H
Bananskalare Bananskalare skrev:
Antingen kallas det för jäv. Eller så kallas det för mäklare
Samtidigt vill ju mäklaren sälja köparens ev. hus. Men visst fins det mäklarfirmor som dribblar. En mäklarfirma som dribblade, skickade även reklam från tredje part Utan godkännande. De fick en del anmärkningar. Den mäklarfirman har idag bytt namn.

• Gilla
Svedde
  • Laddar…
Fairlane
S Svedde skrev:
Jag har följt råd från seriös företagare i byggbranchen. Det har varit mycket värdefullt råd för mig. Självklart är det upp till beställaren av besiktningen att hitta en process som man känner sig trygg med.
Visst är det så, men en överlåtelsebesiktning är inte samma sak som enn besiktning av ett nybygge. Att man ska välja egen besiktningsman håller jag med om. Varför man inte vill ha input från någon som bott i huset i många år förstår jag inte. Det är en skillnad med ett nybygge, där har du ingen som har flerårig erfarenhet.

Du gör som du vill. När jag köpt och sålt har jag haft bra kontakt med motparten efter vilket jag tycker är en fördel. Jag har ringt tidigare ägare och frågat några saker efter inflytt och nya ägare har ringt mig efter inflytt för att fråga om något. Skulle jag som säljare inte får följa med i besiktning av mitt hus så skulle jag fundera på att be köparen dra. Hade jag tillåtit besiktning så här jag inte svarat på frågor efter då min input inte var önskvärd.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst är det så, men en överlåtelsebesiktning är inte samma sak som enn besiktning av ett nybygge. Att man ska välja egen besiktningsman håller jag med om. Varför man inte vill ha input från någon som bott i huset i många år förstår jag inte. Det är en skillnad med ett nybygge, där har du ingen som har flerårig erfarenhet.

Du gör som du vill. När jag köpt och sålt har jag haft bra kontakt med motparten efter vilket jag tycker är en fördel. Jag har ringt tidigare ägare och frågat några saker efter inflytt och nya ägare har ringt mig efter inflytt för att fråga om något. Skulle jag som säljare inte får följa med i besiktning av mitt hus så skulle jag fundera på att be köparen dra. Hade jag tillåtit besiktning så här jag inte svarat på frågor efter då min input inte var önskvärd.
Självklart ska man ha en mycket god och förtroende fylld kontakt med säljaren. Och en seriös säljare tycker naturligtvis att köparen ska kunna ha möjlighet att självständigt undersöka ett mångmiljonköp. Det handlar inte på något sätt om förtroende att besikta utan skaffa ett underlag för den fortsatta processen.

P
S Svedde skrev:
Självklart ska man ha en mycket god och förtroende fylld kontakt med säljaren. Och en seriös säljare tycker naturligtvis att köparen ska kunna ha möjlighet att självständigt undersöka ett mångmiljonköp. Det handlar inte på något sätt om förtroende att besikta utan skaffa ett underlag för den fortsatta processen.
Du argumenterar emot ditt egna inlägg i #148.
Säljaren är den som vet mest om fastigheten, om besiktningsmannen inte har säljaren tillgänglig för frågor, får han själv gissa, vilket kan ge helt fel resultat i besiktningsprotokollet och fel beslut av köparen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du argumenterar emot ditt egna inlägg i #148.
Säljaren är den som vet mest om fastigheten, om besiktningsmannen inte har säljaren tillgänglig för frågor, får han själv gissa, vilket kan ge helt fel resultat i besiktningsprotokollet och fel beslut av köparen.
Tyvärr har du inte förstått semantiken i mina inlägg. Att ha god kontakt med säljaren vid ett mångmiljonköp utesluter inte att du suveränt skaffar dig ett besiktningsprotokoll tidigt för den fortsatta köpprocessen med säljaren i god anda och förtroendefullt.

P
S Svedde skrev:
Tyvärr har du inte förstått semantiken i mina inlägg. Att ha god kontakt med säljaren vid ett mångmiljonköp utesluter inte att du suveränt skaffar dig ett besiktningsprotokoll tidigt för den fortsatta köpprocessen med säljaren i god anda och förtroendefullt.
Du får ett besiktningsprotokoll baserat på besiktningsmannens erfarenhet och gissningar om du inte låter besiktningsmannen fråga ägaren om detaljer i huset för att minimera gissandet.
Men det är dina pengar som köpare, så du gör som du vill.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Svedde skrev:
Jag tror inte att de som köper för hus runt 10milj. kollar.

Men om du försöker göra en jämförelse med att köpa fastigheter med lägenheter eller kanske kontor.
Så har säljaren kanske inte ens besökt byggnaden. Ofta får fastighetsskötaren vara med för att släppa in och svara på frågor. Eftersom om fastighetsskötaren haft huset länge kan det och känner det.
Som säljaren till villan.

