga sitt hus för att få en känsla för dess skick.

Fairlane
krillek krillek skrev:
Om jag köpt huset hade vederbörande fått ett antal miljoner för besväret. Det är knappast en gratislunch.
Ja, men efter det så finns ju ingen anledning för säljaren att ge dig något mer som exempelvis information eller stöd i ett garantiärende av någon vitvara. Du har ju köpt en fastighet inte någon hjälp.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.