T tummenmittihanden61 skrev:
Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Det är fullt normalt att säljaren är med vid en besiktning som köparen betalar.
Det är också fullt normalt att tycka att det är en fördel så att svar på frågor från besiktningsmannen kan fås direkt.
(Mäklaren är nog bara med som stöd åt säljaren.)
Fråga besiktningsmannen hur han vill ha det så att han kan jobba ostört med sitt och sedan få svar av säljaren om han har några frågor.
DET VIKTIGASTE ÄR ATT DU HAR HITTAT EN BRA BESIKTNINGSMAN SOM KAN SITT JOBB!

Lycka till!
 
  • Gilla
JockeHX och 4 till
  • Laddar…
E elotta skrev:
Det är lämpligt att låta säljaren närvara för att kunna lämna information om nu sådan saknades. Besiktningsmannen har ofta frågor kring ålder på tak, dränering, våtrum samt hur ev renovering utförts etc vilket gör att besiktningen blir bättre utförd med vetskap om ovan. Låt den säljaren som har bäst koll vara med säger jag. Hade som säljare inte varit bekväm med att låta någon okänd vara i mitt hem utan mig - dessutom kan det behövas kontroll i konstruktion som behöver godkännas
Precis så gjorde jag i en tidigare husförsäljning. Vi var tre stycken; en från respektive ”sida” samt besiktningsmannen. Det tog 3-4 timmar, och om jag inte hade kunnat vara med och svara på besiktningsmannens frågor hade dom nog hållit på än idag…
 
O
T tummenmittihanden61 skrev:
Tror jag ska tydliggöra lite i tråden, man kunde tydligen inte ändra originalinlägget.
Jag vill gärna att säljaren är där för att svara på frågor och berätta om huset, vill ha ett god relation till dem eftersom vi tar över deras hus. Dock vill jag inte att det är så många som följer med runt med besiktningsmannen då jag misstänker att man påverkas på det sätt att man inte vill vara oartig mot säljarna genom att ställa vissa frågor till besiktningsmannen om husets skick och likaså att hans svar tar säljarna och mäklarens närvaro i beaktning.
Jag tror du kan vara lugn! I vårt fall gick besiktningsmannen första varvet själv, sedan tog han med oss köpare och visade vad han hittat. Till sist berättade han även övergripande för säljaren vad han hittat.

Har du bara anlitat en professionell besiktningsman så gör han sånt här flera gånger om dagen.
 
T tummenmittihanden61 skrev:
Tror jag ska tydliggöra lite i tråden, man kunde tydligen inte ändra originalinlägget.
Jag vill gärna att säljaren är där för att svara på frågor och berätta om huset, vill ha ett god relation till dem eftersom vi tar över deras hus. Dock vill jag inte att det är så många som följer med runt med besiktningsmannen då jag misstänker att man påverkas på det sätt att man inte vill vara oartig mot säljarna genom att ställa vissa frågor till besiktningsmannen om husets skick och likaså att hans svar tar säljarna och mäklarens närvaro i beaktning. Varför mäklaren ska med vet jag inte.
Vi är många här som funderar på vad mäklaren ska göra där. Det är enkelt, mäklaren får stanna hemma. Det blir för mycket folk.
Du är inte där för att du ska bli bästa kompis med säljaren
Du är där för att köpa hans hus.
Om du ifrågasätter valet av tapeter tror jag är mer sårande än om du frågar varför har du inte lagat taket?
Sen behöver du inte fråga säljaren det gör besiktningsmannen..

Om du tycker att det blir för många föreslå att bara du eller vem du föredrar och bara en säljare följer med.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Och vem ska svara på frågor om huset från besiktningsmannen?
I alla besiktningar jag varit med om har säljaren varit med och svarat på frågor från besiktningsmannen, så "ska inte vara med" låter lite märkligt i mina öron.
Om frågor till säljaren uppstår tar man dem vid annat tillfälle.
Besiktningsmannen måste få arbeta i fred med sin klient.
Men vill man ha säljaren med, så går det självfallet bra.
 
Har varit i samma situation men som säljare. Det finns en fördel att vara med som säljare (jag var med) då man kan få en förklaring om vad hen hitta för fel och vad som behövs för att åtgärda. Alternativet är att man får ett protokoll som man ändå (beroende av fel) kommer att behöva ytterliga information, då troligtvis av besiktningsmannen ändå.

Jag valde att inte besikta själv eftersom många köpare ändå vill göra en egen besiktning eftersom en miss innan köp kan bli dyrt att åtgärda efteråt.