Varför ska det vara så svårt att erkänna man behöver säljaren eftersom denne hittar överallt.
Säljaren kan komma med tips.
Jag har lättare att fråga besiktningsmannen om ett fel när säljaren är med. Än att säga till säljaren du får inte följa med runt i ditt eget hus.
Men alla är vi olika.

Frågan är om man inte faktiskt kan tjäna på att ha säljaren med?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Vem betalar mäklarens lön?

Säljaren eller mäklaren får inte använda protokollet. Däremot finns det inget som hindrar en från att skriva det man vet.
Säljaren betalar. Men lagen är tydlig. Mäklaren får inte uppträda enbart i säljarens intresse. Det är bl a därför som mäklaren är skyldig att informera samtliga budgivare om allt som mäklaren känner till eller får veta under budgivningen. Det har jag erfarenhet av från flera affärer. Mäklaren har ringt runt och berättat sådant som han fått reda på och som inte står i prospekt och i ett ev besiktningsprotokoll.

Fairlane
S Svedde skrev:
Det är inte så mycket till fortsatt process efter. Det är ett ja, vi står fast vid köpet, eller nej vi avstår.

Som sagt jag har varit närvarande vid flera överlåtelsebesiktningar och säljarens närvaro har inte stört det minsta.

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte så mycket till fortsatt process efter. Det är ett ja, vi står fast vid köpet, eller nej vi avstår.

Som sagt jag har varit närvarande vid flera överlåtelsebesiktningar och säljarens närvaro har inte stört det minsta.
Du har varit med på tre besiktningar och sitter nu med facit? 🤔

Så detta att om nya fel hittas så är det o vanligt att säljaren för söker för handla ner priset mot svarande. Då hen har ett bra läge för just detta.
Det stämmer inte?

Så klart kostar besiktningen en del ju. Men ju.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Du har varit med på tre besiktningar och sitter nu med facit? 🤔

Så detta att om nya fel hittas så är det o vanligt att säljaren för söker för handla ner priset mot svarande. Då hen har ett bra läge för just detta.
Det stämmer inte?

Så klart kostar besiktningen en del ju. Men ju.
Tre besiktningar? Du har väl ingen aning om hur många besiktningar jag varit med på? Sanningen är betydligt fler än tre och du ljuger som vanligt.

Visst kan man försöka pruta om man vill efter en besiktning, men löser du ett standardkontrakt så har du att säga ja eller nej till köp. Ja behöver du inte ens säga.

Istället för att ljuga om min erfarenhet så kan du väl skriva om alla överlåtelsebesiktningar som du varit med på? Vilka var med? Var det svårt om säljaren ville närvara i sin egen bostad etc? Kom med facit istället?

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Det skulle jag kunna göra. Om jag jobbade som mäklare.
Nu gör jag inte det. Så som empirisk bevis föring hade det blivit lika värde löst.

Det finns andra ord man kan stoppa in mellan ja och nej.

Troligen känns du vid detta.

Men fort sätter stolla som vanligt.
Svara är ju inte riktigt din grej, men om vi gör frågorna enkla så kanske du kan försöka, eller lämna denna tråd helt om du nu saknar kompetens eftersom du inte är mäklare.

1. Har du köpt ett hus och genomfört en överlåtelsebesiktning?
2. Har så sålt ett hus där köparna genomfört en överlåtelsebesiktning?
3. Om du svarat ja på någon av frågorna, var säljaren närvarande?

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Säljaren be över inte vara med, hen skriver under en lapp bara. Inte många säljare som vill vara med. Kanske några från din generation. Men inte så mycket annars.
Säljaren skriver under en lapp bara? 😂
Vad skulle det vara för lapp?
Jag tror de flesta säljare vill vara med, men det kanske bara är min generation. Vilken är min generation föresten? Vilken är din generation?

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Nu får du sluta med ditt sätt att för söka ta över allas trådar. Håll dej till trådens tema i stället. Vill du skapa en tråd om vilka som är mäklare. Är du säkert fri att göra så.

Vi övriga in ser att dina argo ment tog slut. Hämta ditt bi hang för med håll.

Nej. Säljare vill inte vara med på besiktning, vilket intresse skulle hen ha av detta. Hem har ju redan hittat något bättre.

Konstigt att du som I T mäklare inte vet vilken lapp säljare ska in tyga. Alla tusen tals över låter ser till trots. Men. Du kan säkert hitta det ganska snabbt tror jag.

Märker att ditt enda mål är att ta över hederligt folks trådar.. Tjafsa sönder.

Så nu lämnar jag denna. Före slår du an mäler dina in lägg för des struktion.
Du är ett patetiskt skämt. Det är du som vill ta över alla trådar. Du kommer med påståenden som du inte kan backa upp. Du hittar på saker som inte stämmer för fem öre.

Lappen som säljaren ska skriva på? Menar du kontraktet eller en frågelista eller något helt annat?

Om du vill hjälpa till i en tråd, som denna, kan du inte svara på TS fråga då, helt med lite argument för eller emot det ena eller andra?

Nu är jag tydligen I T mäklare också (vad nu det är). El-kortslutning slår till igen.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.