42 584 läst · 232 svar
43k läst
232 svar
Vem ska följa med på köparens besiktning av hus?
Det blir jättekonstigt.A alexanderlukas skrev:
Dolda fel är något som säljaren ansvarar för ekonomiskt. Det är ju det som är poängen med dolda fel.
Att köparen skulle försäkra sig mot dolda fel blir ju märkligt. Skulle försäkringsbolaget i sin tur kräva pengarna av säljaren som i sin tur har en försäkring mot dolda fel?
Det känns som att om man gör så så är det i praktiken jobbet med att kräva pengar av säljaren man försäkrar sig mot men det borde ju inte vara dyrare att betala en jurist för det om det nu visar sig finnas några fel...
Jag fattar inte varför köparen skulle teckna en sån försäkring.
Jag trodde bara säljaren tecknar denna försäkring..Farstatjej90 skrev:Det blir jättekonstigt.
Dolda fel är något som säljaren ansvarar för ekonomiskt. Det är ju det som är poängen med dolda fel.
Att köparen skulle försäkra sig mot dolda fel blir ju märkligt. Skulle försäkringsbolaget i sin tur kräva pengarna av säljaren som i sin tur har en försäkring mot dolda fel?
Det känns som att om man gör så så är det i praktiken jobbet med att kräva pengar av säljaren man försäkrar sig mot men det borde ju inte vara dyrare att betala en jurist för det om det nu visar sig finnas några fel...
Jag fattar inte varför köparen skulle teckna en sån försäkring.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag satte mig inte in i det.Farstatjej90 skrev:
Men jag misstänker att om de gör en bedömning att det är ett ersättningsbart fel att de betalar som en vanlig försäkring. Ska de betala ut pengar för att därefter driva en process? Det kostar pengar även för ett stort försäkringsbolag med anställda jurister en hel del pengar. Att betala ut 100' Är enklare och kanske billigare. Ett försäkringsbolag gör det enbart för pengarna ingenting annat. Det kostar att juristerna tar fram alla handlingar kollar eventuella bevis det är inte lönsamt.
Säljaren var med vid vår besiktning. Det var bra och inga konstigheter. Vi som köpare hängde med besiktningsmannen och säljaren höll sig lite i bakgrunden och var behjälplig vid behov. Fördelen är ju att båda sidor får redogörelse o genomgång av ev brister och frågor kan rätas ut direkt. Jag tror inte mäklaren var med, minns inte riktigt. Hade jag varit säljare hade jag velat vara med, för att ha koll på mitt hus åtminstone. Lycka till!T tummenmittihanden61 skrev:Hej!
Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Sålde ett hus 2015, köparen var med på besiktningen tillsammans med besiktningsman där vi bland annat gick upp på taket och rotade runt. 9 år senare vill köparen ha ersättning för ett skorstensbeslag som jag hade klippt till själv. Icke sa Nicke, du var med på besiktningen och fick information om beslaget innan köp. Så där var jag glad att köparen var med.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Köparen påpekar fel i bostaden efter besiktning och inflyttning
Juridik -
Dolda fel försäkring på köparens besiktning
Försäkringar -
Köparens besiktning/överlåtelsebesiktning
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Varning för följande besiktningsman
Köpa & Sälja hus -
Hur ska besiktningsprotokollet följas???
Övrigt husrelaterat