Ja, då får du väl göra om hela konfigurationen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
krillek krillek skrev:
Varför fortsätter du att tjafsa om ett ämne där du enligt egen utsago inte har någon kunskap?
Du skrev "Återställer du till "fabriksinställningarna" så fungerar ingenting och du har då ett "dumt" system", det tolkade jag som att det går att programmera om allt om man vill. Om det är så att det inte går utan att det blir dumma mer eller mindre döda enheter, så är det såklart ett problem. Då känns det lämpligt att du får lösenordet. Däremot behöver ju inte säljaren förklara något mer än så.

Det är lite svårt att diskutera när du bryter ut enstaka saker och ignorera andra.
Kanske är vi överens om att jag som säljare inte måste förklara hur värmepumpen fungerar eller hur man ställer in ventilationen, eller hur man hanterar pelletspannan, eller hur poolen ska skötas etc. Det finns mycket med ett hus som man kanske skulle vilja ha möjlighet att fråga säljaren om, och i de flesta fallen går det såklart bra, men ska det inte vara en fri lunch så får man såklart betala för hjälpen.

Fairlane Fairlane skrev:
Du skrev "Återställer du till "fabriksinställningarna" så fungerar ingenting och du har då ett "dumt" system", det tolkade jag som att det går att programmera om allt om man vill. Om det är så att det inte går utan att det blir dumma mer eller mindre döda enheter, så är det såklart ett problem. Då känns det lämpligt att du får lösenordet. Däremot behöver ju inte säljaren förklara något mer än så.

Det är lite svårt att diskutera när du bryter ut enstaka saker och ignorera andra.
Kanske är vi överens om att jag som säljare inte måste förklara hur värmepumpen fungerar eller hur man ställer in ventilationen, eller hur man hanterar pelletspannan, eller hur poolen ska skötas etc. Det finns mycket med ett hus som man kanske skulle vilja ha möjlighet att fråga säljaren om, och i de flesta fallen går det såklart bra, men ska det inte vara en fri lunch så får man såklart betala för hjälpen.
Jag har redan sagt att dina så kallade jämförelser bara är trams. Finner det därför inte meningsfullt att diskutera vidare med en som uppenbarligen bara vill provocera och få tråden att spåra ur åt alla håll och kanter.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Så fint "Jag har inget svar så jag tycker det du skriver är trams!" 😂😂😂

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Inte alls. Vi tittade på ett hus, obesiktigat. Vi la ett bud. Vi var enda spekulanten. Vi köpte en dyr besiktning (före kontraktsskrivning). Allvarliga fel upptäcktes så vi drog oss ur. Säljaren ville veta varför. Vi erbjöd dem att köpa in sig i besiktningen. Det ville de inte.

Hade de gått med vid besiktningen så hade de ”snyltat” på det jobb vi betalade för.
Väldigt bra agerande! Vem köper något för miljonbelopp utan att självständigt få det man ska köpa undersökt ? Och ofattbart att en säljare inte erbjuder sig att dela kostnaden för en besiktning, när hen ska sälja en vara för miljoner. Är det en seriös säljare? Är väl dags för VAK!

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Fairlane
S Svedde skrev:
Väldigt bra agerande! Vem köper något för miljonbelopp utan att självständigt få det man ska köpa undersökt ?
Många, väldigt många
S Svedde skrev:
Och ofattbart att en säljare inte erbjuder sig att dela kostnaden för en besiktning, när hen ska sälja en vara för miljoner.
Varför skulle säljaren erbjuda sig att göra det?
Att man sökt något för miljoner betyder ju dels inte att man nödvändigtvis gått med vinst eller har gott om pengar.
S Svedde skrev:
Är det en seriös säljare? Är väl dags för VAK!
Jag vet inte om säljaren är seriös eller inte, men att döma ut säljaren som oseriös för att den tackar nej till att betala halva besiktningen känns märkligt.
Vad är VAK?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Många, väldigt många

Varför skulle säljaren erbjuda sig att göra det?
Att man sökt något för miljoner betyder ju dels inte att man nödvändigtvis gått med vinst eller har gott om pengar.