Besiktningen kan man använda den för att teckna den större "doldafel"-försäkringen, ÄVEN on den är gjord av köparen.
 
En besiktning som köparen gör. Då äger köparen rättigheterna till protokollet. Säljaren kan inte använda det inte mäklaren heller för den delen. Om huset inte motsvarar förväntningarna så har säljaren en möjlighet att atgärda felen.
Men säljaren har ingen rättighet till protokollet. De kan inte använda det när de säljer huset.
Du och besiktningsmannen avgör
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
En besiktning som köparen gör. Då äger köparen rättigheterna till protokollet. Säljaren kan inte använda det inte mäklaren heller för den delen. Om huset inte motsvarar förväntningarna så har säljaren en möjlighet att atgärda felen.
Men säljaren har ingen rättighet till protokollet. De kan inte använda det när de säljer huset.
Du och besiktningsmannen avgör
Där har du fel, det var inget problem för mig som säljare att använda köparens besiktning enligt försäkringsbolaget där jag tog doldafel-försäkriningen.

EDIT: OK om de inte köper huset så vet jag inte om jag skulle fått använda det
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jag lyckades dock förhandla bort det via en punkt i överlåtelseavtalet, likadant som jag gjorde med 10års dolda fel ansvaret.
Kan man verkligen avtala bort ansvaret som följer av jordabalkens fjärde kapitel? Jag har för mig att generella friskrivningsklausuler, så kallat "befintligt skick", har underkänts vid rättslig prövning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Min köpare var nästan misstänksam över att det inte fanns säljarbesiktning, men jag övertygade om att det är köparens ansvar. Gick med runt och påpekade saker som besiktningsmannen inte kunde ha upptäckt som sedan hamnade i protokollet och några av dem fick jag åtgärda före överlåtelsen. Det gav mig som säljare en trygghet i att dessa fel inte skulle kunna bita mig i baken senare då de står nämnda i protokollet. Att inte ha med säljaren för att svara på frågor skulle vara ett rejält misstag.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
T tummenmittihanden61 skrev:
Jag undrar om mäklaren ska följa med.
Ingen mäklare med! Det är upp till säljaren sen att informera mäklaren om ev. fel som framkommit.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
T tummenmittihanden61 skrev:
Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Hur ser ök få köp ut? Har ni redan ett kontrakt där villkor för besiktningens utslag är stipulerat? Besiktningen kan ju komma att avgöra en del ang pris etc
 
T tummenmittihanden61 skrev:
Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Jag vet inte om Sverige har ändrats men alla hus jag har köpt eller sålt så har det enbart varit köparen som köpt besiktning. Hur ska en köpare kunna lita på besiktning som säljaren gjort, hen har ju ett starkt intresse av att framställa huset i så bra dager som möjligt. Det är ju också viktigt att säljaren är med om man vill göra mindre tester som påverkar huset. Om säljaren vägrar dessa tester får du bevis för att säljaren kanske döljer något. I Danmark däremot är det ett krav på att säljaren gör en besiktning av både hus och elinstallation sedan gör köparen en egen om hen vill. Dessutom har man i Danmark både en mäklaren för säljaren och en annan för köparen så att det inte ska uppstå misstanke om jäv. Jag har köpt hus i Danmark så jag har upplevt systemet. Dyrare men lite säkrare.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
T tummenmittihanden61 skrev:
Tror jag ska tydliggöra lite i tråden, man kunde tydligen inte ändra originalinlägget.
Jag vill gärna att säljaren är där för att svara på frågor och berätta om huset, vill ha ett god relation till dem eftersom vi tar över deras hus. Dock vill jag inte att det är så många som följer med runt med besiktningsmannen då jag misstänker att man påverkas på det sätt att man inte vill vara oartig mot säljarna genom att ställa vissa frågor till besiktningsmannen om husets skick och likaså att hans svar tar säljarna och mäklarens närvaro i beaktning.
Det bästa du kan göra är att prata med besiktningsmannen innan och berätta för hen om hur du känner inför besiktningen med för många inblandade. Besiktningsmannen kommer då att berätta hur han vill/brukar göra. Såå... problemet är löst! 😃 Lycka till!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H
I Igelknorr skrev:
Bra poäng, enligt mig bör dock detta ha avhandlats innan besiktningen. Vad händer om besiktningsmannen rekommenderar det på plats men säljaren säger nej?
Då får man ta köparen ta sig en funderare om säljaren har något att dölja eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.