Fairlane
Jerry.Lejon Jerry.Lejon skrev:
Säljaren har ingen rätt att följa med på en besiktning som en potentiell köpare betalar för utan den kunskap och det besiktningsprotokoll som utfärdas är köparens egendom.
Rätt och rätt, som säljare har jag väl fullt rätt att röra mig i mitt hus och på min tomt. Köparen kan såkalrt hoppa av köpet om den tycker det är jobbigt och fel, liksom jag som säljare såklart kan göra det jobbigt för köparen med besiktning, men det gynnar ju ingen. Besiktningsprokollet är givietvis köparens, ingen annans, det råder det inget tvivel m.
Jerry.Lejon Jerry.Lejon skrev:
Säg att besiktningen påpekar ett par allvarliga fel, eller att huset är i perfekt skick, självfallet är det värdefull kunskap för säljaren att ha.
På vilket sätt är det värdefull kunskap?
I vilket scenario är det bra för säljaren?
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Rätt och rätt, som säljare har jag väl fullt rätt att röra mig i mitt hus och på min tomt. Köparen kan såkalrt hoppa av köpet om den tycker det är jobbigt och fel, liksom jag som säljare såklart kan göra det jobbigt för köparen med besiktning, men det gynnar ju ingen. Besiktningsprokollet är givietvis köparens, ingen annans, det råder det inget tvivel m.

På vilket sätt är det värdefull kunskap?
I vilket scenario är det bra för säljaren?
Jag tror att den du citerar tänker att du som säljare följer med på besiktningen och kan ju då få mycket information du inte betalar för och sen blir det kanske inget köp, då har du ju fått detta gratis.

Men rimligen får du inget protokoll så nyttan är ju mest för dig själv.

Jag hade heller inte utan ersättning delat med mig av protokollet från en besiktning till den andre parten utan att de betalar halva kostnaden.
 
LURIGLANA LURIGLANA skrev:
Ingen mäklare med! Det är upp till säljaren sen att informera mäklaren om ev. fel som framkommit.
Det är upp till säljaren om den vill ha mäklaren där. I de fall mäklaren är med handlar det nog ofta om nervösa säljare som vill ha en part på sin sida.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror att den du citerar tänker att du som säljare följer med på besiktningen och kan ju då få mycket information du inte betalar för och sen blir det kanske inget köp, då har du ju fått detta gratis.

Men rimligen får du inget protokoll så nyttan är ju mest för dig själv.

Jag hade heller inte utan ersättning delat med mig av protokollet från en besiktning till den andre parten utan att de betalar halva kostnaden.
Ja, men vad ska köparen göra med informationen. Ja, de fick den gratis, men har ett upptäckts ett fel tillräckligt allvarligt för en köpare att kliva av affären så har ju säljaren ett problem oavsett.

Som säljare vill jag vara med. Vill inte köparen att jag ska få del av informationen utan att betala så är det väl ok. Vill köparen sen ha information av mig så gäller rimligen samma sak, de får betala för informationen.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är upp till säljaren om den vill ha mäklaren där. I de fall mäklaren är med handlar det nog ofta om nervösa säljare som vill ha en part på sin sida.
Glöm inte att mäklaren enligt lag är skyldig att tillvarata både säljarens och köparens intressen. Mäklaren är INTE säljarens "advokat".

Påminner om vad någon påpekade: Om köpet inte blir av pga vad besiktningen gav så gäller att om mäklaren fått kännedom om vad besiktningen visade är skyldig att informera alla andra spekulanter om detta, oavsett om han fått en kopia på protokollet eller inte. Samma skyldighet gäller för säljaren. Så om de är med på besiktningen och hör besiktningsmannens kommentarer så är den informationen automatiskt tillgänglig för alla andra. Jag tror att just detta är anledningen till att mäklare gärna undviker att vara med.
Hen vill veta så lite som möjligt, dvs bara det säljaren berättar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
M
T tummenmittihanden61 skrev:
Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Hej! Det kan vara bra att besiktningsmannen kan ställa frågor till och få upplysningar av säljarna som kan adderas till protokollet.
Protokollet ska ni inte dela med er av utan ersättning. Bor det ingen affär kan ni sälja det till säljaren för lämplig summa om intresse finnes.
Lycka till 🤞
 
N nimmis skrev:
Där har du fel, det var inget problem för mig som säljare att använda köparens besiktning enligt försäkringsbolaget där jag tog doldafel-försäkriningen.

EDIT: OK om de inte köper huset så vet jag inte om jag skulle fått använda det
Nä jag har inte fel.
Köparen är den som har alla rättigheter för besiktningsprotokollet.
Säljaren får inte utan tillstånd använda köparens besiktning.
FB har ingenting med det hela att göra. Frågan är om du faktiskt hade rätt att använda besiktningsprotokollet? Godkände köparen att använda protokollet?
De som handlägger ärendena på FB är inte jurister. En osnuten mäklare som sov genom hela utbildningen kam troligtvis mer juridik än vad många handläggare kan. Men oftast behöver de inte kunna så mycket juridik.

Ett tillägg. Det är besiktningsmannen som äger rättigheterna. Men som köpare får man ganska stora befogenheter. Exakt står säkerligen i avtalet. Men oavsett säljaren har inte rätt att använda protokollet.
 