Jag vet inte om säljaren är seriös eller inte, men att döma ut säljaren som oseriös för att den tackar nej till att betala halva besiktningen känns märkligt.
Vad är VAK?
Vi värderar en säljare som inte vill betala för att få full insyn i en besiktning av sin egendom, som betalas av någon annan, på olika sätt. Så kommer det att förbli. Det har varit givande att även ta del av andra åsikter och bedömningar. Tack för diskussionen.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
S Svedde skrev:
Vi värderar en säljare som inte vill betala för att få full insyn i en besiktning av sin egendom, som betalas av någon annan, på olika sätt. Så kommer det att förbli. Det har varit givande att även ta del av andra åsikter och bedömningar. Tack för diskussionen.
Spot on.

S Svedde skrev:
Det intressanta är inte att säljaren inte vill köpa in sig i köparens besiktning. Utan alla dessa människor som köper ett hus för flera miljoner inte gör en egen besiktning. Många av dessa köpare har inte någon kunskap alls om hus.

Ett hus för kanske 12-14 miljoner. En besiktning kostar 12-14 tusen.

• Gilla
Svedde och 2 till
  • Laddar…
Jag kan förstå de säljare som inte har lust att betala en del av köparens besiktning. Man har inget som helst intresse. Jag behöver inte veta någonting. Med största sannolikhet kommer man nämligen äga huset någon vecka till.
Bommar köparen? Då kan man göra en säljarbesiktning.Där köparen kan köpa besiktningen. Då blir det en tillgång för säljaren

Är inte en besiktning avdragsgill?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Svedde skrev:
Väldigt bra agerande! Vem köper något för miljonbelopp utan att självständigt få det man ska köpa undersökt ? Och ofattbart att en säljare inte erbjuder sig att dela kostnaden för en besiktning, när hen ska sälja en vara för miljoner. Är det en seriös säljare? Är väl dags för VAK!
Självklart betalar säljaren ingenting i Sverige. Köparen har undersökningansvaret på sin sida.

När jag var köpare så var det viktigt för mig att köpa in besiktningstjänst av någon som.var oberoende av säljaren.
När jag ville pruta baserat på upptälter under besiktning så var givetvis besiktningsprotokollet ett prutningsunderlag som jag glatt delgav säljaren utan kostnad. Allt annat skulle vara ovettigt.
Som säljare insisterade jag på att köparen skulle utföra besikning med egen besiktningsman. Givetvis blev anmärkningarna även då föremål för en förhandling, denna gång dock utan prisjustering.
Vid inflyttning i nybyggt hus så visade det sig att besiktningsmännen från Gar-Bo inte var riktigt så oberoende som.de påstår sig vara.

A alexanderlukas skrev:
Självklart betalar säljaren ingenting i Sverige. Köparen har undersökningansvaret på sin sida.
Självklart? För mig är det lika självklart att det är ett säljargument att du har besiktigat huset innan du marknadsför det. Det ger spekulanter en bild av skicket på huset och är på samma sätt som radonmätning, areauppmätning, servitut, samfälligheter, osv en del av säljmaterialet.

Björkisvägen Björkisvägen skrev:
När jag ville pruta baserat på upptälter under besiktning så var givetvis besiktningsprotokollet ett prutningsunderlag som jag glatt delgav säljaren utan kostnad. Allt annat skulle vara ovettigt.
Hade jag velat pruta så hade jag givetvis gjort som du men i mitt fall var det några totala deal-breakers, oavsett pris.

krillek krillek skrev:
Självklart? För mig är det lika självklart att det är ett säljargument att du har besiktigat huset innan du marknadsför det. Det ger spekulanter en bild av skicket på huset och är på samma sätt som radonmätning, areauppmätning, servitut, samfälligheter, osv en del av säljmaterialet.
Vi börjar så här istället.
Vad tjänar säljaren på att köpa in sig i besiktningen? Skulle du själv som säljare köpa in sig i besiktningen av ditt eget hus? Troligtvis Kommer du äga huset mån vecka till

Det finns en rejäl skillnad på att betala för en säljarbesiktning
och vara med och betala för köparen.
Att vara med och dela på köparensbesktning
Det ger bara en utgift utan någon fördel.
Att göra en egen besiktning ger än fördel när man säljer.
Sen att mäklaren säljer in besiktningen i olika delar är positiv effekt. Inte ekonomiskt. Men att göra en egen besiktning eller köpa in sig.
Har en stor skillnad. en egen ger ett mervärde för köpare. Att däremot dela med köparen. Det ger ingenting.
Bara en utgift.

• Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.