S Saxdaling skrev:
Glöm inte att mäklaren enligt lag är skyldig att tillvarata både säljarens och köparens intressen. Mäklaren är INTE säljarens "advokat".

Påminner om vad någon påpekade: Om köpet inte blir av pga vad besiktningen gav så gäller att om mäklaren fått kännedom om vad besiktningen visade är skyldig att informera alla andra spekulanter om detta, oavsett om han fått en kopia på protokollet eller inte. Samma skyldighet gäller för säljaren. Så om de är med på besiktningen och hör besiktningsmannens kommentarer så är den informationen automatiskt tillgänglig för alla andra. Jag tror att just detta är anledningen till att mäklare gärna undviker att vara med.
Hen vill veta så lite som möjligt, dvs bara det säljaren berättar.
Vem betalar mäklarens lön?

Säljaren eller mäklaren får inte använda protokollet. Däremot finns det inget som hindrar en från att skriva det man vet.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nä jag har inte fel.
Köparen är den som har alla rättigheter för besiktningsprotokollet.
Säljaren får inte utan tillstånd använda köparens besiktning.
FB har ingenting med det hela att göra. Frågan är om du faktiskt hade rätt att använda besiktningsprotokollet? Godkände köparen att använda protokollet?
De som handlägger ärendena på FB är inte jurister. En osnuten mäklare som sov genom hela utbildningen kam troligtvis mer juridik än vad många handläggare kan. Men oftast behöver de inte kunna så mycket juridik.

Ett tillägg. Det är besiktningsmannen som äger rättigheterna. Men som köpare får man ganska stora befogenheter. Exakt står säkerligen i avtalet. Men oavsett säljaren har inte rätt att använda protokollet.
må så vara men detta var mäklaren som sa att det var ok och skötte försäkrningen och som du sa så bör mäklaren veta vad som gällde i mitt fall.
 
Lol snacka om att.ni som anser att säljare snyltar på en besiktning om dom är med har noll koll på läget.
 
T tummenmittihanden61 skrev:
Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Känns jäkligt konstigt att ni ska stå för något som säljaren vanligtvis alltid gör
 
Claes Sörmland
N Nergårds-Anna skrev:
Känns jäkligt konstigt att ni ska stå för något som säljaren vanligtvis alltid gör
Lite krasst: Säljaren gör ingen köparbesiktning utan en säljarbesiktning där målsättningen är att minska sitt ansvar och lasta över så mycket ansvar för eventuell fel på köparen som möjligt genom vaga formuleringar som inte låter så allvarliga men som ökar köparens undersökningsplikt genom s. k. krav på fördjupad undersökning. Så den besiktningen har rakt motsatt syfte mot det som diskuteras här, att lära sig mer om huset.
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag kan vara lite mer konkret med ett exempel från verkligheten:

I säljarbesiktningens protokoll: Badrum, äldre. [Muntligt till säljaren: "Dags att renovera."]

I köparbesiktningen: Detaljer om golvbrunnen, dess ålder, risken för läckagefukt, löst porslin, hur kakel ock klinker satt på väggar som inte nådde dagens standard vad gäller stabilitet, att badrummet gick bra att använda men med duschkabinen enbart, att badrummet hade läckt någon gång innan det renoverades för länge sen. O s v, minns inte allt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, då bestämmer ni. Jag ändrade lite i texten i mitt förra inlägg. Det räcker väl om de får läsa besiktningsprotokollet? Men lite eftertanke, låt ingen följa med, ni måste vara fria att ställa frågor utan inblandning av någon anna Och deras kommentarer. Gå själva med besiktningsmannen.
Mäklaren följde med under besiktningen på mitt hus. Var väldigt bra för då visste han ju vilket tillstånd huset var i och att det begärda priset var ett överpris☺️. Då mäklaren visste om alla brister så hade försäljaren varit tvungen att byta mäklare då mäklaren sa att han hade upplysningplikt. Dvs han hade varit tvungen att informera nya köpare om vad som framkommit vid besiktningen. Det slutade med att jag fick ner precis riktigt mycket då huset hade så många fel och brister.
 
P
Jerry.Lejon Jerry.Lejon skrev:
Absolut kan säljaren ha kunskap om sin fastighet, de har också med största sannolikhet en hel del åsikter, anledningen till att ta in en besiktningsman är ju att få en opartisk bedömning av en yrkesman.
Säljaren har ingen rätt att följa med på en besiktning som en potentiell köpare betalar för utan den kunskap och det besiktningsprotokoll som utfärdas är köparens egendom.
Säg att besiktningen påpekar ett par allvarliga fel, eller att huset är i perfekt skick, självfallet är det värdefull kunskap för säljaren att ha.
Vill säljaren ha en besiktning får de antingen bekosta det själv eller dela på kostnaden med köparen om köparen vill dela.
När jag har låtit besikta hus inför potentiellt köp har det hänt att säljaren efter att jag talat nej frågat om de fick köpa protokollet för att ha att vissa andra intressenter.
Naturligtvis har säljaren all rätt att närvara i sitt eget hus vid en besiktning.
Sen kan köparen backa ur om det är så jobbigt att ha säjaren på plats.

Sen kan det vara bra för säljaren att inte veta om eventuella fel, för då behöver han inte ljuga för andra spekulanter om eventuella kända fel...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.